Terugleveren en meterstanden op Mijn Eneco | Eneco Community
vraag

Terugleveren en meterstanden op Mijn Eneco

Badge
Wij hebben een huurhuis sinds 1 januari 2013, dit is een gerenoveerde woning uit 1952 en is nu prima geisoleerd en voorzien van een HR ketel en 32 zonnepanelen op het zuiden. Tot nu toe hebben we volgens de displays van de slimme meter (Metertype: ZMF120ABDS2, Metercode: ZAEX, Fabrikant: Landis+Gyr) meer teruggeleverd dan verbruikt, circa 380 kWh tegen 420 kWh geleverd!
Ik heb onze installatie inmiddels aangemeld bij www.energieleveren.nl en de installatie is inmiddels geregistreerd bij de netbeheerder Stedin.......

Mijn hamvraag is: hoe krijg ik de terugleverstanden (normaal en laagtarief) op de page van Mijn Eneco???
Deze ontbreken nog steeds en nog wordt er een totaal verkeerd beeld geschetst: bv 500% meer elektriciteit verbruikt dan gepland!

Wie kan mij verder helpen

Vg.
jos

20 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@jcgaverbeek

Mijn Eneco kan op dit moment niet omgaan met teruglevering. Hier wordt momenteel aan gewerkt. Je leveringstanden en je terugleverstanden worden door Mijn Eneco Tussenstand Slim bij elkaar opgeteld, dit is bekend bij de beheerders van Mijn Eneco en we zijn bezig met een oplossing hiervoor. We hebben ook een bericht gekregen van Stedin dat je teruglevert aan het net. Wij zullen je teruglevering salderen met je verbruik op je jaarafrekening. Als je het op prijs stelt kan ik je een overzicht sturen met je (teruglever)standen.
Badge
Beste Folkert,

Als je de terugleverstanden kan opsturen, graag.....
Als ik de meter bekijk dan zit ik op een totaal gebruik vanaf december 2012 (het is een nieuwe meter geweest stand 0 dus)
van circa gebruik 400 kWh (18.1 en 18.2) en teruggeleverd circa 480 kWh (20.1 en 20.2) dus een saldo van ca. 80 kWh.
Klopt dit?

Vg.
Jos 
Ik begrijp het niet meer, ik meld me aan voor de Toon maar deze kan niet omgaan met zonnepanelen, maar Eneco kan dit blijk baar ook niet.
Via de slimme meter heeft Eneco al mijn gegevens van verbruik, maar ook wat ik via mijn zonnepanelen terug lever ( het Salderen), maar waarom kan ik dit niet op mijn jaar rekening terug  zien. Ik heb alle betrokken partijen geïnformeerd dat ik zonnepanelen heb dus dat kan het probleem niet zijn.
Maar wat kan het dan wel zijn en wanneer is hier meer over bekend, mijn saldering volgend jaar afreken is ook prima als het maar gebeurd, en het verder ieder jaar terug te vinden is op de eindafrekening.
Succes
Badge
Ik begrijp het niet meer, ik meld me aan voor de Toon maar deze kan niet omgaan met zonnepanelen, maar Eneco kan dit blijk baar ook niet.
Via de slimme meter heeft Eneco al mijn gegevens van verbruik, maar ook wat ik via mijn zonnepanelen terug lever ( het Salderen), maar waarom kan ik dit niet op mijn jaar rekening terug zien. Ik heb alle betrokken partijen geïnformeerd dat ik zonnepanelen heb dus dat kan het probleem niet zijn.
Maar wat kan het dan wel zijn en wanneer is hier meer over bekend, mijn saldering volgend jaar afreken is ook prima als het maar gebeurd, en het verder ieder jaar terug te vinden is op de eindafrekening.
Succes

