Overstap van dubbel naar enkel tarief | Eneco Community
beantwoord

Overstap van dubbel naar enkel tarief

• 28 januari 2013
  • 35 reacties
  • 4465 Bekeken

Wat is de juiste procedure bij Eneco om van dubbel tarief naar enkel tarief over te stappen?
Welke stappen moet ik nemen en bij welke afdeling?
Kan dit via Mijn Eneco of moet dat per mail?
icon

Beste antwoord door Danielle 30 mei 2016, 09:39

@K.A. Boekhout,

Bedankt voor het doorgeven van de meterstanden! Het dubbeltarief is op dit moment nog rendabel voor je. Wel kun je het op de jaarnota in november exact zien wat de verdeling in hoog en laag van het afgelopen jaar is, dan kun je ons opnieuw om advies vragen.
Bekijk origineel

35 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo aajacobs,

Je kunt de actuele meterstanden aan ons doorgeven. Via het vragenformulier kun je aangeven dat je voortaan gebruik wilt maken van enkeltarief. Vanaf de datum dat je ons het verzoek doorgeeft (incl meterstanden) voeren we de wijziging door.

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge
@mike, kan jij zien of het voor mij voordeliger is om te wisselen?
Reputatie 4
Badge +1
Tuurlijk Jeroen 🙂 Jij verbruikt volgens de laatste jaarnota ongeveer 42% op het nachttarief. Omdat de grens ligt bij 40%, raad ik je aan het zo te laten en niet te wisselen.

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge
Dan begrijp ik dat ik dus dubbeltarief heb? Bedankt Mike
Reputatie 4
Badge +1
Klopt, dat wist je nog niet begrijp ik? Mocht je het alsnog willen wijzigen, hoor ik het van je.

Groet,
Mike
Reputatie 4
Badge +1
Ik had je namelijk in dit topic over dubbeltarief eerder een antwoord gegeven 🙂
Reputatie 3
Badge
Nee, nooit aan gedacht. Maar ik kon me niet voorstellen dat veel in de nacht verbruikt werd. Blijkbaar dus wel... Ik hou het zo en ga het in de gaten houden.

kon me wel iets indenken over een bericht van een tijd geleden maar kon het niet meer vinden en twijfelde steeds. Wilde dit al enkele weken gelden opnieuw vragen maar vergat het steeds. Bedankt voor je herinnering.
Hallo aajacobs,

Je kunt de actuele meterstanden aan ons doorgeven. Via het vragenformulier kun je aangeven dat je voortaan gebruik wilt maken van enkeltarief. Vanaf de datum dat je ons het verzoek doorgeeft (incl meterstanden) voeren we de wijziging door.

Groet,
Mike

Mike bedankt voor  je antwoord  ik zit nu op 38 % nachtstroom en zal vanaf nu via de zonnepanelen gaan terugleveren. de panelen zijn 2250 Wp. wat  is dan interessant:
dubbel of enkel tarief?
Groet Ton
Reputatie 4
Badge +1
Als je het exact wilt weten, kun je de verbruiksverdeling nog even afwachten. Wil je toch al overstappen naar enkeltarief, laat het dan aan ons weten :)

Groet,
Mike
Badge
Oud topic, maar kan dit voor mij ook bekeken worden...?
Ik kreeg de tip dat een dubbele meter voor mij niet voordeliger zou zijn.

Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +6
@V de Kock,

Goed dat je navraag doet. Het afgelopen jaar heb je iets meer op het dagtelwerk verbruikt dan op de nacht, een enkeltarief is iets gunstiger. Reken je echter niet rijk, want het scheelt hooguit €3 in een jaar. Let wel dat als je de omzetting geregeld wilt hebben, dit niet in Toon verwerkt wordt. Die blijft het verbruik van het dag- en nachttelwerk weergeven en de berekening klopt dan niet, omdat het enkeltarief naar Toon verstuurd wordt. De kosten voor het nachttarief worden dan niet meer weergegeven.
Mocht je het willen omzetten dan ontvang ik graag de meterstanden, eventueel via een privébericht zodat ik het in orde kan maken.
Zou dit ook voor mij bekeken kunnen worden?
Ik denk dat het dubbeltarief voordeliger voor mij is, maar wil het graag zeker weten.

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +6
Beste Sem,

Welkom op het forum. 46% van je totale verbruik vind in de nacht of in het weekend plaatst, een dubbeltarief zoals je nu hebt is dus voordeliger. Wanneer je nog vragen hebt hoor ik het graag.

