Onduidelijke verschillen Toon, app en energierapport | Eneco Community
beantwoord

Onduidelijke verschillen Toon, app en energierapport

• 25 september 2019
  • 8 reacties
  • 192 Bekeken

Wie kan mij helpen, ik kom er niet meer uit. Ik heb zon op Toon dus het is bekend dat Eneco dit blijkbaar niet goed kan verwerken in de app. Maar hoe komt het dat het ingeschatte verbruik op Toon enorm afwijkt met het maandbudget in de app ? In de september, nu dus heeft Toon een ingeschat verbruik van € 176,00 terwijl het maandbudget in de app € 98,00 is. Daarnaast kloppen de gegevens op Toon niet met het maandrapport, volgens Toon heb ik in augustus in totaal 524 kwh verbruikt en 664 kwh teruggeleverd, in het maand rapport staan 344 kwh verbruikt en 484 kwk teruggeleverd. Waar moet ik nu kijken of ik goed zit met mijn maandbudget ? Alvast dank voor de hulp, Ivonne
icon

Beste antwoord door Urgel 25 september 2019, 15:39

@Vonnetje

Wat betreft je vergelijking tussen je maandelijkse overzicht en Toon maak je naar mijn inzicht een veel voorkomende fout. Namelijk je opwek aanzien voor teruglevering. De 664 kWh waar je over spreekt is namelijk je opwek. Van deze opwek heb je 180 kWh in je eigen woning verbruikt. Het totale verbruik dat Toon aangeeft is:
  • 344 kWh (van het net) + 180 kWh (van de opwek) = 524 kWh verbruik.
wat je hebt teruggeleverd:
  • 664 kWh - 180 kWh = 484 kWh teruglevering (zie hiervoor je maandelijkse overzicht)
Verder is het niet aan te raden om de data tussen Mijn Eneco en Toon met elkaar te vergelijken. Mijn Eneco en Toon gebruiken namelijk verschillende rekenmodellen als het gaat om de weergave van 'Status Verbruik'. Het is dus niet handig om de focus op beiden te leggen, maar op 1 van de monitoringsmiddelen! In dit geval is mijn advies Toon.

Wat 'Status Verbruik' op Toon in jouw situatie betreft; Toon telt momenteel je ingeschatte opwek op bij je ingeschatte verbruik. Dit wordt door Toon allemaal gezien als verbruik en wordt opgesplitst in maanden. Door hiervoor genoemde optelsom kent Toon dus een hoger maandbudget toe.

Dit komt mede doordat ons systeem nog geen rekening houdt met het juist doorgeven van je ingeschatte verbruik minus je teruggeleverde elektriciteit. Om die reden passen wij de data handmatig in ons systeem aan, zodat je Toon hier wel rekening mee gaat houden. Dit is een tijdelijke oplossing, waar momenteel gekeken wordt naar een automatische en permanente oplossing!

Voor nu heb ik de data voor je aangepast en verzonden naar Toon. Wil je dit even controleren bij de optie 'Status verbruik' op Toon?

Biedt hetgeen hierboven omschreven je wat meer duidelijkheid?

Groet. Urgel
Bekijk origineel

8 Reacties

Hier had ik al een aanzet gemaakt op een eerdere gelijksoortige reactie van je:

https://forum.eneco.nl/mijn-eneco-en-eneco-app-129/verschillen-eneco-app-toon-app-21295#post221466

Met name het verschil in terug levering is vreemd, want op Toon®️ en op de App Mijn Eneco en de maandelijkse energie opgave van Eneco dient dat vrijwel exact gelijk te zijn.
Vandaar dat ik je daar ook een tip gaf hoe je dat zou kunnen controleren.

En nog een aanvulling/tip: “ik vraag mij af op je ingeschatte jaarverbruik op Toon®️ wel juist is ingesteld”
Heb in mijn profiel op dit forum mijn klantnummer ingevuld, mss kan iemand van Eneco er naar kijken ? Toon registreerd toch alleen maar wat er vanuit de slimme meters komt ? Ik wil alleen maar inzicht in verbruik en status verbruik maar dan wel graag het juiste en tot nu is dit nog steeds niet duidelijk.🤔
Toon registreert toch alleen maar wat er vanuit de slimme meters komt ? Ik wil alleen maar inzicht in verbruik en status verbruik maar dan wel graag het juiste en tot nu is dit nog steeds niet duidelijk.🤔
Toon®️ registreert ook je opwek en je eigen verbruik van je eigen stroom-productie.
Je hebt immers Zon op Toon®️ en hierdoor kan op de status pagina hiermee rekening gehouden worden.
Maar dan moet je ingeschatte jaarverbruik (in kWh en m3) wel goed staan. Een moderator kan idd e.e.a. voor je nakijken.
Reputatie 7
Badge +2
Goedemiddag @Vonnetje

Goed dat je aan de bel trekt wat betreft je Status Verbruik op Toon. Deze data kunnen we vanuit het forum (voor nu) handmatig voor je aanpassen. Kan ik voor de aanpassing uitgaan van de teruglever data van je laatste jaarrekening?

