Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter? | Eneco Community

Sinds 20 maart geen meterstanden slimme meter?



Toon eerste bericht

115 Reacties

Reputatie 3
Badge +2
Ik heb Stedin om uitleg gevraagd waarom het zolang duurt om de communicatieprobemen op te lossen met de meters.
Ik weet wel dat als er een extra mast voor de gprs telefoonverbindung in de wijk moet komen als mogelijke oplossing dat nog wel eens zeer lang kan gaan duren.
Men wil vanuit de gemeente geen extra masten vermoed ik.
Deze "blindspot" ervaar ik natuurlijk ook op mijn telefoon, 1 klein streepje op mijn telefoon op het KPN netwerk.
Ik zou het sgnaal in de meters versterken indien mogelijk.
Ik heb compensatie gevraagd i.v.m. de laag teruglevering van de huidige meters deze zomer want vanaf 20 maart geen hoog tarief teruglevering op mijn huidige "slimme" meters.
Waarschijnlijk krijg ik er geen bericht van terug want na 10tallen telefoontjes en contactberichten is mijn vertrouwen in Stedin gedaald tot het vriespunt:@
Reputatie 3
Badge +2
Wow, ik heb een bericht terug van Stedin, maar nog geen oplossing, daar staat niets over vermeld.
En de klacht is doorgestuurd, heb de vorige klacht een mail gehad: " is Uw klacht voldoende opgelost?"
Terwijl er helemaal geen enkele klacht behandeld is, dus sorry eerst zien dan geloven!

Hier de mail:
Graag reageren wij op uw e-mail van 28-10-2014 21:59 waarin u aangeeft dat er op 27 oktober 2014 een monteur van Imtech is geweest om de meter te wisselen naar aanleiding van een storing.

Dit is echter niet gebeurd. Volgens de monteur zou een derde meterwissel geen resultaat opleveren en wordt het probleem mogelijk veroorzaakt door een te zwak signaal. U bent al sinds maart 2014 bezig met dit probleem, wat tot op heden nog niet is opgelost.

Ook geeft u aan terug te leveren. Omdat de meter alleen op het laagtarief registreert, wordt ook de teruggeleverde energie niet juist geregistreerd. U wilt daarom een tegemoetkoming in de misgelopen 1920 PW.

Wij kunnen ons voorstellen dat het vervelend is dat u al sinds maart 2014 bezig met met dit probleem en dat het voortduren hiervan dit de nodige frustratie met zich meebrengt.

Uw e-mail hebben wij daarom doorgestuurd naar de afdeling Klachten. Een medewerker van deze afdeling neemt binnen 2 werkdagen contact met u op om u te bevestigen dat uw dossier in behandeling is genomen.


Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Nee er is NIET voldoende geinformeerd!
Wanneer heeft U een oplossing voor het communicatieprobleem van de meters?
Is in die 7 maanden nog niemand geholpen met dit probleem?
Bijna hele Hoeksewaard heeft dit probleem (zegt de monteur van Imtech)

Ik ben teleugesteld:@
Ik heb Stedin om uitleg gevraagd waarom het zolang duurt om de communicatieprobemen op te lossen met de meters.
Ik weet wel dat als er een extra mast voor de gprs telefoonverbindung in de wijk moet komen als mogelijke oplossing dat nog wel eens zeer lang kan gaan duren.
Men wil vanuit de gemeente geen extra masten vermoed ik.
Deze "blindspot" ervaar ik natuurlijk ook op mijn telefoon, 1 klein streepje op mijn telefoon op het KPN netwerk.
Ik zou het sgnaal in de meters versterken indien mogelijk.
Ik heb compensatie gevraagd i.v.m. de laag teruglevering van de huidige meters deze zomer want vanaf 20 maart geen hoog tarief teruglevering op mijn huidige "slimme" meters.
Waarschijnlijk krijg ik er geen bericht van terug want na 10tallen telefoontjes en contactberichten is mijn vertrouwen in Stedin gedaald tot het vriespunt:@


Kijk nou lees ik dus waar de schoen wringt, want bij mij was de overgang van dom naar slim simpelweg in krap 1 weekje geregeld.
Ook mijn slimme meter werkt met GPRS, maar ik dacht gelezen te hebben dat er een 2e methode was om de data uit te lezen. Ik kan de info nu even niet vinden.
Ken je die mogelijkheid Stan?
Reputatie 3
Badge +2
Nee die ken ik niet Ton.
De monteur kan wel ter plaatse een en ander uitlezen.