Groet,

Folkert
Ik wil graag weten of het zinvol is om over te stappen van een dubbeltarief naar een enkel tarief met mijn verbruik. Ik lees hier de 40% regel, maar hoe kom ik daar achter ?
En veranderen, als je overstapt, ook nog andere kosten zoals bepaalde belastingtoeslagen etc. ?
Ik wil graag weten of het zinvol is om over te stappen van een dubbeltarief naar een enkel tarief met mijn verbruik. Ik lees hier de 40% regel, maar hoe kom ik daar achter ?
En veranderen, als je overstapt, ook nog andere kosten zoals bepaalde belastingtoeslagen etc. ?

De vuistregel van 40% is toch simpel toe te passen?
Je hebt nu een dubbel telwerk, dus je kijk naar de begindtanden en de eindstanden en je kan toch berekenen of 40% van het totaal verbruik onder of boven je laagverbruik zit?
Mee eens, maar ik zou graag zien welke andere bedragen dan ook veranderen. zodat ik overzichtelijk heb welke bedragen veranderen als je over stapt. Waar zou ik zo'n overzicht kunnen vinden ?
Je zou zelf hier een berekening kunnen maken:

http://www.eneco.nl/energieprijzen/actuele-energieprijzen/

Of morgen afwachten op de reactie van een moderator, die de berekening voor je kan maken.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo E.B. van Essen,

Welkom op de community!
Het is nog steeds zo dat dubbeltarief voordeliger is dan enkeltarief zodra je minimaal 40% van het totale elektriciteitsverbruik tijdens de daluren afneemt. Vorig jaar heb je zo'n 45% tijdens de daluren verbruikt en was dubbeltarief dus voordeliger.

Hoe de verdeling dit jaar is, kan ik op dit moment niet nagaan, omdat we dit jaar nog geen standen hebben ontvangen. Je kan zelf echter gemakkelijk de eindstanden op de vorige jaarnota vergelijken met de huidige standen op de meters en daar de berekening op toepassen.

Als je de tariefstructuur aanpast, wijzigt alleen het leveringstarief. Verder niets.

Groet, Kelly
Hoi Kelly, dank je wel voor je reactie. als ik het dus goed begrijp verandert er verder niets zoals bepaalde belasting tarieven en opslag en transport van energie bij wisseling van enkel naar dubbel meter of vice versa.
Reputatie 4
Badge
Hoi, dat is helemaal juist, verder blijft alles hetzelfde 😉.

Groet Martijn
Hallo
Ik zou ook graag willen weten wat voor mij voordeliger is, ik denk namelijk het Enkeltarief en heb dat ook aangegeven bij de aanvraag, maar volgens mij heb ik dubbeltarief nu. Wanneer dat zo is zou ik graag willen overstappen naar Enkeltarief, maar het contactformulier heeft wind tegen.......
groet
Remco
Reputatie 4
Badge +1
Beste R. Matthijssen,

Bedankt voor jouw bericht 🙂 Ik zie inderdaad dat je nu stroom afneemt tegen dubbeltarief. Graag check ik wat voor jou voordeliger is. Wil je mij de actuele meterstanden doorgeven?

Verder verneem ik graag welke browser je gebruikt hebt op onze website, waarbij het niet is gelukt om het contactformulier in te vullen. Dan gaan we met dat punt verder aan de slag :)

Groet,
Mike
Mike

7641 en 11283
Ik gebruikte chrome browser overigens

mvg
Remco
Reputatie 5
Badge +5
@R.Matthijssen

Hoi,

bedankt voor het doorgeven.

Ik heb voor jou even een rekensom gemaakt o.a aan de hand van wat je tot nu toe hebt verbruikt.
Je verbruikt op je normaal tarief bijna net zoveel als op je daltarief. Dat betekend dat het qua kosten niet veel meer dan een paar centen per maand scheelt.

Voor het gemak is het natuurlijk wel fijn om alleen enkeltarief te hebben, daarom heb ik opdracht gegeven om je per vandaag om te zetten. Hier krijg je nu niets van mee, op de jaarnota zie je dat we hoog en laag bij elkaar opgeteld hebben en verrekenen tegen enkeltarief. Zie ook de uitleg van eerdere collega's.

Groet,
Erica
Graag verneem ik of het voor ons voordeliger is om over te stappen naar een enkeltarief.
Zelf denken wij nl. niet aan de gestelde 40% te komen, kunt u dit voor ons na gaan?
Bij voorbaat dank.
Gr. Thea

Reageer