Meterstanden doorgeven | Eneco Community
vraag

Meterstanden doorgeven

• 30 januari 2015
  • 19 reacties
  • 1025 Bekeken

Op 3 februari verwacht ik mijn eerste Eneco jaarnota te ontvangen. Ik ben aangesloten op stadsverwarming, maar toen ik mijn meterstanden onlangs moest doorgeven, heb ik in het online formulier geen vakjes gehad voor mijn warmtemeterstanden, alleen voor elektriciteit. Ik zou willen voorkomen dat er een schatting van het eerste worde gemaakt, daarom vraag ik hier of ik meterstanden voor warmte enigszins apart zou moeten doorgeven, of of ze misschien door Eneco later opgevraagd zullen worden?

19 Reacties

Je kan je standen voor de jaarnota altijd hier opgeven; geef wel ook de opnamedatum door!
Dan liggen ze meteen digitaal vast.

Aangezien het nu weekend is zal een moderator pas maandag kunnen reageren.

Eigenlijk vermoed ik dat dat te laat is.
Let dus even op dat je a.s. maandag een reactie krijgt en dan weet je waar je aan toe bent!
Dank je voor je reactie, Brandje.
In de EERSTE email van 7 januari heeft Eneco aangekondigd dat ik rond 2 februari een verzoek om meterstanden voor de jaarnota zou ontvangen en de nota zelve in de week na 18 februari, zo ik hoop dat het mogelijk niet te laat is. Zeven dagen geleden heb ik een bevestiging ontvangen dat "Uw meterstanden zijn binnen!" ondanks dat ik geen mogelijkheid gehad had om de warmtemeterstanden door te geven, noch via de computer versie van Mijn Eneco noch via de Eneco applicatie op smartphone.
Elekriciteit heb ik dus reeds digitaal doorgegeven.

Nou de warmtemeter fabr nr 66 271 857: stand 0083,182 GJ
en de watermeter nr 54202777: stand 0247
Opnamedatum voor beide is 31.01.2015.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo R Rudnik,

Bedankt voor jouw bericht! Ik zie dat in jouw geval de opnameverzoeken voor warmte en elektriciteit, apart worden verstuurd. Omdat je hier de meterstanden al hebt doorgegeven, heb ik ze direct verwerkt. Op een eventueel verzoek om de warmtestanden door te geven, hoef je dan ook niet meer te reageren :)

Groet,
Mike, Eneco
Ook ik heb de standen 8 januari doorgegeven, ik heb 800 cub minder gas verbruikt, ik zit te wachten op mijn eindafrekening, mijn toon geef steeds een duimpje, maar wat lees ik op de te betalen nota ik moet 200 euro betalen, terwijl ik nog niet eens een eindafrekening heb, plus dat ik in de gasgrafiek lees dat ik rond de 1400cub gebruikt heb, dat is niet zo.
waarom duurt het zolang dat ik mijn eindafrekening krijgt, en waarom ga ik van 162 naar 200 mijn huis heeft de een na hoogste label, alles is vernieuwd tot en met het dak
Reputatie 4
Badge +1
Hallo corrie,

Thanks voor jouw reactie. Graag leg ik je uit dat de jaarnota echt nét is gemaakt. Hierdoor is het termijnbedrag inmiddels aangepast en zichtbaar op Mijn Eneco. Verder lees ik dat de grafieken en het gasverbruik op Toon vragen oproepen. Inmiddels heb ik alles bekeken en geef ik je graag een reactie.

Ik kan me voorstellen dat een bijbetaling vragen oproept, vooral omdat je aangeeft dat alles in de woning is vernieuwd. Op de jaarnota brengen we het gas- en elektriciteitsverbruik in rekening over de periode van 9 januari 2014 tot en met 16 januari 2015. Op basis van de meterstanden zien we een stijging in het elektriciteitsverbruik en een daling in het gasverbruik. Hieruit komt een bijbetaling van €154,01 (exclusief het nieuwe termijnbedrag) naar voren over het afgelopen jaar.

