Verbruik veel hoger dan Toon had ingeschat, bovendien niet verwacht gezien de omstandigheden | Eneco Community

Verbruik veel hoger dan Toon had ingeschat, bovendien niet verwacht gezien de omstandigheden

• 30 oktober 2017
  • 13 reacties
  • 636 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 5 reacties
Ik ben nu al enige jaren tevreden klant geweest van Eneco, maar het vertrouwen heeft dit jaar een paar deukjes opgelopen.

Allereerst werd ik in juni van dit jaar nog geconfronteerd met een naheffing van mijn vorige woning. Gezien de meterstanden wel terecht, maar op 3 dagen na 1 jaar na de overdracht van de woning niet echt netjes. Dat had wel eerder gekund. Nu was het zuur aangezien ik al ruim een half jaar in onze nieuwbouwwoning woonde. Maar soit, kan gebeuren. De factuur was verder terecht dus een paar dagen later overgemaakt.

Omdat ik graag een Toon wilde om de energiekosten te monitoren en verder wel tevreden was (ik had die naheffing toen nog niet gehad) in november 2016 een energiecontract afgesloten voor onze nieuwbouwwoning. Gezinssituatie uitgelegd (4 personen), type woning aangegeven (tussenwoning, nieuwbouw, uitstekend geïsoleerd). Met een bedrag van 145 Euro per maand zouden we redelijk safe zitten volgens de dame aan de telefoon. Dat leek mij ook wel, bovendien hebben vrienden in een vergelijkbare situatie 125 Euro als maandbedrag.
We zijn bewust aan de gang gegaan met energie: overal LED lampen, een warmtepompdroger, een A++ koelkast, lampen uit als je een kamer uit gaat, vloerverwarming en beneden een open haard als bijverwarming. En ga zo maar door.
Volgens Toon ging dat goed; na 10 maanden zouden we € 241,- terug krijgen.

Afgelopen zondagnacht om 3 uur 's nachts (?) kreeg ik de jaarrekening in de mail. Toen ik deze 's ochtends opende ging de koffie zowat over de laptop. Of we even 360 Euro konden bijbetalen en het nieuwe tarief ging naar € 178,-.
Hoe kan dit?? Als we daadwerkelijk een hoger verbruik hebben dan kan dat natuurlijk, maar een verschil van € 600,- tussen Toon en daadwerkelijk... dat kan toch niet? Ik heb die Toon juist om energie (proberen) te besparen. Op deze manier heeft Toon alleen een thermostaatfunctie, want besparen is er niet echt bij.

Dus ik vanochtend met jullie gebeld. Daar ben ik overigens keurig te woord gestaan, maar er konden verder geen gekke dingen geconstateerd worden, behalve dat ons verbruik normaal gesproken inderdaad op 145 Euro zou moeten zitten. Het advies was om de netbeheerder te benaderen om te kijken of er wat mis is met de slimme meters.
Dus meteen Stedin gebeld, die hebben de meters uitgelezen en je raadt het al: geen storingen gevonden en zij verwijzen weer keurig terug naar Eneco als leverancier.

Daar zit je dan als consument. Tussen 2 partijen in. Feit is dat Toon geen juiste bedragen aan geeft en wij geconfronteerd worden met een bijbetaling en hogere maandlasten. Als wij inderdaad een hoger verbruik hebben dan betaal ik dit natuurlijk, maar dan zou ik graag willen weten waar hem dit in zit. Nu kunnen wij ons gezien de bewuste omgang met energie niet voorstellen dat dit klopt. Ik zou vanuit Eneco als energieleverancier graag een pro-actievere houding zien om hun klanten bij dit soort zaken te helpen en te ondersteunen. Ik vind het niet erg om belletjes te plegen, maar als er 2 partijen naar elkaar gaan wijzen is het onbegonnen werk.

13 Reacties

zoals ik al dacht ,zijn er problemen met de metingen tussen de thermostaat Toon en de metingen door Eneco zelf
nu is mij 2 jaar geleden verteld dat ik op de app van toon precies kan zien wat ik per maand en per jaar betaal
maar als ik de afrekening krijg van Eneco zelf klopt dat helemaal niet met de berekening wat toon aangeeft, ik heb daarover gebeld en ik krijg te horen dat toon maar een gewone thermostaat is en dat ik maar niet te veel van die metingen moet aannemen
ik heb een verschil van 211kwh stroom en 93m3 gas
nu heb ik ondertussen een klacht ingediend over deze verschillen ben benieuwd wat er uit komt
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Denman,

Bedankt voor je reacties en toelichting. Wij beginnen de telling van het verbruik inderdaad vanaf de meterstand 0 voor zowel gas als elektriciteit. Er is immers eerder geen contractant bij ons aangemeld voor dit adres. Ik neem dan aan dat het verbruik van 5 m³ en 746 kWh verbruikt is door bijvoorbeeld een aannemer?
Wil je het opleveringsformulier mailen naar webcare@eneco.com t.a.v. mij, dan pak ik aan de hand daarvan de kwestie inhoudelijk verder op. Je ontvangt op kort termijn een reactie van mij.

