Verklaring voor toegenomen gasverbruik | Eneco Community
vraag

Verklaring voor toegenomen gasverbruik

• 9 oktober 2012
  • 20 reacties
  • 10316 Bekeken

Beste lezer,

persoonlijke situatie is
2 persoons huishouden
3 kamer appartement 90m2
douchen beiden 1x per dag
4 wassen per week (weekend)
3 keer afwasmachine per week met tijdschakelaar in de nacht
beiden fulltime job (vertrek huis 06:00, terugkomst 19:00)
slimme thermostaat per februari 2012
CV-ketel volledig nagekeken en gerepareerd in januari 2012

Gasverbruik 2600m3 in 2012, 2200m3 in 2011
Energie rond de 3200kwh, waarvan 1650kwh tijdens daluren.

Naar onze mening gaat er iets mis met het gasverbruik, deze is extreem hoog.
afgelopen jaren roken we wel af en toe een gaslucht, maar dit is er niet meer sinds onze badkamer in februari is vervangen.
In januari zijn de gasleidingen onder druk gezet door de loodgieter, maar er lijkt geen lekkage te zijn.

Heeft er iemand een idee waar we nog meer kunnen zoeken, of zou de meter verkeerde waardes kunnen weergeven, maar dat zou dan de afgelopen 5 jaar dan al het geval zijn, waarbij er nu echt een uitschieter is, wat raar zou zijn, aangezien er in 2012 door ons enorm geïnvesteerd is in zuinige producten.

Wij horen graag suggesties.

mvg
KJ

20 Reacties

Beste Stansat,

Bedankt voor het verhelderende antwoord. Ik ben het helemaal eens met de temperatuur in de avond.. Mijn partner is een koukleum..

Ik ga kijken of ik de periode even kan bijschaven.

Ik zat al na te denken over de slimme meter.. Dus ik denk dat dat sowiso een goede optie is.

Hartstikke bedankt voor alles!

gr,
KJ
Reputatie 3
Badge +2
Beste Stansat,

Mijn dank voor uw antwoord.
Mijn kachel is nu ongeveer 6 jaar oud. In januari is de grafietpakking vervangen. Ik heb afgelopen woensdag bewust een andere VV monteur laten komen.

Instelling CV:
ma-do 04.50 - 05.30 20 graden
18:00 - 20.30 23 graden
20.30 - 22.00 20 graden
22.00 - 04.50 17,5 graden (haalt hij niet, maar ivm strenge vorst)

vrijdag 04.50 - 05.30 20 graden
18:00 - 21.30 23 graden
21.30 - 22.30 20 graden
22.30 - 08.30 17,5 graden (haalt hij niet, maar ivm strenge vorst)

zaterdag 08.30 - 11.30 20 graden
11.30 - 21.30 23 graden
21.30 - 23.30 20 graden
23.30 -> 17,5 graden

zondag 08.30 - 11.30 20 graden
11.30 - 20.30 23 graden
20.30 - 22.00 20 graden
22.00 -> 17,5 graden

De uitkomsten tussen beide cv monteurs zijn identiek.
Gasdruk ok;
geen lekkage;
CV staat al in spaarstand en is gewoon in prima staat.
(ik heb een Vaillant HR 24-28) Leverancier heeft nog wat tips aan de monteur gegeven en ook dat was top in orde.

2 jaar geleden zijn alle ramen vervangen met dubbel HR++ glas vervangen.
Daar is wel wat mee te doen geweest, omdat de naden niet geheel goed gedicht waren.
Nog een keer terug laten komen om eea te verbeteren.

Afgelopen woensdag na het bezoek van de CV monteur nogmaals alle ramen nagelopen en (opnieuw) alles wat ik maar kon vinden afgekit.

Met de vraag wat de netbeheerder aangeeft het volgende:
Ik had om contact gevraagd, maar Eneco heeft nog geen contact met mij zelf opgenomen.
De cv monteur heeft uit naam van mij contact opgenomen en komt eigenlijk niet verder.

Het antwoord is dat de meter niet liegt en dat mijn verbruik gewoon hoog is. Hier kan ik eigenlijk niets mee. Enige oplossing is dat er een ijking moet gaan plaats vinden, maar dat is ongeveer € 500,-

Ik ben nog aan het kijken of het vervangen van mijn meter niet goedkoper is...

