Slimme meter | Eneco Community
vraag

Slimme meter

Reputatie 3
Badge +3
  • Kind aan huis (level 12)
  • 587 reacties
Wanneer beginnen jullie met slimme meters ?

27 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
@Bernard
Je vraagt wanneer wij beginnen met slimme meters.
Eneco is zelf niet verantwoordelijk voor de meters. Hier gaat je lokale netbeheerder over. Bij jouw in de buurt is dat Stedin. Bij Stedin kan je terecht met vragen over de slimme meters en wanneer jij die kan verwachten. Laat je het via het forum weten of het gelukt is?
Reputatie 3
Badge +3
ik wil wel laten weten of het is gelukt (of niet)

Kunnen jullie eens uitleggen hoe dat nu zit met Stedin. Eneco was vroeger verantwoordelijk hiervoor. Waarom is dit opgesplitst ? is het een onderdeel van Eneco of echt puut onafhankelijk ?

ps : top dit Forum !!! goede zet ivm communicatie met de klant 🙂
Reputatie 3
Badge +3
Even terugkomend op een artikel op de site.

http://thuis.eneco.nl/energie-besparen/slimme-meter/slimme-meter/#tab2?__utma=253472982.1415363540.1337152516.1338283609.1338370360.5&__utmb=253472982.3.10.1338370360&__utmc=253472982&__utmx=-&__utmz=253472982.1338370360.5.3.utmcsr=forum.eneco.nl|utmccn=%28referral%29|utmcmd=referral|utmcct=/&__utmv=253472982.|3=Postcode=3068=1&__utmk=145618551
tabblad "Wat kost het"

Daarin staat:

" Het is helaas op dit moment nog niet mogelijk om in Nederland bij energieleveranciers of netbeheerders een digitale slimme meter aan te vragen."

Dit zullen jullie wel even moeten aanpassen denk ik. Iets in de trand van "Voor meer informatie vragen wij u contact op te nemen met de netbeheerder"
Beste Bernard,

Voorheen vormden Eneco en de netbeheerder Stedin samen één bedrijf. De overheid heeft besloten de energiebedrijven te splitsen waardoor het transport en de levering van energie van elkaar gescheiden zijn. In het teken van deze vrije marktwerking zijn Eneco en Stedin enige tijd geleden dus ook gesplitst. Door deze splitsing opereren Stedin en Eneco onafhankelijk van elkaar. Ook is het niet mogelijk om in elkaars gegevens te kijken.

Bedankt voor je feedback met betrekking tot de informatie die we vermelden op onze website over de slimme meters. We nemen je opmerking zeker mee.

Groeten,
Hosnia
Bij ons zijn pas geleden ook slimme meters geplaatst door Stedin.
De aanvraag gedaan via aansluitingen.nl
Alhoewel we eerst een bericht kregen dat de gasaanluiting niet geschikt was, en daar eerst een aanpassing aan moest worden verricht, bleek dit later niet te kloppen en was de aansluiting wel degelijk geschikt voor een slimme meter.

De monteur had alles binnen een half uurtje verwisseld....helemaal top!
wie weet hoe je kunt zien of die slimme meter aan of uit staat? B.v.d.
Reputatie 7
Badge +6
Beste Annie,

Allereerst wil ik je welkom heten op het Eneco forum! Op dit moment vragen wij geen standen op van je netbeheerder. Als je gebruik wilt maken van Eneco Tussenstand Slim dan adviseren we je om je slimme meter in te stellen via Mijn Eneco. Wij zullen dan 1 keer per dag je standen opvragen bij je netbeheerder. Als je de meter uit hebt laten zetten via je netbeheerder dan zullen wij geen standen ontvangen van je netbeheerder.

Groet,

Folkert
Reputatie 3
Badge
Ik heb vanmiddag met Stedin gebeld. Ze gaan in heel Nederland meters vervangen maar hebben geen inzicht wie eerst aan de buurt is. Nu komt mijn meter uit 1963 en die zijn ze momenteel aan het vervangen. Ik kan dus straks na mijn verbouwing (volgend jaar) er zelf voor kiezen om alles te vervangen a 80 euro terwijl mogelijk een week later een brief komt dat deze vervangen wordt zonder kosten. Beetje jammer, maar hier kan Eneco niets aan doen. Het is voor de mensen die in gebied van Stedin wonen dus onduidelijk wanneer je aan de beurd bent.

