Meterstanden met zonnepanelen | Eneco Community
vraag

Meterstanden met zonnepanelen

• 21 december 2014
  • 37 reacties
  • 2278 Bekeken

Badge
Hoi allemaal,
weet iemand dit? invullen meterstanden met zonnepanelen?
kan alleen maar kiezen voor I of II en heb dus bij II maar mijn teruglevering ingevuld

Eneco is telefonisch slecht bereikbaar, ik kan geen duidelijke info vinden

37 Reacties

Moet je de teruglevering wel melden?
Heb je soms een ferriet (draaistroommeter)?
Heb je vergeten je PV aan te melden bij www.energileveren.nl
Badge
Ja, helaas wel digitale gewone meter
Nee, dan had ik niets hoeven melden
Nee, netjes gedaan
Oke, dus je hebt je PV gemeld; heeft die 4 telwerken?
Mijn digitale Iskra werd ook afgekeurd; simpelweg omdat die de laag tarief opbrengst niet registreert.
Nu gratis slimme meters; alles opgelost! Of heb je een aversie tegen slimme meters?
Reputatie 3
Badge
Als alles goed is gegaan bij de registratie dan kun je 4 meterstanden invullen. Als dat niet kan: contact opnemen met Eneco, niet proberen 4 standen in 2 standen samen te vatten.
Vrijwel zeker is het bij Eneco niet goed gegaan, want via de meterkast vragen ze I en II op.
Dus Eneco heeft in de administratie staan dat er hoog en laag tarief is.

Ik zou als ik de ts was, de standen en opnamedatum hier in het topic vermelden, dat gebeurt wel meer.
Dan kunnen ze meteen zien of het voldoende is.
Reputatie 7
Badge +7
ben ook benieuwd welke digitale domme meter de ts heeft
Dat zou ook mijn volgende vraag geweest zijn.
Soms is het moeilijk om de info er uit te trekken.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

In dit topic kun je lezen welke meter de TS heeft.

@leeuwen

Ik zie dat er in ons systeem iets niet goed staat waardoor je niet je TL standen door kan geven. Je mag de standen ook via pb aan mij geven dan ga ik er achter aan voor je.
Inmiddels heeft Folkert via een ander topic een verwijzing geplaatst naar de juiste domme digitale stroommeter.
Het is de wel bekend Iskra.

En zoals ik al voorstelde heeft Folkert daar de ts de mogelijkheid gegeven daar de standen door te geven.
Badge
Voor de volledigheid het is een iskra k86l ME162 D1A52
Badge
PB verstuurd!
Voor de volledigheid het is een iskra k86l ME162 D1A52

Die staat inmiddels in het andere topic, toch??
Heb je daar de standen doorgegeven, want daar gaat het tenslotte om!
Reputatie 7
Badge +6
@Leeuwen,

Je kunt je meterstanden via een privévericht naar mij sturen. Ik zorg dat ze goed verwerkt worden.
Eigenlijk had je de mogelijkheid al moeten hebben tijdens het invoeren van de meterstanden, ook dat je 2 extra invulmogelijkheden hebt voor de teruglevering. Ik heb er een melding van gemaakt.
Ik zie je bericht graag!
Badge
Hoi Danielle, ik plaats ze hier wel, niets geheims aan.

21-12-2014
Elektriciteit I (kWh) 3274
Elektriciteit terug geleverd (kWh) 28
Gas I (m³) 41222
Reputatie 7
Badge +6
@Leeuwen,

Dankjewel! Komt in orde.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Ik reageerde in het verkeerde topic op leeuwen:@ heb de reacties inmiddels verplaatst naar dit topic excuses voor de verwarring.
Klopt; het was jammer dat er een 2e topic werd gestart.
Nu is het netjes opgelost!
Badge
Oke, dus je hebt je PV gemeld; heeft die 4 telwerken?
Mijn digitale Iskra werd ook afgekeurd; simpelweg omdat die de laag tarief opbrengst niet registreert.
Nu gratis slimme meters; alles opgelost! Of heb je een aversie tegen slimme meters?

Ik heb zeker een aversie tegen de slimme meter, de een zegt dat de zend module uit kan de ander zegt dat dit alleen administratief uitgezet wordt.
Ook blijken er nogal wat mesen die ineens veel meer stroom verbruiken rara.
Verder is er helemaal niets slim aan dat ding als je maar eens per 2 maanden gegevens uitleest.
Voor je het weet is er weer een wet die je verplicht om hem ieder kwartier uit te laten lezen,
ik vul een keer per jaar zelf mijn standen wel in.
Had nog liever mijn ferriet meter gehouden, maar och och die was echt niet meer bruikbaar.
De eerste stap komt er al aan dat is het inperken van de salderingsregeling
dat kan met de ferriet meter niet.
Het rijk eerst brullen isoleren isoleren zonnepanelen subsidie enz, en nu komen ze er achter dat er te weinig belasting binnen komt en kunnen wij weer opdraaien voor het tekort.
beetje lang maar wel duidelijk toch?
Heel duidelijk, maar m.i. met een paar onjuistheden.
Ook ik had een aversie tegen slimme meters. Simpel weg omdat de huidige meters meer dan perfect werkten. Jammer was ook dat ik m'n realtime gasverbruik kwijt zou zijn.
Dat laatste wordt/zal overigens bij versie 5.1 van MDSR wijzigen en komt de melding per 5 seconden ongeveer binnen; gelijk bij de stroomweergave.