Groet, Kelly
Ik zat vanavond nog even te malen, en ineens had ik een ingeving. Je bericht over de standen in december had me aan het denken gezet @Folkert. Naar aanleiding van mijn vorige bericht moet ik eerlijkheidshalve de hand in eigen boezem steken, want ik heb iets over het hoofd gezien.
De jaarafrekening klopt overigens nog steeds niet ;)

Maar goed, wat uitleg:

Ineens zag ik op de jaarrekening de begin standen staan: 0 voor gas, 0 voor meter I, en 0 voor meter II.
Dat is op zich logisch voor een nieuwbouwwoning, maar wat nu als die gegevens toch niet kloppen?
Gelukkig heb ik een opleverkeuring gedaan via Vereniging Eigen Huis, en wat blijkt? De beginstand van gas is 5, maar die van Meter I is 383, en die van meter II is 363. Als Eneco dan van een beginstand van 0 uit gaat, heb je meteen al een achterstand van 746 kWh te pakken (laag en hoog). Dat komt al wat dichter in de buurt van mijn werkelijke verbruik zo :)
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat deze beginstand automatisch doorgegeven zou worden aan Eneco, maar kennelijk werkt dat bij nieuwbouw anders, of had ik daarop misschien zelf actie moeten ondernemen.

Mijn vraag is nu: wat hebben jullie nodig om deze beginstand te corrigeren? Het keuringsrapport van Vereniging Eigen Huis, of moet ik telefonisch / per mail contact met jullie opnemen?

In ieder geval dank voor jullie hulp, meedenken en reacties!
@Denman

Toon is volgens mijn gegevens gaan meten op 26 december. Hierdoor zie een verschil in verbruik op de jaarnota en op Toon. Je meterstanden stonden toe voor gas op 66 en voor elektra 1 op 426 elektra 2 op 386. Dit verlk;aart het verschil dat je ziet op Toon met het verbruik op je jaarnota.

Hoi Folkert,

Dank voor je reactie en uitleg. Deze gaat alleen helaas niet helemaal op, en maakt in ieder geval duidelijk dat er iets niet helemaal goed gaat.
Ik heb alles vanuit de Toon even in een Excel bestand gezet om wat meer duidelijkheid te scheppen.

Met betrekking tot het gasverbruik klopt je bevinding wel. Mijn Toon geeft in december inderdaad 66 aan.
Tel ik dat op bij de rest van de maanden (t/m 14 oktober van de jaarafrekening) dan kom ik uit op 1049,9 m3 totaal verbruikt. Vermenigvuldig ik dit met de factor 1,02076 dan kom ik op 1071,70 m3.
Nog steeds best wel wat minder dan de 1131 m3 die ik gefactureerd krijg.

Maar dan stroom. Hoe komen jullie tot 426 en 386 in december? Mijn Toon geeft 22 laag en 33 hoog aan, wat veel logischer is aangezien we pas op 25 december het huis in zijn gegaan (zelfs in een hele maand gebruiken we gemiddeld maar 163 om 219, laat staan in zo'n kort tijdsbestek)
Tel ik dit op bij de resterende maanden t/m 14 oktober van de jaarrekening dan kom ik op 1656,40 laag en 2231,10 hoog uit, tezamen 3887,50.
Dat is veel meer dan de respectievelijk 2066, 2620 en totaal 4686 kWh die ik gefactureerd krijg!

Niet alleen vanwege mijn portemonnee, maar ook gezien de bewuste omgang van energie (zie eerste post) kan ik mij dan ook niet anders voorstellen dat de Toon gelijk heeft, en dat ons werkelijke verbruik op 3887,50 heeft gezeten.
Ik lees een heleboel verhalen over slimme meters die te hoog registeren i.c.m. bepaalde apparaten zoals telefoonladers en dimbare ledverlichting. Niet geheel toevallig hebben wij de benedenverdieping vol hangen met Philips Hue die we in de avonduren nog niet op 50% hebben staan.

Ik zou dan ook graag willen zien dat mijn energieleverancier Eneco dit uit gaat zoeken en/of meteen een correctie maakt van de jaarnota.
Reputatie 7
Badge +6
@Denman

Toon is volgens mijn gegevens gaan meten op 26 december. Hierdoor zie een verschil in verbruik op de jaarnota en op Toon. Je meterstanden stonden toe voor gas op 66 en voor elektra 1 op 426 elektra 2 op 386. Dit verlk;aart het verschil dat je ziet op Toon met het verbruik op je jaarnota.
Toon moet je dus gebruiken om je maandverbruik te monitoren en je krijgt steeds een status overzicht.
Als, zoals gezegd Toon goed is ingeregeld lukt dat prima en heb je inzicht of je maandelijkse voorschot voldoend is om op de jaarnota (bijna) quitte te spelen.
Zelf doe ik dat al 5 jaar en dat lukt mij prima.

De jaarnota moet je vergelijken met de originele meterstanden, zelfs ook bij Slimme meters, omdat er toch fouten gemaakt kunnen worden en je zelf uiteindelijk verantwoordelijk bent.

