Stroomverbruik in leegstaande woning | Eneco Community
beantwoord

Stroomverbruik in leegstaande woning

• 10 augustus 2018
  • 8 reacties
  • 1098 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Ik verbleef van 4 mei tot 7 augustus niet in mijn woning.
In die tijd kwam mijn vader 1x in de week langs om de planten water te geven. Bij dit klusje zette hij altijd even de (draagbare) radio aan.
Verder stond er niet 1 elektrisch apparaat aan. Overal had ik de stekker uitgetrokken, er brandde zelfs geen lamp op een tijdschakelklok.
Toch is er een verbruik van 41 kWh geregistreerd voor de maand juni bijvoorbeeld. Wat is hier gaande met die slimme meter ?
Dit is trouwens slechts een voorbeeld, vorig jaar was ik van eind maart tot begin januari dit jaar in totaal slechts enkele weken in mijn woning, en verder verbleef ik ergens anders, en toch had ik een jaarverbruik van 985 kWh....
Het verbruik van gas klopt wel in deze maanden, want die was 0. Er word dan niet gekookt of geleefd in de woning......
Kan iemand dit voor mij ophelderen ?
icon

Beste antwoord door Mirie 11 augustus 2018, 08:49

Nee de boiler stond tijdens afwezigheid aan...😖 Volgende keer dat ik langere tijd van huis ga , word hij op non-actief gesteld, kijken of er verschil is in verbruik.

Met veel dank voor de hulp, tips en adviezen 🙂
Bekijk origineel

8 Reacties

Alle groepen stroomloos maken en 1 voor 1 weer aanzetten.
Kijken bij het verbruik en je kan gericht verder zoeken.
Reputatie 5
Badge +5
@Mirie bedankt voor je bericht. Goed dat je je weg weet te vinden naar het Eneco forum.

Het is niet onlogisch of enorm vreemd dat dit verbruik is geregistreerd op jouw slimme meter. Wel begrijpelijk dat je je hardop afvraagt waar dit 'm in zit. Heb je werkelijk alles uitgeschakeld in deze periode? Ook jouw CV-ketel en koelkast etc.?

Vooral een CV-ketel is een relatief onbekende "stroomvreter". Ook wanneer je niet aanwezig bent in de woning houdt de CV-ketel het water op de ingestelde temperatuur. Je kunt bekijken aan de hand van het soort ketel en de leeftijd, hoeveel dit gemiddeld verbruikt per jaar. Ook bij afwezigheid.

Het door ons toegezonden, meest recente, verbruik- en kostenoverzicht loopt van 01-014-2018 t/m 01-06-2018. Waar zie jij specifiek het verbruik van 41 kWh terug? Overigens wil ik nogmaals benadrukken dat dit geen vreemde of extreme verbruiken zijn. Ook de 985 kWh is niet enorm veel en vooral afhankelijk van eigen verbruiksgedrag (bij aanwezigheid) en soort apparaten etc.
Reputatie 7
Badge +9
Ben ook even heel benieuwd wat je onder "Alles" verstaat..

Zoals @Erica ook al opmerkte, je CV Ketel verbruik ongezien soms stroom en gasverbruik, voor het water wat deze opwarmt.. Als je je merk en type even doorgeef, kunnen we kijken of dit ook uit te zetten valt, indien je dit wilt natuurlijk..

Weet niet wat je gezinssituatie is, maar hier onder even een tabelletje..

Huishouden 1 persoon: 1.800kWh per jaar (Kom je ongeveer uit op: 150kWh per maand.)

Huishouden 2 personen: 2.950kWh per jaar (Kom je ongeveer uit op: 245kWh per maand.)

Mocht je dit verder willen zien, kijk dan eens hier: http://www.energiesite.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-een-gemiddeld-energieverbruik/
Ja, maar het gaat de ts om bv de maand juni, toen was hij geheel afwezig en verbruikte toch 41 kWh.
Vandaar dat ik voorstelde om alle groepen stroomloos te maken, dan dient het momentane verbruik Nihil te zijn.
Vervolgens overal de stroom afhalen/stekkers er uit, net zoals in de maand juni.
Dan per groep de stroom er op en je weet gauw genoeg waar de stroomverbruiker zich bevindt die hij toen vergeten is.😋
@Erica
Ik heb me pas recentelijk aangemeld voor het maandelijks energie rapport. Heb me er voorgaande jaren nooit zo in verdiept (i.v.m. persoonlijke problemen, waar afwezigheid thuis uit voortvloeide) Er stond in de mail dat ik over de maand juni (bijv.) 41 kWh verbruikt had, (lees ik dat verkeerd)dus vroeg ik me als leek af waar dat verbruik vandaan kwam als ik er niet was om te verbruiken, zeg maar.

....
Ik woon in een flatgebouw uit 1961, de cv word centraal verwarmd in een stookhok in de kelder, om het maar simplistisch uit te leggen. De cv heeft trouwens niet aangestaan, maar dat verbruik is toch apart?
.
Wel heb ik een boiler, type Inventum EDR 50. 50 liter, 8 bar, 220 V.... (als die details iemand helpen) verbruikt die al dat stroom dan met (her)opwarmen van water dat niet gebruikt word ? De planten krijgen koud water..

Ik klink als een wereldvreemde leek, maar dat ben ik ook. Ik betaal al jaren een soortgelijk bedrag, maar ondanks veelvuldige afwezigheid de afgelopen 5 jaar, is mijn verbruik en wat ik betaal niet significant naar beneden gegaan. Dat verbaast mij wat, vandaar mijn vraag...
Ik mag toch hopen dat je die boiler tijdens je afwezigheid afzet.

Misschien is het een volgende keer beter dat je de standen even noteert, zodat je na terugkomst exact weet hoeveel stroom er is verbruikt.
Monitoren geeft inzicht!😋
Misschien ben je nu een leek, maar aldoende krijg je inzicht.
Nee de boiler stond tijdens afwezigheid aan...😖 Volgende keer dat ik langere tijd van huis ga , word hij op non-actief gesteld, kijken of er verschil is in verbruik.

Met veel dank voor de hulp, tips en adviezen 🙂
Graag gedaan!
Dan heb je dus de grootste boosdoener gevonden.

Reageer