Ik ben een jaar geleden overgestapt van Vodafone naar Kpn en heb nu een iets beter signaal maar ga volgende maand over naar 4G die in een andere frequentie een beter signaal geeft.
Het gprs signaal hier is een drama, met name voor Vodafone waar de meters ook mee werken dacht ik.
Overstappen dus of mast bijplaatsen.

Stansat
Nee die ken ik niet Ton.
De monteur kan wel ter plaatse een en ander uitlezen.

Ik ben een jaar geleden overgestapt van Vodafone naar Kpn en heb nu een iets beter signaal maar ga volgende maand over naar 4G die in een andere frequentie een beter signaal geeft.
Het gprs signaal hier is een drama, met name voor Vodafone waar de meters ook mee werken dacht ik.
Overstappen dus of mast bijplaatsen.

Stansat


Hoi Stan,

Ik wist het wel; ik had het ergens gelezen.
Lees dit artikeltje maar eens.
Die ander techniek gaat via het electriciteitsnetwerk en heet CDMA

http://www.energytracker.nl/nl/http-www-energeia-nl-news-php-id-54441
Kijk Stan het is onze taak niet om een Netbeheerder daar op te wijzen, maar in het kader van meedenken, zou ik gewoon bij je Netbeheerder aan de bel trekken en ze vragen of die keuze niet voor jou gemaakt kan worden.

Niet geschoten is altijd mis!
Overigens lees ik daar nu ook dat pas met de meter met versie 5.0 het gasverbruik dan 1 keer per 5 seconden zal worden uitgelezen!!!!

Quote uit eerdere geplaatste link:

Ook kan dit type vaker standen uitlezen: de frequentie van de elektrameter wordt verhoogd van 1 keer per tien seconden naar 1 keer per seconde. De uitlezing van de gasmeter wordt verhoogd van 1 keer per uur naar 1 keer per vijf seconden.

Een grote wens van mij!!
Verdorrie ben ik toch nog te vroeg met slimme meters begonnen......................
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje en Stansat

De 2e methode is PLC(Power Line Communication) dan gaat het via het electriciteitsnet.

@Stansat

De monteur zal ongetwijfeld weten dat er problemen zijn, het is niet zo dat er geen meterstanden binnenkomen van de gehele Hoekse Waard, de slimme meters die je in het verleden hebt gehad communiceerden ook via GPRS.
Hoi Folkert,

Bedankt voor de aanvullende info.
Is CDMA, wat ik erbij gezocht, had vergelijkbaar met PLC?

Want CDMA gaat toch ook via het elektriciteitsnetwerk?
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

CDMA is een derde 😉 (draadloze)methode, meer info hierover kun je bijvoorbeeld hier vinden op de site van Stedin.
@Brandje

CDMA is een derde 😉 (draadloze)methode, meer info hierover kun je bijvoorbeeld hier vinden op de site van Stedin.


Hoi Folkert,

Bedankt voor de aanvullende info. Ik had het artikel even te snel gelezen.

Blijft dan nu dat Stan toch bij Stedin kan aankloppen om te vragen of PLC voor hem geen optie is.
Reputatie 3
Badge +2
Bedankt Ton en Folkert,
Ik ga dit zeker aankaarten bij Stedin of Imtech.
De monteur zei simpelweg "gprs signaal is te zwak, heeft geen zin een derde set meters te monteren"
Die moet toch ook die andere mogelijkheden om signaal door te geven?
Ik ga Imtech bellen.....

Stansat
Bedankt Ton en Folkert,
Ik ga dit zeker aankaarten bij Stedin of Imtech.
De monteur zei simpelweg "gprs signaal is te zwak, heeft geen zin een derde set meters te monteren"
Die moet toch ook die andere mogelijkheden om signaal door te geven?
Ik ga Imtech bellen.....

Stansat


Hoi Stan,

Graag gedaan!

Jammer dat ik niet eerder door had waar bij jou nou de schoen echt wrong...........

Ik ben nu dus razend nieuwsgierig wat "ze" te vertellen hebben..............
Reputatie 3
Badge +2
Gebeld met Stedin en Imtech,
Diegene die ik aan de telefoon krijg snappen niets van de technieken zoals PLC of CMDA en zullen dit aan de desbetreffende afdeling doorgeven.
Snap je nu waarom ik in een eindeloze "loop" zit en dat dit al 7 maanden duurt.
Na 3 slimme meters gaat er bij niemand een lampje branden.

Ik zou weer teruggebeld worden als er een oplossing gevonden is.

Ik zit wederom bij de telefoon en wacht...........

