Verbruik/Besparing in Toon klopt niet | Eneco Community

Verbruik/Besparing in Toon klopt niet

• 12 april 2018
  • 7 reacties
  • 484 Bekeken

Hoi Walon,

Zijn het wel de prijzen? Op Toon®️ zie je die niet.
Heb je wellicht kortgeleden zelf je voorschotbedrag gewijzigd?
Los van de prijzen kan ook je geschatte jaarverbruik verkeerd zijn ingeschat/berekend door Eneco.

7 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
Klopt de prijzen staan niet in de TOON maar er worden wel bedragen genoemd. Mijn ingeschatte verbruik is op dit moment min of meer gelijk aan het voorgaande jaar. Dat we dit jaar een zeer koude maand Maart hebben gehad is duidelijk te zien in het gasverbruik. Als ik het werkelijk verbruik in mijn excel programma invoer dan was die vorig jaar voor 98% goed en dit jaar door de tariefwijzigingen van o.a. belastingen en transport, klopt het niet meer. Als het zo door gaat zegt de TOON dat ik circa 120 euro terug krijg maar ik werkelijk zal dit niets gaan worden of moet ik zelfs gaan bijbetalen. Hierdoor vindt ik de TOON dus misleidend als het gaat om verbruik in euro's, als ze niet in staat zijn om de ingeschatte kosten nagenoeg betrouwbaar te tonen dan zouden geen geldbedragen moeten noemen.
Reputatie 1
Badge +1
Per 1 januari klopt het verbruik in euro's en dus ook de berekening van de de eventuele besparing niet meer. Vorig jaar kwam de besparing nagenoeg overeen met de eindafrekening. Dit Vanaf nu kloppen de verbruikte euro bedragen niet meer. De reden is dat:
De prijzen kunnen maar eenmalig in de TOON gezet worden, in 2017 was de prijs erin gezet incl alle variabele belastingen
De prijsveranderingen die door de overheid zijn doorgevoerd per 1 januari, blijken (Is mij duidelijk gemaakt door Eneco) niet in de TOON aangepast te kunnen worden.
Volgens de TOON heb ik dit jaar 40 euro bespaart maar in werkelijkheid is dat maar 10 euro.
HEEL erg jammer dat er iemand is geweest die bedacht heeft om euro's in de TOON te noemen maar er niet over nagedacht heeft dat prijzen zouden kunnen wijzigen. Zeker nog nooit zijn eigen energie rekeningen gezien in de aflopen jaren en daarvoor.
Hoe dan ook een ernstig gemiste kans, sorry hoor maar de meeste vinden de kosten belangrijker dan het gebruik of hebben daar meer gevoel bij, hoe het zit met hun energie verbruikt.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb een 3 jarig contract van okt2016. De prijzen veranderen wel omdat de belastingen en of transport kosten die variabel zijn op het gebruik. Toon blijft met de oude prijzen werken, terwijl in "Mijn Eneco" wel de veranderde prijzen. Het verbruik in euro's is in de eerste drie maanden gemiddeld 8 euro per maand lager in de Toon als in werkelijkheid.
Er wordt nu dus een totaal verkeert beeld getoond. Wat kan ik hier aan gedaan worden.
Reputatie 7
Badge +2
@walon,

Goed dat je via deze weg op zoek bent naar het antwoord op je vraag. Ik heb zojuist je tarieven bekeken en deze komen zowel in Toon als in Mijn Eneco met elkaar overeen. Wel is het zo dat het rekensommetje dat in Mijn Eneco wordt gebruikt verschilt met die van Toon. Toon houdt namelijk geen rekening met je vaste kosten waar Mijn Eneco dit wel doet. Verder klopt het wat @Brandje aangeeft over de tarieven (prijzen). Deze zijn niet zichtbaar in Toon.

Groet, Urgel
Reputatie 6
Badge +1
@walon

Zoals @Urgel al eerder heeft gemeld kan de rekensom in Mijn Eneco niet vergeleken worden met die van Toon. In Mijn Eneco wordt ook rekening gehouden met andere kosten die niet in Toon staan. Toon geeft echt inzage in het verbruik en is dus specifiek om die inzage te geven. Om je enigzins gerust te stellen heb ik adhv de meterstanden van 12 april een herberekening uitgevoerd over het huidige termijnbedrag. Hier wordt aangegeven dat het termijnbedrag voldoende toereikend is tot aan de eerstvolgende jaarnota over 5 maanden.

Fijn weekend alvast, Tina
Hierdoor vindt ik de TOON dus misleidend als het gaat om verbruik in euro's, als ze niet in staat zijn om de ingeschatte kosten nagenoeg betrouwbaar te tonen dan zouden geen geldbedragen moeten noemen.

Hoi walon,

Oke, dan zijn we qua prijzen het eens.
@TinaC heeft het nog eens verduidelijkt en het geschatte jaarverbruik gepusht, dus Toon®️ die puur alleen je verbruik monitort is dan prima in staat een redelijk betrouwbaar beeld te tonen in euro’s. De vaste kosten zijn daarbij totaal overbodig die liggen toch voor een jaar vast. Juist de variabele verbruikskosten zijn relevant. Helaas is op Toon®️ ook nog steeds niet je ingeschatte jaarverbruik te zien. Toegezegd is dat dat weer terug komt, want juist dan kan je zelf beoordelen of eerder genoemde waarden juist zijn en een betere beoordeling maken qua betrouwbaarheid.

Zelf sta ik prima ingeregeld en als ik dan, zoals in februari/maart geen duimpje krijg dan klopt dat precies; er waren immers meerdere hogere graaddagen en dus hoger gasverbruik.

In gebruik ook een Excel bestand, maar dat doe ik puur op de meterstanden. Dat geeft mij naast Toon®️ een goed en ander inzicht hoe ik er tov de komende jaarnota voor sta.
Hoi walon,

Over verbruik of euro’s zijn de meningen verdeelt.
Ik ben er zat hier tegengekomen die liever verbruik zien.
Zelf zeggen de prijzen mij niet zoveel; ik meet m’n besparing liever af in kWh en m3.
Vandaar ook dat ik het bijhouden van de meterstanden doe op https://energiemanageronline.nl

Beiden in Toon®️ zien/tonen zou ik een mooier overzicht vinden en dan doel ik uiteraard niet de grafieken, want daar is dat al geregeld.

Wie weet wordt “deze gemiste kans” zoals jij dat noemt in de toekomst voor ons beiden ingevoerd.?

Reageer