Meterstanden tussentijds doorgeven | Eneco Community
vraag

Meterstanden tussentijds doorgeven

• 22 november 2014
  • 36 reacties
  • 1542 Bekeken

Goedemorgen,

Zojuist was ik aan het zoeken op MijnEneco naar de mogelijkheid om mijn meterstanden tussentijds in te voeren. Zou iemand mij kunnen vertellen waar ik dat kan doen zonder dat ik daar een meterstandenkaart voor nodig heb?

Ik las overigens op het forum dat deze vraag twee jaar geleden ook is gesteld door iemand. Betekent dit dat dit dus nog steeds niet kan ondanks het feit dat er vanuit Eneco toen de reactie is gegeven dat er druk aan werd gewerkt?

Ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen.

Dank!

36 Reacties

Hoi Maarten,

Daar is Mijn Eneco niet voor ingericht.
Opgeven van standen dient altijd met een meterstandenkaart te geschieden.

Uiteraard zijn er klanten die bv bij een verhoging van BTW of andere wijzigingen in het tarief bv per 1 januari toch de stand door willen geven.

Geen enkel probleem, dat kan via dit forum!
Een moderator zal dan zorgen dat je een terugkoppeling krijgt en dat je weet dat de tussentijdse standen in de administratie zijn verwerkt.

Weet je zo genoeg?
Beste,

Ik zou graag mijn meterstanden tussentijds doorgeven. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt.
Ja hoor uiteraard is deze service mogelijk bij Eneco; alleen niet bij Mijn Eneco.

Ik doe dat standaard op 1 januari.

Je kan ook vragen aan Eneco om meteen een betekening te maken om te kijken of je in de pas loopt met je huidige voorschotbedrag.
Als je de standen hier in dit topic meteen meldt, heb je morgen meteen antwoord van een moderator.
Reputatie 5
Badge +6
Ja hoor uiteraard is deze service mogelijk bij Eneco; alleen niet bij Mijn Eneco.

Ik doe dat standaard op 1 januari.
.

Ton, doet Eneco dan nog wat met die op 1 januari doorgeven standen? Een slimme meter geeft de standen veel vaker door en volgens mij wordt bijvoorbeeld de stand per 1 januari in ieder geval NIET voor de jaar afrekening gebruikt. m.v.g. Nico
Hoi Nico,

Alleen als je extra toestemming hebt gegeven voor het ophalen van extra standen dan kan Eneco, die ophalen, maar voor verwerking van de stand per 1 januari doen ze daar niets mee.
Logisch want voor een jaarnota hebben ze alleen maar de begin- en eindstanden nodig. De rest van de data wordt o.a. verwerkt in mijn Eneco Tussenstand Slim.

Wat ik bedoelde is dat ik perse die standen per einde jaar op de jaarnota wil zien, omdat per die datum nog al eens wijzigingen in diverse zaken plaats vindt.
Normaliter schat het factureringssysteem het verbruik van zo'n periode bij benadering.

Dat wil ik echter niet en wil alleen met het juiste verbruik tegen de juiste prijzen afgerekend worden.

Daarom geef ik via het forum altijd mijn standen per 1 januari even door, zodat een moderator deze standen in het factureringsysteem handmatig kan opnemen.

Vervolgens ontvang ik keurig een jaarnota met gesplitste periodes.
Een prima service van Eneco!!

Dit alles staat dus geheel los van het wel of niet slimme meters hebben.
Reputatie 4
Badge
@Heres,

Zoals al aangegeven, is dat via dit topic geen probleem. Ik kan dan eventueel ook een herberekening maken van je termijnbedrag, als je dat wenst. Ik zie je standen dan ook graag tegemoet.