Hier had ik al een aanzet gemaakt op een eerdere gelijksoortige reactie van je:

https://forum.eneco.nl/mijn-eneco-en-eneco-app-129/verschillen-eneco-app-toon-app-21295#post221466

Wat betreft de vergelijking die je maakt tussen Toon, Mijn Eneco en de overzichten heeft @Brandje al het een en ander uitgelegd. Was de uitleg duidelijk voor je? Ik hoor het graag.

Groet. Urgel
Beste Urgel, prima dat je het aanpast maar dan is het mij nog steeds niet duidelijk. Het verschil blijft immens, hoe komt Toon erbij dat mijn maandbudget ( ingeschat verbruik ) zoveel hoger is dan de app ? Dan nog blijft het verschil in metingen terwijl het toch van dezelfde meters komt dus nee het is mij langs geen kanten duidelijk. Wat heeft het voor zin om uberhaupt het zon op Toon abo te nemen als de metingen toch niet kloppen ? Ik heb op deze manier geen enkel inzicht in status verbruik, en ik maar denken dat ik lekker zuinig bezig ben de afgelopen maanden. Nog steeds geen antwoord op de vraag wat nu het juiste is .
Reputatie 7
Badge +2
@Vonnetje

Wat betreft je vergelijking tussen je maandelijkse overzicht en Toon maak je naar mijn inzicht een veel voorkomende fout. Namelijk je opwek aanzien voor teruglevering. De 664 kWh waar je over spreekt is namelijk je opwek. Van deze opwek heb je 180 kWh in je eigen woning verbruikt. Het totale verbruik dat Toon aangeeft is:
  • 344 kWh (van het net) + 180 kWh (van de opwek) = 524 kWh verbruik.
wat je hebt teruggeleverd:
  • 664 kWh - 180 kWh = 484 kWh teruglevering (zie hiervoor je maandelijkse overzicht)
Verder is het niet aan te raden om de data tussen Mijn Eneco en Toon met elkaar te vergelijken. Mijn Eneco en Toon gebruiken namelijk verschillende rekenmodellen als het gaat om de weergave van 'Status Verbruik'. Het is dus niet handig om de focus op beiden te leggen, maar op 1 van de monitoringsmiddelen! In dit geval is mijn advies Toon.

Wat 'Status Verbruik' op Toon in jouw situatie betreft; Toon telt momenteel je ingeschatte opwek op bij je ingeschatte verbruik. Dit wordt door Toon allemaal gezien als verbruik en wordt opgesplitst in maanden. Door hiervoor genoemde optelsom kent Toon dus een hoger maandbudget toe.

Dit komt mede doordat ons systeem nog geen rekening houdt met het juist doorgeven van je ingeschatte verbruik minus je teruggeleverde elektriciteit. Om die reden passen wij de data handmatig in ons systeem aan, zodat je Toon hier wel rekening mee gaat houden. Dit is een tijdelijke oplossing, waar momenteel gekeken wordt naar een automatische en permanente oplossing!

Voor nu heb ik de data voor je aangepast en verzonden naar Toon. Wil je dit even controleren bij de optie 'Status verbruik' op Toon?

Biedt hetgeen hierboven omschreven je wat meer duidelijkheid?

Groet. Urgel
Beste Urgel, dank je voor je uitleg, dit is duidelijk. Jammer dat het systeem dat nog niet snapt, zou toch mogelijk moeten zijn anno 2019. Nog 1 vraag dan, begrijp ik het goed dat als ik dan kijk in de eneco app ik eigenlijk van het totaal verbruikt de daadwerkelijke terugleveren nog af moet trekken om op het echt verbruik te komen ?

Toon is inderdaad geupdated. Dank je wel .

Groet Ivonne
Reputatie 7
Badge +6
@Vonnetje

Dat klopt, met de teruglevering wordt in de app geen rekening gehouden, ook houdt de eneco app geen rekening met je opwek.

Reageer