Procedure correctie veelte hoge geschatte overstap meterstanden | Eneco Community
beantwoord

Procedure correctie veelte hoge geschatte overstap meterstanden

• 14 april 2013
  • 11 reacties
  • 1641 Bekeken

• Doet lekker mee (level 6)
  • 4 reacties
Ben zelf geen voorstander van dingen dubbel aanlopen.
Heb al diverse keren telefonisch contact gehad met de helpdesk, maar zonder zichtbaar / hoorbaar resultaat.
Gezien de reacties hier op het forum hier ook maar een bericht plaatsen.

Ben overgestapt naar Eneco voor gas en elektra. Gas ging zonder problemen, maar elektra niet.
Kon door een teruglevermeter (in verband met zonnepanelen) geen meterstanden per internet doorgeven.
Telefonisch meterstanden doorgegeven, maar deze zijn blijkbaar niet verwekt.
De meterstanden voor de overstap zijn veelte hoog geschat (iets van 3000 kWh in maand).
Eindafrekening van de vorige leverancier was dan ook veelte hoog, maar die geeft aan het niet aan te kunnen passen.
Nieuwe leverancier is verantwoordelijk voor de meterstanden en die moet een dispuut aanmaken geven ze aan.

Wat contact momenten:

08-11-2012
Gebeld met de helpdesk en dispuut zou aangemaakt worden, zou tot 6 weken kunnen duren, afwachten dus.

10-01-2013
Helaas niks meer vernomen, dus zelf maar contact gezocht. Lag stil want de netbeheerder wist niet wie de oude leverancier was?
Oude leverancier doorgegeven. Dispuut wordt nog deze week doorgezet.

31-01-2013
intussen jaarrekening ontvangen van Eneco, maar helaas ook weer vanaf de "geschatte" oude standen en met nieuwe veelte hoge geschatte meterstanden.
De telefonisch doorgegeven standen zijn blijkbaar weer niet verwerkt.
Voor de zekerheid maar weer contact gehad met de helpdesk. wordt uitgezocht en betaling uitgesteld.

07-02-2013
Helaas niks meer vernomen, dus zelf maar contact gezocht.
Was niks te vinden. Nieuwe meterstanden maar doorgegeven. Nota correctie en dispuutaanvraag worden alsnog doorgezet.

28-02-2013
Zijn er nog mee bezig, eerste dispuut te vinden van 13 november. Helaas kan de oude leverancier geen dispuut vinden.

27-03-2013
Nog niets gehoord, nog in behandeling. Kan tot 6 weken duren, maar dat weet ik nu wel. Ben al bezig vanaf 08-11-2012.
Complexe zaak en er zal weer naar gekeken worden.

Inmiddels meerdere keren contact gehad met oude en nieuwe leverancier en met de netbeheerder.
Ben er alleen nog niet veel mee opgeschoten.
Helpdesk van Eneco zegt dat er contact is en dat de oude leverancier niets laat horen, maar kan verder niets zeggen, geen referenties of wat dan ook.
Oude leverancier geeft aan nog geen dispuut te hebben ontvangen en zonder nieuwe standen kunnen ze niks.
Netbeheerder zegt alleen de geschatte standen te zien omdat wijzigingen nog niet zijn doorgevoerd door de leverancier.

09-04 een betalingsherinnering? Nu maar kijken of er geen andere methode is, helpdesk werkt blijkbaar niet.

Een lange inleiding, maar hoop dat het beeld goed is.
Heb hier nog wat concrete vragen naar aanleiding van bovenstaande.

1. Wie is er verantwoordelijk voor het correct verwerken van de overstap meterstanden?
2. Wie schat de meterstanden en zit daar geen alert op als het wel erg onwaarschijnlijk is?
3. Hoe gaat het aanpassen van deze meterstanden en daarmee de eindafrekening in zijn werk?
4. Hoe kan ik er zeker van zijn dat de betalingstermijn is opgeschort tot de juiste meterstanden zijn gebruikt voor de jaarrekening?
5. Hoe kan ik in het vervolg het beste de meterstanden doorgeven? Dus met teruglever meterstand (een bevestiging zou ook prettig zijn)
icon

Beste antwoord door Kelly 15 april 2013, 09:50

Beste Remco,

Welkom op ons forum.
Je wacht al een tijdje op een correctienota. Ik kan me voorstellen dat je ongeduldig raakt. Op 16 januari 2013 hebben we voor het eerst het dispuut opgestart, omdat we toen pas wisten om welke leverancier het gaat. Ik begrijp uit je bericht dat je na het eerste contact met ons, niets hebt vernomen hierover. Daarvoor bied ik je onze excuses aan, want daardoor laat de correctie langer op zich wachten.

Normaliter neemt een dergelijk correctieverzoek ongeveer 3 maanden in beslag. Deze zijn nu bijna verstreken (sinds 16 januari 2013) en we hebben van de vorige leverancier tot op heden geen reactie gehad. Ik zorg dat er een herinnering naar de leverancier wordt verstuurd, zodat de meterstanden hopelijk zo snel mogelijk worden gecorrigeerd. Zodra ik meer weet, breng ik je hiervan op de hoogte.

