Stedin komt de meterstanden opnemen | Eneco Community
vraag

Stedin komt de meterstanden opnemen

• 1 december 2012
  • 11 reacties
  • 6188 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
Wij hebben een brief gekregen van Stedin dat zij de meterstanden komen opnemen.
Elk jaar moeten wij dat zelf doen.
Is dit normaal?
Doen ze dit uit naam van Eneco??
Ik vertrouw dit niet, vooral omdat hier aan de deur zo vaak mensen komen of we willen overstappen.

11 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik heb begrepen dat een netbeheerder 1x in de (dacht 3 jaar) langs kan komen. Wanneer je stedin belt kan je het ook even navragen. Goed dat je zo oplettend bent. Ik heb nooit iemand aan de deur gehad maar ik ben inmiddels al een keer verhuis en woon pas 6 jaar op mezelf.
Badge
Als je een brief hebt gekregen dan hoef je nergens zorgen om te maken, tenzij je natuurlijk stroom af tapt of een wiet plantage op zolder hebt staan, dan kan het wat lastiger worden, maar als je een net briefje in de brievenbus krijgt kan je er gewoon vanuit gaan dat het helemaal goed komt.
Reputatie 3
Badge
Dat is het hem juist. Ze krijgen een brief. Is deze brief echt. Zijn er geen oplichters actief. Hier in het westland gebeurd ook genoeg. Heel goed dat hij daarom evne advies vraag hier. Maar zoals michael ook zegt. Maak je maar geen zorgen. Voor de zekerheid kan je even bellen met je netbeheerder.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Heidy,

Welkom op het forum! Ik heb de titel van je bericht aangepast zodat deze beter aansluit bij je vraag. De netbeheerder wil minimaal eens in de 3 jaar de meterstanden zelf opnemen. Stedin is netbeheerder en eigenaar van de energieaansluitingen en energiemeters. Zij communiceren de opgenomen meterstanden naar ons, voor het maken van de jaarnota. Als je vragen hebt over het bezoek, kun je Stedin altijd even bellen via 088-8963963.

Groet, Kelly
Ik heb Stedin gebeld.
De mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat ze kwamen maar niet wanneer.
Ook zei ze dat ze niet de meterstand voor Eneco opnemen maar voor Stedin, dat is verplicht eens in de 3 jaar.
Wij wonen hier al sinds 2001 en hebben nog nooit iemand van Stedin gezien.
Ze geven de standen wel door aan Eneco zei ze.
Ik vind dit raar, wel standen opnemen maar niet voor Eneco.
Reputatie 5
Badge +3
@Heidy,
De netbeheerder is eigenaar van de meters die je huurt. Ze nemen de standen op en communiceren die naar ons. Voor klanten die bijvoorbeeld een andere leverancier hebben maar ook in het Stedin-gebied wonen, geldt hetzelfde. De energieleveranciers zijn voor het ontvangen van meetgegevens afhandelijk van de netbeheerders.

De netbeheerder Stedin wil inderdaad eens in de 3 jaar de standen opnemen, maar hiervoor maken ze geen afspraken. Ze komen langs en als je niet thuis bent, proberen ze het meestal later nog een keer. Lukt het ook dan niet om de meterstanden op te nemen, dan laten ze een kaartje achter waarop je alsnog zelf de standen kunt doorgeven. Op die manier kan het best zo zijn dat het ze de afgelopen jaren niet is gelukt om standen bij je op te nemen. Ook is het mogelijk dat ze niet zijn langsgeweest. Maar hoe dan ook, er is niets vreemds aan. Niets om je zorgen over te maken. De netbeheerder Stedin doet gewoon z'n werk.

Groet, Kelly
Ik heb dit jaar het genoemde probleem:

Stedin is een aantal weken geleden geweest voor controle. Die mij aangaf dat hij de standen NIET doorgeeft.
Ik heb toen iemand van Eneco gesproken en zij gaf aan dat ze WEL de standen van Stedin krijgen en ik niet zou
hoeven reageren als ik een mail kreeg voor meterstanden.

Mijn nota komt ook altijd eind september, maar ik  lees hier in het forum dat Stedin dan niet gelijk loopt met de
Eneco planning voor de jaarnota......

WAT IS NU WAAR??? Moet ik nu wel of geen meterstanden doorgeven???????????????????????????
Een meteropname is iets anders dan een controle van de meters.
Inderdaad als een meteropname plaats vindt dan wordt dat aan de leverancier door gegeven, want die moet immers de jaarnota opmaken.
Tot 1 augustus kon het voorkomen dat voor de netwerkkosten je een aparte jaarnota kreeg.
Nu van af 1 augustus komt de jaarnota altijd van de leverancier.
Is er wellicht sprake van een opname ivm eind afrekening Stedin?

Ik zou de reactie nu even afwachten van een moderator, die kan pas ivm het weekend nu maandagmorgen reageren.
Tot zo lang moet je dus even geduld hebben.
Het was de standaard 3-jaarlijkse controle van Stedin, geen eindafrekening.
Helaas zeggen ze allebei iets anders, idd afwachten tot er hopenlijk maandag gereageerd wordt.
Precies wat ik al dacht.
Heeft dus niets met de meteropname te maken.
In mijn optiek kun je gewoon wachten tot je het verzoek van Eneco krijgt om je standen door te geven.
Niets aan de hand verder.
Een moderator zal dat maandagmorgen wel bevestigen.
Prettig weekend.
Reputatie 6
Badge +1
@kat, welkom op dit forum.

Uit je verhaal twijfel ik ofdat je een slimme meter hebt, of een domme meter.  Hier wat punten ter verduidelijking.
  • Heb je een slimme meter dan hoef je nooit ( mits de communicatie niet is uitgeschakeld, of hebt laten uit schakelen) geen meter standen door te geven. Dit gaat automatische. In alle andere gevallen krijg je bericht van Eneco om je standen door te geven d.m.v. een meterkaart. Krijg je dat verzoek, altijd invullen, dan is het ook altijd goed. Kleine moeite-groot plezier 🙂
  • Stedin is je netbeheerder en verandwoordelijk voor het juist functioneren van de meter. Door dit te bewerkstelligen doen ze dit door periodieke controles. Echter staat dit los van het doorgeven van de meterstanden aan Eneco.
  • Voor 1 augustus, was het mogelijk dat je 2 apparte rekeningen kreeg. 1 van Eneco ( afname energie) en een van Stedin ( huur meter en transportkosten). Echter zijn voorgenoemde posten  per 1 augustus 2013 samengevoegd op 1 factuur. Per 1 augustus 2013 betaal je dus de energieafname, huur meter en transportkosten aan je leverancier. Eneco dus.
Hopelijk is het zo iets duidelijker voor je geworden.

Reageer