Positieve is wel dat ze een planning hebben van 3 maanden en je dus wel kan navragen of je de komende periode aan de beurd bent. Negatieve hiervan is dat je 3 maanden wachtlijst hebt wanneer je zelf een nieuwe meter wilt aanvragen.
Wat is het financiele voordeel van een "slimme meter " voor de eindgebruiker?

Ik lees de laatste tijd regelmatig over dit soort meters  maar ik zie hier maar weinig voordeel in.

Volgens mij kun je beter een slimme gebruiker worden door verstandig met energie om te gaan.
Een eenvoudig rekensommetje + de standen van de " domme meters " leert mij dat je zo ook heel veel kunt besparen!
Uiteindelijk gaat het toch ook om de eurootjes....

Maar misschien kan iemand mij meer duidelijkheid verschaffen?
Reputatie 3
Badge
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-en-consumenten/slimme-meter
Ik begrijp niet dat je slimme meters kan accepteren (volgens de uitrol) of aanvragen (tegen betaling van circa 140 euro) en vervolgens de meters kan laten "uitzetten"! Wat is dan nog het voordeel van de leverancier en/of van de netbeheerder? Dan heeft de klant eindelijk slimme meters en dan moet je nog op dezelfde wijze werken zoals voorheen. Weten Eneco en Stedin hoeveel klanten wel de slimme meters zullen accepteren maar de standen vervolgens niet laten uitlezen? De gemaakte kosten zijn dan voor het bekende sterfhuis bestemd.

Ik adviseer Stedin (die de slimme meters volgens de uitrol en op aanvraag plaatst) vooraf aan de klant te vragen wat ze zouden doen als ze slimme meters aangeboden krijgen. Bij een negatieve reactie zou ik de slimme meters "mooi niet" plaatsen. Hiermee bespaart Stedin veel tijd en veel geld.
Reputatie 3
Badge
Is er geen specifieke reden waarom Stedin begonnen is met het vervangen van de oude meters?
Reputatie 3
Badge +3
Er zijn ook verhalen dat de slimme meter minder nauwkeurig is dan de oudere meters met een roterende disk. Dit zou in het voodeel zijn van de energiemaatschappijen. (let wel : dit zijn verhalen die ik af en toe wel eens om me heen hoor)

Wellicht een gewetensvraag : hoe weten wij zeker dat het apparaat exact doorgeeft dat ie meet ? zijn de meters geijkt ?
Reputatie 3
Badge
Die zullen waarschijnlijk niet door de energiemaatschappijen worden gecontrolleerd en mogelijk geijkt. Dit zal toch wel door een onafhankelijk bureau gebeuren?
Reputatie 3
Badge +3
Daar ben ik wel eens benieuwd naar. Ik kan daar namelijk niets over terugvinden  (bij welke maatschappij dan ook).
Kan iemand van Eneco hier een antwoord op geven ?
Reputatie 7
Badge +6
@Juanito

Welkom op het Eneco forum! Het voordeel dat de eindgebruiker kan hebben met slimme meters is per persoon anders. Als je zelf al dagelijks de standen bijhoud, en dat vermenigvuldigt met de energieprijs is de toegevoegde waarde minder. Het voordeel is dan dat je niet zelf dagelijks de meterkast hoeft in te duiken.

Ook zijn er veel mensen die het makkelijk vinden dat ze hun meterstanden online kunnen raadplegen via Eneco Tussenstand Slim, en vinden het ook fijn dat er voor hen uitgerekend wordt of ze bijvoorbeeld goed zitten met hun termijnbedrag.

Ook hebben de meters die nu geplaatst worden een P1 poort waarop apparaten aangesloten kunnen worden die het verbruik aflezen, zoals de Toon.
Reputatie 7
Badge +6
@Rob

Welkom op het Eneco forum! Wij als leverancier kunnen alleen dagelijks standen opvragen, wanneer onze klanten met slimme meters dit activeren op Mijn Eneco. Wij hebben binnen Eneco geen gegevens over hoeveel klanten hun meters niet laten uitlezen door Stedin of andere netbeheerders.

