Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter? | Eneco Community

Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter?


Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Ik heb sinds 20 maart geen meterstanden meer gekregen van mijn slimme gasmeter, storing?
Ik heb Stedin om opheldering gevraagd maar heeft eneco een antwoord?

Storing door te veel of een draadloos signaal misschien?
Alles bij mij thuis is hetzelfde, bluetooth verbinding met mijn inverter, draadloze decttelefoon, wifi van mijn router, tja er zijn veel signalen die misschien het draadloze signaal van de gasmeter kunnen storen..
Of deze signalen op dezelfde frequentie zitten van mijn slimme gasmeter weet ik niet.

Ik wacht op een oplossing want de meter zelf geeft goede waarden aan.

Eneco c.q. moderator heeft U een antwoord?:?

115 Reacties

Hoi Stan,

Misschien via PLC

Lees deze notitie nog even:

http://www.energytracker.nl/nl/http-www-energeia-nl-news-php-id-54441
Reputatie 3
Badge +2
Goedemorgen Ton,

Tja, ik ben mijn AOW gat van 2 jaar aan het dichten, dus druk, druk, druk.....

Maar wa houd DSMR 5.0 versie slimme meter in?
Ik belde met Stedin, vertelde de hele geschiedenis en ze vertelde mij dat er nog geen oplossing was in mijn geval en een meterwissel dus geen zin had.
Overigens was de hele geschiedenis niet bekend en ook niet dat de meters al 3 keer vervangen zijn.
Vreemd toch, ik zou dat allemaal per plaats, wijk, adres in een komputer zetten.

De hele materie is erg ndidelijk bij de telefonistes en de juiste mensen krijg je niet aan de telefoon.
Ik wacht gewoon af of die DSMR 5.0 moet de oplossing zijn?
Hoi Stan,

Long time no see:D

Ik begrijp uiteraard je scepsis.
Maar je hebt kans dat Stedin DSMR 5.0 versies wil plaatsen.....
Dus zou misschien de techniek gewijzigd kunnen zijn.

Ik zou ze maandag toch even bellen hierover; kan je meteen vragen of er wellicht een blackspot bij jou is opgeheven.
Reputatie 3
Badge +2
Inmiddels een jaar verder en ja hoor daar komt Stedin weer met dezelfde brief: we willen de meters vervangen want ze staan in storing!

Ik had en heb het opgegeven en het is Stedin nog steeds niet gelukt om in "blindspots" qua gsm verbinding de standen uit te lezen.

Ik wacht nog steeds op een oplossing maar wanneer die komt, ik denk met kerstmis.......welk jaar weet ik niet 😉
Graag gedaan Eva. Ik weet er inmiddels ook veel van omdat ik toendertijd fanatiek met Stan aan het onderzoeken was wat de mogelijkheden waren.
En Stan heeft alles ui de kast gehaald om het samen met Stedin op te lossen.
Reputatie 4
Badge +4
@Brandje

Bedankt voor de toelichting. Daar was ik niet van de op de hoogte. Het probleem met het uitlezen van de slimme meters is in dit geval dan inderdaad lastig op te lossen.
Helaas Eva dat zal in dit geval niet lukken.
Als je terug leest dan schrik je wellicht van de pogingen die Stan al heeft gedaan bij Stedin.
Pas als er een andere "ophaalmethode" door de netwerkbeheerder wordt toegepast dan zal er verbetering zijn.
Stan zit net in een black spot qua GSM gebied.

Treurig dat het heden te dage in het digitale tijdperk niet geoptimaliseerd kan worden.
Reputatie 4
Badge +4
@Stansat,

Wat vervelend dat je weer problemen hebt met de slimme meters. Wij melden dit probleem ook bij Stedin. Ik hoop dat het spoedig wordt opgelost.

groeten,
Eva
Reputatie 3
Badge +2
Dit onderstaand bericht krijg ik van Enelogic:

"Goedemiddag,

Hartelijk bedankt voor je interesse in onze diensten!

We krijgen op dit moment van je netbeheerder door, dat je slimme gasmeter en/of slimme elektrameter in storing staan en dat dit probleem bekend is. Mogelijk komt er af en toe wel wat data binnen, maar in ieder geval niet zo constant als het zou moeten gaan.

We blijven iedere dag proberen om alsnog meterstanden uit deze slimme meter(s) op te halen.

Mochten deze problemen blijven aanhouden raden we je aan om zelf ook contact op te nemen met je netbeheerder, mogelijk wordt het probleem dan sneller opgelost.

Hopelijk zijn we je van dienst met deze melding, tot ziens!

Met vriendelijke groeten,"

Ik heb de moed opgegeven om weer naar Stedin te bellen.
Het heeft een poosje gewerkt " de van te voren gekoppelde slimme meters" maar na 2 meterwissels dit jaar ben ik er helemaal klaar mee.
ik hoop dat ze een oplossing vinden in de gebieden met een slechte gsm verbinding want daar zal het wel weer aan liggen.

