Blog

Meterstanden doorgeven via spraak

Meterstanden doorgeven via spraak
Reputatie 2
Badge +2
  • Community Manager
  • 297 reacties
Heb jij al een slimme speaker in huis? Er komen steeds meer mogelijkheden om je slimme huis aan te sturen met je stem. Apparaten zoals de Amazon Echo helpen je met boodschappen doen, lezen recepten aan je voor tijdens het koken en vanaf nu is het ook mogelijk om via spraak je meterstanden door te geven. Eind 2016 maakte Eneco het al mogelijk om meterstanden eenvoudig door te geven via de Facebook Messenger chatbot.

De innovatie kan nu gebruikt worden door degene die de Amazon Echo al in huis hebben gehaald. Onderstaande video laat zien hoe dat in zijn werk gaat.

Wat is Alexa? En Amazon Echo?
Alexa is de assistent die je hoort op Amazon Echo. De Amazon Echo is een slimme, kleine spraakcomputer die je in je woonkamer plaatst. Je kunt het apparaat opdrachten geven, zoals het voorlezen van recepten tot aan het dimmen van de lampen. Eneco heeft de mogelijkheid ontwikkeld om via de Amazon Echo je meterstanden door te geven. Eneco heeft geen connecties met Amazon en is niet betrokken bij de ontwikkeling van de Amazon Echo.

Hoe werkt meterstanden doorgeven via Amazon Echo?
Het werkt heel simpel. Heb je een Amazon Echo in huis en een oproep gekregen om je meterstanden door te geven? Roep dan ‘Alexa, ask Eneco Chatbot’. Alexa vraagt vervolgens om je meterstanden, deze worden direct verwerkt in de systemen van Eneco. Een paar minuten later vind je jouw jaarnota in je e-mail.

Stel; jij hebt straks ook een slimme speaker in huis. Waar zou jij het voor gebruiken?

4 Reacties

Reputatie 3
Badge +4
Hoi @Stefan Hier gekozen vooroptie 3, Dit doe ik nu al met mijn echo dot 2 🙂

De meterstanden is een mooie optie voor Eneco om mee te beginnen. Gebruik het niet vanwege slimme meters, maar top dat men hier mee begint, en laten we uitgaan dat het uitgebreid wordt met functies die in toon 3 komen / 2 richting

Hoi Stefan,

Als Domoticz fan heb ik voor optie 3 gekozen.
Ik heb bv de Slimme Speaker van Apple op het oog.
Nog ff wachten en die is ook in Ned leverbaar.

Voor het doorgeven van standen zie ik dat totaal niet zitten. Onhandig en langzaam.
Maar gelukkig heb ik Slimme meters en ken ik dat "probleem" niet.
Ik ben nu al dagen bezig om TOON te koppelen aan mijn Amazon Alexa. Via OpenHab lukt dat, echter de koppeling met Alexa werkt slecht Toon wordt niet ontdekt. Ik heb echter door OpenHab wel gemerkt dat er veeeeeeel meer informatie uit te lezen is. Erg veel meer. Klacht is dus dat de toon app bijna niks kan tonen (woord grapje). Eigenlijk vrijwel niks. Kan dat nou echt niet uitgebreid worden?
Verder kom ik er per ongeluk achter dat via de TRIGGI app wel gekoppeld kan worden met ALEXA. Heb het geprobeerd met temperatuur instellen en programma keuze en alles werkt. Vraag? wordt het dus niet eens tijd dat TOON volledig wordt ondersteund voor ALEXA???? in plaats van zoals nu halfbakken?? Zonder de mogelijkheid om alles te kunnen uitlezen van toon heeft een abonnement weinig zin.
Reputatie 3
Badge +4
Hallo @M. Asjes

Kijk eens op het speciale toon forum. Hier loopt ook een draadje voor wat betreft toon izm Alexa via triggi.
Zelf heb ik het hier werkzaam en het werkt zeer goed.

Hieronder de link naar het draadje en mijn reactie en video.

https://forum.toon.nl/slim-huis-22/toon-eu-site-amazon-alexa-826/index2.html#post11804

Reageer