Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter? | Eneco Community

Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter?

Toon eerste bericht

115 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Klopt Ton,

Ik was erbij toen hij het signaal meette van de diverse telefoon providers en Vodafone komt er met 22% slecht vanaf en ik vermoed dat ik beslist niet de enige in mijn wijk ben met een "stomme" slimme meter.

Mijn kpn mobiel, die zegt dat ze bijna 100% dekking 4G hebben heeft 33% maar hier geen 4G.
Vervelend want moet mensen regelmatig vragen mijn vaste telefoon te bellen i.v.m. wegvallen gesprek.

Dat is dus ook met het zwakke signaal waar de slimme meters mee te maken hebben.

Krijgen de providers toestemming voor een extra mast van de gemeente........nee dus.

Het is dus echt wachten op een verbeterde slimme meter die hier mee om weet te gaan.

Stansat:@
Reputatie 7
Badge +7
ik snap niet waarom dat ze ( stedin ) geen gsm signaal versterker installeren.
Reputatie 3
Badge +2
Op dit moment zijn wij bezig om met netbeheerder Liander een eigen GPRS systeem in gebruik te nemen. Hiermee verwachten wij de dekkingsproblemen voor het grootste deel te verhelpen. In sommige gevallen zal het hiermee alsnog niet mogelijk zijn signaalproblemen te verhelpen. Soms hangen de meters op plaatsen waar het signaal geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld gewapend beton.

Wanneer wij overstappen naar dit nieuwe systeem is nog niet exact bekend, maar wij verwachten dit te realiseren eind 2015/begin 2016. Wanneer wij dit in gebruik nemen, is een meterwisseling niet nodig om dit met uw meter te gaan gebruiken. Op deze wijze verwachten wij ook uw probleem rond die tijd op te lossen.

Zie extra reaktie van Stedin om de problem in de toekomst op te lossen.

Stansat
Hoi Stan,

Tich goed om te kezen dat ze het probleen toch op allerlei manieren proberen te tackelen.
Reputatie 3
Badge +2
Toch nog 10 dagen uitlezing maar helaas na 12 december wederom koppeling gasmeter met stroommeter verloren.
Op enelogic had ik even een hiephiephoera moment omdat beide (stroom en gas) mooi in een grafiek zichtbaar waren maar zoals al voorspeld door de monteur van Stedin de vooraf " gekoppelde" meters hebben het contact met elkaar verloren en kan dus alleen nog maar meterstanden via enelogic van de stroom zien.

Ik ga niets meer ondernemen totdat Stedin een oplossing aandraagt want na 3 "slimme" meterwissels en talloze berichten en telefoontjes ben ik er helemaal klaar mee.

Stansat:@
Hoi Stan,

Geheel begrijpelijk!
Maar jammer dat je zo lang nog moet wachten tot een definitieve oplossing.
Ik geloof dat ik ook het moede hoofd in de schoot zou werden na hetgeen jij allemaal gedaan hebt zeg!
Reputatie 3
Badge +2
Ik geloof mijn ogen niet.....wow
Ik heb me aangemeld bij slimmemeterportal.nl en sinds 18 december geven de slimme meters de meterstanden door.
Het wonder van Stedin!
Ik heb bewust even gewacht om het hier te berichten want ik dacht dit is van korte duur.....maar wat schetst mijn verbazing, het werkt nog steeds, wel met een vertraging van 2 dagen maar goed ik ben blij en hou mijn fingers crossed:D

Hier een afbeelding tot 6 januari:
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

🙂 Goed om te horen dat het eindelijk gelukt is!
Ik heb me aangemeld bij slimmemeterportal.nl en sinds 18 december geven de slimme meters de meterstanden door.
Het wonder van Stedin!
Ik heb bewust even gewacht om het hier te berichten want ik dacht dit is van korte duur.....maar wat schetst mijn verbazing, het werkt nog steeds, wel met een vertraging van 2 dagen maar goed ik ben blij en hou mijn fingers crossed:D

Kijk dat had je veel eerder moeten doen!
Sinds dat ik zonnepanelen heb, heb ik me daar aangemeld. De stroom wordt altijd de volgende dag rond 11:00 uur gemeld en het gas ook, soms komt het gas met 1 dag vertraging!
Reputatie 3
Badge +2
Het wonder van Stedin!

Kijk dat had je veel eerder moeten doen!
Sinds dat ik zonnepanelen heb, heb ik me daar aangemeld. De stroom wordt altijd de volgende dag rond 11:00 uur gemeld en het gas ook, soms komt het gas met 1 dag vertraging!

