Meter te beinvloeden, een te hoog verbruik!! | Eneco Community

Meter te beinvloeden, een te hoog verbruik!!

• 11 maart 2014
  • 5 reacties
  • 2828 Bekeken

Ik zal mijn probleem hier beschrijven.

In maart 2012 ben ik in Zoetermeer op mijn zelf gaan wonen (huis in een soort flat gebouw van 50m2)
Eind nota 2013:
Verbruik: 1005kWh
Eind Nota 2014: 2059 (waarvan ik totaal 2000kWh minder heb opgegeven, omdat ik anders de rekening niet kan betalen)

Mijn computer stond met mijn scherm al dag en nacht aan, na een half jaar had ik mijn baardagaam (terrarium met 2 warmtelampen)
en mijn wasmachine, en de gebruikelijke spullen, lampen, koelkast, frituurpan, televisie.

Ik woonde op mezelf, en in het weekend kwam mijn vriendin langs.

Mijn klacht ?

Dat ik dus een verbruik zou hebben van 4059kWh en dat dus 4x zoveel is (mijn vader had toen ik nog thuis woonde een verbruik van 3700kWh, zijn huis is 100m2 en er werd elke avond gekookt, en dus een huishouden van meerdere personen)

Het is tevens heel warm in mijn huis, dus de verwarming staat ook weinig aan, we hebben tevens een zachte winter gehad.
Ik zal even opnoemen welke apparaten ik heb.

Wasmachine (nieuw) verbruikt 1,02kWh per wasbeurt
Koelkast (nieuw) verbruik 300kWh
laptop + scherm (precies verbruik weet ik niet)
Terrarium (2 lampen) verbruikt ong. 550kWh (per jaar)
led tv (in de slaapkamer)
Plasma tv in de woonkamer (werd alleen in het weekend enkele uren gebruikt)
frituurpan, printer, geluidsboxen voor de laptop
natuurlijk wat lampen
een spelcomputer (wordt weinig gebruikt)

Al deze apparaten had ik in 2013 al minimaal een half jaar, dus dat mijn verbruik van 1005kWh een stuk omhoog zou zijn gegaan snap ik ook zeer, hier had ik me al redelijk op voorbereid en heb express mijn maand nota zelf na 5 maanden met 50% omhoog gegooid. Wat ik me nu alleen niet kan voorstellen is een verbruik wat dus eigenlijk meer dan 4x zo hoog is, en dat terwijl ik praktisch alleen woonde.

Nu ga ik samenwonen en is er een kind op komst, hoe hoog wordt mijn verbruik straks 6000kWh ?

En nu komt het leuke werk, mijn meter is te beinvloeden als je goed tikt, gaat er van energiemeter 1 veel vanaf en van energiemeter 2 komt er dan wat bij.
Voorbeelden kunt u hieronder zien, en kijk goed naar beide standen, ik kan ze dus niet achterstevoren hebben gezet, want bij de 1e is er wat af en bij de 1e wat bij.

Afbeelding 1
http://i60.tinypic.com/t8u1on.jpg

Afbeelding 2
http://i60.tinypic.com/2ch3oqp.jpg

Zoals je ziet is er bij meter 1 25 af en bij meter 2 er 3 bij.
Deze zijn genomen op 21 februari 2014

Deze heb ik net genomen: 11 maart 2014

http://i59.tinypic.com/s2w55d.jpg

In verhouding:
Meter 1: 193 er af
Meter 2: 131 er bij

En Martijn van Eneco denkt eigenlijk niet dat mijn meter kapot is ? en vind maar dat ik mijn nieuwe meterstanden moet doorgeven, nu had ik de eerste keer bij de klantvriendelijke vrouw van Eneco die wel goed luisterde en mijn verhaal goed begreep, daarna direct contact gezocht met Stedin, en ik wacht nog steeds af op de andere afdeling die mij zou gaan helpen dit uit te zoeken.

Moeten ik nou echt zovaal kabaal gaan maken voordat iemand mij serieus neemt ? ik weet niet of ik het fout hebt hoor, maar kijk naar de bovenstaande foto's, 193kWh!!!!!!!!! er af, als ik dit met zo'n 5 a 10 minuten tikken kan regelen, als ik dit dus 25 keer per jaar zou doen, wat me dus gemiddeld misschien totaal 3 uur in beslag zou nemen zou Eneco mij geld moeten gaan betalen.