Verder hebben we het termijnbedrag opnieuw beoordeeld. We hebben het werkelijk afgenomen energieverbruik van het afgelopen jaar, omgerekend naar een verbruik in een jaar met gemiddelde temperaturen. Het afgelopen jaar was immers een stuk warmer dan "gemiddeld". Om een bijbetaling op de volgende jaarnota te voorkomen wanneer de temperaturen het komende jaar "normaal" uitvallen, is het termijnbedrag aangepast naar 200,00. Wanneer je dit bedrag wenst aan te passen, is dat natuurlijk gewoon mogelijk.

In oktober 2014 is Toon geplaatst. Vanaf dat moment is Toon het verbruik gaan registreren. Omdat Toon verbruiken registreert en geen meterstanden, weet Toon dus niet wat er is verbruikt in de periode vóór oktober 2014. Nu de jaarnota is gemaakt, kent Toon het verbruik tot aan de volgende jaarnota. Je kunt er dan ook op vertrouwen dat de gegevens die je voortaan op Toon ziet, ook (vrijwel) overeenkomen met het werkelijke verbruik.

Ik hoop dat ik je hiermee een duidelijke reactie geef en als er nog vragen zijn; laat het gerust weten!

Groet,
Mike, Eneco
Maar de meterstand van het gas klopt niet, ik heb iets in de 1100 verbruikt en niet rond de 1400, scheelt 300 cub, en ik heb geen jaarafrekening, en ook dnap ik nuet de hoge electriciteit, terwijl ik stukken minder apparaten heb aanstaan, heel erg raar allemaal, ik bespaar heel eel, maar moet toch zoals jij zegt bijbetalen, plus dat ik omhoog gaat, en met de eneco en de huur, wat eigenlijk een besparing moet opleveren van 30% optelsom 63 euro huursverhoging 38 euro energie opgeteld 101 euro pm meer, bah en nog eens bah
Reputatie 4
Badge +1
Hallo corrie,

Het wordt mij niet helemaal duidelijk wat de actuele meterstand is van het gas. Lukt het om een foto toe te sturen van de actuele gasstand? Dan kijk ik verder met je mee.

Groet,
Mike, Eneco
Ik heb het geprobeerd maar de foto is te groot ik heb het kleiner gezet maar dat helpt ook niet wel heb ik de opname stand opgeschreven
45394 dat was de stand
Ik heb het geprobeerd maar de foto is te groot ik heb het kleiner gezet maar dat helpt ook niet wel heb ik de opname stand opgeschreven
45394 dat was de stand

Als je een foto neemt dan mag deze de 2Mb niet overschrijden.
Doet is dat wel open die foto dan op je PC met Paint en kies formaat wijzigen; meestal als je in het rechter vakje meteen het percentage op 70 zet en opnieuw opslaat is alles klaar.
Opnieuw verzenden en het gaat goed.
Ik weet het maarrrrr het stekkertje van het beeldscherm is kapot, daarbij heb ik ook toon dat kan jever wel van af klikken maarver zit net een strookje papier op de laatste 2 cijfers dus is niet goed te zien op een foto, en de gasstandbwat ik al vermeld heb daar heb ik een mail van
Ik weet het maarrrrr het stekkertje van het beeldscherm is kapot, daarbij heb ik ook toon dat kan jever wel van af klikken maarver zit net een strookje papier op de laatste 2 cijfers dus is niet goed te zien op een foto, en de gasstandbwat ik al vermeld heb daar heb ik een mail van

Een erg verwarrend verhaal...........
Wat heeft Toon hiermee te maken?
De stand wordt gevraagd door Eneco en dat is alles.
Als de de 2 laatste cijfers zijn afgeplakt, dan haal je dat strookje papier toch weg.........
Als je Netbeheerder eens in de 3 jaar eens langs komt dan moeten de standen ook vrij toegankelijk zijn en zichtbaar af te lezen.