Overstag ging ik toen het nu eenmaal niet anders kon omdat ik wilde terugleveren en salderen.
Ik denk dat wij simpele terugleveraars geen enkele last zullen hebben van verlaging maximaal saldering.
Het was vroeger 3000 en is nu onbeperkt. Dat onbeperkte mag er van mij best af; ik en veeeelen mij mij blijven onder de 3000 steken, als je een goede berekening van de investering hebt gedaan.

Je legt de nadruk op slimheid; nou die zit er in dat je zelf er geen omkijken naar hebt en je de algehele vrijheid hebt om de data afte (laten) tappen en naar eigen goeddunken te gebruiken.

Zelf monitoren is eigenlijk zinloos geworden sinds je je GRATIS kunt aanmelden bij www.slimmemeterportaal.
Hier zie je hoe bv novemebr 2014 er bij mij uitziet:

Dus, zoals je ziet, neemt dat portaal alles voor je over en je haalt via XLS alles binnen wat je nu noteert. Voor alle duidelijkheid natuurlijk ook de exacte teruglevering. Met grafieken en temperatuur aanduiding. Ik heb ze toestemming gegeven per 5 minuten de data op te halen en nu kan ik perfect per dag inzien hoe het verbruik/teruglevering verloopt.

De zendmodule wordt uiteraard wel uitgezet, als je meteen ook bij installatie NEE had ingevuld.
Dan heb je dus een domme digitale meter waar de netbeheerder/leverancier ieder jaar de standen bij je moet opvragen. Als het anders is of "mensen" zeggen dat, dan zeg ik altijd waar staat dat dan?

Hetzelfde dat je stelt "gehoord" te hebben dat je meer stroom zou verbruiken?? Waar wordt dat op gebaseerd? Onderzoek geweest? Ik ken het niet.

Toen ik dat alles op een rijtje had; blijf alleen per aversie van het achteraf melden per uur van het gasverbruik. Daar ben ik inmiddels geheel aangewend.

Veel belangrijker vind ik dat straks keurig mijn opgewekte stroom in de laag en hoog periode keurig wordt verrekend de dezelfde periode wat ik normaal verbruik.
Als ik m'n hoog gebruik periode helemaal wegpoetst dan wordt het restant op het laagverbruik verrekend, maar dan reken ik af tegen toch weer €0,025 lagere laagtarief.
En als laatste inzake de slimme meters. Kijk eens op Google en je ziet dat in de toekomst bij iedere slimme meter door de leverancier op afstand de (maximale) stroom bv in schaarste zou kunnen worden verlaagd.
Maar voor dat ingaat zal eerst heel Nederland voorzien moeten zijn van slimme meters; kon wel eens 2020 worden.........
Nu zit in de uitvoeringsbeschikking/wet de ontsnapping dat je die slimme meter kan weigeren uiteraard.
Ik voorspel je dat gaat er uit en met een domme meter krijgt je gewoon geen energie geleverd.
Reputatie 7
Badge +7
@Allen

Ik reageerde in het verkeerde topic op leeuwen:@ heb de reacties inmiddels verplaatst naar dit topic excuses voor de verwarring.

o o o Folkert toch 🙂
Even een andere vraag over meterstanden: Klopt het dat een slimme meter niet terugdraait? Afgelopen zondag had ik 4,7 kWh opbrengst van mijn panelen (gemeten met Involar eGate), maar mijn meterstanden blijven gewoon lekker oplopen. Op internet kan ik hier weinig informatie over vinden.
Reputatie 7
Badge +6
@StevenT,

De slimme meter draait inderdaad niet terug. Er zijn 2 aparte standen die oplopen voor de teruglevering. Op de meter of op afstand zijn de standen uit te lezen. Ten tijde van de jaarnota salderen we de teruglevering zodat het allemaal netjes verrekend wordt.
Weet je zo voldoende?
@StevenT,

De slimme meter draait inderdaad niet terug. Er zijn 2 aparte standen die oplopen voor de teruglevering. Op de meter of op afstand zijn de standen uit te lezen. Ten tijde van de jaarnota salderen we de teruglevering zodat het allemaal netjes verrekend wordt.
Weet je zo voldoende?

Bedankt voor je antwoord! Ik hoop dat de teruglevering snel inzichtelijk wordt gemaakt met Toon.
Even een andere vraag over meterstanden: Klopt het dat een slimme meter niet terugdraait? Afgelopen zondag had ik 4,7 kWh opbrengst van mijn panelen (gemeten met Involar eGate), maar mijn meterstanden blijven gewoon lekker oplopen. Op internet kan ik hier weinig informatie over vinden.

Natuurlijk kan je dat wel op het internet vinden. Ook de korte gebruiksaanwijzing bij je slimme meters legt dat uit.

Je slimme meter bestaat uit 4 telwerken, die alleen maar optellen en wel als volgt:

teller 1.8.1 verbruik in de laagtarief periode
teller 1.8.2 verbruik in de normale of hoge tarief
teller 2.8.1 teruglevering aan het net in de laagtarief periode
teller 2.8.2 teruglevering aan het net in de hoogtarief periode

teller 1.5.7 is je werkelijke verbruik realtime

Reageer