Oorzaak hoger verbruik? | Eneco Community
vraag

Oorzaak hoger verbruik?

• 10 februari 2013
  • 35 reacties
  • 6689 Bekeken

Naar aanleiding van een hoge rekening op de meterstanden van afgelopen jaar, ben ik eens gaan kijken naar hoe dit mogelijk is. Wij hebben niets verandert in onze woning, maar toch loopt het gasverbruik enorm op. Het enige waar wij gas voor gebruiken is de ketel, dus verwarming en warm water. Ons verbruik is van 1500m3 in 2011 gestegen naar 2000m3 in 2012. Hierop heb ik gekeken hoe de stand er nu inmiddels voor staat. Ik lees af van mijn meter dat we nu, na bijna 2 maanden, alweer bijna 600m3! verbruikt hebben. Ik wil graag weten wat er aan de hand kan zijn, want in deze vaart loopt het verbruik dit jaar op naar 3600m3. Of is het normaal dat er een verbruik is in de eerste maanden van het jaar, en verbruik je bijna de helft van je jaarlijks verbruik in januari?

35 Reacties

Hallo Kevin,

Als er verder niets is veranderd zou dat inderdaad vreemd zijn! 600 kuub in nog geen twee maanden vind ik veel! Is er recent onderhoud gepleegd aan de ketel?
Ventileer je op een andere manier waardoor er meer warmte wegvloeit? Ik weet niet wat voor soort woning je hebt; is er goed geïsoleerd of zijn er wellicht plekken in je woning waardoor warmte ook kan weglekken! Dan zou er natuurlijk nog ergens een lekkage kunnen zijn!

Al met al nogal wat mogelijkheden. Ik heb in de maand januari 238kuub gas verstookt voor een tussenwoning met drie woonlagen en waar op zeker 5 dagen in de week er constant iemand thuis is en er dan gestookt wordt op een temp. van 19,5 graden.
Dus als er in jouw situatie altijd iemand thuis is die het lekker warm wil hebben, dan kan het best!
Reputatie 3
Badge
In de zomermaanden verbruik je minder gas dan in de winter. Welke maanden precies de duurste zijn weet ik niet. Eneco heeft dit wel is benoemd. Check het forum nog even.
Hallo Kevin,

Als er verder niets is veranderd zou dat inderdaad vreemd zijn! 600 kuub in nog geen twee maanden vind ik veel! Is er recent onderhoud gepleegd aan de ketel?
Ventileer je op een andere manier waardoor er meer warmte wegvloeit? Ik weet niet wat voor soort woning je hebt; is er goed geïsoleerd of zijn er wellicht plekken in je woning waardoor warmte ook kan weglekken! Dan zou er natuurlijk nog ergens een lekkage kunnen zijn!

Al met al nogal wat mogelijkheden. Ik heb in de maand januari 238kuub gas verstookt voor een tussenwoning met drie woonlagen en waar op zeker 5 dagen in de week er constant iemand thuis is en er dan gestookt wordt op een temp. van 19,5 graden.
Dus als er in jouw situatie altijd iemand thuis is die het lekker warm wil hebben, dan kan het best!

de ketel heeft jaarlijks onderhoud. Ik heb iemand laten komen om de ketel te checken nadat ik het verbruik zo hoog had gezien. De monteur trof niets vreemds aan. Wat zou er anders kunnen zijn na een onderhoudsbeurt?
mijn woning is overigens een 3-kamerappartement met overal dubbel glas
Reputatie 3
Badge
Kan je het historisch verbruik van de jaren voor je er kwam wonen niet is opvragen.
Hello,
I hope you don't mind if I write in English. I have the same problem expressed by Kevin. My consumption did not change, yet the bill has enormously increased (and it keeps increasing every year with no logical explanation!). The weird thing is that my gas consumption is higher than my neighbors, while my electricity consumption is much less than them. This trend is also constant over the years.
I live in an apartment of 4 rooms, we are two persons, and our consumption didn't change.

Thanks
Badge +2
Hello,
I hope you don't mind if I write in English. I have the same problem expressed by Kevin. My consumption did not change, yet the bill has enormously increased (and it keeps increasing every year with no logical explanation!). The weird thing is that my gas consumption is higher than my neighbors, while my electricity consumption is much less than them. This trend is also constant over the years.
I live in an apartment of 4 rooms, we are two persons, and our consumption didn't change.

Thanks

@nadha

You also speaks about that your neighbors have lower consumption
but that is not comparable.

