Vragen over mijn jaarnota | Eneco Community
beantwoord

Vragen over mijn jaarnota

• 18 september 2019
  • 7 reacties
  • 340 Bekeken

Reputatie 5
Badge
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 382 reacties
Beste Eneco,

Ik heb gisteren mijn jaarnota gehad. Over de afgelopen periode is alles duidelijk. Echter hoe het nieuwe termijnbedrag opgebouwd is, is mij niet duidelijk. Over afgelopen jaar kreeg ik fors geld terug (zelfs buiten de korting om), echter is mijn nieuwe termijnbedrag hoger geworden. Met welk verbruik dit nieuwe termijnbedrag is bepaald is nergens te vinden, dus is dit nieuwe termijnbedrag ook niet te controleren. Graag hoor ik dus met welk verbruik rekening is gehouden voor de berekening van mijn nieuwe termijnbedrag.

Verder valt mij op dat de netbeheerkosten gelijk zijn als vorige periode. Echter sinds ik de warmtewinner gebruik, is mijn gasverbruik fors gedaald. En zelfs zoveel dat het verbruik van afgelopen periode onder 500 m3 is gekomen. Op de site van Stedin lees ik dat indien het standaard jaarverbruik (SJV) onder 500 m3 is, dat er dan een lager tarief geldt. Dit lagere tarief is echter niet overgenomen in mijn nieuwe termijnbedrag. Graag hoor ik dus ook nog wat mijn SJV is en graag zie ik daar ook de berekening van. M.i. zou dit namelijk lager moeten zijn dan 500 m3 en zou ik dit ook zou in de opbouw van het termijnbedrag moeten terugzien.

Groeten,
Ralf
icon

Beste antwoord door VincentN 19 september 2019, 10:56

Hi Ralf!

Fijn dat je wat terug hebt gekregen.
Je bent ook goed op weg met het omschakelen zie ik.

Na de berekening op je jaarnota krijgt je leverancier bericht vanuit je netbeheerder over het SJV.
Die berekening is een inschatting op basis van je historisch verbruik, niet specifiek het verbruik van het afgelopen jaar.

De inschatting van de netbeheerder voor gas, voor het komende jaar, is net iets hoger dan 500m3, namelijk 504m3.
Op basis hiervan zit je dus nog in dezelfde schaal.

Groet, Vincent
Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Hi Ralf!

Fijn dat je wat terug hebt gekregen.
Je bent ook goed op weg met het omschakelen zie ik.

Na de berekening op je jaarnota krijgt je leverancier bericht vanuit je netbeheerder over het SJV.
Die berekening is een inschatting op basis van je historisch verbruik, niet specifiek het verbruik van het afgelopen jaar.

De inschatting van de netbeheerder voor gas, voor het komende jaar, is net iets hoger dan 500m3, namelijk 504m3.
Op basis hiervan zit je dus nog in dezelfde schaal.

Groet, Vincent
Reputatie 5
Badge
Hoi Vincent,

Dank voor je reactie. Allereerst heb ik hier nog wel een vraag/opmerking over. In de "Informatiecode elektriciteit en gas" in bijlage 3 bij artikel B3.4 staat beschreven hoe het SJV wordt berekend. Hierin staat dat het SJV berekend wordt over de "laatste relevante verbruiksperiode". Dit staat gedefinieerd als minimaal 300 dagen met in ieder geval de maanden januari en februari hierin. Mijn laatste jaarnota is van 8 september 2018 tot 11 september 2019, dus 368 dagen inclusief januari en februari. Het verdere historische verbruik is volgens mij niet relevant. Graag ontvang ik dus (van Stedin) de berekening op basis van de laatst relevant verbruiksperiode van mijn SJV. Ik vind het namelijk wel heel toevallig net boven 500 m3 zitten (waarbij Stedin het zelf inschat en hierdoor meer inkomsten heeft...).

Verder had ik ook nog gevraagd met welk verbruik mijn nieuwe termijnbedrag is berekend. Is dit voor gas het SJV van Stedin? En wat is het stroomverbruik waarmee rekening is gehouden, -550 kwh?

Ik hoor graag nog van jullie.
Reputatie 6
Badge +2
Het termijnbedrag is inderdaad gebaseerd op het SJV vanuit de netbeheerder.

Voor gas ken je die nu.