Als je deze 2 zaken goed in de gaten houdt, gaat het goed.

Nu gewoon het nader onderzoek van Folkert even afwachten en dan zal e.e.a veel duidelijker worden.
Startdatum energielevering is 22-11-2016
Huis opgeleverd 19-12-2016
Abonnement Toon ingegaan 27-12-2016

Althans, volgens de rekening.
Je jaarnota loopt vanaf een startdatum, is die datum gelijk aan de start van Toon?
@Denman

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Het is natuurlijk heel vervelend dat je bij moet betalen terwijl Toon heeft aangegeven dat je goed zat met je termijnbedrag. Ik kijk graag voor je waar dit aan kan liggen, kun je via Menu>Toon Support de externe toegang klantenservice aanzetten? Ik hoor het graag!

Groet,

Folkert

Hallo Folkert,

Ik heb de externe toegang zojuist aangezet in Toon.

@Brandje

Ook het actueel verbruik gaat niet goed in Toon. Ik heb gekeken naar de verbruikscijfers die Toon aan geeft, voor stroom is dat t/m vandaag 4147 kWh (normaal en daltarief), terwijl op de eindafrekening 4686 wordt doorbelast, en dat is t/m 14 oktober.
Voor gas geldt hetzelfde: 1090 m3 t/m vandaag, terwijl op de eindafrekening 1131 wordt doorbelast t/m 14 oktober.

Voor stroom dus een afwijking van 13%, en voor gas een afwijking van 4%. Beide een afwijking naar beneden.
Desondanks gaat mijn tarief met bijna 21% omhoog?

Ik heb gewoon het gevoel dat hier iets niet klopt, en dat zou ik graag uitgezocht willen hebben.
Reputatie 7
Badge +6
@Denman

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Het is natuurlijk heel vervelend dat je bij moet betalen terwijl Toon heeft aangegeven dat je goed zat met je termijnbedrag. Ik kijk graag voor je waar dit aan kan liggen, kun je via Menu>Toon Support de externe toegang klantenservice aanzetten? Ik hoor het graag!

Groet,

Folkert
Als je Slimme meters hebt kan je ervan uitgaan dat het verbruik wat aan Toon wordt doorgegeven juist is.
En inderdaad Toon biedt dan actueel inzicht in je verbruik.
Maar zoals gezegd op de statuspagina wordt dit vergeleken met het door Eneco naar je Toon gepushde jaarverbruik.
Bij nieuwe woningen gaat dat, weten wij uit ervaring hier, wel eens fout.
Zo ook bij jou dus. Eigenlijk wel logisch; er is namelijk geen of onvoldoende referentiekader.

Kijk als je nu na deze jaarnota wel de juiste jaarverbruiken krijgt toegezonden, zal je beter op Toon kunnen vertrouwen.
En dan doel ik niet op het momentane verbruik, maar uiteraard de berekening op de status pagina.
Toon is slechts een afgeleide van Toon.
Toon werkt pas goed als de verbinding met de originele meters goed is EN het geschatte jaarverbruik goed is bepaald. Bij een nIeuwe woning gaat dat laatste vaak fout, omdat er geen historie is.
Ik adviseer hier altijd om na bv 3 maanden juist dat geschatte jasrverbruik nader te controleren door bv een tussentijdse service berekening met je standen bij Eneco te laten maken.

Die snap ik niet helemaal. Eneco adverteert namelijk op de site met: "Toon biedt actueel inzicht in je energieverbruik". Wat heeft mijn (ontbrekende) historie daar mee te maken? Er is toch een voorschot ingesteld? En hij haalt de actuele gegevens toch direct van de slimme meters? Verbruik x bedrag = actueel gebruik - voorschot = bedrag over of tekort. Dat daar over een tiental maanden een paar Euro verschil in zit kan ik begrijpen, maar geen 600 Euro. Zet die functie dan uit het eerste jaar.
En als deze redenering op gaat, dan zou ik graag zien dat Eneco mij hier vooraf over informeert zodat ik hierop kan anticiperen. Dat is niet gebeurd.

Verder ga ik er vanuit dat de Eneco monteur alles op de juiste manier heeft aangesloten op de hagelnieuwe slimme meter installatie.

Ik lees wel veel verhalen over elektrische apparaten zoals mobiele laders en dimbare LED verlichting die grote invloed kunnen hebben op metingen. Is daar iets over bekend i.c.m. Toon en slimme meters?
Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat we ruim 50 Euro meer aan energie verbruiken dan onze vrienden die in een nagenoeg exacte situatie zitten als wij (en ook bij Eneco).
Toon is slechts een afgeleide van Toon.
Toon werkt pas goed als de verbinding met de originele meters goed is EN het geschatte jaarverbruik goed is bepaald. Bij een nIeuwe woning gaat dat laatste vaak fout, omdat er geen historie is.
Ik adviseer hier altijd om na bv 3 maanden juist dat geschatte jasrverbruik nader te controleren door bv een tussentijdse service berekening met je standen bij Eneco te laten maken.

Reageer