Mandaat slimme meterstanden | Eneco Community
beantwoord

Mandaat slimme meterstanden

• 12 juni 2018
  • 8 reacties
  • 671 Bekeken

Hoe kan het dat ik geen toestemming heb verleend voor hetdigitaal aflezen van de meterstanden en toch een overzicht en eindafrekening heb gekregen zonder dat ik de meterstanden heb doorgegeven ?
icon

Beste antwoord door Danielle 12 juni 2018, 16:28

@P.E. Bakkers,

Graag geef ik je hier uitleg over. Als de slimme meters worden geplaatst door de netbeheerder, geef je eigenlijk al toestemming zodat de meterstanden automatisch worden afgelezen voor een jaarnota en 2 keer per maand voor het Verbruik- en Kostenoverzicht. Mocht je het mandaat willen intrekken, kun je je richten tot Stedin en vragen wij je jaarlijks de meterstanden door te geven middels een verzoek per e-mail.
Is het zo iets duidelijker?
Bekijk origineel

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@P.E. Bakkers,

Graag geef ik je hier uitleg over. Als de slimme meters worden geplaatst door de netbeheerder, geef je eigenlijk al toestemming zodat de meterstanden automatisch worden afgelezen voor een jaarnota en 2 keer per maand voor het Verbruik- en Kostenoverzicht. Mocht je het mandaat willen intrekken, kun je je richten tot Stedin en vragen wij je jaarlijks de meterstanden door te geven middels een verzoek per e-mail.
Is het zo iets duidelijker?
Danku voor de uitleg. Waarom wordt ik dan elke keer dat ik inlog op mijn eneco gevraagd of ik toestemming wil geven ??
Dan is dat ook een wassen neus? En vind ik het hoogst irritant.
Daarnaast heb ik in dezelfde eindrekening verschillen gevonden in de meterstanden. 2 regeltjes onder elkaar én moet ik voor nog geen 75 kWh electiciteit en 75M3 gas een maandbedrag van 113 nu 129 euro betalen. Het was te druk in de wachtrij van de telefoon maar morgen zal ik daar zeker over opbellen. Het gevaar van automatisch meterstanden aflezen .....
Reputatie 5
Badge +5
@P.E. Bakkers, begrijpelijk dat je dit verwarrend vindt. We lezen, zonder extra toestemming van jou als consument, de meterstanden uit wanneer het bijvoorbeeld tijd is voor de jaarnota. Wens je tussentijds inzicht in je verbruik en kosten via onze Mijn Eneco -app of Mijn Eneco online? Dan vragen we je dit aan te geven via de button.

Die huidige termijn van 129 euro is gebaseerd op 1009 m3 en 1730 kWh normaal en 1452 kWh verwacht verbruik op basis van de historie. Dit is niet alleen over het laatste notajaar maar tot maximaal 3 jaar terug. Dit is, gezien de bijbetaling op de laatste jaarnota een advies voor komend jaar. Op deze jaarnota heb je namelijk 1747 kWh en 1475 kWh en 1029 m3 verbruikt. Of zie jij dit advies toch anders?
Dan is er geen toestemming geweest om tussentijds mijn meterstanden uit te lezen.Want ik heb de button altijd geweigerd. BTW Ik zie nu dat het verschil in 1009M3 en 1029M3 te maken heeft met een gemiddelde temperatuur over een jaar. Dat gaf mijn verwarring.
Ik zie ook dat een toename van ons verbruik en weet dat ik het maandbedrag ook handmatig kan aanpassen. Wat blijft is dat ik geen toestemming heb verleend om mijn meterstanden uit te lezen en ik de button altijd heb geweigerd. Die button is heel vervelend en geeft me een beetje het gevoel dat ik in de mailing wordt genomen. Ik wil graag de regie houden over het uitlezen van de meterstanden. Ik zal het mandaat bij Stedin intrekken en ons maandbedrag aanpassen..
Dan is er geen toestemming geweest om tussentijds mijn meterstanden uit te lezen.Want ik heb de button altijd geweigerd. BTW Ik zie nu dat het verschil in 1009M3 en 1029M3 te maken heeft met een gemiddelde temperatuur over een jaar. Dat gaf mijn verwarring.
Ik zie ook dat een toename van ons verbruik en weet dat ik het maandbedrag ook handmatig kan aanpassen. Wat blijft is dat ik geen toestemming heb verleend om mijn meterstanden uit te lezen en ik de button altijd heb geweigerd. Die button is heel vervelend en geeft me een beetje het gevoel dat ik in de mailing wordt genomen. Ik wil graag de regie houden over het uitlezen van de meterstanden. Ik zal het mandaat bij Stedin intrekken en ons maandbedrag aanpassen..
Reputatie 5
Badge +5
@P.E. Bakkers fijn dat de uiteenzetting van jouw termijn en verbruik duidelijk is geworden. Wat ik nog wel wil meegegeven over dit onderwerp is dat een verhoging van de termijn niet alleen is gebaseerd op eventueel meer verbruik maar ook op tussentijdse verhogingen van overheidsheffingen en netbeheerkosten. De overheidsheffingen zijn afgelopen jaarwisseling namelijk verhoogd. Verlagen van de maandtermijn mag uiteraard maar is te allen tijde op eigen risico. Dit is namelijk een advies om bijbetaling te voorkomen.

