Nachttarief | Eneco Community
beantwoord

Nachttarief

  • 1 juli 2016
  • 5 reacties
  • 234 Bekeken

Een maand of 6 geleden heb ik Eneco gebeld over mijn meter en het verzoek om het nachttarief te activeren. Ik heb een leuk gesprek gehad met een dame die zich goed kon voorstellen waarom je de twee tarieven wilt kunnen gebruiken en zij zou het verzoek doorzetten.

Eneco doet erg schimmig over het nachttarief, probeer er maar eens informatie over te vinden. In elk geval, wat denk je? Er draait nog steeds maar 1 meter in mijn meterkast en het nachttarief wordt niet geklokt.

Iemand een idee hoe ik Eneco zo ver kan krijgen om bij mij het nachttarief te activeren? (Zonder dat zij hier natuurlijk honderden euros voor in rekening gaan brengen).
icon

Beste antwoord door Rodney 1 juli 2016, 13:43

Beste J.H. Verschragen,

Welkom op het forum allereerst! Jammer dat jouw verzoek tot op heden nog niet is gehonoreerd. Wel zie ik onder jouw klantnummer terug wat hiervan de reden is. Laat ik voorop stellen dat de keuze tussen enkel- of dubbeltarief altijd een vrije is. Ongeacht het type contract of de looptijd hierbij of welke contractuele voorwaarde dan ook, binnen elke vorm van een stroomovereenkomst kun je ervoor kiezen of jouw elektraverbruik tegen één prijs wordt afgerekend (enkeltarief) of tegen een dag- en een nachtprijs (dubbeltarief). Alle drie de tarieven liggen 'vast' in de overeenkomst die er voor je loopt en je kunt dus op ieder gewenst moment switchen tussen deze twee verschillende typen van afrekenen. Volledig kosteloos bovendien.

Onder jouw klantnummer zie ik dat je op 4 februari 2016 voor het laatst contact hebt gehad met onze klantenservice. Dit nadat je eerder al hebt verzocht om van enkel- naar dubbel over te gaan. In een gemiddeld huishouden in Nederland is dubbeltarief overigens ook voordeliger, dus prima keuze normaal gesproken! In de aantekening van mijn collega lees ik het advies aan jou contact op te nemen met jouw netbeheerder, Stedin. Dit omdat op de huidige stroommeter op jouw adres slechts één telwerk jouw stroomverbruik kan bijhouden. Het andere telwerk op diezelfde meter is bestemd voor eventuele teruglevering aan de hand van zonnepanelen. Zover wij kunnen meekijken, beschik je niet over zonnepanelen. Dat verder geheel terzijde, het verzoek om jou van enkel- naar dubbeltarief over te zetten kunnen we tot op heden dus niet uitvoeren omdat jouw meter daar niet voor geschikt is. Hij biedt geen ruimte om jouw dag- en nachtverbruik van elkaar te scheiden. Vandaar het advies van mijn collega contact op te nemen met Stedin. Zij zijn als netbeheerder eigenaar van de meters en kunnen dan ook wijzigingen dan wel een vervanging voor je in orde maken.

Als je nog op zoek bent naar contactgegevens van Stedin, verneem ik het graag. Bij andere vragen of onduidelijkheden natuurlijk ook.

Mooi weekend alvast.

Groet,

Rodney
Bekijk origineel

5 Reacties

Aahh, Rodney, kwartje is gevallen. Dank voor jouw hulp!
PS Onderaan deze pagina staat:
Welkom in de Nieuwe Wereld. Jij staat bij ons centraal. Samen met onze klanten en partners zoeken wij naar betaalbare oplossingen die besparen
Reputatie 5
Badge +3
Beste J.H. Verschragen,

Welkom op het forum allereerst! Jammer dat jouw verzoek tot op heden nog niet is gehonoreerd. Wel zie ik onder jouw klantnummer terug wat hiervan de reden is. Laat ik voorop stellen dat de keuze tussen enkel- of dubbeltarief altijd een vrije is. Ongeacht het type contract of de looptijd hierbij of welke contractuele voorwaarde dan ook, binnen elke vorm van een stroomovereenkomst kun je ervoor kiezen of jouw elektraverbruik tegen één prijs wordt afgerekend (enkeltarief) of tegen een dag- en een nachtprijs (dubbeltarief). Alle drie de tarieven liggen 'vast' in de overeenkomst die er voor je loopt en je kunt dus op ieder gewenst moment switchen tussen deze twee verschillende typen van afrekenen. Volledig kosteloos bovendien.

Onder jouw klantnummer zie ik dat je op 4 februari 2016 voor het laatst contact hebt gehad met onze klantenservice. Dit nadat je eerder al hebt verzocht om van enkel- naar dubbel over te gaan. In een gemiddeld huishouden in Nederland is dubbeltarief overigens ook voordeliger, dus prima keuze normaal gesproken! In de aantekening van mijn collega lees ik het advies aan jou contact op te nemen met jouw netbeheerder, Stedin. Dit omdat op de huidige stroommeter op jouw adres slechts één telwerk jouw stroomverbruik kan bijhouden. Het andere telwerk op diezelfde meter is bestemd voor eventuele teruglevering aan de hand van zonnepanelen. Zover wij kunnen meekijken, beschik je niet over zonnepanelen. Dat verder geheel terzijde, het verzoek om jou van enkel- naar dubbeltarief over te zetten kunnen we tot op heden dus niet uitvoeren omdat jouw meter daar niet voor geschikt is. Hij biedt geen ruimte om jouw dag- en nachtverbruik van elkaar te scheiden. Vandaar het advies van mijn collega contact op te nemen met Stedin. Zij zijn als netbeheerder eigenaar van de meters en kunnen dan ook wijzigingen dan wel een vervanging voor je in orde maken.

Als je nog op zoek bent naar contactgegevens van Stedin, verneem ik het graag. Bij andere vragen of onduidelijkheden natuurlijk ook.

Mooi weekend alvast.

Groet,

Rodney
Toch is dit raar want de meter kent wel T1 en T2 tellers.
Reputatie 5
Badge +3
Inderdaad, zoals ik heb proberen uit te leggen. Telwerk I registreert jouw verbruik en Telwerk II eventuele teruglevering met het oog op zonnepanelen. Je hebt dus maar één telwerk welke gebouwd is op deze meter voor jouw verbruik van electriciteit.

Reageer