Voor zover je vragen nog niet volledig zijn beantwoord; hieronder voor de zekerheid de antwoorden:

1. Wie is er verantwoordelijk voor het correct verwerken van de overstap meterstanden?
Meterstanden geef je bij een overstap door aan de nieuwe leverancier. Via de netbeheerder worden deze ook aan de vorige leverancier gecommuniceerd, zodat beide dezelfde standen hanteren.
2. Wie schat de meterstanden en zit daar geen alert op als het wel erg onwaarschijnlijk is?
Bij het ontbreken van meterstanden worden deze door de netbeheerder geschat. Het is gebruikelijk dat dit gebeurd op basis van het historische verbruik e.d. Hoe deze afwijkende schatting tot stand gekomen is, is ons onduidelijk.
3. Hoe gaat het aanpassen van deze meterstanden en daarmee de eindafrekening in zijn werk?
De nieuwe leverancier (wij dus) vraagt een correctie van de meterstanden aan. Dit kan circa 3 maanden in beslag nemen.
4. Hoe kan ik er zeker van zijn dat de betalingstermijn is opgeschort tot de juiste meterstanden zijn gebruikt voor de jaarrekening?
Het eerder verleende uitstel is inmiddels verlopen. Ik stel de nota opnieuw uit, nu tot 10 mei 2013, in afwachting van de correctie. heb je voor deze datum nog geen nieuwe nota? Laat het me dan even weten.
5. Hoe kan ik in het vervolg het beste de meterstanden doorgeven? Dus met teruglever meterstand (een bevestiging zou ook prettig zijn)
Je ontvangt jaarlijks een meterstandenkaart om de meterstanden door te geven. Hierop is ook ruimte voor het doorgeven van de teruglever meterstanden.

Ik hoop je tot zover voldoende te informeren.

Groet, Kelly
Bekijk origineel

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
@ remco

Hoi Remco het enigste wat ik denk is dat je op je vraag 1,

In eerste instantie de netwerk beheerder kunt aanspreken .
Maar ook je zelf , het is altijd van belang dat je op het moment supreme.
zelf alles noteerd liefst op regelmatige basis per dag / week / maand.

wel zeer jammer dat het zo loopt ik hoop dat Eneco je snel duidelijkheid kan geven.

doe voor de zekerheid een prive berichtje naar Kelly 

mvg,
jan
Ik ben maar een klant van Eneco en probeer zinvol met je mee te denken.
De klantenservice zal morgen ongetwijfeld ook een mening hierover hebben.

1) De oude en de nieuwe uiteraard; zij geven dit aan elkaar door!
2) De nieuwe leverancier nav diverse parameters; klant is zelf verantwoordelijk
3) Via een verzoek aan de klantenservice
4) In overleg met de klantenservice
5) Via de site cq via meterstandenkaart

Omdat er verschil van inzicht is in je verbruik, mag ik toch hopen dat je je verbruiksmeters en teruglevermeter standen hebt genoteerd sinds november 2012?
Het liefst per week/maand want dan weet je waar je over praat.

Ik ga ervan uit dat je domme meters hebt, want over slimme meters lees ik niets.
Reputatie 5
Badge +3
Beste Remco,

Welkom op ons forum.
Je wacht al een tijdje op een correctienota. Ik kan me voorstellen dat je ongeduldig raakt. Op 16 januari 2013 hebben we voor het eerst het dispuut opgestart, omdat we toen pas wisten om welke leverancier het gaat. Ik begrijp uit je bericht dat je na het eerste contact met ons, niets hebt vernomen hierover. Daarvoor bied ik je onze excuses aan, want daardoor laat de correctie langer op zich wachten.

Normaliter neemt een dergelijk correctieverzoek ongeveer 3 maanden in beslag. Deze zijn nu bijna verstreken (sinds 16 januari 2013) en we hebben van de vorige leverancier tot op heden geen reactie gehad. Ik zorg dat er een herinnering naar de leverancier wordt verstuurd, zodat de meterstanden hopelijk zo snel mogelijk worden gecorrigeerd. Zodra ik meer weet, breng ik je hiervan op de hoogte.

Voor zover je vragen nog niet volledig zijn beantwoord; hieronder voor de zekerheid de antwoorden:

Meterstanden geef je bij een overstap door aan de nieuwe leverancier. Via de netbeheerder worden deze ook aan de vorige leverancier gecommuniceerd, zodat beide dezelfde standen hanteren.
Bij het ontbreken van meterstanden worden deze door de netbeheerder geschat. Het is gebruikelijk dat dit gebeurd op basis van het historische verbruik e.d. Hoe deze afwijkende schatting tot stand gekomen is, is ons onduidelijk.
De nieuwe leverancier (wij dus) vraagt een correctie van de meterstanden aan. Dit kan circa 3 maanden in beslag nemen.
Het eerder verleende uitstel is inmiddels verlopen. Ik stel de nota opnieuw uit, nu tot 10 mei 2013, in afwachting van de correctie. heb je voor deze datum nog geen nieuwe nota? Laat het me dan even weten.
Je ontvangt jaarlijks een meterstandenkaart om de meterstanden door te geven. Hierop is ook ruimte voor het doorgeven van de teruglever meterstanden.