You may look at your central heating boiler, this serviced or is he to be replaced if the central heating boiler is older or poorly maintained he can go consume more
because you speak of, that the per year increases, or I see it is

greeting Karst
Reputatie 7
Badge +6
@KevinUtrecht

Het is normaal dat je in de winter veel meer gas verbruikt dan in de zomer. Als je vanaf de jaarafrekening tot nu ongeveer 600 m3 hebt verbruikt en we rekenen dat om naar een heel jaar dan kom je uit op 2000-2100 m3 . Dit neemt niet weg dat dat een behoorlijke stijging is ten op zichte van 2011. Dit kan diverse oorzaken hebben. Het kan te maken hebben met de afstelling/leeftijd van je ketel, leegstand bij buren, er worden meer ruimtes verwarmd(bijv. gezinsuitbreiding) of er is vaker iemand thuis overdag in de winter. ook is het verstandig om te contorleren of de thermostaat goed werkt d.m.v. een goede thermometer. Ik hoop dat je met deze informatie verder kan!
ook ik heb een vraag over mijn verbruik, maar dan van de electra, ik ben vorig jaar verhuisd,en heb nu mijn eerste jaarafrekening binnen.
er is qua electra niks veranderd in mijn huis, dezelfde apparaten als in mijn vorige flat,maar toch is mijn  verbruik(wat al jaren rond de800/900 kwh lag) gestegen naar 1773! een verdubbeling, met dezelfde apparaten, is er iemand die mij kan uitleggen hoe dit kan? ik heb afgelopen jaar, in vergelijking met andere jaren 55 euro per maand meer betaald dan in mijn vorige flat, maar krijg eigenlijk verhoudingsgewijs gezien niet veel meer terug..............
Er is echt werkelijk qua electra niks veranderd, ik heb geen oven,geen droger,geen zonnebank,geen waterbed of andere echt stroomverslindende appraten,en toch zou mijn verbruik verdubbeld zijn? ik vind dit heel raar eigenlijk, iemand enig idee hoe of wat?
Reputatie 3
Badge
Boiler? Heb je die toevallig?
nee heb geen boiler, wel een eigen ketel ,dat is het enige nieuwe , in mijn oude flat hadden wij blokverwarming, maar kan me niet voorstellen dat een eigen ketel mij het dubbele van stroom zou kosten? 
Reputatie 3
Badge
In mijn oude huis zat een boiler uit het jaar kruik die veel geld (stroom) koste maar jou verhaal kan ik niet verklaren. Bel met een groen advies team en die zullen met je meedenken. Dit zal waarschijnlijk ook de tip worden van de moderators.
ik heb een huurhuis, en kan zo ik nu inschat niet zomaar belissen wat ik wel of niet in mijn huis kan plaatsen,de ketel wordt dit jaar wel vervangen,maar dat doet dus de woningbouw, ik heb geen inspraak over wat erin komt zeg maar
helaas kreeg ik vanmorgen wel een antwoord, maar daar kan ik helaas niks mee, ik weet nog steeds niet waarom mijn elektraverbruik nu zo idioot hoog is in ene.............

dit is het antwoord wat ik kreeg:

Oorzaken hoog energieverbruik
Hoog energieverbruik ontstaat bijvoorbeeld door veel te stoken in een koude winterperiode of door een veranderde thuissituatie. Ook verouderde, of juist nieuwe elektrische apparatuur, zoals een waterbed, kan van invloed zijn op uw energieverbruik.

Besparingsadvies
Hebt u een hoog verbruik en wilt u hier iets aan veranderen, dan kunt u een besparingsadvies aanvragen bij een erkend installateur. De adviseur onderzoekt het energieverbruik in uw woning. Hierbij kijkt hij/zij naar de mogelijkheden om energie te besparen en beschrijft dit in een rapport. Houdt u er wel rekening mee dat hieraan kosten verbonden zijn.

De adviseur inspecteert de totale isolatie van uw woning, zoals het dak, de muren, de vloeren en de ramen. Ook kijkt hij/zij naar de energiezuinigheid van de installaties voor warmte, warm water en ventilatie.

Ik had al uitgelegd dat het niet de stookkosten zijn,maar puur het electra gebruik, ook is mijn situatie niet veranderd,en heb ik geen andere appartuur dan voorheen.....en zo;n adviseur kan ik niet zomaar inhuren, aangezien dit geen eigen woning is maar van de woningbouw........
iemand nog tips? dit kan gewoon niet kloppen naar mijn idee.....
Reputatie 7
Badge +6
@bebe01

