Meterstanden in Toon | Eneco Community
vraag

Meterstanden in Toon

• 17 november 2014
  • 17 reacties
  • 1036 Bekeken

Bij slimme meters vermeldt Toon keurig de meterstanden van de stroom en gas.
Waarom wordt er bij de meterstanden van de stroom niet ook de zg terugleverstanden opgenomen; dus de tellers 281 en 282?

Hoewel Toon nu nog niet geschikt is voor Zon op Toon staan dit los van elkaar; de info/data is immers in de slimme meter aanwezig!

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

Het klopt dat de informatie aanwezig is in de slimme meters. Deze standen worden niet getoond omdat de terugleverstanden niet relevant zijn voor klanten die niet terugleveren aan het net.
Hoi Folkert, dat antwoord verwachtte ik eigenlijk wel.
Ik zal m'n vraag verduidelijken.
Het moet toch mogelijk zijn om Toon die 2.8.1 en 2.8.2 alleen dan te laten zien indien de waarde groter dan 0 is.
Reputatie 7
Badge +6
@Brandje

Het zal zeker mogelijk zijn, en we kunnen het op de lijst zetten, alleen verwacht ik eerder dat dit uitgerold zal worden wanneer Toon overweg kan met zonnepanelen.
Oké Folkert, bedankt voor de verdere verduidelijking.

Wil je het in ieder geval op de lijst zetten, want wie weet kan het in een eerder stadium zo meegenomen worden.
@Brandje

Het zal zeker mogelijk zijn, en we kunnen het op de lijst zetten, alleen verwacht ik eerder dat dit uitgerold zal worden wanneer Toon overweg kan met zonnepanelen.

Indien dit niet direct op Toon kan wellicht wel in de App?
De gratis Anna die ook met slimme meters werkt kan dit nl wel.
Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn ?
Het is ook totaal niet moeilijk, maar Eneco heeft er voor gekozen om de info pas met Toon en Zon uit te rollen; zegt @Folkert 5 maanden geleden.
Aangezien Toon en Zon op het punt staat uitgerold te worden zal het er binnen niet al te lange tijd ook in staan.
En waarom? Omdat voor de berekening van de teruglevering op Toon, die standen van de tellers 2.8.1 en 2.8.2 dan essentieel zijn.
Zie de reeds verschenen mini-handleiding Toon Zon.
Reputatie 6
Badge +1
Nog even dit topic opgehaald.

"Zoals de vlag er nu bij hangt", maar het kan altijd een keer veranderen, zijn de standen 2.8.1 en 2.8.2 alleen maar zichtbaar als je ook Toon met zon gaat afnemen.

Voor klanten die geen Toon met zon kunnen of willen afnemen, maar wel zonnepanelen op het dak hebben liggen, betekend dit dat die terug leverstanden, ook na de aankomende uitrol Toon met zon, niet worden meegenomen in de berekening van het statusverbruik.
Net zoals nu het geval is wijzigd er dus op dat punt niets mbt de correctheid van de bedragen in de huisjes en het statusverbruik tegenover de jaarnota, omdat Toon ook dan nog steeds geen rekening gaat houden met de terugleverdata uit de p1 poort.

Neem je Toon met zon af, dan zal dit wel het geval zijn. Let wel op. Dit is zoals "de vlag er nu bij hangt". Het zou zo maar kunnen dat Eneco dit op een later moment toch gaat aanpassen in de energieadapter/in Toon.
Hoi Jürgen,

Ik zelf heb er geen last van omdat ik Toon Zon neem en dus een nieuwere adapter krijg die de 2.8.1 en 2.8.2 inderdaad uit de P1 poort haalt die daar standaard gratis voor een ieder aanwezig is.

Vreemd eigenlijk dat deze data niet standaard door Eneco ter beschikking wordt gesteld aan Toon.
Al eerder had ik Folkert ook gevraagd waarom de meterstanden van de teruglevering ook niet op Toon doorkomen.
Toen werd gezegd dat dat voor niet zonnepaneeleigenaren dat verwarrend zou zijn.

Ik vind met jou dat wat gratis aanwezig is ook gratis ter beschikking gesteld moet worden aan Toon, zodat als men geen abo op Toon Zon neemt men toch een realistischer weergave van het verbruik/teruglevering heeft.

Uiteraard is er op maar 1 manier een volledige weergave op Toon indien er wel een abo op Toon Zon genomen wordt met installatie van de bekende module voor de bruto teruglevering.
Hoi Jürgen,

Ik heb je nog even een duimpje gegeven; goed dat je hier nog even aandacht aan schenkt!
Reputatie 7
Badge +7
Jurgen en Ton ,
jullie hebben beiden een duimpje verdiend.!

ik zou wel eens willen weten of iedereen de zelfde software krijgt.
dus zowel klanten die geen Zon op Toon nemen.
als klanten die het wel nemen.
of je nu zonnepanelen hebt of niet .