Al met al, heb ik de tip om de foto kleiner te maken voor niets aan je gegeven, want dat was aanvankelijk je probleem.
Ja en de stand moet ik opnemen, maar omdat ik toon heb zit er een kliksysteempje op, dat kan ik eraf klikken om de stand op te nemen maar heel simpel
Omdat ik geen slimme meter heb.moet ik dat zelf opnemen, dat betekend er af klikken en opschrijven.
Helemaal niet verwarrend
Het is mij gelukt
Reputatie 4
Badge +1
Hallo corrie,

Bedankt voor de foto. Ik zie hierop de stand van 45970 staan volgens mij. We gebruiken op de jaarnota voor gas de eindstand van 45664. Kun je aangeven wat er dan niet klopt aan de gasstand?

Ik hoor het graag van je.

Groet,
Mike
Ja en de stand moet ik opnemen, maar omdat ik toon heb zit er een kliksysteempje op, dat kan ik eraf klikken om de stand op te nemen maar heel simpel
Omdat ik geen slimme meter heb.moet ik dat zelf opnemen, dat betekend er af klikken en opschrijven.
Helemaal niet verwarrend

Nee, voor jou natuurlijk niet, maar ik probeer je verhaal te volgen.........
Dus uiteindelijk toch een foto, he he
Nu wordt inderdaad het een stuk duidelijker.
Qua standen heeft Mike nog een aanvullende vraag gesteld.

Ik zou je adviseren als dat nog kan het klemmetje en stikker dwars te monteren, zodat het gaatje van de stikker keurig op het zwart vlakje van je draaischijf valt.
De stand van je stroommeter is dan nog prima af te lezen en loshalen is niet meer nodig.
Even antwoord op mike zijn vraag, ik had de stand al begin januari opgenomen vandaar het verschil antwoordop mijn volgende vraag was
mijn verbruik in 2014 was 1654
mijn verbruik in 2015 geeft 2 standen de 1e 1259 dat is de goede
en dan onder het kopje van uw verbruik vergeleken met eerdere peiode staat 2015
1412, dat klopt niet dus ff kortsluiten
stand verbruik 2015 1259 kub dat is de goede
Verbruik deze periode 1412 kub is de foute
met andere woorden er is iets niet goed gegaan met de jaarnota.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Corrie,

Fijn, bedankt voor je reactie en toelichting. Hieronder geef ik je een verdere uitleg.

Op de jaarnota van vorig jaar, 4 februari 2014, was de beginstand voor gas 42562 en de eindstand 44418 m3.

Op de jaarnota van dit jaar, 6 februari 2015, gebruiken we de beginstand 44418 en de eindstand 45664.

Bovenstaande betekend dat alle meterstanden op elkaar aansluiten. Ook gezien de foto van de actuele gasmeterstand, zien we geen aanleiding om de gebruikte meterstanden in twijfel te trekken.

Verder vermelden we op de jaarnota verschillende punten. Zo lees je bij de begin- en eindstanden ook het werkelijk afgenomen verbruik. Dat is inderdaad 1259 m3. Direct hieronder, onder het kopje "Uw verbruik vergeleken met eerdere perioden", vermelden we het afgenomen verbruik maar dan omgerekend naar een geheel maar met gemiddelde temperaturen. Dat is dus een omrekening en niet het verbruik dat we nu in rekening brengen. Ik denk dat hierover verwarring is ontstaan bij jou.

Groet,
Mike, Eneco
Ik denk dat het met de uitleg van Mike toch duidelijk moet zijn en terug te vinden zijn op je jaarnota.
Eigenlijk is er dus niets fout gegaan; hooguit ben je op "het verkeerde been gezet"

Als ik dit draadje zo lees, dan is mijn advies begin met het monitoren van je standen bv eens per maand.
Je krijgt dan inzicht in je (totaal) verbruik en samen met de info van Toon krijg je een totaal beeld en kan je ook weer samen met Toon snel door hebben wanneer je uit de pas begint te lopen.

Dit is de manier om (eventuele) verrassingen bij een eerst volgende jaarnota te voorkomen.
Ik ben inderdaad op het verkeerde been gezet, het is ook harf slikken om bij te betalen als je ervan overtuigd ben dat je terug krijgt, maar allebij toch bedankt voor de uitleg.

Reageer