😠
Ik kan ook niet begrijpen dat Eneco de uitgevallen meterstanden niet kan herstellen.

Dat kunnen ze bij Slimmemeterportaal en Enelogic wel...Als daar eens een dag (of twee of meer) uitvalt, dan wordt het daarna altijd hersteld.


Klopt Reinoud,

Eergister liep het Slimmemeterportal ook 3 dagen achter en gister werd in de loop van de dag de achterstand ook gewoon weer ingelopen.

Tot en met mei ziet het er als volgt uit:



En tot en met gister 1 juni:

Reputatie 3
Badge
Ik kan ook niet begrijpen dat Eneco de uitgevallen meterstanden niet kan herstellen.

Dat kunnen ze bij Slimmemeterportaal en Enelogic wel...Als daar eens een dag (of twee of meer) uitvalt, dan wordt het daarna altijd hersteld.
Reputatie 3
Badge +2
Tja, jammer dat ik weer wat moet aanvullen op dit topic van mij want het is weer eens zover dat mijn gegevens stokken op 12 mei en dat er een storing is met de doorgave van de meteterstanden.

Dus Eneco gelieve mij te vragen naar de huidige meterstanden voor de komende jaarnota!


Stansat:@
Hoi Stan,

Nou dat is ook netjes!
Een mooie App heb jij daar. Komt die van Enerlogic?

Wat ik me wel afvraag, zeker in jouw situatie, hoe ver terug zij daar bij SlimmemeterPortal altijd bij EDSN in het verleden opvragen.
Reputatie 3
Badge +2
Klopt Ton, af en toe verbind hij en geeft gelijk 8 dagen door.
Ik had 2600 kWh.
zie

Kijk nou, ik heb mijn toverstok inde meterkast gezet en ik krijg ineens de achterlopende meterstanden vanaf 7 januari binnen.



Hoi Stan,

Ze waren laat vandaag met 15e; pas rond 17:00 uur kreeg ik, die van gisteren, de 15e, binnen.
En ja ik mis heel af en toe ook wel eens een gasdag, maar de volgende dag wordt dat altijd hersteld!

Kennelijk is er dus wel degelijk af en toe voldoende signaal om verbinding met Strijen te maken.
Het zal ook wel met de weersomstandigheden te maken hebben, want we hadden vandaag strak blauwe lucht tot ongeveer 17:00 uur!
Er is boven op ons dak weer "hard" gewerkt; toch weer even 3,10 kWh met m'n 1920 Wp binnen gehaald.
Reputatie 3
Badge +2
Kijk nou, ik heb mijn toverstok inde meterkast gezet en ik krijg ineens de achterlopende meterstanden vanaf 7 januari binnen.

Reputatie 7
Badge +7
hoi Stan,
dat snap ik ook wel dat je niets in de meter kan/mag doen.
zoals Ton al zei met het draadje wikkelen ,
zou ik het nu iets anders doen

als ik de juiste freq weet: dan een antennetje voor die freq in de meterkast.
coax kabel er aan van een aantal meter en op boven verdieping mits niet
geisoleerd met alu folie

of buiten.
een zelfde antenne of richt antenne , dan zou het zeker wat beter kunnen gaan.

succes
jan
Reputatie 3
Badge +2
Hi Ton,

Stedin meette hier een ontvangst gemiddelde van Vodafone van 22% in de meterkast.

Experimenteren is leuk maar probeer zelf eens een draad aan je telefoon te hangen en kijk dan eens of je signaal beter wordt, ik vermoed van niet, alleen als ik buiten in de tuin ga staan heb ik af en toe een iets beter (1 streepje)
signaal.
Als ik 500 meter richting mast loop heb ik 4G ontvangst met 4 streepjes en zit ik 500 meter van de mast af.
KPN zegt er is voldoende signaal, ik zeg niet waar, zit in een blindspot.
Vorig jaar tussentijds mijn telefoon abo mogen switchen van Vodafone naar KPN vanwege ontvangsproblemen.
KPN komt inde meterkast op 33% ontvangst, nog steeds onvoldoende, ik zet mijn telefoon netwerkmodus bewust binnen alleen op GSM i.p.v. LTE/WCDMA/GSM, alleen dan heb ik een redelijke ontvangst met telefoontjes.(telefoon S5)

Er zou dus een extra antenne aansluiting op de meterkast moeten zitten, dan pas heb je een goede mogelijkheid om extern een buitenantenne te plaatsen.

Helaas is Strijen niet van plan masten bij te plaatsen en ben ik gedoemd te wachten op nieuws van Stedin.:@
Experimenteren is niet mogelijk, meterkast is verzegeld en er zit geen aansluitingen op behalve de P1.
Nee, je mag toch verwachten dat Stedin genoeg knappe koppen heeft om een oplossing te verzinnen.

