Warmtemeter geeft extreem hoog verbruik aan, wat te doen om de meter te controleren? | Eneco Community
beantwoord

Warmtemeter geeft extreem hoog verbruik aan, wat te doen om de meter te controleren?

• 14 februari 2019
  • 12 reacties
  • 475 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 8 reacties
Hallo Eneco,

Wij hebben sinds 2 jaar in Leidsche Rijn, Utrecht, de stadsverwarming van jullie. Vorig jaar hebben we hierbij veel minder verbruikt dan geschat en is dus ons maandbedrag omlaag gezet. Niet geheel vreemd is dit jaar het verbruik weer iets te hoog en dus moeten we bij betalen. Tot zo ver weinig geks, maar...

Echter hebben we niet een klein beetje meer verbruikt, maar 68GJ voor een tussenwoning (volgens jullie inschatting zou dat 32GJ moeten zijn, dus ons verbruik is ruim 2x zo hoog!)!!!
Wij zijn vrij zuinig, werken allebei fulltime en zijn dus alleen in het weekend thuis met de verwarming in alleen de woonkamer aan (op 20,5 graden). Ter indicatie, ons verbruik vorig jaar was 17GJ, dus minder dan de helft van het gemiddelde van een tussenwoning. Er moet bijna wel iets mis zijn als ik dat zo vergelijk? Kan dit onderzocht worden? Is onze meter nog wel correct? Hoe zit het met de M3 meting die jullie ook opvragen ter controle of alles nog wel werkt?

Ik vind iets meer verbruik niet vreemd, dat fluctueert per jaar, maar van 17GJ (50% gemiddelde) naar 68GJ (200% gemiddelde) in 1 jaar zonder veranderingen lijkt me vrijwel onmogelijk. Helemaal omdat het alleen om warmte gaat...?

Mvg
icon

Beste antwoord door Brandje 15 februari 2019, 15:09

Hoi @Joel,

Ik had meteen al een treffer, die ik bedoelde.
Kijk eens of je daar wat wijzer van wordt:

https://forum.eneco.nl/energieproducten-91/inzage-warmteverbruik-zonder-kosten-11677
Bekijk origineel

12 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Eneco,

Wij hebben sinds 2 jaar in Leidsche Rijn, Utrecht, de stadsverwarming van jullie. Vorig jaar hebben we hierbij veel minder verbruikt dan geschat en is dus ons maandbedrag omlaag gezet. Niet geheel vreemd is dit jaar het verbruik weer iets te hoog en dus moeten we bij betalen. Tot zo ver weinig geks, maar...

Echter hebben we niet een klein beetje meer verbruikt, maar 68GJ voor een tussenwoning (volgens jullie inschatting zou dat 32GJ moeten zijn, dus ons verbruik is ruim 2x zo hoog!)!!!
Wij zijn vrij zuinig, werken allebei fulltime en zijn dus alleen in het weekend thuis met de verwarming in alleen de woonkamer aan (op 20,5 graden). Ter indicatie, ons verbruik vorig jaar was 17GJ, dus minder dan de helft van het gemiddelde van een tussenwoning. Er moet bijna wel iets mis zijn als ik dat zo vergelijk? Kan dit onderzocht worden? Is onze meter nog wel correct? Hoe zit het met de M3 meting die jullie ook opvragen ter controle of alles nog wel werkt?

Ik vind iets meer verbruik niet vreemd, dat fluctueert per jaar, maar van 17GJ (50% gemiddelde) naar 68GJ (200% gemiddelde) in 1 jaar zonder veranderingen lijkt me vrijwel onmogelijk. Helemaal omdat het alleen om warmte gaat...?

Mvg

Hoi @Joel,

Leuk dat je via ons forum deze vraag stelt. Ik kan mij goed voorstellen dat je vraagtekens hebt bij het warmteverbruik. De m3 stand is een controle stand. Op deze manier kunnen we nagaan of de GJ stand juist is. Je geeft aan dat je de verwarming niet aanzet doordeweeks, omdat je fulltime werkt. Gemiddeld is dit bij veel gebruikers het geval. Op welke temperatuur staat de woning als je niet thuis bent of juist thuis komt doordeweeks?

Groet, Audrey
Hi @Audrey ,

Ik las idd dat de m3 stand ter controle is, maar gezien ik beide altijd invul vraag ik me dus af wat die controle inhoudt en of ik daar iets aan kan zien?

