Meterstanden via de App,zonder toestemming toch gebruikt door eneco | Eneco Community
beantwoord

Meterstanden via de App,zonder toestemming toch gebruikt door eneco

• 1 februari 2019
  • 24 reacties
  • 268 Bekeken

Vandaag contact gehad met eneco over mijn opnamekaart, maar mevrouw van de klantenservice vertelde mij dat er al meterstanden beschikbaar waren. Ik heb geen toestemming geven voor het gebruikt van mijn gegevens binnen de app, echter wordt deze toch wel gebruikt.
In de app staat (Je geeft ons toestemming om je meterstanden op te slaan en te gebruiken om je van inzichtdiensten te voorzien door te klikken op ‘Akkoord’. Je toestemming geldt voor al je aansluitingen met een conventionele meter. ) maar ik heb geen akkoord gedrukt. Hoe kan dit en lossen we dit op voor alle gebruikers
icon

Beste antwoord door Brandje 1 februari 2019, 10:35

Het ophalen van de daar bedoelde meterstanden voor die App gebeurt dagelijks.
Daar heb je dus geen toestemming voor gegeven en zal dus niet gebeuren.

Het ophalen van de meterstanden voor de jaarnota mag Eneco altijd, behalve als je je Netbeheerder verzoekt om de slimme meter uit te zetten voor het uitlezen van meterstanden.
Je ziet dat aan het kleine ledje aan de voorzijde van deze meter. Kijk even op de verkorte handleidingskaart die je gekregen hebt bij plaatsing van deze meter.
Bekijk origineel

24 Reacties

Het ophalen van de daar bedoelde meterstanden voor die App gebeurt dagelijks.
Daar heb je dus geen toestemming voor gegeven en zal dus niet gebeuren.

Het ophalen van de meterstanden voor de jaarnota mag Eneco altijd, behalve als je je Netbeheerder verzoekt om de slimme meter uit te zetten voor het uitlezen van meterstanden.
Je ziet dat aan het kleine ledje aan de voorzijde van deze meter. Kijk even op de verkorte handleidingskaart die je gekregen hebt bij plaatsing van deze meter.
hoe zie je dat je een slimme meter heb( volgens mij heb ik dit niet)
Dit is die mogelijkheid die ik bedoel:

https://www.stedin.net/slimme-meter/slimme-meter-uitlezen/

Als Eneco zegt dat de meterstanden al beschikbaar zijn dan zal je ongetwijfeld een slimme meter hebben.
Maak anders even een foto.

Bijgaand de foto, maar het is toevallig
Hierbij de foto, maar het is toevallig dat ze de zelfde meterstanden hebben als het geen wat ik handmatig heb ingevuld
Dat is een domme meter!
Uitlezen is dus niet van toepassing!

Dit is er een misverstand; de stand die jij kennelijk hebt ingevuld binnen de App moet dan van jou zelf zijn.
Dan heeft de klantenservice je niet goed geïnformeerd.
Oke, nu nogmaals. In de app staat dat ik eerst toestemming moet geven voordat ze de meterstanden kunnen inzien, dit heb ik niet gedaan echter had mevrouw van eneco toch de exacte meterstand die ik had ingevuld.hoe kan dit ? Zit er een fout in de voorwaarde?
In de App staat duidelijk dit:

Daar lees je toch dat het alleen over slimme meters gaat?
Die heb je niet; dus is die voorwaarde/toestemming voor jou niet van belang.

Om gebruik te kunnen maken van deze inzichtdiensten kan je jouw meterstanden (dagelijks) handmatig invoeren in de Eneco App. De handmatig ingevoerde meterstanden slaan we op. Je geeft ons toestemming om je meterstanden op te slaan en te gebruiken om je van inzichtdiensten te voorzien door te klikken op ‘Akkoord’. Je toestemming geldt voor al je aansluitingen met een conventionele meter.
Het gaat er juist om, handmatig ingevulde gegevens zijn zonder akkoord toch beschikbaar.
Aiii die passage heb ik niet gelezen!
Nou dan geef je daar dus geen toestemming; heb je daar ooit op gedrukt?
En dan doel ik op Niet Akkoord?
Wat kwam er toen voor melding in de App?
Ik heb geen toestemmig gegeven maar toch worden de gegevens vastgelegd en zijn inzichtelijk bij eneco, ik heb de voorwaarde goed gelezen maar bij eneco hebben ze geen respect voor mijn gegevens en gebruiken ze zonder mijn toestemming mijn gegevens en dit is een kwalijke zaak.
Vandaar dat ik vroeg toen je dus kennelijk op Niet Akkoord klikte wat zie je dan in de App?
Daar moet toch een bevestiging staan?

