Meterstanden Melding Hoger dan ingeschat | Eneco Community
beantwoord

Meterstanden Melding Hoger dan ingeschat

• 4 juni 2012
  • 9 reacties
  • 2026 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 17 reacties
Hallo,

ik kreeg de melding bij het invullen van de meterstanden bij kwh hoger dan ingeschat.

Nou werd ik vorig jaar door eneco op 68,- ingeschat en heb ik hem zelf al op 100,- per maand gezet.

Nu vraag ik me af of dit automatisch betekend dat ik bij moet betalen?

Groetjes Anouk
icon

Beste antwoord door Mike 4 juni 2012, 10:34

Hallo Anouk,

Welkom op het Eneco Forum. Om je vraag ook inzichtelijk te maken voor andere klanten, heb ik je topic verplaatst naar “Servicevragen”. Je geeft aan dat je eerder zelf het termijnbedrag hebt verhoogd naar 100 euro. Ik zie dat we nog steeds uitgaan van het verwachte verbruik van vorig jaar, wat uitkomt op een termijnbedrag van 68 euro. Omdat je het termijnbedrag zelf hebt verhoogd naar 100 euro, betekent de melding dus niet per se dat je een bijbetaling kunt verwachten op de jaarnota. Ik zie dat we je meterstanden nog niet hebben verwerkt, waardoor ik dit nog niet voor je kan controleren.

We zien ook regelmatig dat de meterstanden van het dag- en nachttarief worden omgewisseld. In dat geval kan er ook een hoger (foutief) verbruik naar voren komen. Bij jou is het eerste telwerk nachttarief en het tweede telwerk dagtarief.

Voor elektriciteit gaan we uit van een jaarverbruik van 568 kWh op dagtarief en 579 kWh op het nachttarief. Daarnaast heb je zelf je termijnbedrag al naar boven bijgesteld. Wellicht kan je zelf controleren hoeveel je elektriciteitsverbruik afwijkt van deze inschatting. Heb je hier hulp bij nodig of zie je dat je de standen hebt omgewisseld, laat het me dan weten!

Groet,
Mike
Bekijk origineel

9 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo Anouk,

Welkom op het Eneco Forum. Om je vraag ook inzichtelijk te maken voor andere klanten, heb ik je topic verplaatst naar “Servicevragen”. Je geeft aan dat je eerder zelf het termijnbedrag hebt verhoogd naar 100 euro. Ik zie dat we nog steeds uitgaan van het verwachte verbruik van vorig jaar, wat uitkomt op een termijnbedrag van 68 euro. Omdat je het termijnbedrag zelf hebt verhoogd naar 100 euro, betekent de melding dus niet per se dat je een bijbetaling kunt verwachten op de jaarnota. Ik zie dat we je meterstanden nog niet hebben verwerkt, waardoor ik dit nog niet voor je kan controleren.

We zien ook regelmatig dat de meterstanden van het dag- en nachttarief worden omgewisseld. In dat geval kan er ook een hoger (foutief) verbruik naar voren komen. Bij jou is het eerste telwerk nachttarief en het tweede telwerk dagtarief.

Voor elektriciteit gaan we uit van een jaarverbruik van 568 kWh op dagtarief en 579 kWh op het nachttarief. Daarnaast heb je zelf je termijnbedrag al naar boven bijgesteld. Wellicht kan je zelf controleren hoeveel je elektriciteitsverbruik afwijkt van deze inschatting. Heb je hier hulp bij nodig of zie je dat je de standen hebt omgewisseld, laat het me dan weten!

Groet,
Mike
Bedankt voor het hele snelle antwoord. Ik heb toevallig zaterdag mijn meterstanden doorgegeven.

Hij staat op dit moment op 2183 kWh, en dan op T2 ik heb alleen dat dag tarief.

En vorige keer eindigde ik ( na 9 maanden ) 900 kWh.

En mijn gas staat op dit moment op 1387m3.

Ben gewoon erg bang dat ik bij moet betalen.