De verwarming voor alle kamers staat uit, behalve de woonkamer. Hier staat die als we niet thuis zijn of 's nachts meestal rond de 17 graden, wat misschien wel lager zou kunnen. We hebben dit echter vorig jaar op precies dezelfde manier gedaan, dus hier is niets in veranderd. We hebben zelfs dit jaar een server draaien die vrij veel warmte af geeft (24u per dag) waardoor ik hogere electricteitskosten heb, maar ik zeker niet hogere warmtekosten verwacht dan afgelopen jaar.

Nogmaals, 2017 hebben we een jaarverbruik van 17GJ gehad en in 2018 van 68GJ, dus een factor 4 meer, waarbij er geen veranderingen hebben plaats gevonden. Een iets hoger verbruik zou kunnen omdat je per jaar misschien iets fluctueert, maar een factor 4 bij ongewijzigde omstandigheden lijkt me wel erg extreem, niet? (het gaat hier ook alleen om de warmte, dus om de verwarming en douchewater. Niet de electra en we hebben geen gas, dus waar kan die verhoging dan nog meer vandaan komen?)

Mvg,
Joel
Reputatie 5
Badge +3
Hi @Audrey ,

Ik las idd dat de m3 stand ter controle is, maar gezien ik beide altijd invul vraag ik me dus af wat die controle inhoudt en of ik daar iets aan kan zien?

De verwarming voor alle kamers staat uit, behalve de woonkamer. Hier staat die als we niet thuis zijn of 's nachts meestal rond de 17 graden, wat misschien wel lager zou kunnen. We hebben dit echter vorig jaar op precies dezelfde manier gedaan, dus hier is niets in veranderd. We hebben zelfs dit jaar een server draaien die vrij veel warmte af geeft (24u per dag) waardoor ik hogere electricteitskosten heb, maar ik zeker niet hogere warmtekosten verwacht dan afgelopen jaar.

Nogmaals, 2017 hebben we een jaarverbruik van 17GJ gehad en in 2018 van 68GJ, dus een factor 4 meer, waarbij er geen veranderingen hebben plaats gevonden. Een iets hoger verbruik zou kunnen omdat je per jaar misschien iets fluctueert, maar een factor 4 bij ongewijzigde omstandigheden lijkt me wel erg extreem, niet? (het gaat hier ook alleen om de warmte, dus om de verwarming en douchewater. Niet de electra en we hebben geen gas, dus waar kan die verhoging dan nog meer vandaan komen?)

Mvg,
Joel

Hoi @Joel,

Bedankt voor je toelichting. De afkoeling van het warme water bepaalt het verbruik. Als het water dat door de verwarmingen stroomt niet afkoelt, dan is er ook geen GJ verbruik op de meter. Daarom is het probleem meestal niet de meter, maar zit de oorzaak van eventueel hoog verbruik in de woning zelf. De berekening kun je zelf maken met de onderstaande berekening.

Het berekenen van de afkoeling en de hoeveelheid GJ is een natuurkundige formule. De formule is: GJ / m3 x 238,85.

De uitkomst zit gebruikelijk tussen 10 en 40. Dat betekent niet dat de woning 10 of 40 graden is geweest. Wijkt dit af? Laat mij dit gerust weten. Volgens onze berekening is dit juist heel netjes.

Ik ben het met je eens dat het verbruik toegenomen is en aan je toelichting niets vreemds te zien is. Wil je controleren of er ergens een lek zit in zijn woning? Bijvoorbeeld door alle kranen goed dicht te draaien en te kijken of de meter toch verbruik registreert. Het is belangrijk om te weten dat de verklaring van het verbruik bij jou ligt (of verhuurder als er sprake is van een huurwoning). We denken wel graag mee waar dit aan zou kunnen liggen.

Groet, Audrey
Hoi @Audrey,

Dank voor de berekening. Helaas is de factuur tussen vorig jaar en dit jaar aangepast en heb ik ook in tegenstelling van dit jaar tov vorig jaar geen bevestigingmail gehad van het doorgeven van mijn meterstanden waar alles in staat. Op de oude factuur stond netjes mijn verbruik van dat jaar + voorgaande jaren (die op 0 stonden, want het was het eerste jaar).

