Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter? | Eneco Community

Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter?

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Ik heb sinds 20 maart geen meterstanden meer gekregen van mijn slimme gasmeter, storing?
Ik heb Stedin om opheldering gevraagd maar heeft eneco een antwoord?

Storing door te veel of een draadloos signaal misschien?
Alles bij mij thuis is hetzelfde, bluetooth verbinding met mijn inverter, draadloze decttelefoon, wifi van mijn router, tja er zijn veel signalen die misschien het draadloze signaal van de gasmeter kunnen storen..
Of deze signalen op dezelfde frequentie zitten van mijn slimme gasmeter weet ik niet.

Ik wacht op een oplossing want de meter zelf geeft goede waarden aan.

Eneco c.q. moderator heeft U een antwoord?:?

115 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

Bedankt voor het doorgeven! Goed dat de standen nog wel op de meter zelf af te lezen zijn, dit voorkomt in ieder geval een schatting.
Hoi Stan,

Waarom benader je Stedin niet zelf rechtstreeks.
Het voorbeeld is ons mede forumlid Theo, die heft zich vast gebeten in dit probleem en vorige week is de koppeling tot stand gekomen.
@Brandje

CDMA is een derde 😉 (draadloze)methode, meer info hierover kun je bijvoorbeeld hier vinden op de site van Stedin.

Hoi Folkert,

Bedankt voor de aanvullende info. Ik had het artikel even te snel gelezen.

Blijft dan nu dat Stan toch bij Stedin kan aankloppen om te vragen of PLC voor hem geen optie is.
Reputatie 3
Badge +2
Gebeld met Stedin en Imtech,
Diegene die ik aan de telefoon krijg snappen niets van de technieken zoals PLC of CMDA en zullen dit aan de desbetreffende afdeling doorgeven.
Snap je nu waarom ik in een eindeloze "loop" zit en dat dit al 7 maanden duurt.
Na 3 slimme meters gaat er bij niemand een lampje branden.

Ik zou weer teruggebeld worden als er een oplossing gevonden is.

Ik zit wederom bij de telefoon en wacht...........

Zonnige groet,

Stansat
Oké Stan.
Bedankt voor de update.
Houdt ons op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +7
plc moet je niet krijgen .

dit is een grote stoorzender en radio / zend amateurs zullen niet blij zijn met je .

mss een eenvoudigere oplossing is een externe antenne op de meter aansluiten ?

of een signaal versterker/repeater
Hoi Stan,

Jan zette mij ook nog op het spoor van weliswaar een artikel uit 2008, maar daar wordt ook een ADSL (internet dus) geopperd.
Dus als je eindelijk iemand te spreken krijgt bij je Netbeheerder, die weet waar jij en wij het hier over hebben, is het misschien een optie om die mogelijkheid te opperen.

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=681&Itemid=43
Reputatie 3
Badge +2
De soap gaat verder.
Er komt een meetploeg (1 man) op 27 november om te kijken waar het probleem zit.
PLC manier niet mogelijk is mij verzekerd door Stedin, alleen nadat de meetploeg geen oplossing gevonden heeft kan er een gekoppelde meter geinstalleerd worden waardoor ik alleen via de P1 verbinding zelf kan uitlezen.
Dat zou dan in mijn geval door Enelogic liveview worden mits hun hardware werkt.
zie foto:

Het blijft vreemd dat de eerste meters wel gewerkt hebben tot een bepaald moment dat de gasmeterkoppeling niet meer werkte en dat de laatste meters het geheel laten afweten.
Ik heb ook al gezegd, versterk het GPRS signaal in de meter.

Ik ben weer benieuwd waar ze de 27e mee komen!

Stansat:@
Hoi Stan,

Goed dat je ons weer even op de hoogte brengt en er zit schot in.
Ook mooi dat ze met een meetploeg komen. Perfect.

De aanhouder wint Stan!

