Kapotte meter | Eneco Community
beantwoord

Kapotte meter

• 6 november 2018
  • 4 reacties
  • 197 Bekeken

Bij het bekijken van mijn verbruikersdata zie ik opeens dat ik de laatste 2 maanden geen stroom heb gebruikt. Ondanks dat branden al mijn lampen, kijk ik naar netflix en laad ik mijn telefoon op. Nou ben ik geen technicus maar ik ga ervan uit dat mijn meter kapot is. Waarom gaan er geen belletjes rinkelen bij eneco? Het is immers hun meter, ze lezen hem uit en ze ontvangen geld over de gebruikte energie die de meter registreert. Ben ik als klant verplicht om hiermee aan de slag te gaan? Ik kan geen mail adres vinden en de uren dat ze telefonisch bereikbaar zijn, zijn voor mij alles behalve handig...

wat nu?
icon

Beste antwoord door DeniseMR 6 november 2018, 19:18

Dag @Cmaas75,

Welkom op de Eneco Community

Ik vermoed dat het hier gaat om een misverstand: er is namelijk sprake van een verschil tussen een energieleverancier en netbeheerder. Een energieleverancier zorgt voor voldoende gas, stroom en warmte en een netbeheerder verzorgt het net (de fysieke aansluiting). Jouw meters zijn dus niet van ons en wij vangen er ook geen geld voor. 😉

Mocht er een meter in storing staan, dan gaan er bij ons geen alarmbellen rinkelen. Natuurlijk lopen we hier wel tegenaan bij bijvoorbeeld het opmaken van een jaarnota en communiceren we ook naar de klant toe waarom er verbruik ontbreekt. In jouw geval staat je meter stil en krijgen wij dagelijks dezelfde stand door, waardoor er geen verbruik is om in kaart te brengen. Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, meld ik dit voor je bij je netbeheerder.

Op onze website lees je overigens terug hoe je met ons in contact komt, zo ook dat wij op doordeweekse dagen van 08.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar zijn.

Groet, Denise
Bekijk origineel

4 Reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dag @Cmaas75,

Ik vermoed dat het hier gaat om een misverstand: er is namelijk sprake van een verschil tussen een energieleverancier en netbeheerder. Een energieleverancier zorgt voor voldoende gas, stroom en warmte en een netbeheerder verzorgt het net (de fysieke aansluiting). Jouw meters zijn dus niet van ons en wij vangen er ook geen geld voor. 😉

Mocht er een meter in storing staan, dan gaan er bij ons geen alarmbellen rinkelen. Natuurlijk lopen we hier wel tegenaan bij bijvoorbeeld het opmaken van een jaarnota en communiceren we ook naar de klant toe waarom er verbruik ontbreekt. In jouw geval staat je meter stil en krijgen wij dagelijks dezelfde stand door, waardoor er geen verbruik is om in kaart te brengen. Om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, meld ik dit voor je bij je netbeheerder.

Op onze website lees je overigens terug hoe je met ons in contact komt, zo ook dat wij op doordeweekse dagen van 08.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar zijn.

Groet, Denise
Jammer dat er niet eerder aan de bel is getrokken bij de Netbeheerder. De eigenaar van deze meter.
Nu gaat de Netbeheerder de standen schatten, want Eneco zal toch het verbruik moeten weten om af te kunnen rekenen.
Bij het bekijken van mijn verbruikersdata zie ik opeens dat ik de laatste 2 maanden geen stroom heb gebruikt. Ondanks dat branden al mijn lampen, kijk ik naar netflix en laad ik mijn telefoon op. Nou ben ik geen technicus maar ik ga ervan uit dat mijn meter kapot is. Waarom gaan er geen belletjes rinkelen bij eneco? Het is immers hun meter, ze lezen hem uit en ze ontvangen geld over de gebruikte energie die de meter registreert. Ben ik als klant verplicht om hiermee aan de slag te gaan? Ik kan geen mail adres vinden en de uren dat ze telefonisch bereikbaar zijn, zijn voor mij alles behalve handig...

