teruglevering getallen in de app vergeleken met Zonnepanelen app | Eneco Community

teruglevering getallen in de app vergeleken met Zonnepanelen app

• 10 mei 2019
  • 9 reacties
  • 395 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 4 reacties
Sinds kort hebben wij een slimme meter, dus ook de Eneco app geinstalleerd. "je kunt per dag en zelfs per uur je verbruik zien" Maar ook je teruglevering. Laten we even per dag kijken. 🤔. Ik kreeg redelijke twijfel over zowel de verbruikscijfers en terug lever cijfers van electra. Dus ook maar eens even de App van SolarEdge er naast gehouden.
Ik weet dat de opbrengst cijfers van die app kloppen. Sterker nog, als er een wolkje voor de zon trekt, zie je dat gelijk in de app.
Het duidelijkste bewijs dat ik kreeg van niet kloppende cijfers was dat er zwaar bewolkte dagen zijn waar in de Eneco app (veel) meer werd teruggeleverd dan er uberhaupt was opgebracht! Maar er zijn ook veel zonnige dagen geweest in April, waar mijn 24 panelen meer dan 45 kWh hebben geleverd, en er bijna niet werd teruggeleverd in de Eneco app.
Kortom je gaat twijfelen aan de waarheid van alle cijfers. Zijn er meer mensen hier hetzelfde zien in hun situatie??

9 Reacties

Heb je de teruglevering op je eigen slimme meter ook vergeleken?
Heb je de teruglevering op je eigen slimme meter ook vergeleken?

Nee, Maar dat ga ik dit weekend eens even doen. Het is daarbij wel zo, dat je alleen cumulatieven ziet, en dus niet per dag, of per maand. Ik zal een weekje dagelijks de standen moeten opschrijven en die vergelijken met de Apps. Dat word dus nog een hele uitzoek en reken klus. Het vervelende is, dat door mijn constatering de twijfel onstaat of het allemaal klopt, en dat je dit dus blijkbaar allemaal moet controleren om te zien dat je niet afgezet word.
Perfect!😎😎
Dan horen we het wel weer.

Ik neem aan dat je weet dat opwek niet hetzelfde is als teruglevering. 😉
Immers van je eigen opwek/productie gaat eerst je eigen verbruik af en wat er overblijft wordt pas terug geleverd aan het net.

Ik vraag mij af of jouw Solaredge App wel de echte teruglevering kan registreren.🧐
Ja natuurlijk weet ik dat. Zoals ik al schreef werd het duidelijk bewezen dat ik op een bewolkte dag maar een lage opbrengst had. (van zo'n 4 kWh.) Dus afgelezen op de omvormer zonder afname van gebruik op dat moment.
Op die zelfde dag heb ik volgen de Eneco app zo'n 11 kWh teruggeleverd. Dat zou dus nooit kunnen!!
Mijn SolarEdge App laat de cijfers zien van de omvormer. Dus precies wat er word opgewekt. De teruglevering is idd minus het verbruik op het moment van opwekken.
Wat ik zo jammer vind is dat ik nu eerst moet bewijzen dat ik het allemaal wel snap. mijn vraag/opmerking is een constatering van een feit, en de vraag of meer mensen dit ook hebben.
Oké dan is dat duidelijk.

Dan is, wat ik eerder meldde, zaak om de teruglevering op je eigen slimme meter te vergelijken met de App Mijn Eneco.
Bij deze App loopt de weergave altijd 2 dagen achter. Dus in de loop van de avond als de zon niet meer schijnt even de standen van de teruglever tellers noteren en je kan het zo enige dagen later vergelijken met de App Mijn Eneco.

Ps je kan ook op de site van Eneco de standen incl de teruglevering even downloaden. Dan hoef je ze zelf niet te noteren. 😉

Is je PV overigens wel aangemeld via www.energieleveren.nl ?

Overigens is je constatering pas juist als je deze eerdere vergelijking hebt gedaan. Je App Mijn Eneco haalt immers de data op van je eigen Slimme meters.
De opgehaalde teruglever data kan door Eneco wellicht fout gemeld/verwerkt zijn in de App.
@Brandje , Ja we zijn aangemeld, al langer dan een jaar geleden, alleen hebben we pas sinds 1 april een slimme meter. En dus nu pas zie ik meer data. Ik ga dit een een tijdje monitoren, en data verzamelen. Het zou toch heel vervelend zijn om te constateren dat het niet klopt. In het beste geval geeft de Eneco App niet de werkelijkheid weer, en klopt de "slimme"meter wel. Dat is eigenlijk wat ik verwacht.
Perfect toch dat je even gaat monitoren.
Dan kan Eneco nav je bevindingen (laten) nazien wat er eventueel in de App Mijn Eneco bij jou fout gaat.

Zelf monitor ik dat ook en (behoudens een afrondings afwijkingen dag) bemerk ik geen afwijking.
Zie volgende reactie.
Hier nog even een bewijs vanuit mijn kant betreffende de hele maand April.
Volgens de App heb ik 118 kWh terug geleverd en mijn Toon®️/slimme meter meldt 119 kWh

Dus mijn visie is dat de App prima z’n werk doet!

Reageer