Beste KJ v`t Hof,

Zo te zien zijn de wisselingen van temperatuur behoorlijk en zal dat bijdragen aan een stevig verbruik.
Als je deze temperatuurwisselingen doet voor je eigen comfort dan wordt je geconfronteerd met een groter gasverbruik.

Even een voorbeeld van maandag tot donderdag 4.50-5.30 20 graden en daarna ga je beiden het huis uit en kan je de temparatuur 5 graden verlagen gedurende de dag (er is immers niemand thuis vermoed ik)

Daarna verhoog je de temparatuur van 18.00 tot 20.30 naar 23 graden (dat vind ik een hoge temperatuur maar goed als je het koud hebt! (ik loop niet in een T-shirt s`avonds en trek een trui aan maar goed dat is persoonlijk)

Daarna van 20.30 tot 22.00 naar 20 graden om s`nachts te gaan naar 17,5 graden.
Je zou de temperatuur 5 of 4 graden kunnen verlagen s`nachts.
(ik verlaag altijd 5 graden s`nachts en zie door de goede isolatie van de woning de temperatuur slechts 2 graden lager staan s`morgens)

Maar goed dat jullie een sterk wisselend temperatuur instelling hebben verklaart nog steeds de hoogte van je gasverbruik niet helemaal.

Als je echt overtuigd ben dat het niet een isolatie probleem of CV afstelling is dan zou ik een slimme meter aanvragen als je tenminste geen problemen met de privacy hebt.(kosten ongeveer 80,- Euro)
zie website Stedin.
Uiteindelijk krijgt iedereen die binnen enkele jaren maar op eigen kosten kan je de oude Ferris
meter nu al vervangen.
(slim wil zeggen dat ze op afstand je verbruik kunnen zien)
Dat kun je overigens ook weer dom maken door dat aan te vragen.

Voorlopig is dat mijn persoonlijk advies, maar goed heb je al van Eneco zelf een advies gehad?

Met energieke groet,

Stansat
Er wordt toch verzocht om een ijking te doen, maar als je daar ervaringen over leest, wordt er altijd een reden gezocht, waardoor het de klant zijn eigen 'probleem' is.
Excuus nog een aanvulling op de door de weekse instelling.
ma - vrij 05.30 - 18.00 = 17,5 graden
Beste Stansat,

Mijn dank voor uw antwoord.
Mijn kachel is nu ongeveer 6 jaar oud. In januari is de grafietpakking vervangen. Ik heb afgelopen woensdag bewust een andere VV monteur laten komen.

Instelling CV:
ma-do    04.50 - 05.30 20    graden
                18:00 - 20.30 23     graden
                 20.30 - 22.00 20    graden
                 22.00 - 04.50 17,5 graden (haalt hij niet, maar ivm strenge vorst)

vrijdag     04.50 - 05.30 20    graden
                18:00 - 21.30 23     graden
                 21.30 - 22.30 20    graden
                 22.30 - 08.30 17,5 graden (haalt hij niet, maar ivm strenge vorst)

zaterdag 08.30 - 11.30  20    graden
                 11.30 -  21.30 23    graden
                  21.30 - 23.30 20    graden
                  23.30 -> 17,5 graden

zondag    08.30 - 11.30  20    graden
                 11.30 -  20.30 23    graden
                  20.30 - 22.00 20    graden
                  22.00 -> 17,5 graden

De uitkomsten tussen beide cv monteurs zijn identiek.
Gasdruk ok;
geen lekkage;
CV staat al in spaarstand en is gewoon in prima staat.
(ik heb een Vaillant HR 24-28) Leverancier heeft nog wat tips aan de monteur gegeven en ook dat was top in orde.

2 jaar geleden zijn alle ramen vervangen met dubbel HR++ glas vervangen.
Daar is wel wat mee te doen geweest, omdat de naden niet geheel goed gedicht waren.
Nog een keer terug laten komen om eea te verbeteren.

Afgelopen woensdag na het bezoek van de CV monteur nogmaals alle ramen nagelopen en (opnieuw) alles wat ik maar kon vinden afgekit.