Voor zover ik weet werkt de Toon niet met terugleveren! Dat is jammer want dan is deze voor mij dus waardeloos.
Ik heb maar besloten om gewoon de meterstanden even op te nemen en in een spreadsheet te zetten. Dat is wel zo goedkoop en wel zo simple.
Verder betaal je 3,50 abb.kosten per maand en kost de Toon ook nog een circa 200 Euro.
Daar moet je toch weer heel wat kWuurtjes voor bezuinigen 🙂
Badge
Inmiddels is het lente geworden en worden de dagen langer en schijnt de zon vaker. We hebben nu ca. 500 kWh meer teruggeleverd dan we hebben gebruikt!
Dus ik krijg het idee dat we over het gehele jaar misschien wel 1500 kWh overhouden; een goede reden om te kijken naar een close-in boiler voor in de keuken. Nu moet het warme water, geproduceerd door de HR combiketel van de zolder komen. Kost veel tijd, gas en water. Verder denken we nog aan het verwarmen mbv. elektriche kachels in de douche, op de zolder en in de slaapkamer.
Het begint bijna een obsessie te worden 🙂
Reputatie 6
Badge +1
Inmiddels is het lente geworden en worden de dagen langer en schijnt de zon vaker. We hebben nu ca. 500 kWh meer teruggeleverd dan we hebben gebruikt!
Dus ik krijg het idee dat we over het gehele jaar misschien wel 1500 kWh overhouden; een goede reden om te kijken naar een close-in boiler voor in de keuken. Nu moet het warme water, geproduceerd door de HR combiketel van de zolder komen. Kost veel tijd, gas en water. Verder denken we nog aan het verwarmen mbv. elektriche kachels in de douche, op de zolder en in de slaapkamer.
Het begint bijna een obsessie te worden :-)

Deze reactie heb ik ook in een ander topic gelezen 😕 (Foutje?, verkeerde topic? 🙂 )
Badge
Idd excuus had de reactie bij de verkeerde topic gezet!
Reputatie 1
Beste Folkert,

ik heb sinds 24 april 2013 zonnepanelen en lever goed terug, sinds die datum opgeteld zo'n 210 KWh. Als ik de Excel gegevens van Mijn Eneco download staat er helemaal niets in de kolommen laag of hoog terugleveren, alleen maar hoog en laag verbruik. Ik heb mij netjes op 24 april 2013 aangemeld via www.energieleveren.nl en kreeg een bevestiging.
Kun jij a.j.b. kijken wat er aan de hand is? Ik heb het idee dat jullie nog niets doorkrijgen.
Ik heb een slimme meter natuurlijk. In mijn Eneco zelf staat een vreemd zeer hoog negatief verbruik dat ik ook niet helemaal snap. Alvast dank voor de moeite.

@jcgaverbeek

Mijn Eneco kan op dit moment niet omgaan met teruglevering. Hier wordt momenteel aan gewerkt. Je leveringstanden en je terugleverstanden worden door Mijn Eneco Tussenstand Slim bij elkaar opgeteld, dit is bekend bij de beheerders van Mijn Eneco en we zijn bezig met een oplossing hiervoor. We hebben ook een bericht gekregen van Stedin dat je teruglevert aan het net. Wij zullen je teruglevering salderen met je verbruik op je jaarafrekening. Als je het op prijs stelt kan ik je een overzicht sturen met je (teruglever)standen.
Reputatie 1
Check ik net Mijn Eneco en tot mijn genoegen staat er voor stroom eindelijk zo'n 440 KWh minder verbruikt dan ingeschat, bij mij lijkt de teruggeleverde zonne-energie ook hierbij al verrekend te zijn, maar weet ik niet zeker want bij het opvragen van de Excel staan er nog steeds geen getallen voor teruggeleverde energie.
@Folkert: ik heb je eerder een PB gestuurd met verzoek voor 2-maandelijks overzicht, tot nu toe nog geen antwoord gehad...
Reputatie 7
Badge +6
@Pieter

Ik heb je net een bestand gestuurd met je elektra meterstanden(levering + teruglevering) excuses voor de late reactie, ik ga voor je informeren waarom je de 2-maandelijkse overzichten niet ontvangt.
Reputatie 1
Veel dank Folkert, en ziet er goed uit die file, netjes ook die teruglevering gegevens! Denk je dat dit soort gegevens binnenkort ook via Mijn Eneco (Excel download) ontsloten zullen worden?

@Pieter

Ik heb je net een bestand gestuurd met je elektra meterstanden(levering + teruglevering) excuses voor de late reactie, ik ga voor je informeren waarom je de 2-maandelijkse overzichten niet ontvangt.
Beste heer Verbeek,
Je slimme meter waar je over praat is volgens mij een teruglever meter? Wij hebben gewoon nog een oude (daar werd vroeger niet eens over nagedacht) draaistroom meter. Volgens mij de beste optie om je kosten zo laag mogelijk te houden.
Wat denk je van inverter Airco’s in plaats van een close in boiler? Wij hebben al meer dan 10 jaar het  gehele dak vol liggen met warm water en PV.
Ik verwarm dan ook al jaren op stroom mijn huis. Als het maar boven nul is werken de airco's erg efficient en zijn erg goedkoop in verbruik.
Ook onder nul doen ze het, alleen vriezen ze dicht. Dit hoeft ook geen probleem te zijn, als ze maar weer kunnen ontdooien overdag. Onze warm water voorziening is voorzien door onze zonne boiler, die levert  aan douche, bad, wachmachine, vaatwasser en ja zelfs mijn koffie apparaat.
Dit scheelt gemiddeld erggggg veel geld in de maand.