Sorry dat er nog altijd onduidelijkheden zijn over het uitgelezen mandaat. Graag licht ik dit nogmaals toe. Wanneer er slimme meters zijn geplaatst kan er vanaf dat moment worden uitgelezen zonder toestemming, dit mag dan alleen voor jaar- en eindnota's en de tweemaandelijkse Verbruik- en Kostenoverzichten gedaan worden. Wel zijn wij als leverancier verplicht om jouw toestemming te ontvangen voor het dagelijks uitlezen van de verbruiken ten behoeven van de Mijn Eneco online- en app omgeving. Wil je dat er helemaal niet uitgelezen wordt? Dan kan dit bij jouw netbeheerder worden aangegeven. In dat geval dien je, zoals collega Danielle al heeft uitgelegd, ieder jaar zelf je meterstanden door te geven aan ons voor de opmaak van jouw jaarnota. Daarnaast ontvang je dan ook geen Verbruik- en Kostenoverzichten meer.
Wel zijn wij als leverancier verplicht om jouw toestemming te ontvangen voor het dagelijks uitlezen van de verbruiken ten behoeven van de Mijn Eneco online- en app omgeving.

Wat houdt dit zinnetje dan in ? Wanneer heb ik die toestemming gegeven dan ? Uiteraard weet ik dat het op eigen risico is dat ik mijn maandbedrag evt aanpas. Ik weet ook wat mijn verbruik gaat zijn.......dat kinderen uit huis gaan bv??
Gelukkig heb ik die vrijheid. Tot nu toe geen problemen met eneco. Ik heb nog geen overtuigend bewijs gekregen waar en wanneer ik toestemming heb gegeven..... Dat is wel wat ik te horen kreeg bij het plaatsen en als ik inlog op eneco.
Wat ik dus merk is dat jullie toestemming vragen en ongeacht of je het krijgt toch uitleest. Als je het er niet mee eens bent moet je een officieel verzoek indienen bij Stedin ?
Daarnaast ontvang je dan ook geen Verbruik- en Kostenoverzichten meer. Want ??
Reputatie 5
Badge +3
@P.E. Bakkers,

Bedankt voor je reactie. 'Het zinnetje' waar je in jouw laatste bericht naar vraagt, is een mogelijk scenario en dus niet per se op jouw situatie van toepassing. Voor dagelijks uitlezen van meterstanden voor bijvoorbeeld de weergave van verbruik in Mijn Eneco, dient een klant eerst toestemming te geven. Daarmee wil mijn collega niet de indruk wekken dat jij dit akkoord gegeven hebt. Zoals je zelf al aangeeft; dat is niet het geval.

Wanneer je bij jouw netbeheerder aangeeft dat de meters niet op afstand uitgelezen mogen worden, ontvang je ook geen Verbruik- en Kostenoverzicht. Deze is namelijk gebaseerd op de dagelijkse uitlezing van je standen. Wanneer deze uitlezing niet mogelijk is - bijvoorbeeld omdat je hier geen akkoord voor gegeven hebt - kunnen wij dit overzicht dus niet maken.

Reageer