Zonnige groet,

Stansat
Oké Stan.
Bedankt voor de update.
Houdt ons op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +7
plc moet je niet krijgen .

dit is een grote stoorzender en radio / zend amateurs zullen niet blij zijn met je .

mss een eenvoudigere oplossing is een externe antenne op de meter aansluiten ?

of een signaal versterker/repeater
Hoi Stan,

Jan zette mij ook nog op het spoor van weliswaar een artikel uit 2008, maar daar wordt ook een ADSL (internet dus) geopperd.
Dus als je eindelijk iemand te spreken krijgt bij je Netbeheerder, die weet waar jij en wij het hier over hebben, is het misschien een optie om die mogelijkheid te opperen.

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=681&Itemid=43
Reputatie 3
Badge +2
De soap gaat verder.
Er komt een meetploeg (1 man) op 27 november om te kijken waar het probleem zit.
PLC manier niet mogelijk is mij verzekerd door Stedin, alleen nadat de meetploeg geen oplossing gevonden heeft kan er een gekoppelde meter geinstalleerd worden waardoor ik alleen via de P1 verbinding zelf kan uitlezen.
Dat zou dan in mijn geval door Enelogic liveview worden mits hun hardware werkt.
zie foto:


Het blijft vreemd dat de eerste meters wel gewerkt hebben tot een bepaald moment dat de gasmeterkoppeling niet meer werkte en dat de laatste meters het geheel laten afweten.
Ik heb ook al gezegd, versterk het GPRS signaal in de meter.

Ik ben weer benieuwd waar ze de 27e mee komen!

Stansat:@
Hoi Stan,

Goed dat je ons weer even op de hoogte brengt en er zit schot in.
Ook mooi dat ze met een meetploeg komen. Perfect.

De aanhouder wint Stan!

Ziet er wel gelikt uit met die stikker van Enelogic op de slimme meter van Landis Gyr.
Reputatie 3
Badge +2
Nou de meetploeg van Stedin is geweest,
Tja geen voldoende bereik met Vodafone, dat had ik ze ook wel door de telefoon kunnen vertellen.
Met een meetapperaat gaf hij: 33% voor KPN, 18 voor T-mobile en 20 voor Vodafone.
En dat varieert ook nog dus geen doormelding mogelijk met de huidige slimme meters met verbinding via GSM Vodafone.

Nu krijg ik een gekoppelde gas en stroommeter waarvan ik via de P1 wel alles kan uitlezen maar doormelding gaat zowiezo niet lukken totdat ze daar een oplossing in de toekomst voor hebben.

Nieuwe afspraak dus, wanneer?

Stedin ik zit weer bij de mobiele telefoon (KPN) en vaste UPC verbinding telefoon...........

😠
Nou de meetploeg van Stedin is geweest,
Tja geen voldoende bereik met Vodafone, dat had ik ze ook wel door de telefoon kunnen vertellen.
Met een meetapperaat gaf hij: 33% voor KPN, 18 voor T-mobile en 20 voor Vodafone.
En dat varieert ook nog dus geen doormelding mogelijk met de huidige slimme meters met verbinding via GSM Vodafone.

Nu krijg ik een gekoppelde gas en stroommeter waarvan ik via de P1 wel alles kan uitlezen maar doormelding gaat zowiezo niet lukken totdat ze daar een oplossing in de toekomst voor hebben.

Nieuwe afspraak dus, wanneer?

Stedin ik zit weer bij de mobiele telefoon (KPN) en vaste UPC verbinding telefoon...........

:@


Hoi Stan,

Nou daar ben je mooi mee aangejurkt.............
Heeft die meetploeg nog over alternatieve mogelijkheden gesproken..........
Reputatie 3
Badge +2
Nee Ton,

Ze schijnen geen andere mogelijkheid te hebben dan gsm.
Spijtig wantvik weet nu al dat Gemeente Strijen geen extra mast zal toestaan in de buurt.
Dus ze zullen echt wat moeten verzinnen bij Stedin.

Stan
Hoi Stan,

Ik wist dat de GPRS verbinding bijna heilig was, maar er moeten toch los van jouw woonplaats meer, van die door GSM-palen verstoken gebieden zijn.
Denk aan de Veluwe; straks is heel Nederland aan de slimme meters en dan moeten ze bij jouw en andere slechts bereikbare gebieden nog ouderwets de standen opvragen.........
Reputatie 3
Badge +2
Nou de "gekoppelde" nieuwe 3e set nieuwe meters zijn gemonteerd vandaag.
Of ze ook meterstanden door gaan geven, nee ik denk het niet want de GPRS verbinding is te slecht.
hier de mail van Stedin:
Naar aanleiding van uw klacht hebben wij deze week een aantal keer geprobeerd telefonisch contact op te nemen. Helaas hebben wij u op telefoonnummer 06-xxxxxxx niet kunnen bereiken, vandaar deze e-mail.