Ziet er wel gelikt uit met die stikker van Enelogic op de slimme meter van Landis Gyr.
Reputatie 3
Badge +2
Nou de meetploeg van Stedin is geweest,
Tja geen voldoende bereik met Vodafone, dat had ik ze ook wel door de telefoon kunnen vertellen.
Met een meetapperaat gaf hij: 33% voor KPN, 18 voor T-mobile en 20 voor Vodafone.
En dat varieert ook nog dus geen doormelding mogelijk met de huidige slimme meters met verbinding via GSM Vodafone.

Nu krijg ik een gekoppelde gas en stroommeter waarvan ik via de P1 wel alles kan uitlezen maar doormelding gaat zowiezo niet lukken totdat ze daar een oplossing in de toekomst voor hebben.

Nieuwe afspraak dus, wanneer?

Stedin ik zit weer bij de mobiele telefoon (KPN) en vaste UPC verbinding telefoon...........

😠
Nou de meetploeg van Stedin is geweest,
Tja geen voldoende bereik met Vodafone, dat had ik ze ook wel door de telefoon kunnen vertellen.
Met een meetapperaat gaf hij: 33% voor KPN, 18 voor T-mobile en 20 voor Vodafone.
En dat varieert ook nog dus geen doormelding mogelijk met de huidige slimme meters met verbinding via GSM Vodafone.

Nu krijg ik een gekoppelde gas en stroommeter waarvan ik via de P1 wel alles kan uitlezen maar doormelding gaat zowiezo niet lukken totdat ze daar een oplossing in de toekomst voor hebben.

Nieuwe afspraak dus, wanneer?

Stedin ik zit weer bij de mobiele telefoon (KPN) en vaste UPC verbinding telefoon...........

:@

Hoi Stan,

Nou daar ben je mooi mee aangejurkt.............
Heeft die meetploeg nog over alternatieve mogelijkheden gesproken..........
Reputatie 3
Badge +2
Nee Ton,

Ze schijnen geen andere mogelijkheid te hebben dan gsm.
Spijtig wantvik weet nu al dat Gemeente Strijen geen extra mast zal toestaan in de buurt.
Dus ze zullen echt wat moeten verzinnen bij Stedin.

Stan
Hoi Stan,

Ik wist dat de GPRS verbinding bijna heilig was, maar er moeten toch los van jouw woonplaats meer, van die door GSM-palen verstoken gebieden zijn.
Denk aan de Veluwe; straks is heel Nederland aan de slimme meters en dan moeten ze bij jouw en andere slechts bereikbare gebieden nog ouderwets de standen opvragen.........
Reputatie 3
Badge +2
Nou de "gekoppelde" nieuwe 3e set nieuwe meters zijn gemonteerd vandaag.
Of ze ook meterstanden door gaan geven, nee ik denk het niet want de GPRS verbinding is te slecht.
hier de mail van Stedin:
Naar aanleiding van uw klacht hebben wij deze week een aantal keer geprobeerd telefonisch contact op te nemen. Helaas hebben wij u op telefoonnummer 06-xxxxxxx niet kunnen bereiken, vandaar deze e-mail.

Van Stedin Meetbedrijf hebben wij begrepen dat het probleem met de GPRS-dekking zodanig was dat wij geen werkbare oplossing konden realiseren. Vervolgens heeft Stedin Meetbedrijf ervoor gezorgd dat er vandaag vooraf geschakelde meters bij u zijn geplaatst. Dit betekent dat alle meetgegevens goed geregistreerd worden op de verschillende telwerken, maar wij de meter niet kunnen uitlezen. Helaas zal het hierdoor noodzakelijk blijven dat u de meterstanden zelf doorgeeft aan uw leverancier. Daarnaast betekent dit ook dat niet alle functionaliteiten van de slimme meter bruikbaar zijn.

Wij hadden graag een betere oplossing geboden. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om gebruik te maken van een andere technologie waardoor de volle functionaliteit van bruikbaar is. Hiervoor onze welgemeende excuses!

Ondanks dat dit niet de oplossing is waarvoor wij ons hebben ingezet hopen wij dat u tevreden bent met de afhandeling van dit probleem. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van deze e-mail, de situatie of als er iets anders is waarmee wij u van dienst kunnen zijn dan horen wij het graag.