Elektra;
E1: 1475
E2: 1176
TL1: 909
TL2: 2290

De netbeheerder bepaald en maakt de inschatting voor het komende jaar. Ik denk niet dat daar enige vorm van toeval in te vinden is.
Een correctie op de berekening is mogelijk, dat verzoek kan je bij hen neerleggen, in uitzonderlijke gevallen zal hier wat mee gedaan worden.
Hou hierbij wel rekening met het feit dat dit dat pas bij het eerst volgende jaar in gaat.
Reputatie 5
Badge
Beste @VincentN

Ik heb net contact gehad met Stedin. Zij geven aan dat ik bij mijn energieleverancier moet zijn voor vragen over meterstanden e.d. (en dus ook over de berekening van mijn SJV). Ik heb net telefonisch contact gehad met jullie klantenservice, maar zij begrijpen mijn vraag niet. Uiteindelijk heeft jullie medewerker verzocht de vraag per mail (ik neem aan dat dit ook zo via het forum kan) te stellen en heeft vervolgens de verbinding verbroken.

Zoals eerder aangegeven moet conform de Informatiecode E&G het SJV geactualiseerd worden indien er een relevante verbruiksperiode is. Een verbruiksperiode wordt relevant geacht, indien de periode tussen twee meteropnames tenminste 300 dagen beslaat, en de volledige maanden januari en februari omvat, hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van afgelezen of uitgelezen meterstanden. Aangezien mijn vorige jaarnota van 8 september 2018 tot 11 september 2019 voldoe ik aan de voorwaarde van een relevante verbruiksperiode. De actualisatie van het SJV dient conform bijlage B3.4.2 van de Informatiecode E&G door de regionale netbeheerder te gebeuren (Stedin dus, echter zij verwijzen mij naar jullie). In diezelfde informatiecode staat ook hoe het SJV berekend moet worden. Aangezien Stedin jullie het SJV doorgeeft en deze zelf ook moet vaststellen, snap ik wel dat zij deze net boven 500 vaststellen (toch weer € 50 extra inkomsten per jaar). Echter of dit zuiver gebeurt, weet ik niet, aangezien ik de berekening niet kan controleren. Graag ontvang ik dus ook (de uitwerking van) de berekening van mijn SVJ voor gas, zodat ik kan controleren dat het vastgestelde/ingeschatte SJV van 504 m3 ook echt klopt.

De reden dat ik dit graag nu wil doen, is gezien het feit bij de jaarnota geen herberekening plaatsvindt o.b.v. het werkelijke verbruik. De netbeheerkosten worden in rekening gebracht op basis van het vooraf bepaalde SJV... Ik hoop dat jullie mij wel snappen en dat jullie mij de berekening van het SJV kunnen toesturen. Alvast bedankt!
Reputatie 6
Badge +2
Hi @RalfR ,

Goed dat je er verder mee bent gegaan.

Ik ben naar aanleiding van dit bericht intern verder gaan zoeken voor je.
Een correctie voor het komende jaar zit er niet direct in. Maar je vraag is wel goed en ik snap vooral ook dat met de inzet van je WarmteWinner je de profijt hiervan ook echt wil inzien en krijgen.

Voor de goede orde; ben je bekend met graaddagen?
Dat is wat er gebruikt word voor de berekening van je SJV.
Een gemiddelde in graaddagen is 2979, in de periode 08-09-2018 tot 11-09-2019 (van jou jaarnota), komt dat neer op 2637 graaddagen. Daar zit al een kleine verklaring voor de berekening.
Ik heb met een collega een herberekening gemaakt om na te gaan waar we zelf op uit zouden komen. Wij komen nog een stukje hoger uit dan de netbeheerder, namelijk een SJV van 512m3.

Toch wil ik ook de vraag bij de netbeheerder neerleggen om zo tot een heldere formulering te kunnen komen.
Dat bericht stel ik nu op en verwacht binnen een werkdag of 5 een reactie van hen. Soms kan het wat langer duren, maar zodra ik een terugkoppeling heb kom ik er bij jou op terug!
Reputatie 6
Badge +2

@RalfR daar ben ik weer, bedankt voor het wachten!

Ik heb een terugkoppeling van de netbeheerder die de afspraken rondom het berekenen van het SJV bevestigen, confrom de informatie code.

Tevens krijg ik antwoord op de mogelijkheden rondom duurzame investeringen, zoals jouw WarmteWinner. 
Daar houden zij helaas geen rekening mee en dit gaat dus ook niet mee in de prognose. Het effect op het SJV gaat dus niet zo snel. Wel verwachten zij duidelijk veradnering te gaan zien als jouw verbruik komend jaar ook zo uitkomt. Iets om naar uit te kijken lijkt mij!

Reputatie 5
Badge

Dank voor je berichtje. Helaas geen inzicht in de berekening zelf, maar wel fijn dat bevestigd wordt dat het berekend is conform de informatiecode. Hopelijk volgende jaarnota weer ruim onder de 500 dan 👍

Reageer