Groetjes Anouk
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Anouk,

Bedankt voor je meterstanden. Ik heb je verbruik bekeken en naast de betaalde termijnbedragen gelegd. Ik zie geen aanleiding om een bijbetaling te verwachten op de jaarnota! De exacte berekening moeten we natuurlijk nog maken en deze kun je uiterlijk half juli verwachten. Omdat je een dubbeltariefmeter hebt waarvan er maar één telwerk loopt, registreert de meter al het verbruik op het dagtarief.

In onze onze verwachting gaan we er vanuit dat beide telwerken elektriciteitsverbruik registeren. Omdat alles op het dagtelwerk wordt gemeten, lijkt je elektriciteitsverbruik hoger dan verwacht. Daarom kreeg je de melding bij het doorgeven van de meterstanden. Daarentegen wordt er geen elektriciteitsverbruik geregistreerd op het nachttelwerk. Dit heft dat verschil weer op.

Kortom, geen reden om te vrezen voor een bijbetaling!

Ik adviseer je wel aan te geven bij je netbeheerder dat er maar één telwerk loopt op je elektriciteitsmeter. Bij jou meter is het namelijk de bedoeling dat beide telwerken het verbruik registeren. Jouw netbeheerder is Stedin en bereik je via de onderstaande contactgegevens.

Stedin Netbeheer B.V.
Postbus 49
3000 AA Rotterdam
088 896 39 63 (bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur)

Ik hoop dat ik je met mijn uitleg geruststel!

Groet,
Mike
Hai,

Nou super bedankt voor je antwoord.. Je hebt me inderdaad gerustgesteld.

Ik zal snel is contact opnemen met Stedin, of ze dat voor mij kunnen inschakelen.

Groetjes Anouk
Hallo,

Ik had toch nog een vraagje.
Ik heb bij dat T1 geen 0000 ingevuld bij het invullen van mijn meterstanden, ik heb dat dus gewoon leeg gelaten.
Is dat erg?

Gaan ze dat nu schatten? Want ik gebruik dat niet T1 niet.

Groetjes Anouk
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Anouk,

Het is geen probleem dat je bij telwerk 1 niets hebt ingevuld. Wij schatten de stand van dit telwerk al geruime tijd op 0 omdat het telwerk (nog) niet actief is. Dat doen we dit jaar opnieuw. Heeft Stedin je al geïnformeerd over het activeren van het telwerk?

Groet, Kelly
Hoii,

Ja dat hebben ze gedaan. Maar ook die zeiden wat ik zelf al vermoeden is dat het voor mij
niet heel veel gaat schelen om dit in te schakelen.
Dus ik hou het maar even zo.

En wacht eerst jullie berekening af.. Hebben jullie misschien een idee waneer ik mijn
afrekening kan verwachten?

Groetjes Anouki
Reputatie 4
Badge +1
Hoi Anouk,

We sturen de jaarnota ieder jaar half juli naar je toe.

Groet,
Mike
Badge
Ik beb net mijn verbruik opgehals maar er is weer eens wat fout Mijn verbruik is zo giganties hoog volgens de tabel.

Begindatum   Verbruiklevering Offpeak  Verbruiklevering Peak       Verbruiktotaal    Verschil 
23-09-2012   136666666667,00              53.333.333.333                  19 0                   4 3
24-09-2012   136666666667,00              53.333.333.333                  19 0                   4 0
25-09-2012   136666666667,00              53.333.333.333                  19 0                   3 96
26-09-2012   136666666667,00              53.333.333.333                  19 0                   3 92

Graag het juiste verbruik op de site zetten.

Wanneer wordt de juist nu eens goed aan gepast ik loop hier nu al van af het begin over te klagen , de meterstanden de kreten offpeak en peak.

Ik hoor het ook van klanten dat het bar en boos is met het ophalen van de standen.

Graag zo snel mogellijk de juiste gegevens vermelden een ZEER ONTEVREDEN KLANT.

Reageer