Je snapt natuurlijk wel dat ik hier niet blij mee ben, maar van de monteur hoor ik dat er mogelijk nieuwe slimme meters komen in 2017 die gebruik maken van eigen verbindingspalen in de wijk en dus niet meer van Vodafone afhankelijk zijn.
Dus nog even een paar jaar wachten........

Stansat:?
Nou de "gekoppelde" nieuwe 3e set nieuwe meters zijn gemonteerd vandaag.
Of ze ook meterstanden door gaan geven, nee ik denk het niet want de GPRS verbinding is te slecht.
hier de mail van Stedin:
Naar aanleiding van uw klacht hebben wij deze week een aantal keer geprobeerd telefonisch contact op te nemen. Helaas hebben wij u op telefoonnummer 06-xxxxxxx niet kunnen bereiken, vandaar deze e-mail.

Van Stedin Meetbedrijf hebben wij begrepen dat het probleem met de GPRS-dekking zodanig was dat wij geen werkbare oplossing konden realiseren. Vervolgens heeft Stedin Meetbedrijf ervoor gezorgd dat er vandaag vooraf geschakelde meters bij u zijn geplaatst. Dit betekent dat alle meetgegevens goed geregistreerd worden op de verschillende telwerken, maar wij de meter niet kunnen uitlezen. Helaas zal het hierdoor noodzakelijk blijven dat u de meterstanden zelf doorgeeft aan uw leverancier. Daarnaast betekent dit ook dat niet alle functionaliteiten van de slimme meter bruikbaar zijn.

Wij hadden graag een betere oplossing geboden. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om gebruik te maken van een andere technologie waardoor de volle functionaliteit van bruikbaar is. Hiervoor onze welgemeende excuses!

Ondanks dat dit niet de oplossing is waarvoor wij ons hebben ingezet hopen wij dat u tevreden bent met de afhandeling van dit probleem. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van deze e-mail, de situatie of als er iets anders is waarmee wij u van dienst kunnen zijn dan horen wij het graag.

Je snapt natuurlijk wel dat ik hier niet blij mee ben, maar van de monteur hoor ik dat er mogelijk nieuwe slimme meters komen in 2017 die gebruik maken van eigen verbindingspalen in de wijk en dus niet meer van Vodafone afhankelijk zijn.
Dus nog even een paar jaar wachten........

Stansat:?

Hoi Stan,

Bedankt voor je uitgebreide mail.
Ik had toch zo gehoopt en jij niet minder uiteraard, dat er een blijvende oplossing zou komen.
Nee, dus!

Ze maken je blij met een dode mus, door trots te vertellen dat af Netbeheer de meters meteen zijn gekoppeld. Of dat zo iets bijzonders is..............

Ik heb eerder al eens gemeld (in dit topic een maand geleden),dat versie 5.0 er inderdaad aan zit te komen.
Ook meldde ik dat daar eindelijk ook de gasmeter realtime de data door gaat geven.

Hopelijk biedt 2017 soelaas, maar jij moet in ieder geval nog 3 jaren de standen doorgeven en uitlezen P1 poort kan dus ook onvoldoende.

In ieder geval heb je het maximale nu gedaan en met helaas onvoldoende resultaat.
Reputatie 3
Badge +2
Klopt Ton,

Ik was erbij toen hij het signaal meette van de diverse telefoon providers en Vodafone komt er met 22% slecht vanaf en ik vermoed dat ik beslist niet de enige in mijn wijk ben met een "stomme" slimme meter.

Mijn kpn mobiel, die zegt dat ze bijna 100% dekking 4G hebben heeft 33% maar hier geen 4G.
Vervelend want moet mensen regelmatig vragen mijn vaste telefoon te bellen i.v.m. wegvallen gesprek.

Dat is dus ook met het zwakke signaal waar de slimme meters mee te maken hebben.

Krijgen de providers toestemming voor een extra mast van de gemeente........nee dus.

Het is dus echt wachten op een verbeterde slimme meter die hier mee om weet te gaan.