Ja Ton je heb gelijk, die andere gratis doormelder "Enelogic" waar ik ook nog standen en grafiekjes van door krijg is niet zo gebruiksvriendelijk en daar komen de meterstanden niet altijd door.
Ze zijn ook toegespitst op commercieel gebruik met live verbruik met hun hardware spullen a € 100,-
Bedankt voor die tip van SlimmemeterPortal.nl.

En Folkert, ja lang gewacht, (niet) stil gezwegen, nu eindelijk mijn meterstanden gekregen......
Superŕrrrrrrr:D
Hoi Stan,

Begrijp je nu dan ook dat met deze info ik de toekomstige Zon op Toon ook zo erg mis!
Want ik haal Kiek er maar weer even bij, daar vind je alle info op, die ik zoek en die het dagelijkse verbruik meteen/realtime inzichtelijk maakt.
Ik zal de dag prijzen dat Zon op Toon wordt uitgerold!!
Reputatie 3
Badge +2
Helaas, vanaf 7 januari geen doormelding meterstanden, ik was er al bang voor.......

😠
Reputatie 7
Badge +7
ik zou zeggen als alles via de p1 poort is uit te lezen
het dan geen probleem zou moeten zijn om dit via een internet verbinden
door te geven / koppelen ? naar de netbeheerder.

ik neem aan dat
SlimmemeterPortal.nl
en Enelogic

je p1 poort uitlezen via internet

en niet via de slimme meter zijn gprs of andere protocollen

dus dan zit er ergens anders iets fout

of zie ik dat verkeerd :?
Helaas, vanaf 7 januari geen doormelding meterstanden, ik was er al bang voor.......

:@

Hoi Stan,

Het is nu 12:15; ik heb 14 januari ook nog niet, binnen, maar t/m de 13e wel.
Ik hoop niet dat het maar een tijdelijk opleving is, maar het lijkt er helaas wel op............
Reputatie 3
Badge +2
ik zou zeggen als alles via de p1 poort is uit te lezen
het dan geen probleem zou moeten zijn om dit via een internet verbinden
door te geven / koppelen ? naar de netbeheerder.

ik neem aan dat
SlimmemeterPortal.nl
en Enelogic

je p1 poort uitlezen via internet

en niet via de slimme meter zijn gprs of andere protocollen

dus dan zit er ergens anders iets fout

of zie ik dat verkeerd :?

Ja Jan dat zie je verkeerd, Stedin verbind alleen met gprs( Vodafone) hier in de Hoeksewaard en misschien wel landelijk.
Geen directe P1 verbinding of via internet.
In de toekomst met eigen verbinding misschien maar dat is toekomstmuziek.(zie eerder bericht van Stedin bij dit topic)
Ik had dus even een verbinding maar helaas voor mij en waarschijnlijk nog duizenden want er zullen vast meer mensen zijn die in een "blindspot" wonen.
Helaas pindakaas.....:@
Reputatie 7
Badge +7
oja dat waar.
de andere partijen vragen het weer op uit de database vd netbeheerders.
en niet rechtstreeks uit de meter via p1
wat wel mogelijk zou zijn natuurlijk
een dwaling van mij.

ik zou zelf als zendamateur het een en ander gaan experimenteren met een antenne koppeling langs de slimme meter.
en draadje en een antennetje hoger in de woning eventueel naar buiten.
Hoi Jan,

Precies Stedin en alle andere, bv bij mij Liander stoppen het in EDSN (http://www.edsn.nl/)
De grote landelijke vergaarbak.

En grappig Jan jouw heel niet zo rare voorstel spookte mij ook wel eens door het hoofd sinds de soap van Stan.

Waarom niet eens uit te proberen; je vergroot als ware het zendbereik van het simmetje.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Precies Stedin en alle andere, bv bij mij Liander stoppen het in EDSN (http://www.edsn.nl/)
De grote landelijke vergaarbak.

En grappig Jan jouw heel niet zo rare voorstel spookte mij ook wel eens door het hoofd sinds de soap van Stan.

Waarom niet eens uit te proberen; je vergroot als ware het zendbereik van het simmetje.

Ton kon er ff niet opkomen ( het edsn )
🙂 maar ik had wel een vermoeden dat jij het nog wel wist.

ja echt ik had hier allang met een antennetje bij de slimmemeter en een coax en weer een antenne wat hoger
aan het experimenteren geweest.
wel antenne lengte afstemmen op de freq waar het een en ander op uitzend/ontvangt
Klopt, want die lengte was vroeger ook zo belangrijk bij een 27Mc-bakkie.
Zeker nu Stan bij Slimmemeterportal zit is het het proberen waard.

