Onjuiste gegevens na gasmeterwisseling | Eneco Community

Onjuiste gegevens na gasmeterwisseling

• 9 februari 2013
  • 7 reacties
  • 737 Bekeken

Ik heb een groot eigelijk zeer groot probleem ondervonen naar aanleiding van mijn jaarnota. Of ik maar even 1000,00 euro bij zou wille storten. Terwijl ik mijn maandelijkse betalingen normaal heb afgerekend. Ik gebruik per jaar +/- 700 m2 gas. Nu schijnt het dat ik in de 3 zomermaanden 1730 m2 gas gebruikt zou hebben. Een beetje logies nadenkend mens had onmiddelijk kunnen bedenken dat hier iets niet klopt. Dat viel nog al tegen. Ik heb zelf alles uit kast moeten halen om te achterhalen wat er fout was gegaan. De dame aan de telefoon wist duidelijk niet waar ze het over had dus heb ik dat gesprek maar nettjes beeindigd. Na veel zoeken blijkt er een fout te zijn gemaakt toen in juli 2012 de gasmeter werd vervangen. Meterstanden, meternummers, en adressen blijken volledig door elkaar te zijn geraakt. Gelukkig had ik zelf nog wat oude info bewaart waardoor ik aan kan tonen hoe het wel in elkaar steekt. a.s.maandag ga ik weer verder vechten voor mijn gelijk. Ben eigelijk behoorlijk teleurgesteld en heb nu al spijt dat ik ben overgestapt. Ga waarschijlijk na het verlopen van het contrakt naar een andere leverancier.

7 Reacties

Reputatie 3
Badge
Ik zeer veel gevallen is Eneco niet je netbeheerder en zal deze in 1e instantie uitgaan van de gegevens die ze krijgen van hun netbeheerder voor de jaarnota? Bij vervanging kreeg ik enkele maanden geleden netjes een bon met genoteerde eindstanden en nieuwe beginstanden. In dat geval heb je toch een bewijsje? Vervelend? Ja zeker maar ligt het probleem niet bij de netbeheerder ipv Eneco?
Ik zeer veel gevallen is Eneco niet je netbeheerder en zal deze in 1e instantie uitgaan van de gegevens die ze krijgen van hun netbeheerder voor de jaarnota? Bij vervanging kreeg ik enkele maanden geleden netjes een bon met genoteerde eindstanden en nieuwe beginstanden. In dat geval heb je toch een bewijsje? Vervelend? Ja zeker maar ligt het probleem niet bij de netbeheerder ipv Eneco?
Stedin de netbeheerder is Eneco. De gegevens op het verstrekte kaartje klopte al niet met de werkelijkheid. Het adres en het meternummer hoorde niet bij elkaar. Blijft staan dat bij eerste melding van mij inverband met de nota de eerste reactie zou moeten zijn, " u heeft glijk dat gaan we onderzoeken " Het is namelijk uitgesloten dat ik in de zomermaanden 10x zo veel verstook dan in de wintermaanden.
Stedin de netbeheerder is Eneco. De gegevens op het verstrekte kaartje klopte al niet met de werkelijkheid. Het adres en het meternummer hoorde niet bij elkaar. Blijft staan dat bij eerste melding van mij inverband met de nota de eerste reactie zou moeten zijn, " u heeft glijk dat gaan we onderzoeken " Het is namelijk uitgesloten dat ik in de zomermaanden 10x zo veel verstook dan in de wintermaanden.
Ik voeg er nog even aan toe.
vanaf 12-04 tot 02-07 is 3 maanden verbruik 1730
vanaf 02-07 tot 27-12 is 5 maanden verbruik   324
                                            8                                  2054
2011  2012                     12                                    732
                                                                                1322
Zitten ze daar te slapen of zo. De gegevens van 2011 / 2012 zijn bij Eneco / Stedin bekend
Reputatie 3
Badge
Ik ben benieuwd na wat er mis is en waarom bij je eerste reactie niet al actie is ondernomen.
Ik ben benieuwd na wat er mis is en waarom bij je eerste reactie niet al actie is ondernomen.
Eneco heeft er zelf niets anders aan gedaan dan te zeggen " Dat zijn de gegevens en daar houden wij ons aan " Ik moest maar contact op nemen met de netbeheerder. En het geld was inmiddels afgeschreven. Uiteraard heb gestorneerd. 
Reputatie 5
Badge +3
Hallo B.M.N. van Duynen,

Welkom op ons forum. Ik heb een apart topic voor je aangemaakt omdat je bericht niet thuis hoort in het topic over betalingsproblemen. Op deze manier houden we het forum zo overzichtelijk mogelijk.

Begrijpelijk dat je geschrokken bent van de bijbetaling op de jaarnota. We brengen van april tot aan de gasmeterwisseling in juli 2012 een verbruik in rekening van 1730 m³, wat inderdaad niet in lijn ligt met je historische verbruik. Hoewel we ons daarvan bewust zijn, is het voor ons niet haalbaar om alle klanten met een afwijkend verbruik persoonlijk te benaderen. Bij jaarnota's > € 2000,- doen we dat overigens wel.

Stedin is niet hetzelfde als Eneco. Dat Stedin en Eneco beide in de Eneco Holding vallen, betekent niet dat er geen strikte scheiding bestaat tussen leverancier en netbeheerder. Sterker nog, dat is een verplichting. Wij baseren een jaarnota daarom in eerste instantie op basis van gegevens die we van de netbeheerder ontvangen. We mogen er immers vanuit gegaan dat die gegevens juist zijn. Helaas blijkt dat bij u helemaal niet het geval te zijn geweest. We hebben van de netbeheerder de gegevens van een andere gasmeter ontvangen wat tot de hoge jaarnota heeft geleid. Ook wij vinden dat vervelend, omdat we het liefst direct een juiste nota maken.

Vorige week heb je telefonisch contact met ons opgenomen en we zijn nu bezig om de kwestie z.s.m. op te lossen. We hebben de incassodatum nu opgeschoven naar 16 maart 2013, in afwachting van de correctie.

Ik hoop en verwacht dat dit spoedig wordt opgelost. Als je in de tussentijd nog vragen hebt hierover, stel die dan gerust.

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
Ik kon me al niet voorstellen dat Eneco ook netbeheerder was.  Fijn dat het wel opgelost gaat worden.

Reageer