Van Stedin Meetbedrijf hebben wij begrepen dat het probleem met de GPRS-dekking zodanig was dat wij geen werkbare oplossing konden realiseren. Vervolgens heeft Stedin Meetbedrijf ervoor gezorgd dat er vandaag vooraf geschakelde meters bij u zijn geplaatst. Dit betekent dat alle meetgegevens goed geregistreerd worden op de verschillende telwerken, maar wij de meter niet kunnen uitlezen. Helaas zal het hierdoor noodzakelijk blijven dat u de meterstanden zelf doorgeeft aan uw leverancier. Daarnaast betekent dit ook dat niet alle functionaliteiten van de slimme meter bruikbaar zijn.

Wij hadden graag een betere oplossing geboden. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om gebruik te maken van een andere technologie waardoor de volle functionaliteit van bruikbaar is. Hiervoor onze welgemeende excuses!

Ondanks dat dit niet de oplossing is waarvoor wij ons hebben ingezet hopen wij dat u tevreden bent met de afhandeling van dit probleem. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van deze e-mail, de situatie of als er iets anders is waarmee wij u van dienst kunnen zijn dan horen wij het graag.



Je snapt natuurlijk wel dat ik hier niet blij mee ben, maar van de monteur hoor ik dat er mogelijk nieuwe slimme meters komen in 2017 die gebruik maken van eigen verbindingspalen in de wijk en dus niet meer van Vodafone afhankelijk zijn.
Dus nog even een paar jaar wachten........

Stansat:?
Nou de "gekoppelde" nieuwe 3e set nieuwe meters zijn gemonteerd vandaag.
Of ze ook meterstanden door gaan geven, nee ik denk het niet want de GPRS verbinding is te slecht.
hier de mail van Stedin:
Naar aanleiding van uw klacht hebben wij deze week een aantal keer geprobeerd telefonisch contact op te nemen. Helaas hebben wij u op telefoonnummer 06-xxxxxxx niet kunnen bereiken, vandaar deze e-mail.

Van Stedin Meetbedrijf hebben wij begrepen dat het probleem met de GPRS-dekking zodanig was dat wij geen werkbare oplossing konden realiseren. Vervolgens heeft Stedin Meetbedrijf ervoor gezorgd dat er vandaag vooraf geschakelde meters bij u zijn geplaatst. Dit betekent dat alle meetgegevens goed geregistreerd worden op de verschillende telwerken, maar wij de meter niet kunnen uitlezen. Helaas zal het hierdoor noodzakelijk blijven dat u de meterstanden zelf doorgeeft aan uw leverancier. Daarnaast betekent dit ook dat niet alle functionaliteiten van de slimme meter bruikbaar zijn.

Wij hadden graag een betere oplossing geboden. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om gebruik te maken van een andere technologie waardoor de volle functionaliteit van bruikbaar is. Hiervoor onze welgemeende excuses!

Ondanks dat dit niet de oplossing is waarvoor wij ons hebben ingezet hopen wij dat u tevreden bent met de afhandeling van dit probleem. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van deze e-mail, de situatie of als er iets anders is waarmee wij u van dienst kunnen zijn dan horen wij het graag.



Je snapt natuurlijk wel dat ik hier niet blij mee ben, maar van de monteur hoor ik dat er mogelijk nieuwe slimme meters komen in 2017 die gebruik maken van eigen verbindingspalen in de wijk en dus niet meer van Vodafone afhankelijk zijn.
Dus nog even een paar jaar wachten........

Stansat:?


Hoi Stan,

Bedankt voor je uitgebreide mail.
Ik had toch zo gehoopt en jij niet minder uiteraard, dat er een blijvende oplossing zou komen.
Nee, dus!

Ze maken je blij met een dode mus, door trots te vertellen dat af Netbeheer de meters meteen zijn gekoppeld. Of dat zo iets bijzonders is..............

Ik heb eerder al eens gemeld (in dit topic een maand geleden),dat versie 5.0 er inderdaad aan zit te komen.
Ook meldde ik dat daar eindelijk ook de gasmeter realtime de data door gaat geven.

Hopelijk biedt 2017 soelaas, maar jij moet in ieder geval nog 3 jaren de standen doorgeven en uitlezen P1 poort kan dus ook onvoldoende.

In ieder geval heb je het maximale nu gedaan en met helaas onvoldoende resultaat.

Reageer