En in kleine vorm met de kristal-ontvanger deden we toch hetzelfde?
Hup een paar slagen om de ontvanger heen; hup draad hoog in de boom en voila; ontvangst!!
Reputatie 7
Badge +7
Klopt, want die lengte was vroeger ook zo belangrijk bij een 27Mc-bakkie.
Zeker nu Stan bij Slimmemeterportal zit is het het proberen waard.

En in kleine vorm met de kristal-ontvanger deden we toch hetzelfde?
Hup een paar slagen om de ontvanger heen; hup draad hoog in de boom en voila; ontvangst!!

klopt helemaal Ton :)
truste
Reputatie 3
Badge +2
Experimenteren is niet mogelijk, meterkast is verzegeld en er zit geen aansluitingen op behalve de P1.
Nee, je mag toch verwachten dat Stedin genoeg knappe koppen heeft om een oplossing te verzinnen.

Lees dit nog eens:
Op dit moment zijn wij bezig om met netbeheerder Liander een eigen GPRS systeem in gebruik te nemen. Hiermee verwachten wij de dekkingsproblemen voor het grootste deel te verhelpen. In sommige gevallen zal het hiermee alsnog niet mogelijk zijn signaalproblemen te verhelpen. Soms hangen de meters op plaatsen waar het signaal geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld gewapend beton.

Wanneer wij overstappen naar dit nieuwe systeem is nog niet exact bekend, maar wij verwachten dit te realiseren eind 2015/begin 2016. Wanneer wij dit in gebruik nemen, is een meterwisseling niet nodig om dit met uw meter te gaan gebruiken. Op deze wijze verwachten wij ook uw probleem rond die tijd op te lossen.

Het blijft dus afwachten voor mij totdat dit nieuwe systeem in Strijen word geïnstalleerd.

Zonnige groet,
Experimenteren is niet mogelijk, meterkast is verzegeld en er zit geen aansluitingen op behalve de P1.
Nee, je mag toch verwachten dat Stedin genoeg knappe koppen heeft om een oplossing te verzinnen.

Lees dit nog eens:

Het blijft dus afwachten voor mij totdat dit nieuwe systeem in Strijen word geïnstalleerd.

Zonnige groet,

Hoi Stan,

Je weet ik heb jouw draadje vanaf het begin met de nodige aandacht gevolgd; dus wat je aanhaald ken ik nog.
Ik was gister met Jan aan het prakke-denken en for the time being zou het toch te proberen zijn.
Het enige (ziet er slordig uit, ja ik weet het) wat ik zou proberen is enkele wikkelingen om de ook bij jou uitstekende meter te wikkelen.
De zich daarin bevindende sim zou daardoor wellicht een beter/hoger zend vermogen kunnen ontwikkelen............
Reputatie 3
Badge +2
Hi Ton,

Stedin meette hier een ontvangst gemiddelde van Vodafone van 22% in de meterkast.

Experimenteren is leuk maar probeer zelf eens een draad aan je telefoon te hangen en kijk dan eens of je signaal beter wordt, ik vermoed van niet, alleen als ik buiten in de tuin ga staan heb ik af en toe een iets beter (1 streepje)
signaal.
Als ik 500 meter richting mast loop heb ik 4G ontvangst met 4 streepjes en zit ik 500 meter van de mast af.
KPN zegt er is voldoende signaal, ik zeg niet waar, zit in een blindspot.
Vorig jaar tussentijds mijn telefoon abo mogen switchen van Vodafone naar KPN vanwege ontvangsproblemen.
KPN komt inde meterkast op 33% ontvangst, nog steeds onvoldoende, ik zet mijn telefoon netwerkmodus bewust binnen alleen op GSM i.p.v. LTE/WCDMA/GSM, alleen dan heb ik een redelijke ontvangst met telefoontjes.(telefoon S5)

Er zou dus een extra antenne aansluiting op de meterkast moeten zitten, dan pas heb je een goede mogelijkheid om extern een buitenantenne te plaatsen.

Helaas is Strijen niet van plan masten bij te plaatsen en ben ik gedoemd te wachten op nieuws van Stedin.:@
Reputatie 7
Badge +7
hoi Stan,
dat snap ik ook wel dat je niets in de meter kan/mag doen.
zoals Ton al zei met het draadje wikkelen ,
zou ik het nu iets anders doen

als ik de juiste freq weet: dan een antennetje voor die freq in de meterkast.
coax kabel er aan van een aantal meter en op boven verdieping mits niet
geisoleerd met alu folie

of buiten.
een zelfde antenne of richt antenne , dan zou het zeker wat beter kunnen gaan.

succes
jan
Reputatie 3
Badge +2
Kijk nou, ik heb mijn toverstok inde meterkast gezet en ik krijg ineens de achterlopende meterstanden vanaf 7 januari binnen.

Reageer