daar wil ik wel even een uitspraak van Eneco over.
en ook wat er dan wel/niet werkt op Zon op Toon

zoals Ton vermeld wat men gratis kan uitlezen en beschikbaar is op de "slimme meter"
moet ook zichtbaar zijn op Toon.
al zal dan het duimpje/grafieken en dergelijke niet correct zijn

ik betaal mijn abbo op Toon , dus verwacht ik dat de software ook up to date gehouden word.
en niet straks iets verbetering/uitbreiding van de software
niet krijg omdat ik dan eerst hardware moet gaan aanschaffen:(

de hue lampen software zit toch ook op Toon ( en heb ik geen hue lampen)

mvg,
jan
Jurgen en Ton ,
jullie hebben beiden een duimpje verdiend.!

ik zou wel eens willen weten of iedereen de zelfde software krijgt.
dus zowel klanten die geen Zon op Toon nemen.
als klanten die het wel nemen.
of je nu zonnepanelen hebt of niet .

daar wil ik wel even een uitspraak van Eneco over.
en ook wat er dan wel/niet werkt op Zon op Toon

zoals Ton vermeld wat men gratis kan uitlezen en beschikbaar is op de "slimme meter"
moet ook zichtbaar zijn op Toon.
al zal dan het duimpje/grafieken en dergelijke niet correct zijn

ik betaal mijn abbo op Toon , dus verwacht ik dat de software ook up to date gehouden word.
en niet straks iets verbetering/uitbreiding van de software
niet krijg omdat ik dan eerst hardware moet gaan aanschaffen:(

mvg,
jan

Hoi Jan,

Dank, dank, maar ik weet inmiddels dat het meeste werk door Jürgen is gedaan hoor; ik ben alleen maar een meedenker!
En ik heb een half jaar geleden dit topic toen gestart, omdat het ontbreken van de 2.8.1 en 2.8.2 vreemd vond. Immers de info is gratis aanwezig in de P1 poort.

Zodra je Toon Zon neemt krijg je inderdaad nieuwe software.
Dat staat o.a. bij het vraag en antwoord spelletje bij de site die ik eerder plaatste en aangepast is op Toon Zon.

Quote:

Toon Zon is een uitbreiding op Toon. Deze uitbreiding bestaat uit een kWh-meter die door een erkend monteur in uw meterkast geïnstalleerd wordt, en een Toon Zon software update op uw Toon, Toon op Afstand en Toon op Tablet.

Dus deze Toon Zon update staat los van de Toon versie 3.0 die vermoedelijk in juli uitgerold wordt.
Reputatie 7
Badge +7
hoi Ton ,
graag gedaan :)

maar dat zou inhouden dat kanten benadeeld worden
betreffende de abbo kosten / en de software.
als dat zo zou zijn (dan is dit een goede zaak voor kassa)
o.i.d.
voor de zelfde abbo kosten wil ik ook de Volledige software
niet een uitgeklede versie !

mvg,
jan
Je bedoelt dat klanten die geen Toon Zon nemen dat die benadeeld worden, omdat ze bv wel zonnepanelen op het dak hebben liggen?
Reputatie 7
Badge +6
@jvdl

Wanneer je hardware voor Toon aanschaft, moet er inderdaad een software update plaatsvinden om deze hardware met Toon samen te laten werken.
Wanneer je deze hardware niet hebt en toch deze update gaat installeren gaat dat alleen maar resulteren in software fouten. Voor Toon en Zon worden kosten gerekend en dat is voor installatie de hardware en de update.
Hoi Folkert,

Dan haal ik ook m'n oude vraag nog even boven tafel.
Nu met de uitrol van Toon Zon is er dan nu wel kans op dat alle 4 de meterstanden voor een ieder die een resultaat heeft op de teller 2.8.1. en 2.8.2. op Toon verschijnt?
De data is immers gratis aanwezig op de P1 poort.

Niet iedereen zal meedoen aan Toon Zon maar wel geïnteresseerd zijn in deze meterstanden op Toon!
Ik zou zeggen dat je dat toch op z'n minst ivm een abo van €3,50 daar toch recht op hebt?
Reputatie 7
Badge +7
Goede morgen Folkert,
kijk dan worden we weer wat wijzer.
je word verplicht om de hardware af te nemen , om de uitgebreide software te krijgen.

of dit software problemen geeft hou ik in het midden.

De mogelijkheid als klant of je dit Tabblad Zon op Toon gebruikt zou ik zelf kunnen beslissen.
Zo als ook met de/het hue Tabblad of slimme stekkers Tabblad gebeurd.

Zover ik kan inschatten zit het grootste gedeelte van de kosten
in het monteren van de extra kwh meter.

jammer maar helaas Zon op Toon wat al 1,5 jaar belooft werd
en niet werd waargemaakt.
gaat de klant veel geld kosten weg besparingen.

( en er werd toen niet over kosten gesproken , het zou er gewoon op komen )
dit in de bestaande software op Toon.
waarvoor men abbo kosten betaald.
Reputatie 7
Badge +7
Je bedoelt dat klanten die geen Toon Zon nemen dat die benadeeld worden, omdat ze bv wel zonnepanelen op het dak hebben liggen?

Zoals je weet Ton werd er in het begin van Toon
steeds gezegd weergave van je zonne panelen komt ook op Toon
dan ga je er vanuit dat je voor je abbo kosten die je betaald ook de volledige software versie,s krijgt.
en niet een uitgeklede versie.
zoals blijkbaar nu de bedoeling is.
en dat vind ik benadeeld worden:$

Reageer