Met de vraag wat de netbeheerder aangeeft het volgende:
Ik had om contact gevraagd, maar Eneco heeft nog geen contact met mij zelf opgenomen.
De cv monteur heeft uit naam van mij contact opgenomen en komt eigenlijk niet verder.

Het antwoord is dat de meter niet liegt en dat mijn verbruik gewoon hoog is. Hier kan ik eigenlijk niets mee. Enige oplossing is dat er een ijking moet gaan plaats vinden, maar dat is ongeveer € 500,-

Ik ben nog aan het kijken of het vervangen van mijn meter niet goedkoper is...
Reputatie 3
Badge +2
Hallo KJ v`t Hof,

Om je flinke gasverbruik te verklaren probeer ik jouw woonsituatie met de mijne te vergelijken.
CV ketel: bijna nieuw 2 jaar oud Remeha Calenta.
Jaarverbruik: 850 m3 in 2011
Woonhuis tussenwoning waarvan ongeveer 120 m3 aan ruimte wordt verwarmt. (woonkamer,keuken en badkamer)
Bouwjaar 1975 met pas opnieuw aangebrachte spouwmuurvulling en alle ramen dubbel glas (HR++),CV buizen zo veel mogelijk geisoleerd in ruimtes zoals zolder.
Verbruik in oktober: 51 m3 met 2 personen.
Stookgedrag: 6 dagen per week thuis, van 8.30 uur tot 23.00 uur temperatuur op 20,5 C., 1 keer douchen per dag.

Gezien jouw verbruik zou ik zeggen dat jouw CV ketel ouder is en/of misschien niet goed afgeregeld is.
Isolatie maatregelen helpen altijd je verbruik naar beneden te krijgen.
Als je alles hebt onderzocht en kom je toch niet op een verklaring voor het hoge verbruik zou ik toch Stedin naar je meter laten kijken.

Hopelijk heb ik je iets geholpen.

Met energieke groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge
wat zegt de netbeheerder?
Het staat er inderdaad niet duidelijk. Bij 'mijn verbruik' wordt er vergeleken met het verbruik van de omwonenden. Dat gemiddelde is op dit moment iets lager ivm leegstand. Ik bekijk mijn standen nu per maand, dus de afgelopen week kan ik je niet geven, maar de afgelopen 2 weken heb ik 87m3 verbruikt.

groet,
KJ
Vergeleken met leegstaande huizen snap ik niet? Je verbruik is 2600 m3 😉 dat haald een leeg huis bij langenna niet. Als je rond de 20 m3 zit mag jet het een leegstaand huis noemen. Even zonder dollen,hoe is je verbruik nu geweest de laatste week? En dan bedoel ik op je meterstand,of die wel of niet oploopt met weing stoken.
Reputatie 3
Badge
Ik heb ook net de tochtstrips vervangen. Het is meteen een stuk warmer in huis zonder te hebben gestookt. Althans weekje geleden.
Reputatie 5
Badge +3
@KJ v't Hof,
Dat is alvast een goeie tip inderdaad! Ik hoor ook nog graag wat er uit het gesprek met mijn collega komt. Hoop echt dat er dan snel een verklaring voor het verbruik wordt gevonden, zodat je er in de toekomst rekening mee kan houden.
Beste Kelly,

Zojuist de loodgieter op bezoek gehad en er kan geen oorzaak worden gevonden. Wel is het zo, ondanks dat het gasverbruik enorm hoog is, dat mijn gasverbruik wordt vergeleken met leegstaande huizen. Asvies is nu om met wierook op zoek te gaan naar tocht en deze af te kitten.

gr,
KJ 
Reputatie 5
Badge +3
Beste KJ v't Hof,

Mijn collega zou binnen 5 werkdagen contact met je opnemen. Die zijn nog niet voorbij maar ik heb net wel begrepen dat er een kleine achterstand is. Het is laatste paar dagen wat drukker dan normaal, maar er wordt hard aan gewerkt om de achterstand bij te benen. Binnen enkele dagen wordt je sowieso gebeld om je persoonlijke situatie te bespreken. Ik hoor het graag van je zodra dat gebeurd is. Mocht dat (onverwachts) vrijdag nog niet gebeurd zijn, laat het me dan ook even weten.