Het voordeel van de meters uitzetten bij klanten die niet willen dat hun standen afgelezen worden, is dat er in het geval van verhuizing geen meterwissel hoeft plaats te vinden. De gemiddeld levensduur van een slimme meter is 15 jaar, en veel klanten verhuizen in zo’n periode wel een of meerdere keren.
Reputatie 7
Badge +6
@Jeroen & Bernard

Slimme meters moeten voldoen aan dezelfde eisen als conventionele meters. De overheid wil dat in 2020 80% van de Nederlanders beschikt over een slimme meter. Dit is een behoorlijke operatie, dus ik kan me voorstellen dat ze daar nu al mee begonnen zijn. De meters worden voornamelijk geplaatst bij renovatieprojecten, nieuwbouwwoningen, reguliere vervanging van de meter en op aanvraag.
Er zijn onafhankelijke meetinstituten in Nederland zoals o.a. CIJ Borculo en KEMA waar de netbeheerders in Nederland gebruik van maken.
Reputatie 3
Badge
Ben benieuwd wat het belang van de overheid hierin is. Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Reputatie 2
Badge
Wanneer beginnen jullie met slimme meters ?

Vandaag 26-07, zijn de domme meters vervangen door slimme meters. Voor aanvang zelf maar foto's genomen van de meterstanden. Even gekeken hoe de vervanging gaat. Gevraagd heb je de meterstanden opgenomen, natuurlijk. Na de slimme meters in werking te hebben gezet heeft die zijn administratie gedaan. Na afloop kreeg ik een meterstanden kaartje van de monteur. 

Gelukkig heb ik de foto's nog van de meterstanden. Ik schrok de opgenomen gasmeterstand op het kaartje van de monteur bleek 40000m3 hoger te zijn dan de oude gasmeter aangaf. Oude gasmeterstand is 49839 de opgenomen stand door de monteur 89839. Gelukkig was die nog bezig bij de buren. De meterstanden vergeleken met mijn foto's en de meterstand op de oude gasmeter in zijn auto gaf hij zijn fout toe. Verontschuldigingen alom maar de foute meterstanden waren wel administratief al doorgegeven. Dat komt goed zij de monteur monter. Maar ik heb ervaringen met bedrijven die heilig geloven in hun "systemen". Stedin geeft de meterstanden door aan Eneco en die gaat strak verrekenen ik zie de bui al hangen. Voorlopig is Stedin en Eneco door mij gewezen op de foute gasmeterstand maar geen van beide bedrijven zijn bereid zelf het initiatief te nemen om de klant in te lichten over het verloop van mijn klacht. Ik moet volgende week maar weer eens contact opnemen, bijzonder klantvriendelijke houding dus.

Boodschap, een slimme meter is net zo slim als de domste schakel. Dus controleer alles, het is nodig.
Precies, dat is mijn boodschap en ervering ook.
Zeker toen ik al eens een omwisseling van Dag en Nacht-tarief had meegemaakt.
Slim om een foto te nemen!

Maar de moderators kennende hoef je, nu je dit op het forum hebt gemeld, geen enkele zorg meer te hebben.
Waarom? Een van hen zal as maandag ongetwijfeld reageren en je een passende correctie bieden, dan wel melden dat de juiste standen wel zijn verwerkt.

Gezien het belang van deze grove opnamefout, zou ik in de loop van de maandag-middag een pbtje sturen naar een van de moderators als ze nog niet gereageerd hebben.
Reputatie 3
Badge
Het is nogal een grove fout vooral als je later in de maand moet gaan bewijzen wie er gelijk heeft.
Het is nogal een grove fout vooral als je later in de maand moet gaan bewijzen wie er gelijk heeft.

Hoi Jeroen,

Komt goed nu, want de monteur heeft z'n fout toegegeven; nu is alleen nog van belang of Eneco/ Stedin de juiste standen verwerkt.
Vandaar mijn tip om maandag even de reactie van een moderator aftewachten...............
Van een hooggeplaatst persoon van ENECO heb ik begrepen dat STEDIN een onderdeel is van ENECO.

ik wil wel laten weten of het is gelukt (of niet)

Kunnen jullie eens uitleggen hoe dat nu zit met Stedin. Eneco was vroeger verantwoordelijk hiervoor. Waarom is dit opgesplitst ? is het een onderdeel van Eneco of echt puut onafhankelijk ?

ps : top dit Forum !!! goede zet ivm communicatie met de klant :)
Hoi Kerstman,

Dan ben ik toch bang dat je verkeerd geïnformeerd bent of niet het volledige verhaal gehoord/begrepen.

Sinds onze regering bij Wet heeft besloten dat Netbeheer en Leverancie streng gescheiden zijn, zijn het volledige autonome bedrijven.

Reageer