Groet Martijn
Reputatie 5
Badge +6
@Ton (brandje) Ik vroeg mij inderdaad af de gesplitste periodes zichtbaar worden op de jaarnota. Voor een beter te begrijpen jaarnota bij wijziging van tarief o.i.d. zou dat eigenlijk als extra service bij een slimme meter zonder handmatige verwerking mogelijk moeten zijn. De meterstanden zijn bij Eneco bekend, een extra vinkje in MijnEneco voor de toestemming van de klant is voldoende (en wat software aanpassing). Schatting van verbruik of een tarief berekenen op basis van een door Eneco bepaalde formule is bij een slimme meter eigenlijk nogal dom 🙂 Probleem is bij mij echter inmiddels al opgelost, ik heb teveel zon dus nog maar één tarief (€0,092)
@Ton (brandje) Ik vroeg mij inderdaad af de gesplitste periodes zichtbaar worden op de jaarnota. Voor een beter te begrijpen jaarnota bij wijziging van tarief o.i.d. zou dat eigenlijk als extra service bij een slimme meter zonder handmatige verwerking mogelijk moeten zijn. De meterstanden zijn bij Eneco bekend, een extra vinkje in MijnEneco voor de toestemming van de klant is voldoende (en wat software aanpassing). Schatting van verbruik of een tarief berekenen op basis van een door Eneco bepaalde formule is bij een slimme meter eigenlijk nogal dom 🙂 Probleem is bij mij echter inmiddels al opgelost, ik heb teveel zon dus nog maar één tarief (€0,092)

Niet om zout in de wonde te strooien hè, maar dan heb je wel een verkeerde investering gemaakt, want de beste investering is om met de zonnepanelen onder of rond je jaarverbruik te zitten.
Want gemiddeld saldeer je dan tegen €0,21 en dat verschilt nog al.
En met meer ingrepen van de regering is het nog maar de vraag of een terugleververgoeding NA saldering mogelijk zal blijven.
Reputatie 5
Badge +6
@Ton, mijn investering was gebaseerd op mijn verbruik over de voorgaande 10 jaar, echter ik had geen rekening gehouden met een 16 jaar oude inbouw koelkast met een defect in de deur sluiting 😞 Vervangen door een A+++ model en nu te veel zon. Maar maak je geen zorgen een jaartje langer terug verdientijd, spaarrekening zou nu ook geen goed alternatief geweest zijn. Ik denk dat je meer zorgen moet maken over "teruggave energie heffing", vastrechtbedragen en nog wat oplossingen om meer inkomsten te krijgen voor regering en energie leveranciers. Oplossingen die ook met wat dommere meters mogelijk zijn. m.v.g. Nico
Laatste jaar had ik ook door een ander facturatie systeem bij eneco 2x een tussentijdse jaarnota. Die krijg je altijd als er iets veranderd.

Mocht er op 1 jan een wijzigingen in tarieven zijn dan vindt je die gesplitst op je jaarnota. Als het alleen een verhoging van belastingen betreft dan weer niet.

Wat dat betreft is de service van eneco top om dan tussentijds dit wel te laten uitvoeren.

Mocht er op 1 jan een wijzigingen in tarieven zijn dan vindt je die gesplitst op je jaarnota. Als het alleen een verhoging van belastingen betreft dan weer niet.

Uiteraard daar ging het nu juist over. Om die standen te bepalen gebruikt Eneco, precies zoals alle andere leveranciers, een verdeelsleutel om de standen per 1 januari te herrekenen. Dus die standen worden dan geschat.

Dat kan onvoordelig uitpakken en om dat voor te zijn geef ik dus de juiste standen op met verzoek die in de jaarnota te verwerken.

Uiteraard voldoet Eneco aan mijn wens, alleen je moet de standen dan wel bijhouden/noteren op 31 december, want die standen vind je achteraf nergens terug!
Mijn meterstanden zijn:
1. 8774 kWh
2. 2795 kWh
G: 16085 m^3

Dank alvast voor het doorvoeren.
Reputatie 4
Badge
Beste Heres, bedankt, ik ga ze voor je verwerken. Deze standen zijn dan ook zichtbaar straks op je jaarnota (januari 2016). Als je ook nog een herberekening van het termijnbedrag wenst, verneem ik dat nog graag.

Groet Martijn
het is al een oud berichtje zie ik maar ik heb mijn meterstanden niet doorgegeven omdat mijn slimme meter geplaatst zou worden. Niet gebeurt uiteraard niemands fout hoor maar hierdoor heb ik nu mijn standen drie weken geleden doorgegeven. Mijn vraag is dan hoe zit het want mijn termijnbedrag is volgens mij veel hoger ben immers geschat. Moet ik nu wachten tot oktober wanneer de jaarnota's worden opgemaakt. Hoe kom ik hier achter? Of kan ik beter even de klantenservice bellen? Groetjes Annette
Je kan gewoon hier je huidige standen met opnamedatum plaatsen.

Dan kan je Eneco vragen je voorschot bedrag opnieuw te berekenen.
Uiteraard krijg je maandag pas antwoord van een moderator, want het is nu weekend.
Ook ik zou graag een tussentijdse berekening willen hebben om straks niet voor verrassingen te komen staan. Bij Essent (waar ik eerder zat) kon je dat zeer eenvoudig online doen. Misschien eens kijken bij de concurrent hoe zij dat doen? :-)

Ik heb vandaag (5 maart 2016) de volgende meterstanden:
electriciteit: 012737
gas: 2673
Alvast vriendelijk bedankt!

Jeroen
Hoi Kickvors,

Hier bij Eneco kan dat (helaas) niet online.

Geeft niets, want je hebt het perfect gedaan door je standen door te geven.
Je moet alleen even wachten tot maandag en je krijgt bericht.

Komt goed!
Hoi,

Wij zouden ook graag een tussentijdse berekening willen hebben, zodat we weten of ons huidige termijnbedrag reëel is. Onze actuele meterstanden (gemeten op 6 maart 2016):

- Elektriciteit: 45882
- Gas: 20801

Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +6
Ook ik zou graag een tussentijdse berekening willen hebben om straks niet voor verrassingen te komen staan. Bij Essent (waar ik eerder zat) kon je dat zeer eenvoudig online doen. Misschien eens kijken bij de concurrent hoe zij dat doen? :-)

Ik heb vandaag (5 maart 2016) de volgende meterstanden:
electriciteit: 012737
gas: 2673
Alvast vriendelijk bedankt!

Jeroen

Beste Kickvors,

Welkom op de community, ik heb het voor je nagerekend en je verbruik ligt rond het termijnbedrag dat je betaald aan ons.

Groet,

Folkert
Reputatie 7
Badge +6
Hoi,

Wij zouden ook graag een tussentijdse berekening willen hebben, zodat we weten of ons huidige termijnbedrag reëel is. Onze actuele meterstanden (gemeten op 6 maart 2016):

Alvast bedankt.

Beste Lvmarcke,

Welkom op de community, we adviseren je om je termijnbedrag met ingang van volgende maand aan te passen naar 106 euro.

Groet,

Folkert
Hoi Folkert,

In dit draadje staat ook nog een vraag van @A. Jorissen.
Vergeet je haar niet??
Reputatie 7
Badge +6
@A. Jorissen

Wanneer je de meterstanden doorgeeft rekenen we het graag voor je uit. Bedankt @Brandje
Hoi,

Alvast bedankt.

Beste Lvmarcke,

Welkom op de community, we adviseren je om je termijnbedrag met ingang van volgende maand aan te passen naar 106 euro.

Groet,

Folkert

Bedankt voor de snelle reactie en het advies. Ik heb het termijnbedrag meteen aangepast.
@A. Jorissen

Wanneer je de meterstanden doorgeeft rekenen we het graag voor je uit. Bedankt @Brandje

Dat heb ik gedaan via mijn eneco wat je kan het wel doorgeven alleen ik heb niets gehoord. Ik heb de begin standen en de huidige stand ingevuld. Maar dit zijn de standen van 13 februari.

Elektriciteit laag tarief (kWh) 036794
Elektriciteit normaal tarief (kWh)036296
Gas (m3) 56311
Reputatie 7
Badge +6
Beste A. Jorissen,

De standen van 13-02-2016 staan in ons systeem, daardoor kan ik geen herberekening maken. Wanneer ik zo kijk naar je verbruik tussen jullie en februari verwacht ik dat je goed uitkomt, je gasverbruik is een stuk lager dan we ingeschat hebben qua elektra kom je goed uit(ongeveer hetzelfde als ingeschat).

Reageer