overzichten verbruik lijkt niet te kloppen met huidig verbruik | Eneco Community
vraag

overzichten verbruik lijkt niet te kloppen met huidig verbruik

• 21 september 2014
  • 5 reacties
  • 254 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Kind aan huis (level 12)
  • 587 reacties
Ik verzamel nu enkele dagen de gegevens uit mijn slimme meter. Deze heb ik vanochtend eens tegen het licht gehouden samen met de overzichten die te downloaden zijn via mijnEneco ... en wat ik zie klopt niet.

De lijst die te downloaden is vanaf mijn Eneco bevat een datum en meterstanden. Nu zou ik aannemen dat het in de lijst genoteerd verbruik het verbruik zou zijn van die dag (welke kan worden berekend over de gehele dag.. dit wil dus zeggen : van 00:001 tot 00:00.)

Stel het is 19 september : Ik zou dan aannemen dat de meterstand van 19 september in de (downloadbare) lijst de meterstand is van 19 september 23:59u

Als ik enkele standen bekijk dan zijn dat de meterstanden van het begin van de dag en niet het einde van de dag. Hoe komen deze lijsten tot stand ... hoe worden de meterstanden geregistreerd en berekend ?

@Eneco : Indien nodig kan ik wat voorbeelden sturen.

5 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
iemand anders dit ook opgevallen ?
Reputatie 3
Badge +3
Via Stedin heb ik vernomen dat zij standaard de meterstanden slechts 1x in de 2 maanden uitlezen.
Daarnaast test Stedin de communicatiemodule van de slimme meters dagelijks.

Wanneer de meterstanden via de p4 poort worden uitgelezen, wordt er ook gebruik gemaakt van deze communicatiemodule. Er zit dan ongeveer 1 dag vertraging in de weergegeven standen en deze kunnen maximaal elk kwartier worden uitgelezen. Dit is afhankelijk wat u hier zelf voor afspreekt.

Voor wat betreft het laatste deel heb ik nog wat vragen over gesteld bij Stedin.

De vraag aan Eneco staat nog open ... 🙂
Reputatie 3
Badge +3
Extra antwoord van Stedin :

Er zit verschil in de manier waarop wij de meterstanden ontvangen en de mogelijkheden die u zelf heeft voor het uitlezen hiervan.

Wij ontvangen eens in de twee maanden de meterstanden die via de p4 poort door middel van GPRS worden verzonden. Daarnaast testen wij deze communicatiemodule dagelijks en kan de p4 poort elk kwartier de meterstanden doorsturen.

Daarnaast kunt u zelf een energieverbruiksmanager aansluiten op uw slimme meter via de p1 poort. De standen die door de p1 poort gecommuniceerd worden zijn real-time (waar de standen die via p4 worden gecommuniceerd ongeveer een dag achterlopen). Daarnaast kan de p1 poort elke 10 seconden de meterstanden uitlezen.

Meterstanden die worden gecommuniceerd door de p1 en p4 poort zijn nooit geschat. Dat neemt overigens niet weg dat Eneco u wel geschatte standen kan doorgeven. Maar dat is afhankelijk van hun werkwijze en zodoende kan ik daar niets over zeggen.
Reputatie 3
Badge +3
oftewel : de downloadbare lijsten van Eneco lopen standaard 1 dag achter ?
Reputatie 7
Badge +6
@Bernard

De opname vindt aan het begin van de dag plaats zo dicht mogelijk bij 0.00. Met stand van 20 september wordt bijvoorbeeld het verbruik van 19 september berekend.

Reageer