Lees dit nog eens:
Op dit moment zijn wij bezig om met netbeheerder Liander een eigen GPRS systeem in gebruik te nemen. Hiermee verwachten wij de dekkingsproblemen voor het grootste deel te verhelpen. In sommige gevallen zal het hiermee alsnog niet mogelijk zijn signaalproblemen te verhelpen. Soms hangen de meters op plaatsen waar het signaal geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld gewapend beton.



Wanneer wij overstappen naar dit nieuwe systeem is nog niet exact bekend, maar wij verwachten dit te realiseren eind 2015/begin 2016. Wanneer wij dit in gebruik nemen, is een meterwisseling niet nodig om dit met uw meter te gaan gebruiken. Op deze wijze verwachten wij ook uw probleem rond die tijd op te lossen.

Het blijft dus afwachten voor mij totdat dit nieuwe systeem in Strijen word geïnstalleerd.

Zonnige groet,


Hoi Stan,

Je weet ik heb jouw draadje vanaf het begin met de nodige aandacht gevolgd; dus wat je aanhaald ken ik nog.
Ik was gister met Jan aan het prakke-denken en for the time being zou het toch te proberen zijn.
Het enige (ziet er slordig uit, ja ik weet het) wat ik zou proberen is enkele wikkelingen om de ook bij jou uitstekende meter te wikkelen.
De zich daarin bevindende sim zou daardoor wellicht een beter/hoger zend vermogen kunnen ontwikkelen............
Reputatie 3
Badge +2
Experimenteren is niet mogelijk, meterkast is verzegeld en er zit geen aansluitingen op behalve de P1.
Nee, je mag toch verwachten dat Stedin genoeg knappe koppen heeft om een oplossing te verzinnen.

Lees dit nog eens:
Op dit moment zijn wij bezig om met netbeheerder Liander een eigen GPRS systeem in gebruik te nemen. Hiermee verwachten wij de dekkingsproblemen voor het grootste deel te verhelpen. In sommige gevallen zal het hiermee alsnog niet mogelijk zijn signaalproblemen te verhelpen. Soms hangen de meters op plaatsen waar het signaal geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld gewapend beton.



Wanneer wij overstappen naar dit nieuwe systeem is nog niet exact bekend, maar wij verwachten dit te realiseren eind 2015/begin 2016. Wanneer wij dit in gebruik nemen, is een meterwisseling niet nodig om dit met uw meter te gaan gebruiken. Op deze wijze verwachten wij ook uw probleem rond die tijd op te lossen.

Het blijft dus afwachten voor mij totdat dit nieuwe systeem in Strijen word geïnstalleerd.

Zonnige groet,
Reputatie 7
Badge +7
Klopt, want die lengte was vroeger ook zo belangrijk bij een 27Mc-bakkie.
Zeker nu Stan bij Slimmemeterportal zit is het het proberen waard.

En in kleine vorm met de kristal-ontvanger deden we toch hetzelfde?
Hup een paar slagen om de ontvanger heen; hup draad hoog in de boom en voila; ontvangst!!


klopt helemaal Ton :)
truste
Klopt, want die lengte was vroeger ook zo belangrijk bij een 27Mc-bakkie.
Zeker nu Stan bij Slimmemeterportal zit is het het proberen waard.

En in kleine vorm met de kristal-ontvanger deden we toch hetzelfde?
Hup een paar slagen om de ontvanger heen; hup draad hoog in de boom en voila; ontvangst!!
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Precies Stedin en alle andere, bv bij mij Liander stoppen het in EDSN (http://www.edsn.nl/)
De grote landelijke vergaarbak.

En grappig Jan jouw heel niet zo rare voorstel spookte mij ook wel eens door het hoofd sinds de soap van Stan.

Waarom niet eens uit te proberen; je vergroot als ware het zendbereik van het simmetje.


Ton kon er ff niet opkomen ( het edsn )
🙂 maar ik had wel een vermoeden dat jij het nog wel wist.

ja echt ik had hier allang met een antennetje bij de slimmemeter en een coax en weer een antenne wat hoger
aan het experimenteren geweest.
wel antenne lengte afstemmen op de freq waar het een en ander op uitzend/ontvangt
Hoi Jan,

Precies Stedin en alle andere, bv bij mij Liander stoppen het in EDSN (http://www.edsn.nl/)
De grote landelijke vergaarbak.

En grappig Jan jouw heel niet zo rare voorstel spookte mij ook wel eens door het hoofd sinds de soap van Stan.

Waarom niet eens uit te proberen; je vergroot als ware het zendbereik van het simmetje.
Reputatie 7
Badge +7
oja dat waar.
de andere partijen vragen het weer op uit de database vd netbeheerders.
en niet rechtstreeks uit de meter via p1
wat wel mogelijk zou zijn natuurlijk
een dwaling van mij.

ik zou zelf als zendamateur het een en ander gaan experimenteren met een antenne koppeling langs de slimme meter.
en draadje en een antennetje hoger in de woning eventueel naar buiten.

Reageer