Reputatie 7
Badge +7
ik snap niet waarom dat ze ( stedin ) geen gsm signaal versterker installeren.
Reputatie 3
Badge +2
Op dit moment zijn wij bezig om met netbeheerder Liander een eigen GPRS systeem in gebruik te nemen. Hiermee verwachten wij de dekkingsproblemen voor het grootste deel te verhelpen. In sommige gevallen zal het hiermee alsnog niet mogelijk zijn signaalproblemen te verhelpen. Soms hangen de meters op plaatsen waar het signaal geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld gewapend beton.

Wanneer wij overstappen naar dit nieuwe systeem is nog niet exact bekend, maar wij verwachten dit te realiseren eind 2015/begin 2016. Wanneer wij dit in gebruik nemen, is een meterwisseling niet nodig om dit met uw meter te gaan gebruiken. Op deze wijze verwachten wij ook uw probleem rond die tijd op te lossen.

Zie extra reaktie van Stedin om de problem in de toekomst op te lossen.

Stansat
Hoi Stan,

Tich goed om te kezen dat ze het probleen toch op allerlei manieren proberen te tackelen.
Reputatie 3
Badge +2
Toch nog 10 dagen uitlezing maar helaas na 12 december wederom koppeling gasmeter met stroommeter verloren.
Op enelogic had ik even een hiephiephoera moment omdat beide (stroom en gas) mooi in een grafiek zichtbaar waren maar zoals al voorspeld door de monteur van Stedin de vooraf " gekoppelde" meters hebben het contact met elkaar verloren en kan dus alleen nog maar meterstanden via enelogic van de stroom zien.

Ik ga niets meer ondernemen totdat Stedin een oplossing aandraagt want na 3 "slimme" meterwissels en talloze berichten en telefoontjes ben ik er helemaal klaar mee.

Hoi Stan,

Geheel begrijpelijk!
Maar jammer dat je zo lang nog moet wachten tot een definitieve oplossing.
Ik geloof dat ik ook het moede hoofd in de schoot zou werden na hetgeen jij allemaal gedaan hebt zeg!
Reputatie 3
Badge +2
Ik geloof mijn ogen niet.....wow
Ik heb me aangemeld bij slimmemeterportal.nl en sinds 18 december geven de slimme meters de meterstanden door.
Het wonder van Stedin!
Ik heb bewust even gewacht om het hier te berichten want ik dacht dit is van korte duur.....maar wat schetst mijn verbazing, het werkt nog steeds, wel met een vertraging van 2 dagen maar goed ik ben blij en hou mijn fingers crossed:D

Hier een afbeelding tot 6 januari:
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

🙂 Goed om te horen dat het eindelijk gelukt is!
Ik heb me aangemeld bij slimmemeterportal.nl en sinds 18 december geven de slimme meters de meterstanden door.
Het wonder van Stedin!
Ik heb bewust even gewacht om het hier te berichten want ik dacht dit is van korte duur.....maar wat schetst mijn verbazing, het werkt nog steeds, wel met een vertraging van 2 dagen maar goed ik ben blij en hou mijn fingers crossed:D

Kijk dat had je veel eerder moeten doen!
Sinds dat ik zonnepanelen heb, heb ik me daar aangemeld. De stroom wordt altijd de volgende dag rond 11:00 uur gemeld en het gas ook, soms komt het gas met 1 dag vertraging!
Reputatie 3
Badge +2
Het wonder van Stedin!

Kijk dat had je veel eerder moeten doen!
Sinds dat ik zonnepanelen heb, heb ik me daar aangemeld. De stroom wordt altijd de volgende dag rond 11:00 uur gemeld en het gas ook, soms komt het gas met 1 dag vertraging!

Ja Ton je heb gelijk, die andere gratis doormelder "Enelogic" waar ik ook nog standen en grafiekjes van door krijg is niet zo gebruiksvriendelijk en daar komen de meterstanden niet altijd door.
Ze zijn ook toegespitst op commercieel gebruik met live verbruik met hun hardware spullen a € 100,-
Bedankt voor die tip van SlimmemeterPortal.nl.

En Folkert, ja lang gewacht, (niet) stil gezwegen, nu eindelijk mijn meterstanden gekregen......
Superŕrrrrrrr:D

Reageer