wat nu?Dag @Cmaas75,

Ik vermoed dat het hier gaat om een misverstand: er is namelijk sprake van een verschil tussen een energieleverancier en netbeheerder. Een energieleverancier zorgt voor voldoende gas, stroom en warmte en een netbeheerder verzorgt het net (de fysieke aansluiting). Jouw meters zijn dus niet van ons en wij vangen er ook geen geld voor. ;-)

Groet, Denise

Hoi Denise,

allereerst beankt voor je reactie en de melding bij mijn netbeheerder. Je moet begrijpen dat vanuit mijn perspectief de energie thuis vrij simpel wordt bekeken. Ik doe een lamp aan en ga douchen. In mijn meterkast beginnen wat apparaatjes te werken zodat mijn gebruik geregistreerd wordt. Aan de hand van deze registratie rolt er een rekening op de deurmat. En zolang ik mij kan heugen staat er enoco op die rekening. Leveranciers, netbeheerders... In mijn beleving is het totaal oninteressant hoe de zaken bij jullie geregeld worden. Ik neem af, ik betaal. Op het moment dat de registratie, door het falen van apperatuur die niet van mij is, niet meer lukt, lijkt het mij netjes als er iemand de verantwoording neemt en mij benaderdert om dit op te lossen. Ik heb nog de tijd nog de motivatie om me hier druk over te maken. Aangezien ik al een jaar of 10 stabiel ben in de afname kijk ik zeer weinig naar mijn maandelijks verbruik. Ik denk dat alle partijen van geluk mogen spreken dat ik nu toevallig wel dat mailtje opende. Tot op heden ben ik uiterst tevreden met eneco. De talloze aanbiedingen van andere partijen heb ik dan ook altijd weggewuifd. Deze ga ik ook uit van een snelle en rechtvaardige oplossing. Ik zit uiteraard niet te wachten een situatie waarin ik de dupe wordt van iets wat buiten mijn verantwoording ligt. Als je mij kan vertellen of ik zelf nog actie moet ondernemen zoals bellen met eneco of beheerder (geen idee wie dit is) dan stel ik dat zeer op prijs.

MVG,

Kees
Reputatie 5
Badge +3
Hi @Cmaas75,

Bedankt voor jouw reactie, ik kan me voorstellen dat je het graag zo ziet! Je kunt het enigszins vergelijken met een tankstation, brandstof en jouw auto. De energieleverancier is de tank, energie de brandstof en de meters in dit voorbeeld de auto. Wanneer jouw getankte brandstof vanwege een defect aan de auto sneller opraakt dan gebruikelijk, rijd je doorgaans ook niet terug naar het tankstation om verhaal te halen. 🙂 Natuurlijk gaat de vergelijking niet volledig op, mijn collega Denise heeft dit geprobeerd toe te lichten om de rolverdeling te verduidelijken.

Een energieleverancier, of in elk geval Eneco in deze, helpt je wel dergelijke situaties (storingen aan de meters) te herkennen. Aan de hand van het verbruiksoverzicht zoals nu ook blijkt bijvoorbeeld, of de weergave van je verbruik in Mijn Eneco. Door hier scherp op te zijn, kunnen eventuele storingen aan de meter snel herkend en verholpen worden zodat je jouw energieverbruik juist kunt afrekenen. Meer informatie over de (slimme) meters vind je terug op de website van de netbeheerder in jouw regio, Stedin.

In het bericht van Denise lees ik terug dat zij de storing aan de meter voor je heeft gemeld bij Stedin. Voor vragen over de voortgang of bijvoorbeeld iets praktisch als het plannen van een monteursbezoek met hen, waar nodig uiteraard, kun je rechtstreeks contact opnemen. Hier vind je de verschillende mogelijkheden waarop dat kan.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust!

Reageer