Ik wil gewoon dat iemand mij serieus neemt, en dat dit op een normale manier geregeld kan worden. Want ik kan nooit 4059kWh verbruiken in me (haast) 1tje.

Ik wil dus best mijn eindnota betalen, maar ik ga niet mijn meterstanden goed doorgeven, omdat deze dus schijnbaar te beinvloeden zijn, ik wil dat dit uitgezocht wordt, desnoods een nieuwe meter, en dat er correcties toegepast gaan worden.

Met vriendelijke groeten
Robert

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
beste @ Robert25,

nu is het tikken op de meter niet aan te bevelen natuurlijk .

maar het hoord niet , dat dan je meterstanden veranderen door welke tik dan ook.
dus diend je netwerk beheerder dit zeker te komen controleren en wel per direct .

met zo,n meter kun je niet van een juiste stand uitgaan , en kan Eneco je ook geen juiste jaarafrekening sturen.

je kunt als stedin niets wil doen voor de zekerheid een prio aanvraag voor de slimme meter doen,
het kost je wel wat ( rond de 75 euro voor gas en electriciteit) maar dan ben je verzekerd van een juiste weergave van je verbruik.

mvg,
jan
Reputatie 4
Badge
Beste Robert25, hartelijk bedankt voor je bericht en welkom op ons forum. We hebben reeds contact via Facebook en ik heb je inderdaad aangeraden met Stedin te schakelen. Dat ik je in eerste instantie de indruk heb gegeven dat je meter niet defect is, vind ik spijtig.
In alle eerlijkheid was ik op dat moment nog niet op de hoogte van het feit dat de meter te beïnvloeden is wanneer je erop tikt; dat wijst er in ieder geval op dat de meter niet naar behoren functioneert. Het uiteindelijke oordeel ligt echter wel bij je netbeheerder.

Mijn excuses als ik je het gevoel heb gegeven je klacht niet serieus te nemen. Inmiddels heb ik uitstel gezet op je jaarnota en wacht ik de bevindingen van een monteur van Stedin af. Bedankt voor je geduld.
Groet Martijn
Hoi Martijn,

Ik heb je Facebook bericht ook gelezen, en als ik dat eerder had gelezen had ik mijn forum bericht ook aangepast.
Bedankt voor de medewerking, voel me in ieder geval al een stuk meer serieus genomen, en hoop dat het gauw opgelost word.

@Jvdl

Ik zou best een slimme meter willen hebben, maar ik vind niet dat ik moet gaan betalen voor een nieuwe meter, deze meter staat op de lijst van afgekeurde meters sinds 2009, en als mijn meter nu stuk is en vervangen wordt moet er natuurlijk ook iets aan de meterstanden gedaan worden, maar bedankt voor je tips en reactie.
Oh en nee ik heb ook helemaal geen zin om de hele dag een drum solo te gaan uitoefenen op mijn meter, maar ik vond het wel heel frapant.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Martijn,

Ik heb je Facebook bericht ook gelezen, en als ik dat eerder had gelezen had ik mijn forum bericht ook aangepast.
Bedankt voor de medewerking, voel me in ieder geval al een stuk meer serieus genomen, en hoop dat het gauw opgelost word.

@Jvdl

Ik zou best een slimme meter willen hebben, maar ik vind niet dat ik moet gaan betalen voor een nieuwe meter, deze meter staat op de lijst van afgekeurde meters sinds 2009, en als mijn meter nu stuk is en vervangen wordt moet er natuurlijk ook iets aan de meterstanden gedaan worden, maar bedankt voor je tips en reactie.
Oh en nee ik heb ook helemaal geen zin om de hele dag een drum solo te gaan uitoefenen op mijn meter, maar ik vond het wel heel frapant.

gelijk heb je Robert25 wat betreft het betalen voor een meter ( en zeker niet als je meter stuk is)
als ze komen kijken vanuit Stedin kun je in iedergeval proberen om je meters te laten vervangen door slimme gas+ electriciteit meters (gratis)

maar let op zorg dat het een en ander betreffende je verbruik volgens de waarschijnelijk defecte meter goed is geregeld.
ook alle meterstanden goed noteren.
eerst daar dus een goede regeling over treffen

succes.
Reputatie 3
Badge +1
Zoals jvdl al opmerkt, alles goed vastleggen.
Bewaar ook de genomen foto's, staat nl. ook het serienummer van de meter op.

Reageer