Zo niet dan kan je binnen de App menu/feedback direct met de ontwikkelaars van de App overleggen.
je heb een algemene voorwaarde waarvoor je wel of geen toestemming geeft. Ik heb niet op ja of nee gedrukt, dus is het automatisch geen toestemming. Ondanks dat ik nu nee druk is het nog steeds beschikbaar. Er zit een fout in de privacy. Ik zal het ook indienen bij autoriteitpersoongegevens.nl wellicht ben ik daarvoor op de verkeerde website maar die zullen me verder kunnen helpen met de avg. Bedankt voor de berichten echter vind ik wel dat je te kort door de bocht bent met je andwoorden, dat zie je uiteindelijk aan de uitkomst van de laatste berichten. Wel vind ik dat de reactie tijd echt super is, wellicht komt hierdoor wel dat je een foutief andwoordt geeft en dat klanten snel opgeven.
Je kan uiteraard een melding doen bij de AFM, die is daar er voor.

Maar als jij denkt dat er een bug zit in de App dan wordt er altijd verwezen (ook door moderators) naar de door mij aangegeven mogelijkheid binnen de App.
Omdat je daar die directe contact mogelijkheid hebt.

Tja als je dat niet wilt, dan houdt het op!

Overigens mag ik toch hopen dat je ook op de link privacyregels hebt geklikt? Daar biedt Eneco vele mogelijkheden om daar over in contact te treden.

Ik wens je een fijne dag!
Reputatie 7
Badge +9
Niet Eneco maak hier en fout, maar TS zelf maak hier een fout, je had duidelijk op NIET AKKOORD moeten drukken, op Akkoord of gewoon weg geen antwoord geven, geef Eneco juridisch gezien de ruimte om deze data te mogen gebruiken.

Hier onder een stukje van de Consuwijzer voor je:

Exact Ricardo!
Bedankt voor het plakken van de extra info👍👍

Vandaar dat ik expliciet vroeg of hij op Niet Akkoord had geklikt.
En zo ja wat de App dan meldt; daar kwam geen reactie op........
Tja dan blijft er niets anders over dan via feedback in contact met de ontwikkelaars te treden.
nu is het eindelijk duidelijk, gek eigenlijk dat ze de button akkoord maken als het toch als akkoord is... dit wekt toch duidelijk een ander beeld op. Er staat letterlijk dat ik op akkoord moet drukken , dit heb ik niet gedaan. Ik heb er wel meldig van gemaakt van de afm. Maar bedankt voor je reactie
Tja de verstrekte info was mi toch echt duidelijk!
Je moet nu eenmaal een keuze maken.
In jouw geval dus Niet Akkoord.
Vandaar dat ik vroeg om de reactie van de App......

Fijn dat het nu toch is opgelost en er van een bug op dat gebied geen sprake is.😉

Laat je de reactie van de AFM hier nog even weten?
Gaan we doen, zie dat het een maand kan duren, de reactie van het forum moest erbij, dus kunnen ze het terug lezen. (De handmatig ingevoerde meterstanden slaan we op. Je geeft ons toestemming om je meterstanden op te slaan en te gebruiken om je van inzichtdiensten te voorzien door te klikken op ‘Akkoord’.) maar heb niet op akkoord gedrukt.
Thx!
Mischien dat Eneco dan het advies krijgt de tekst te wijzigen in:

“je geeft ons toestemming door op Akkoord - òf geen toestemming door op Niet Akkoord - te drukken om je meterstanden op te slaan enz........”

Ik ben benieuwd.
Reputatie 5
Badge +2
Heren,

Wat een fijne discussie om hier zo te lezen. Scherp en doeltreffend!

Ik lees mee en vind het goed om hier over na te denken. Ik durf nu geen uitspraken te doen maar neem de punten en tips mee naar de ontwikkelaars.
Als ik meer weet dan laat ik dat weten uiteraard.

Groet, Vincent
Top @Vincent!👍👍

Maar ik hoop dat je dan bijzondere aandacht vraagt voor de (kennelijk) toch noodzakelijke uitbreiding/wijziging/verduidelijking van de tekst mbt de noodzakelijkheid dat er EEN keuze gemaakt MOET worden.😳
Zie de plaksessie van @mAiden die dat nog eens extra aanstipt!

Want kennelijk levert dat met de nu gekozen bewoordingen/tekst problemen, en daardoor irritatie, bij de klant op.
Dat moet je als bedrijf niet willen.

Ook naar jouw terugkoppeling ben ik benieuwd.

Reageer