Kosten slimme meter | Eneco Community
vraag

Kosten slimme meter

• 26 augustus 2013
  • 16 reacties
  • 2088 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 0 reacties
Wat zijn de kosten van het aanschaffen en plaatsen van een slimme meter? Ik zit al bij eneco

16 Reacties

Hoi Ferry,
Op de homepage van Eneco kan je je zoek vraag stellen.
Dan komt dit scherm:

https://thuis.eneco.nl/zoeken/?q=slimme meters aanvragen

Bij de meest gestelde vragen (rechts) vind je de mogelijkheid om door te klikken.
Daar staan o.a. dat als je voor Toon slimme meters nodig hebt, dan zal Eneco de kosten (rond de 80 euries) op zich nemen.
Reputatie 6
Badge +1
Hallo Ferry, welkom op dit Forum.

Als Eneco, waar brandje naar verwijst, niet vergoed dan geld het volgende:

Wat kost een slimme meter?
De netbeheerder mag voor de plaatsing van de slimme meters voor elektriciteit en gas samen maximaal EUR 71,40 vragen. Hebt u geen gasaansluiting? Dan kost de plaatsing van de slimme meter voor elektriciteit maximaal EUR 66,64. Vanaf 2014 is het de bedoeling dat iedereen in Nederland een slimme meter aangeboden krijgt.

De kosten voor de huur van een slimme meter
U blijft net als nu meterhuur betalen. De meterhuur voor analoge en digitale meters is hetzelfde. U betaalt dus niet meer voor de huur van een slimme meter. Tenzij u kiest voor extra diensten bij uw energiebedrijf.

Meer info is te vinden op consuwijzer, trefwoord slimme meter
Dubbel tarief slimme meter.

Ik hen nu een slimme meter. Mijn vorige meter was een enkel tarief meter.
Waarom heb ik nu een dubbel tarief meter.

Verder nog het volgende.
De meter kan tevens de terugleverantie van stroom aangegen. Ook daar heb ik niet om gevraagd.
Het had leuk geweest wanneer bij het plaatsen van de meter ook gebruiksaanwijzing was afgegeven.

Ben ik nu niet duurder uit met de dubbel tarief meter?

Groet Hans
Hoi Hans,

Je hebt pas dubbel tarief als je dat via Eneco hebt afgesproken.
Standaard heeft een slimme meter allerlei extra opties aan boord.
Nu heb je als het goed is ook een p1 poort voor aansluiting naar Toon. Heb je al een Toon?
Zo niet dan worden de beide standen gewoon bij elkaar opgeteld, als je enkel nu tarief hebt.
Een vuistregel geeft aan dat als je van het totale verbruik meer dan 40% in de nachturen en/of weekend verbruikt, dan is het zinvol en goedkoper om dubbel tarief aan te vragen.
Overigens kan je toch met het typenummer even googlen??
Reputatie 6
Badge +1
een aanvulling op brandje;

Ten eerste welkom op het forum.

de huidige slimme meters zijn voorbereid op de toekomst. Men gaat er vanuit dat er meer mensen in de toekomst overgaan op het zelfstandig opwekken van energie. Door nu meters te instaleren die toekomst proof zijn, hoeven straks de netbeheerder niet weer allerlei meters te vervangen voor andere produkten en bespaard dat dus kosten. Daarbij kan de consument nu makkelijker switsen tussen enkel en dubbel tarief. Voorheem moest er eerst een meterwissel plaats vinden die de consument dan gedeeltelijk en de netbeheerder gedeeltelijk betaalde.

Je meterhuur blijft ook het zelfde, dus daar zit ook geen verschil.

Een tip: als je kijkt op de website van je netbeheerder bij slimme meters staan meestal de meters die de netbeheerder plaatst met de gebruiksaanwijzing er bij.
Badge
de huidige slimme meters zijn voorbereid op de toekomst. Men gaat er vanuit dat er meer mensen in de toekomst overgaan op het zelfstandig opwekken van energie. Door nu meters te instaleren die toekomst proof zijn, hoeven straks de netbeheerder niet weer allerlei meters te vervangen voor andere produkten en bespaard dat dus kosten.

Dit klinkt als die holle propaganda praat van de netwerkbeheerders.
Mijn ruim 36 jar oude ferrarismeter bleek bij uitstek geheel geschikt voor het terugleveren van elektriciteit.
Deze ferrarismeter saldeert namelijk automatisch, waar de slimme meter standaard te dom voor is.
Reputatie 7
Badge +7
Ff een aanvulling , als je van plan bent om zonnepanelen te nemen.
dan kost het plaatsen van de slimme meters niets.
google op jaarverslag 2012 van stedin en zoek
ergens staat het.

en wat j de bh schrijft klopt wel een beetje mits je meter geen terugloop blokkering heeft 🙂
Hoi Jan,
Als de ts Toon neemt zijn de kosten voor plaatsing ook nihil!
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

hoi Ton,

ff off topic

ik zit op het moment niet zoveel op het forum alleen s,avonds laat een poosje :)

solar power voor zowel mn panelen als voor mij dus heerlijk buiten.
en met de hobby bezig.

on topic ,

als je een beetje links en rechts leest en zoekt.
dan kun je het een en ander toch wel voor heel weinig/nihil.
en soms gratis krijgen 

groetje,s

jan
Hoi Jan,

Nog effe off-topic
Zolang ik net met de camper weg ben; zit ik nog redelijk veel op het forum.

En weer gauw on-topic:
In een ander topic meldde ik al dat definitief de exportheffing definitief van de baan is.
Dus inderdaad zie ik inmiddels ook aardig wat aanbiedingen voorbij komen.
En als je de slimme meter bedoelt zijn er bij Eneco ook mogelijkheden om de plaatsing betaald te krijgen.
Badge
en wat j de bh schrijft klopt wel een beetje mits je meter geen terugloop blokkering heeft :)

Ferrarismeters schijnt vrijzeldzaam en uniek te zijn.
Zo'n is volgens verhalen van zonnepanelen installateurs nog niet in het wild aangetroffen.

Ik heb toendertijd bij de aanschaf van mijn combi ketel de bibehorende modulerende thermostaat aan geschaft.
Overstappen naar een aan/uit thermostaat is voor mij, zeker met vloerverwarming, in comfort een teruggang.
Wat zijn de kosten van het aanschaffen en plaatsen van een slimme meter? Ik zit al bij eneco

Helaas hebben we van Ferry (de ts) niets meer gehoord, die wil slechts weten wat de kosten zijn van een slimme meter......................
Reputatie 7
Badge +7

Helaas hebben we van Ferry (de ts) niets meer gehoord, die wil slechts weten wat de kosten zijn van een slimme meter......................

Als hij goed zoekt kijkt en leest gewoon gratisssss.:D
Kennelijk heeft ie geen tijd meer voor het forum door dat zoeken. 
Wel jammer, want ik wil altijd graag de afloop weten. 
Reputatie 7
Badge +6
@ Hans Wooning,

Ondanks de plaatsing van de slimme meter en de 2 lopende telwerken, hebben wij het hier op enkel tarief gehouden. Op de jaarnota worden het hoog en laagtarief bij elkaar opgeteld en verrekend met het enkele tarief.

Reageer