Verandering tarieven door schandalige verhoging belasting inzien? | Eneco Community
vraag

Verandering tarieven door schandalige verhoging belasting inzien?

• 26 maart 2019
  • 8 reacties
  • 240 Bekeken

Ik ben vanochtend maar eens op zoek gegaan naar wat de verhoging van de energiebelastingen nou voor mij betekenen, maar ik kan nergens op de site (of app) vinden wat ik zoek. Ik krijg wel elke keer als ik een nieuwe pagina open in mijn eneco een pop-up berichtje over een nieuw aanbod met een bedrag van ongeveer 110 euro, wat een indicatie kan zijn, maar ik wil alleen weten met hoeveel mijn maandlasten stijgen bij Eneco. En ik kan me ook niet voorstellen dat het zo hard gestegen is. Mijn verbruik is met 20% gedaald sinds het jaar ervoor, betaalde 84 euro per maand en toch stijgt het met 26 euro?

Dus, om een lang verhaal kort te maken, hoe kan ik zien wat mijn toekomstige maandtarief moet zijn?

8 Reacties

Ken je dit topic:

https://www.eneco.nl/duurzame-energie/tarieven/termijnbedrag2019/?utm_source=tarcom_2019Q1&utm_medium=DM&utm_campaign=tarcom_2019Q1_tboten

Uiteraard is het van belang wat je totale verbruik zal zijn, maar een verdeelsleutel vind je daar in ieder geval.
Ik denk wel eens: het zou veel beter zijn als gewoon de belastingdienst de energiebelasting zou innen. En de netbeheerder de transportkosten. Dan krijg je dus 3 aparte rekeningen. Is veel overzichtelijker. Als er dan ergens iets omhoog gaat, dan weet je precies wat dat is. Energieprijzen vergelijk gaat dan ook veel makkelijker. Op dit moment is het feitelijk gewoon een klerezooi. Als je de eindafrekening krijgt, dan is het elk jaar weer puzzelen. Hoe zit het ook al weer. En de berekening van het nieuwe termijnbedrag is ook gewoon abrakadabra. Tevens hebben energieverkopers die mensen op willen lichten met een veel te duur energiecontact ook veel minder vrij spel, want het is dan gewoon veel begrijpelijker. In het energiecontract telt dan namelijk nog maar 1 ding: de feitelijke stroomprijs, en verder helemaal niks. Geen ingewikkeld gedoe meer met leugenachtige berekeningen.
Nou gelukkig niet zeg!
Moet er een systeem opgezet worden om de energiemaatschappijen de parameters te laten leveren om als maatstaf voor vaststelling/grondslag van de belasting te komen. Pfffff
Nu wordt de, helaas steeds stijgende belasting, bij de bron geheven en dat is een effectieve methode.
Gelukkig is door het Kabinet gemeld dat eind april 2019 nadere inho komt mbt de aangekondige verlaging van deze belastingen en wellicht (weer) verhoging van de vermindering energiebelasting. Die aftrekpost is nu €311 en was €378
Daar hebben we computers voor tegenwoordig. Die doen dat automatisch.

En "bron"? Waarom zou Eneco de bron zijn? Ja Eneco produceert stroom. Maar daarin in Eneco niet uniek ofzo. De stroom die bij mij uit het stopcontact komt, die komt echt niet van alleen Eneco.

Als er al sprake zou zijn van "de bron", dan is dat meer de netbeheerder en niet Eneco. De meter die bij mij in de meterkast hangt is van de netbeheerder, de kabel waardoor de stroom bij mijn meterkast binnenkomt is van de netbeheerder. En de meterstanden die mijn slimme meter automatisch verstuurd, komen in eerste instantie aan op de apparatuur van de netbeheerder.
De netbeheerder is niet interessant.
Want wie levert de energie?: juist ja de energieleverancier Eneco. Dat is de bron en bij levering ontstaat dus belastingplicht.
Eneco is wettelijk verplicht de verbruikte energie en belasting in rekening te brengen.
En uiteraard geldt dat voor de overige leveranciers ook. We hebben er zelfs 25 in Nederland.
Badge +2
Ken je dit topic:

https://www.eneco.nl/duurzame-energie/tarieven/termijnbedrag2019/?utm_source=tarcom_2019Q1&utm_medium=DM&utm_campaign=tarcom_2019Q1_tboten
Uiteraard is het van belang wat je totale verbruik zal zijn, maar een verdeelsleutel vind je daar in ieder geval.

Uiteraard ontbreekt weer de info over Stadswarmte.
Die belastingen gaan niet weer omlaag. We kennen de 'beloftes' van Rutte zo onderhand wel. Hij heeft er immers geen enkele gehouden. Over een jaar als de belastingverlaging pas in zou gaan om schimmige redenen is iedereen er al aan gewend en wordt het 'vergeten' door het kabinet. Ook voor goed gedrag betaal je de hoofdprijs. 't Is jammer allemaal. Maar goed, in ieder geval bedankt voor het linkje. Zal es kijken of dat wat opheldering verschaft.
Dan heb je een vooruitziende blik mbt je stelling “belasting gaat niet omlaag...”

Er is duidelijk gesteld door het Kabinet dat daar eind april 2019 nadere berichten/beslissingen over volgen. In een lopend jaar worden nooit aanpassingen gedaan. Uiteraard geldt dat dan voor 2020!

Dus ik zou zeggen: wacht eerst deze berichtgeving af...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen