meterstanden opnieuw opgeven?! | Eneco Community
vraag

meterstanden opnieuw opgeven?!

• 9 december 2013
  • 20 reacties
  • 693 Bekeken

• Heeft er veel zin in (level 7)
  • 6 reacties
Vandaag 9 december 2013 ontvang ik een verzoek om de meterstanden door te geven voor 14 december.
Waarom dit verzoek?!
Op 26 november jl heeft de aangekondigde meteropnemer (v) de meterstanden opgenomen omdat dat eens per drie jaar persoonlijk door de netbeheerder moet worden gedaan.
Nu is dat blijkbaar niet zo verplicht want ik word gevraagd ze zèlf door te geven....
Zeer merkwaardig.
Wat is fout gegaan bij de overdracht van de opgenomen meterstanden??

20 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo jacobke,

Bedankt voor je bericht! Ik kan me goed voorstellen dat je het vreemd vindt, dat je ook van ons bericht ontvangt om de meterstanden door te geven. De meterstanden zijn immers al opgenomen door de meteropnemer. Graag leg ik je uit dat de netbeheerder eens in de drie jaar de standen opneemt. Omdat de energieleverancier sinds kort verantwoordelijk is voor het verzamelen van de jaarlijkse standen, ontvang je van ons ook een verzoek de meterstanden door te geven. Deze meterstanden gebruiken we voor de jaarnota.

Ik hoop dat ik je hiermee een duidelijke reactie geef. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag van je.

Groet,
Mike
Goedemorgen Mike,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Het is natuurlijk geen probleem de meterstanden aan Eneco door te geven, dat doe ik al jaaaaren.
Ik blijf het vreemd vinden dat de meterstanden die -nu- Stedin opneemt niet automatisch op het bureau van Eneco terecht komen. Dit lijkt meer op het instandhouden van werkgelegenheid (!ik gun iedereen een baan hoor!).

Maar, moet ik nu aan Eneco de standen doorgeven die op 26 november zijn opgenomen of de standen van nu? Ik wil natuurlijk geen problemen vanwege het doorgeven van "verkeerde" meterstanden.

Groet,
Jacob
Reputatie 4
Badge +1
Hallo jacobke,

Ja, de standen van nu kun je nog gewoon aan ons doorgeven.

Nee, dat is niet het geval. De netbeheerder is verplicht om fysiek eens in de 3 jaar de standen op te nemen en te controleren. Wij als energieleverancier zijn verplicht ieder jaar de standen op te vragen voor de jaarnota. Om die reden kan het dus eens in de 3jaar voorkomen, dat de standen al zijn opgenomen en ook wij de standen nog bij je opvragen.

Groet,
Mike, Eneco
Badge
En wat doet de netbeheerder dan met al die opgenomen meterstanden? In de kliko? Trouwens, woon op dit adres nu zo'n 14 jaar en pas 1x de meteropnemer gezien! Dus dat maakt blijkbaar ook niks uit. Ben het met Jacob eens dat dit erg riekt naar het instandhouden vn werkgelegenheid.
Reputatie 6
Badge +1
Toch frapant dat de netbeheerder bij jou pas 1 keer in 14 jaar tijd langs is geweest. De netbeheerder komt om diverse reden, om de ( athans gemiddeld) 3 jaar langs. Namelijk:
  • Kijken ofdat de meterstanden die op de meter staat kloppend is met de standen in de edsn.
  • kijken ofdat de meter nog correct functioneerd, zegels niet verbroken zijn, of andere technische aanpassingen hebben plaats gevonden die frauduleuze handelingen zouden kunnen betekenen
  • en even persoonlijk contact met de klant, om uit te vinden waar mogelijk problemen schuil gaan.
Dus het simpele bezoekje kan veel info geven. 
Hoi Jurgen,

Wat je puntsgewijs noemt klopt helemaal, want ± 1 maand geleden is de meteropnemer van Stedin bij mij langs geweest voor zijn 3 jaarlijkse controle/opname.
Vlak daarvoor had ik de standen ook al aan Eneco doorgegeven, dus de reactie van Carola is wel begrijpelijk.
Mijn opgenomen bestanden gaan natuurlijk niet in de kliko, maar worden gewoon in de administratie verwerkt en zonder dat je dat merkt worden die standen uiteraard met Eneco vergeleken.
Nou Brandje, als dit zo is: "Mijn opgenomen bestanden gaan natuurlijk niet in de kliko, maar worden gewoon in de administratie verwerkt en zonder dat je dat merkt worden die standen uiteraard met Eneco vergeleken." dan had Eneco dat toch gewoon kunnen antwoorden, het is toch geen geheim?!

En JVP zegt: "en even persoonlijk contact met de klant, om uit te vinden waar mogelijk problemen schuil gaan."
Wat klinkt dat lief in deze tijd :-)  Klantvriendelijkheid komt dus nog voor 🙂
Als je problemen hebt met de klantvriendelijkheid van Stedin dan zou ik dat daar aan de orde stellen.
Zoals eerder aangeven doet de netbeheerder gewoon wat z'n plicht is, toch.................
Nee, Brandje, er is geen probleem met Stedin.
Ja, zij doen gewoon hun plicht.
Precies dat is mijn stelling ook! Dat schreef ik ook in mijn laatste reactie.

Jouw manier van aanhalen heeeft mij in verwarring gebracht.
Ik wilde reageren op die reactie en dacht dat ik met Carola te maken had.
Badge
Toch frapant dat de netbeheerder bij jou pas 1 keer in 14 jaar tijd langs is geweest. De netbeheerder komt om diverse reden, om de ( athans gemiddeld) 3 jaar langs. Namelijk:
  • Kijken ofdat de meterstanden die op de meter staat kloppend is met de standen in de edsn.
  • kijken ofdat de meter nog correct functioneerd, zegels niet verbroken zijn, of andere technische aanpassingen hebben plaats gevonden die frauduleuze handelingen zouden kunnen betekenen
  • en even persoonlijk contact met de klant, om uit te vinden waar mogelijk problemen schuil gaan.
Dus het simpele bezoekje kan veel info geven. 

Mag ik even lachen? Die ene keer dat die man in 14 jaar is langs gekomen, was hij binnen 15 seconden weer weg! Enige waar hij naar keek, waren de meterstanden. De meteropnemer die vorig jaar ZOU langs komen, moet nog steeds langs komen! Had 1e (en naar later bleek de enige) keer kaartje in de bus gegooid dat hij op maandag weer langs zou komen. NOOIT meer wat gezien of gehoord. Had dus ook geen opnamekenmerk omdat hij nooit meer was verschenen.
Badge
 De netbeheerder is verplicht om fysiek eens in de 3 jaar de standen op te nemen en te controleren. 
Groet,
Mike, Eneco

Dan voldoet Stedin in mijn geval (en ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn) NIET aan zijn verplichtingen.
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel. 
Gelukkig is dit uitzondering die je als gas en of stroom gebruiker verder toch niet raakt. 
Ik zou me er in ieder geval niet druk over maken. 
Hoi

Had ik ook, eerst de meneer van de Stedin en toen nog een verzoek tot het doorgeven van de meterstanden. Ik gebeld met de Eneco en de dame in kwestie kon de meterstanden zien die de Stedin ingevoerd had.

Op mijn vraag waarom ik het dan weer moest invullen zei de dame dat ze zou aangeven dat deze meterstanden gebruikt konden worden. Ik hoefde verder niets meer te doen....todat ik net een sms-je ontving van de Eneco..... aub meterstanden invullen. Tot zover het werk van de dame aan de telefoon. Zo wil ik ze ook wel verdienen hoor!

Eneco, bedankt voor het sms-je, dat vind ik wel attent en netjes.
Wel moest ik het houdertje en metertje van de Toon verwijderen anders kon ik de gasstand niet noteren. Dat is geen handig systeem.
Die is nu dus gebroken pffff heb ik weer.

Wel moest ik het houdertje en metertje van de Toon verwijderen anders kon ik de gasstand niet noteren. Dat is geen handig systeem.
Die is nu dus gebroken pffff heb ik weer.

De monteur had de sensor ook iets schuin moeten monteren; ik heb dezelfde situatie en nu kan ik gewoon de gasstand aflezen!
Hoi Debs,

Dat ziet er als volgt uit:

http://i44.tinypic.com/2a4o9wg.jpg
Hoi Ton, Slim.......whahahaha daar was ik zelf dus nog niet niet opgekomen, bedankt zo wordt hij idd gemonteerd vanaf nu.

Fijne feestdagen allemaal.

gr. Debs
Hoi Debs,

Daarom stuur ik je de foto ook.
En zo zit deze sensor al 13 maanden bij mij, want ik neem extra iedere week de standen op.
Op deze stand hoef je de adapter nooit meer los te halen.
Suc6 met opplakken en laat even weten of het gelukt is!

Prettige Kerst!
Hoi Ton

het is gelukt hoor! bedankt voor je uitleg en foto

Fijne dagen verder

gr Debs
Hoi Debs,

Graag gedaan hoor.
Mooi zo en doet me plezier dat het werkt!

Reageer