Een cv-ketel heeft gevolgen voor je elektraverbruik, een oudere cv-ketel kan wel rond de 400-500 kWh per jaar verbruiken, via een bouwmarkt kan je een energiemeter aanschaffen, hiermee kan je kijken wat je cv-ketel verbruikt in bijvoorbeeld 24 uur.
Als je ook nog over mechanische ventilatie beschikt en wanneer je dit in de vorige woning niet had, dan is een verdubbeling van je verbruik te verklaren.
dank voor deze reactie Folkert, volgens mij heb ik idd mechanische ventilatie ook, dus dat zou het dan verklaren
wel heftig zeg dat dit zoveel energie vreet, geen seconde bij stilgestaan.
We krijgen dit jaar wel een nieuwe ketel, hopelijk zal dit er 1 worden die zuiniger is dan, de ketel is idd al 15 jaar oud dan
Maar ik zal idd een energiemeter aanschaffen, ben nu wel nieuwsgierig naar het verbruik geworden natuurlijk.
NOgmaals dank voor deze reactie, het is nu voor mij een stuk helderder.
na contact te hebben gehad met de woningbouw en eneco, kreeg ik te horen dat het eigenlijk niet zou kunnen dat hierdoor mijn verbruik zo hoog is in ene, maar hier uit de reactie van moderator Folkert zou het dus best eens kunnen..............vandaag is er een onderhouds monteur geweest, kwam voor 2 jaarlijkse onderhoudsbeurt,en deze meneer zou geinformeerd moeten zijn om ook na te kijken of dit te verklaren is.....natuurlijk wist deze goede man van niks, kortom weer een belofte van eneco waar ik niks aan heb..............ik heb besloten het op te geven,en me erbij neer te leggen dat mijn verhuizing mij niet alleen op dat moment maar ook in de toekomst een hoop geld kost.........maar ik ben en blijf er niet niet blij mee, als ik dit van tevoren had geweten had ik nog de keuze kunnen maken hoe of wat........volgend jaar ook maar eens goed shoppen bij diverse leveranciers,wie weet kan ik daar nog iets mee besparen..........het moet ergens vandaan komen lijkt me
Gelukkig heb ik het op mijn nieuwe stek wel enorm naar mijn zin,en woon ik in een betere omgeving nu, dat verzacht gelukkig heel veel.
oh ja ook het feit dat ik iedere 6 weken de ketel moet bijvullen is onverklaarbaar, er hebben ik denk het afgelopen jaar al zeker 6/7 monteurs naar gekeken, niet te verklaren, blijft ook iets wat niet klopt,maar waar ik me helaas ook bij zal moeten neerleggen vrees ik......
Reputatie 7
Badge +7
oh ja ook het feit dat ik iedere 6 weken de ketel moet bijvullen is onverklaarbaar, er hebben ik denk het afgelopen jaar al zeker 6/7 monteurs naar gekeken, niet te verklaren, blijft ook iets wat niet klopt,maar waar ik me helaas ook bij zal moeten neerleggen vrees ik......

Ik neem aan dat je cv ketel van de woningbouw vereniging is?
en het onderhoud gedaan word door een installateur die gestuurd word door de woningbouw vereniging.
Dan je klacht over je cv ketel nog maals bij de woningbouw vereniging neer leggen.
indien dit niet helpt dan eens klacht deponeren bij de huurders vereniging  of klachten commisie ,
van de woningbouw vereniging ,( die er zouden moeten zijn.)
Een ketel die zo snel leegloopt ! dan klopt er iets niet.
is het drukvat al vervangen ?

is het drukvat al vervangen ?

Een drukvat kan inderdaad stuk zijn; membraam lek, maar als de leidingen iedere 6 weken gevuld moeten worden dan is er iets anders aan de hand. Op een gegeven moment is het drukvat wel vol....
Kan je overigens snel controleren door er op de tikken met een hamer.
De helft van een niet defect vat dient leeg te zijn.

Het is nu niet meer interessant, want er komt een nieuwe ketel, maar dat 6/7 monteurs het niet kunnen vinden vind ik ergerlijk...........
Een drukvat kan inderdaad stuk zijn; membraam lek, maar als de leidingen iedere 6 weken gevuld moeten worden dan is er iets anders aan de hand. Op een gegeven moment is het drukvat wel vol....
Kan je overigens snel controleren door er op de tikken met een hamer.
De helft van een niet defect vat dient leeg te zijn.

Het is nu niet meer interessant, want er komt een nieuwe ketel, maar dat 6/7 monteurs het niet kunnen vinden vind ik ergerlijk...........

volgens de onderhoudsmonteur is het expantievat in 2011 vervangen,en is er bij dit type vat niet te horen of deze defect zou kunnen zijn, ik dacht idd ook erop tikken en dan moet ik verschil merken,maar dat schijnt niet zo te zijn.Helaas heb ik ook gehoord dat er voorlopig geen nieuwe ketel komt, deze ketel is "pas "14 jaar oud, en hij moet 18 jaar meegaan,dus ik ben helaas vals voorgelicht door de woningbouw, moet het dus nog 4 jaar trekken hiermee............
maar het is en blijft vaag dat er niemand is die dit kan verklaren.......
Ik neem aan dat je cv ketel van de woningbouw vereniging is?
en het onderhoud gedaan word door een installateur die gestuurd word door de woningbouw vereniging.
Dan je klacht over je cv ketel nog maals bij de woningbouw vereniging neer leggen.
indien dit niet helpt dan eens klacht deponeren bij de huurders vereniging  of klachten commisie ,
van de woningbouw vereniging ,( die er zouden moeten zijn.)