De nieuwe factuur bevat die details van voorgaande jaren niet meer en omdat ik ook geen bevestigingsmail heb gehad, mis ik in mijn inbox nu wat informatie. Ik kan voor vorig jaar de berekening uitvoeren (GJ stand na 2017 was 183, de m3 stand was toen 3353, dus (183/3353)*238.85 komt uit op 13, netjes tussen de 10 en 40 die jij hierboven noemt). Ik weet voor 2018 alleen dat mijn ingevoerde GJ stand 251 was (dus verbruik van 68GJ), maar weet mijn m3 nu niet en zit op kantoor. Is dit ergens inzichtelijk in mijneneco of kan iemand aan jullie kant de m3 stand die doorgegeven is zien obv mijn relatienummer in mijn profiel?

En zijn de Eneco warmtemeters digitaal uit te lezen? Is daar ergens documentatie van? Ik wil nu zelf wel het e.e.a. gaan monitoren, want wederom geloof ik nooit dat mijn verbruik x4 is gegaan zonder enige verandering en zelfs als mijn meterstand van vorig jaar te laag was door een fout en dat nu dus er bij komt, kom ik op een gemiddelde van (68+17)/2 = 42GJ per jaar, wat ruim hoger is dan het gemiddelde voor een tussenwoning en zoals ik al aangaf zijn wij heel zuinig ingesteld met NUTS voorzieningen, dus ook dan wil ik weten waar die warmte lekt...
Hoi Joël,

Monitoren is een eerste vereiste dat geeft inzicht.
Gebruik je de App Mijn Eneco niet?
Daar kan je met Warmte toch ook zelf de standen invoeren?
Hi @Brandje,

Die app gebruikte ik idd nog niet, maar heb hem nav je post hier maar even geopend. Hierin kan ik bij mijn ingevulde meterstanden ook de m3 zien, die ik niet online bij MijnEneco kan zien. Dan zie ik dat de berekening voor 2018 als volgt wordt: (251/3970)*238.85 en kom ik nu uit op 15 ipv 13 van 2017. Dit is nog wel binnen de 10-40 range en aan de onderkant.

Wel gaat mijn aantal m3 per GJ naar beneden (3353/183 was 18,3 en 3970/251 is nu dus 15,8 over de hele looptijd). In afgelopen jaar was het zelfs 9.07 (617m3 gestegen over 68GJ). Geen idee wat dit betekend, maar dit is dus een aantal m3 per GJ wat gehalveerd is in afgelopen jaar tov het gemiddelde van de hele looptijd, best forse verschillen?

Terugkomend op monitoren = inzicht, kan ik met domotica iets met uitlezen van de warmtemeter van Eneco? Ik wil hem graag dagelijks automatisch uitlezen en de gegevens ergens opslaan, maar is de warmtemeter benaderbaar daarvoor en is daar documentatie van?
Dat laatste is niet mogelijk!
Via diverse topic’s wordt er wel aandacht aangeschinken door hobbyisten.
Gebruik de zoekfunctie even.
Je kan dus zelf niets anders dan iedere morgen/avond de meterkast in duiken en de stand noteren? Krijg met de zoekfunctie wel deze topic, waarbij ook iemand spontaan 4x hoger verbruik had en die zegt dat die "de historie van zijn meter heeft uitgelezen" waarbij die op sommige dagen rare pieken zag... benieuwd hoe die dat gedaan heeft dan...

https://forum.eneco.nl/meterstanden-verbruik-131/4x-zo-hoog-warmte-verbruik-8136
Nou iedere avond lijk mij wat overdone.
Ik adviseer altijd wekelijks en na verloop van tijd eens per maand.
Ik kijk even of ik een topic vind waar e.e.a. ter sprake kwam over het uitlezen.
Hoi @Joel,

Ik had meteen al een treffer, die ik bedoelde.
Kijk eens of je daar wat wijzer van wordt:

https://forum.eneco.nl/energieproducten-91/inzage-warmteverbruik-zonder-kosten-11677
Dank @Brandje, eens kijken of ze daar nu ondertussen, 2 maanden later, al verder mee zijn en ik iets kan leren 🙂 Zelf ondertussen ook het internet aan het afzoeken naar de verschillende manieren van koppelen aan de warmtemeter en wat er allemaal mogelijk is uit te lezen...
Goedenavond @Joel ,

Het is alweer vijf maanden geleden, maar wij vroegen ons af of jouw situatie ooit nog is opgelost? Wij zitten in PRECIES dezelfde situatie (Nieuwegein, dicht bij ook). Ons verbruik zit altijd tussen 23/24 GJ en is plots 70+GJ , bizar!

Eneco lijkt niet bereid ons te helpen, dus was benieuwd of jij ooit nog iets aangereikt hebt gekregen?

Groet,

Johanne & Ivan

Reageer