Over naar Eneco en jaar later historisch hoog verbruik | Eneco Community

Over naar Eneco en jaar later historisch hoog verbruik

• 17 oktober 2017
  • 6 reacties
  • 378 Bekeken

7 oktober 2016. Er werd toen aangebeld. Voor de deur stond Linda (*achternaam medewerker Eneco verwijderd door moderator), vertegenwoordiger van Eneco. Het was al laat en koud buiten. Ik vroeg haar en haar collega wiens naam ik ben vergeten binnen. Er lagen al twee kinderen in bed dus praten aan de deur was onhandig.

We gaven Linda en haar collega eten en drinken, ze waren hongerig en hadden dorst na een lange dag werken. Linda vroege me of ze mijn verbruikscijfers mocht weten van de afgelopen jaren. Dat mocht en ik toonde haar mijn OXXIO jaarnota’s.

Even later gaf ze me een handgeschreven berekening waaruit bleek dat ik met Eneco voordeliger uit was, zelfs zonder welkomstkado in de vorm van een 100 euro of Toon. Sterker, ze adviseerde me het geld te kiezen en later alsnog gratis Toon aan te vragen. Slim dacht ik. We hebben toen getekend voor een driejarig contract Eneco Hollandse Wind, met op haar advies enkeltarief. Ik heb Linda aangegeven haar blind te geloven en niet alles te willen nakijken. Al die getallen, jullie weten waar je mee bezig bent, ik kies voor voordeel, ik ga naar Eneco.

Nu komt de jaarafrekenjng van Eneco binnen. Ik val van mijn stoel. Het verbruik is t.o.v. de afgelopen haren gestegen. Van gemiddeld 2750 kWh naar 5100 kWh! Gas van gemiddeld 1280 m3 naar 1850 m3! En dat niet alleen, ook de werkelijke kosten kWh en kosten m3 zijn hoger dat Linda ons had voorgerekend. Dus dubbel zoveel aan kosten! Of we even 802 euro willen bijbetalen en we gaan van een voorschot van 130 euro naar een voorschot van 199(!) euro.

Nu de clue: we zijn van een vijfpersoons huishouden naar een 3,5 persoons huishouden gegaan in dezelfde periode. Een volwassene is het huis uitgegaan en een van de drie kinderen woont hier nu nog maar de helft van de week. Er zijn geen apparaten bijgekomen, de oven is kapot dus die wordt minder gebruikt, verwarming is niet meer gebruikt, alleen de televisie is misschien iets vaker aan geweest.

Ik word een beetje achterdochtig. En voorgelogen over de werkelijke kosten en een extreem verhoogt verbruik. Geen slimme meter. Wel een digitale meter. Gasverbruik is ook vreemd. Bij OXXIO kreeg ik jaar in jaar uit geld terug of het was nagenoeg kostenneutraal, en nu ineens.... ik voel me bedrogen. Door die (*achternaam medewerker Eneco verwijderd door moderator) die onbereikbaar is, en door Eneco die zegt niets te kunnen betekenen.

Nee Eneco, ik ben een goedgelovige nieuwe klant. Een die uw vertegenwoordige volledig vertrouwde.

Op basis van het enorme verbruik zou ik bij OXXIO nog steeds 110 euro voordeliger uitgeweest. Maar het enorm toegenomen verbruik, dat voor ons ONVERKLAARBAAR is, zou toch door Eneco onderbouwd moeten kunnen worden. Dus Eneco, wij mijn vertrouwen terug en stuur me niet van het kastje naar de muur!

6 Reacties

Moderator helpt niet mee het vertrouwen terug te winnen. Naam direct verwijderd van vertegenwoordiger.Blijkbaar doet het Eneco niets dat iemand in mijn situatie hiermee wordt geconfronteerd.