Ik hoop je tot zover voldoende te informeren.

Groet, Kelly
Bedankt voor de reacties.

@Kelly
Het is voor nu voldoende informatie.
Hoop dat de correcties binnenkort verwerkt worden. Zowel bij de oude leverancier als bij Eneco.

Een meterstandenkaart waarop ik ook de terugleverstanden kwijt kan heb ik tot nu toe nog niet gezien.
en als ik citeer vanaf de website van de netbeheerder (Liander bron: http://www.liander.nl/liander/zoeken/zoekresultaten.htm?search=meterstanden) kan het ook niet via een kaart:

"Ik kan mijn meterstanden voor teruglevering niet doorgeven
Wij komen de meterstanden voor teruglevering fysiek (bij u thuis) opnemen. Het klopt dat u deze standen niet op de meterstandenkaart aan ons kunt doorgeven. Uw overige meterstanden kunt u wel aan ons doorgeven via de meterstandenkaart. Wacht u tot onze meteropnemer bij u langs komt. Hij neemt dan uw meterstanden voor teruglevering op. "

@Brandje
Er is volgens mij geen verschil van inzicht. Verschil komt doordat de telefonisch doorgegeven standen niet zijn gebruikt, maar de "geschatte" standen.
Het zijn domme meters en de meterstanden van dat moment weet ik.

Groet,

Remco

@Brandje
Er is volgens mij geen verschil van inzicht. Verschil komt doordat de telefonisch doorgegeven standen niet zijn gebruikt, maar de "geschatte" standen.
Het zijn domme meters en de meterstanden van dat moment weet ik.

Groet,

Remco

Hoi Remco,

Bedankt voor de terugkoppeling.
Dus je kan in iedergeval zorgen dat Eneco je een juist voorschot bedrag in rekening brengt, omdat je historische gegevens hebt.
Wees maar blij met domme meters, heb ik ook en met plaksensoren heb je altijd realtime info.
Heb je overigens een Toon?
Dus je kan in iedergeval zorgen dat Eneco je een juist voorschot bedrag in rekening brengt, omdat je historische gegevens hebt.
Het voorschot was al bepaald en dat bedrag was te laag om een voorschot in rekening te brengen. Ik ga de in rekening gebrachte eindstand waarschijnlijk pas over een paar jaar bereiken.

Heb je overigens een Toon? Nee, ik heb geen Toon
Reputatie 5
Badge +3
Beste remco,

Het correctieverzoek is nog steeds in behandeling en we hebben nog geen terugkoppeling ontvangen. We houden dit in de gaten. Als er voor 10 mei 2013 geen correctie gemaakt is, dan stel ik de nota verder voor je uit.

Wat betreft de meterstandenkaart en het doorgeven van de terugleverstanden zat ik er inderdaad een beetje naast. Als je klant bent van de netbeheerder Stedin kun je de terugleverstanden op de meterstandenkaart invullen, maar bij de netbeheerder Liander gaat dat niet. Je kunt de standen dan het beste telefonisch of via het forum doorgeven, om er zeker van te zijn dat ze goed worden verwerkt. Naar verwachting komt er per 1 augustus 2013 een wijziging bij Liander waardoor het mogelijk makkelijker wordt om de teruglevermeterstanden door te geven.

Ik hoop dat ik je tot zover duidelijk heb geïnformeerd.

Groet, Kelly
Kelly,

Bedankt voor de update.

Ik heb van beide nog geen aangepaste (af)rekening ontvangen. Hoop dat het snel geregeld kan worden. Uitstel is prettig, maar corrigeren en geld terug krijgen zou nog prettiger zijn.
Hoor wel graag wat de nieuwe verwachte oplostijd wordt en tot wanneer het volgende uitstel loopt.

De standen telefonisch doorgeven was het begin, dus zal het de volgende keer wel via het forum proberen.
Reputatie 5
Badge +3
@remco,
Ik heb je zojuist telefonisch gesproken. De correctienota is gemaakt. Deze ontvang je standaard per post maar ik zal de nota ook alvast naar je mailen, zodat je de nota vast kunt inzien. Mocht deze nog vragen oproepen, dan hoor ik het graag.

Groet, Kelly
Bedankt,ik heb hem ontvangen en vandaag ook van de oude leverancier een nieuwe nota ontvangen.
Beide met correcte standen, ziet er goed uit.
Reputatie 5
Badge +3
@remco,
Mooi, bedankt voor je bericht en een prettig weekend voor straks!

Reageer