Wij wonen vrijstaand en betalen 80 euro (eindejaarsnota 2012) in de maand voor electra en gas, terwijl wij zeer luxe leven (15 lampen buiten aan als het donker wordt (365d/j), 2 sauna's, wirlpool etc., geen led TV maar Plasma en ik kan nog wel even doorgaan). En dit terwijl wij ook nog een oude HR ketel hebben van denk meer dan 20 jaar oud ? (die het hopelijk ook nog even vol houdt).

Graag zouden wij Toon willen hebben, echter dit gaat niet werken: de sensor die je kwh meter afleest  ziet een ronde van je meter als verbruik, of je nu teruglevert of verbruikt :(
Hier moeten ze wat op verzinnen ............, ook met een gescheiden meterkast kan Toon niet omgaan ?. Zonde zonde.

Wij willen al een hele poos Toon, alleen gaat het nog niet werken.
Een al jaren energie neutrale (altans dat probeer wij) gezin van Nederland,
Met vriendelijke groet,
JJ
Ingenieur in de energie technologie
Goedendag wij hebben ook zonnen panelen op onze dak 3 stuks van een vermogen van 690 wp moet je deze ook doorgeven aan het netbeheerder op de site www.energieleveren.nl >? ben ook op de site wezen kijken van Stedin wanneer wij een slimmenmeter krijgen die krijgen wij pas in 2017 maar wij hebben zo oudenmeter deze draait terug als we meer stroom opwekt maar deze meter wil wij niet vervangen deze die we nu hebben werkt nog prima
In principe moet je bij teruglevering altijd melden bij die link.
Dan bekijkt je netbeheerder of je domme meters geschikt zijn.
Meestal worden ze administratief afgekeurd, omdat er in de slimme meters aparte teruglevering tellers zitten. Ook wordt Eneco automatisch in kennis gesteld dat je teruglevert.

De plaatsing van Slimme meters is geheel gratis op deze wijze!
In principe moet je bij teruglevering altijd melden bij die link.
Dan bekijkt je netbeheerder of je domme meters geschikt zijn.
Meestal worden ze administratief afgekeurd, omdat er in de slimme meters aparte teruglevering tellers zitten. Ook wordt Eneco automatisch in kennis gesteld dat je teruglevert.

De plaatsing van Slimme meters is geheel gratis op deze wijze!

bedankt van je bericht

vandaar oké dan heb ik het gisteren toch goed gedaan ben gisteren op het internet wezen uitzoeken geweest dat deze gemeld moest worden bij het netbeheerder dat heb ik ook gedaan met deze www.energieleveren.nl maar wij wis het niet dat het moet geburen we wachten wel af wat er nu gaat geburen
Graag gedaan!

Dat hoort je installateur je te vertellen.
Vaak staat het ook duidelijk op de nota.

Laat even weten hoe het verloop is!
Goedeavond brandtje

nou wil effen zeggen dat de installateur vandaag bij ons geweest zij wij hebben nu ook een slimme meter laten plaasten ik denk dat eneco daar wel een bricht krijg van het netbeheerden
Ja hoor dat klopt uiteraard dat Eneco daar beticht van krijgt.
Let wel oo dat je ongeveer 20 dagen na nu op Mijn Eneco je slimme meters nog activeert anders kan Eneco niet dagelijks de standen ophalen via je Netbeheerder bij je thuis.
Goedemindag brandje

ondertussen heb ik al eneco gesproken zij hebben de melding ontvangen van het netbeheerden als het goed is krijg ik deze week kunnen we het activeeren in mijn eneco wij zijn er erg blij mee met deze meter wij kunnen nu zien waar we nu nog meer kunnen besparen van het gas en stroom
Goedemindag brandje

ondertussen heb ik al eneco gesproken zij hebben de melding ontvangen van het netbeheerden als het goed is krijg ik deze week kunnen we het activeeren in mijn eneco wij zijn er erg blij mee met deze meter wij kunnen nu zien waar we nu nog meer kunnen besparen van het gas en stroom

Ook goedemiddag,

Perfect toch?
Als je de komende dagen af en toe eens kijkt zie je vanzelf wanneer de mogelijkheid voor het activeren van je Slimme meters verschijnt bij Mijn Eneco.
Zodra je die mogelijkheid op Ja zet, kan je na verloop van tijd de dagelijkse standen zo downloaden en bekijken.

Fijn weekend!

Reageer