Verbruik warmte heel (!!) hoog | Eneco Community
vraag

Verbruik warmte heel (!!) hoog

• 27 september 2014
  • 2 reacties
  • 444 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 7 reacties
Wij verbruiken rond de 60Gj per jaar, direct buren in identiek huis, gezinsamenstelling en aan/afwezigeheid patronen gebruiken rond de 30Gj. Reden om eens te kijken wat dit verschil veroorzaakt.

Aan het eind van het stookseizoen 4 april 2014, heb ik de meterstand van de warmte opgenomen en de rode kraan van de verwarming dichtgedraaid. Vandaag heb ik de stand weer opgenomen. De periode tussen de twee metingen is op een week na precies een half jaar.
Het warmtegebruik voor uitsluitend douche/bad/keuken gebruik is 6 Gj in deze periode, dus 12 GJ per jaar, met de aanname dat we niet meer/minder douchen en afwassen afhankelijk van de seizoenen.

Blijft dus 48 GJ over voor verwarming van een goed geisoleerd rijtjeshuis uit 2000, voorzien van spouwmuur, dak, vloer isolatie en HR glas. Ik heb een evohome systeem waarmee ik gericht de ruimtes kan verwarmen die gebruikt worden. Er wordt niet warmer gestookt dan 20 graden en het warmtesysteem is voorzien van een thermostaatklep, zodat er alleen warmte geleverd wordt als er een warmte vraag is.

Mijn vraag is, hoe kan ik gaan meten/testen waar dit verbruik plaats vindt.
Bij voorbaat dank.

2 Reacties

Wij verbruiken rond de 60Gj per jaar, direct buren in identiek huis, gezinsamenstelling en aan/afwezigeheid patronen gebruiken rond de 30Gj. Reden om eens te kijken wat dit verschil veroorzaakt.

Aan het eind van het stookseizoen 4 april 2014, heb ik de meterstand van de warmte opgenomen en de rode kraan van de verwarming dichtgedraaid. Vandaag heb ik de stand weer opgenomen. De periode tussen de twee metingen is op een week na precies een half jaar.
Het warmtegebruik voor uitsluitend douche/bad/keuken gebruik is 6 Gj in deze periode, dus 12 GJ per jaar, met de aanname dat we niet meer/minder douchen en afwassen afhankelijk van de seizoenen.

Blijft dus 48 GJ over voor verwarming van een goed geisoleerd rijtjeshuis uit 2000, voorzien van spouwmuur, dak, vloer isolatie en HR glas. Ik heb een evohome systeem waarmee ik gericht de ruimtes kan verwarmen die gebruikt worden. Er wordt niet warmer gestookt dan 20 graden en het warmtesysteem is voorzien van een thermostaatklep, zodat er alleen warmte geleverd wordt als er een warmte vraag is.

Mijn vraag is, hoe kan ik gaan meten/testen waar dit verbruik plaats vindt.
Bij voorbaat dank.

Hoi Coyote,

Ik wist het wel en zou samen met de buren tijdens het nu aankomende stookseizoen de standen samen gaan opnemen per week cq per maand en kijken waar je uit de pas gaat lopen. En vervolgens kijken wat daar de reden van is.
Dan moet je er toch uit kunnen komen?
Reputatie 3
Badge
Wat vind je goed geïsoleerd? Een huis uit 2000 is minder goed geïsoleerd als een uit 2014. En je verbruik van 12GJ voor het overige is niet bepaald laag: als je de normale verhoudingen doortrekt (overig = ca. 25%) kom je ook al op ca. 50GJ verbruik.

Warmte kun je opsporen met een infrarood thermometer, of nog beter: een infrarood camera. Je kunt dan zien welke temperatuur voorwerpen hebben, zodat je warmte en warmteverlies inzichtelijk kunt maken. Het makkelijkst kun je dit zien als het goed koud is buiten, en je dus goed moet stoken.

Reageer