Groet, Kelly
Beste Kelly,

Tot nu toe ben ik helaas nog niet gebeld. Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik in ieder geval geen lek heb.

Over 2 dagen wordt de CV volledig nagekeken (Was in januari ook al gebeurd) om te kijken of er bepaalde instellingen niet correct staan..

gr,
KJ 
Reputatie 3
Badge
Vergeef me als ik het fout heb met je netbheerderder is verantwoordelijk tot aan de meter. Dus als je meter niet defect is (wat stedin kan komen controleren) moet je hiervoor betalen. Natuurlijk heb je dit liever niet. Betalen voor het onterechte bezoek in dat geval. althans zo heb ik dit wel is begrepen.

Eneco is je leverancier en kan je telefonisch ondersteunen maar ik weet niet precies hoe? Alles wat je zelf hebt gedaan is 1 en ben benieuwd wat eneco voor je kan betekenen.

wacht het telefoontje van eneco even af zou ik zeggen.
Als Eneco voldoende hulp heeft geboden kan je ook de netbeheerder is vragen. alleen kunnen deze kosten vragen indien probleem niet bij een defecte meter ligt. na je meter is jou verantwoordelijkheid heb ik begrepen.
Beste Jeroen,

Wat ik uit jouw antwoord begrijp is, dat als Eneco eea heeft nagekeken, de onderzoekskosten voor mijn rekening zouden komen. Op dit moment heeft Eneco (nog) niets onderzocht. Dat is iets wat ik sowieso met Eneco probeer te overleggen. Bedoel je je met netbeheerder Stedin in dit geval? Ik snap eigenlijk niet het verschil tussen deze twee namelijk, maar ik denk dat dat voor dit issue off the record is..  
Reputatie 3
Badge
Als Eneco voldoende hulp heeft geboden kan je ook de netbeheerder is vragen. alleen kunnen deze kosten vragen indien probleem niet bij een defecte meter ligt. na je meter is jou verantwoordelijkheid heb ik begrepen.
Reputatie 5
Badge +3
Beste KJ v't Hof,

Welkom op ons forum. Goed dat je je vraag over het gasverbruik hier stelt. Ik heb je bericht verplaatst naar het forum 'servicevragen' en de titel aangepast zodat deze je vraag specifieker samenvat.

Ik kan me goed voorstellen dat je deze vraag stelt. Als je allerlei besparende aanpassingen hebt verricht, verwacht je eerder een daling van het verbruik, dan een stijging van circa 400 m³. Het is voor ons ook lastig om hier een verklaring voor te geven, maar we denken wel graag met je mee. Ik heb een collega gevraagd om telefonisch contact met je op te nemen om de situatie samen door te nemen. Misschien dat hier iets uit komt wat voor meer duidelijkheid zorgt. Mijn collega neemt binnen 5 werkdagen contact met je op.

Ik heb het bij ons bekende mobiele nummer doorgegeven aan mijn collega (eindigend op *76). Als dit nummer niet juist is, stuur mij dan aub een ander telefoonnummer via een privé bericht. Die kun je versturen door links op mijn naam te klikken, dan verschijnt de optie 'privé bericht'.

Laat je even weten hoe het gesprek verlopen is?

Groet, Kelly
Is het hoge verbruik al jaren zo? of pas iets van de afgelopen 2 jaren (jaarnota)?
Gas is wel al wat langer, 2 jaar geleden enorme piek, met een x-aantal honderd euro extra terug betalen.

Het gekke is dat ik bijna nooit thuis ben, op het weekend na. In Januari energielabel aan het opmeten geweest en op isolatie tussen muren na, alles laten aanpakken en vervangen/verbouwen.
Juist daarom vind ik het vreemd dat, na de aanpassingen, het verbruik met 400m3 is verhoogd. Ik had verwacht dat na de slimme thermostaat (ik had voorheen geen tijdschakelaar en CV staat nu, sinds februari overdag uit) en een zeer grondige beurt van mijn CV er een vooruitgang zou worden geboekt.
Reputatie 3
Badge
Is het hoge verbruik al jaren zo? of pas iets van de afgelopen 2 jaren (jaarnota)?

Reageer