[/quote]

De ketel is inderdaad van de woningbouw, ook bij hun (en eneco) is al meerdere keren aangegeven dat er een groot probleem is, maar telkens komen er keurig monteurs,maar oplossen kan blijkbaar niet.Misschien moet ik toch nog maar eens 1 mail eraan wagen bij de woningbouw,en dan maar aankaarten dat ik met de klachten commisie of huurdersvereniging contact ga zoeken, wie weet komen ze dan tot inkeer.............ik doe nog 1 poging, daarna ben ik het na een jaar van "zeuren"en zagen het wel zat, aangezien er toch niemand luisterd blijkbaar bij zowel eneco als mijn woningbouw
Reputatie 7
Badge +7
[/quote]

De ketel is inderdaad van de woningbouw, ook bij hun (en eneco) is al meerdere keren aangegeven dat er een groot probleem is, maar telkens komen er keurig monteurs,maar oplossen kan blijkbaar niet.Misschien moet ik toch nog maar eens 1 mail eraan wagen bij de woningbouw,en dan maar aankaarten dat ik met de klachten commisie of huurdersvereniging contact ga zoeken, wie weet komen ze dan tot inkeer.............ik doe nog 1 poging, daarna ben ik het na een jaar van "zeuren"en zagen het wel zat, aangezien er toch niemand luisterd blijkbaar bij zowel eneco als mijn woningbouw
[/quote]

Als je ketel van de woningbouw is.
dan kan Eneco daar niets aan doen.!
je moet er gewoon een telefoontje/mail aan wagen naar de woningbouw vereniging,
zij zijn er ook bij gebaat dat er minder monteurs naar jou toe moeten gaan.
anders direct huurders vereniging en/of klachten commissie inschakelen.
een ketel elke 6 weken moeten bijvullen klopt gewoon niet.
laten ze eerst dat maar eens oplossen (dit eisen)

bij een HR cv ketel:
wat betreft stroom verbruik van je ketel dat kun je verminderen door de pomp als hij nog op,
stand 3 staat op 2 zetten dit kan je nog gas besparen ook .
( op cv tuning zoeken op internet)

bij onze verhuurder cv ketel ook 18 jaar dan pas vervangen pffft .

wat betreft het tikken op een expansie vat ik weet niet beter dan dat je dat kunt horen.
dus dat is nieuw voor mij dat dit niet meer kan 😕

p.s. heb je nog zo,n energie meter aangeschaft ?

volgens de onderhoudsmonteur is het expantievat in 2011 vervangen,en is er bij dit type vat niet te horen of deze defect zou kunnen zijn, ik dacht idd ook erop tikken en dan moet ik verschil merken,maar dat schijnt niet zo te zijn.Helaas heb ik ook gehoord dat er voorlopig geen nieuwe ketel komt, deze ketel is "pas "14 jaar oud, en hij moet 18 jaar meegaan,dus ik ben helaas vals voorgelicht door de woningbouw, moet het dus nog 4 jaar trekken hiermee............
maar het is en blijft vaag dat er niemand is die dit kan verklaren.......

@bebe01,

Ik ben toch bang dat de onderhouds-monteur je op 't verkeerde been probeerde te zetten.
Overigens als het vat in 2011 is vervangen, dan ben je daar toch zelf van op de hoogte? Of ben je later pas komen wonen?
Jammer dat de woningbouw 18 jaar aanhoudt; rond de 15 jaar is veel meer gewoon....

Dat er 6/7 monteurs het euvel niet kunnen vinden kan ik niet bevatten. Ik heb het idee dat zij "weglopen" van een uitgebreide, wellicht veel tijd kostend onderzoek.
Lees hier maar eens:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/173787-regelmatig-drukverlies-cv-ketel/

Als het druk verlies niet wordt opgelost, komt er straks een nieuwe ketel en ben je (qua lekkage) nog even ver, ja toch............

Overigens heb ik hier in mijn woning, ik denk, zeker meer dan 3 jaar geleden bijgevuld tot 2 adm.
Dat geeft goed dood water in de leidingen en zorgt voor minder corrosie van binnen uit.
Kan je nagaan wat er gebeurt als je iedere 6 weken bijvult.............................
Reputatie 7
Badge +7
aanvulling:

Het zou goed het overstortventiel / overdrukventiel kunnen zijn indien het niet het expansievat is. Dit ventiel laat water ontsnappen naar de condenswaterafvoer van je ketel. Het ziet er meestal uit als een koperen huisje in een leiding onder de ketel met een geribbelde knop erop.

Reageer