Deze (naam verwijderd door moderator) die mij had toegezegd altijd voor mij klaar te staan als er iets niet duidelijk was of iets niet goed ging, dan kon ik haar bellen. Haar nummer is onbereikbaar. Ze is niet vindbaar op social media. Ze een spook? Ze werkt niet meer bij Eneco. Zover ben ik inmiddels wel. Ik wacht nog even af. Kijken of Eneco daadwerkelijk om haar klanten geeft.
Uiteindelijk is je verbruik bijna verdubbeld.
Of je nu bij Oxxio of Eneco zit maakt natuurlijk niets uit. Dat verbruik bouw je zelf op door je eigen energiegedrag.
Ik zou maar meteen met monitoren van je standen beginnen, dan pas geef je jezelf inzicht in je energieverbruik. En kan je beter vergelijken.
Waarbij uiteraard de jaarnota’s altijd gecontroleerd moeten worden op eventuele geschatte waarden.
Ook dient het aantal dagen van de jaarnota bijna gelijk te zijn.

Ook zegt het niets dat je bij de 1 altijd geld terug kreeg en de ander niet. Als ik m’n voorschot bedrag verhoog krijg ik ook geld terug......
Ook het verwijderen van namen is terecht, want in de huisregels staat duidelijk dat dat niet is toegestaan.
Monitoren, meten is weten he. Ja. Leuk. Maar er is ook zoiets als feiten. Als ik mijn verwarming, mijn douchegebruik en gasfornuis niet anders gebruik dan de voorliggende 15 jaar, in hetzelfde huis woon, en minder bewoners gebruik maken van het huis en de verbruiksapparatuur, dan is het toch een onlogische conclusie dat er sinds de overgang naar Eneco zo extreem veel verbruik zou zijn. Zo veel, en zo tegenstrijdig tov wat wij als bewoners ervaren.

Ik beschuldig Eneco in niet van het gestegen verbruik, ik ben wel achterdochtig en vermoed dat Eneco wel invloed heeft.

Mijn stroom meter is overigens een digitale OXXIO meter. Ik weet niet of dat ergens een rol speelt??
Dat laatste speelt uiteraard niet mee.
En inderdaad meten is weten. Melden dat alles het zelfde is zegt verder niets; het gaat om het verbruik!
Pas als je dat monitor geef je jezelf inzicht in je eigen verbruik. Doe je dat pas bij de jaarnota dan kan je iets van enige maanden terug niet herleiden.
Reputatie 7
Badge +6
@Erwin Mulder

Welkom op het forum en bedankt voor je bericht. Het is niet toegestaan om de volledige naam van een Eneco medewerker op het forum te noemen, dit kun je nalezen in de huisregels van onze community. Het verwijderen van deze gegevens heeft dan ook onze eerste prioriteit.

Ik snap dat het schrikken is wanneer je word geconfronteerd met een hoge jaarnota. Uiteraard staat het je vrij om hierover een bericht op onze community achter te laten en voorzien wij je uiteraard van een reactie hierop.

Je geeft aan dat de werkelijke kosten hoger zijn dan je van te voren zijn voorgerekend. Wanneer een vertegenwoordiger van ons aan de deur komt krijg je daarna ook een bevestiging met de afgesproken tarieven en heb je daarnaast een bedenktijd van twee weken, voordat het contract ingaat. Het is natuurlijk altijd belangrijk om deze even te controleren, je gaat een contract aan voor meerder jaren. Wat voor verschil zie je in de tarieven op de jaarnota en de tarieven die we met je hebben afgesproken?

Wat betreft je verbruik, dit is voor ons heel lastig te onderbouwen. Je geeft aan dat dit een stuk hoger is dan je had bij je vorige leverancier. Je geeft zelf aan dat er geen aanpassingen zijn geweest die voor een hoger verbruik kunnen zorgen, je verwacht eerder een lager verbruik door de veranderingen in je thuissituatie. Wij vragen in dit geval om altijd eerst even de standen te controleren die nu op je meter ziet staan, mocht daar een fout ingeslopen zijn dan kunnen we deze meteen voor je oplossen. Ook is het belangrijk om voorgaande jaarnota’s van je oude leverancier te bekijken, om te controleren of je niet geschat bent op deze nota’s. Mocht je er na deze acties nog niet uit zijn dan heb je ten alle tijde het recht om via je netbeheerder Liander je meters te laten controleren, je kan hen vragen naar de voorwaarden hierover.
Mocht je nog vragen hebben dan zien we deze graag verschijnen.

Groet,

Folkert
Het vervelende met het laten controleren van je meter is dat je als klant moet aantonen dat de meter niet goed is en dat onderzoek diezelfde klant veel geld kost € 600,00>.

Reageer