Is de slimme meter wel zo slim? | Eneco Community
vraag

Is de slimme meter wel zo slim?

• 12 april 2014
  • 7 reacties
  • 7197 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Even een stukje uit de Telegraaf t.a.v. de slimme meter.
Ik ben het met Bart Mossink eens dat de slimme meter een groot nadeel kan worden als het salderen beperkt wordt na 2017.
Ik heb hier ook al een topic gestart over de beperking van salderen in dit forum.
Wat vinden jullie van de slimme meter?
Hier een klein stukje uit het artikel:

Zonnepanelen

Bart Mossink van de website Zonnepanelen.net uit Ede adviseert eigenaren van zonnepanelen om hun oude meter voorlopig te houden.Omdat onduidelijk is wat er na 2017 er met de zogenoemde salderingsregeling (je eigen verbruik wegstrepen tegen de energie die je hebt opgewekt) gaat gebeuren, is het volgens hem beter om een analoge meter te hebben die kan terugdraaien als huishoudens de stroom van hun panelen aan hun energiebedrijf leveren.Mossink voorziet ook een ander probleem: „Het beheer over de slimme meter verloopt softwarematig. Alles wat met software te maken heeft, is te hacken.

Voorschotten

Smith van Gaslicht.com verwacht dat de slimme meter evenmin een einde gaat maken aan de voorschotten die consumenten maandelijks voor gas en stroom betalen.”„Die kun je weliswaar afschaffen, maar dan moet je in de winter veel en in de zomer weinig betalen. Voor de gemiddelde burger is het fijner als deze elke maand ongeveer evenveel aan de energienota kwijt is.”

Laat maar horen wat jullie er van vinden🆒

7 Reacties

Reputatie 3
Badge
De slimme meter is helemaal niet zo slim, ik denk alleen wel dat heel veel ferrarismeters inmiddels aan vervanging toe zijn. En je kunt hoog of laag springen: als de meter afgekeurd is komt er een andere. De slimme kun je dan nog weigeren, maar veel maakt dat niet uit. Dan krijg je een normale digitale of een slimme met uitgeschakelde communicatie.
Ik heb sinds een maand nu een slimme meter en vind dit dus super!
Ik heb stadsverwarming en kan dus geen TOON aanschaffen. Door mijn slimme meter kan ik nu dus via internet mijn gebruik zien wat voorheen niet kon. Ik zeg top!
Reputatie 3
Badge +2
HI RF Kuiper,

Heel fijn voor jou.
Voor jou geen problemen, alleen voordelen.

Maar als je het artikel heb gelezen, wat vind je van het feit dat mensen die nu een pv hebben en een slimme meter in 2017 volautomatisch een beperking van het salderen krijgen omdat ze toch al netjes geregistreerd staan.
Niet zo prettig lijkt mij, de toekomstige zonnepaneelbezitter krabt zich achter zijn oor, haal ik nog wel mijn terugverdientermijn van 10 jaar, wordt misschien wel 15 of 20 jaar dus.
Geen ferrarismeter vervangen lijkt mij als toekomstige pv beginner.
Reputatie 4
Badge +4
Je kunt een "slimme meter" weigeren, maar veel schiet je er niet mee op. Er wordt dan een digitale "domme meter" geplaatst, maar met nog steeds 4 telwerken: hoog/laag levering en hoog/laag teruglevering. Als de saldering dus gaat wijzigen, heb je hier ook hetzelfde probleem!

PP
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stansat,

De slimme meter is er natuurlijk niet zomaar gekomen, daar zitten redenen achter.
Eén daarvan is is dat de slimme meters nodig zijn voor een slim powergrid.
Daaronder valt ook de opgewekte energie op kleine schaal bij particulieren.

Voor de overheid is mede een belangrijke rede , het verlies van belastinginkomsten, en juist dit wordt de aankomende jaren voorbereid om te voorkomen.
In dit geval door het plaatsen van slimme meters. (welke in de loop der jaren vermoedelijk wettelijk ook niet meer kunnen worden geweigerd)

Voor hen die zonnepanelen hebben/aanschaffen, en de slimme meters momenteel weigeren, zal de ferraris meter beslist binnen de aankomende jaren gewisseld gaan worden voor de domme digitale meter, welke dezelfde registratie heeft als de slimme meter.
Deze domme digitale meter kun je sowieso niet weigeren.

Zelf denk ik dat we er weinig tegen kunnen doen.
Wel zal er duidelijkheid moeten komen welk pad ze de aankomende jaren volgen, anders ziet het er donker uit betreffende de aanschaf van zonnepanelen.
De huidige terugverdientijd is nu beslist niet juist, waarbij eigenlijk de energieleverancier een onjuiste voorstelling over de terugverdientijd meedeelt, dit zouden ze aan moeten passen op de site en overal waar dit wordt gebruikt.
Reputatie 2
Badge
Het is inderdaad erg jammer dat je straks gestraft wordt omdat je een slimme meter en zonnepanelen hebt.
Maar op dit moment ben ik juist erg tevreden met mijn slimme meters. In combinatie met aflezen via enelogic heb ik een heel goed en gedetailleerd inzicht in mijn elektriciteitsverbruik én wat mijn zonnepanelen opleveren op welk moment van de dag. Hierdoor kan ik mijn elektriciteitsverbruik beter aanpassen aan de omstandigheden. Voorheen wasten we vaak in de avond of weekend ivm laagtarief, maar nu doen we dat juist overdag, omdat dan de zonnepanelen de meeste elektriciteit leveren. dus voor nu ben ik er juist heel blij mee. Over een paar jaar zien we wel weer. Dan zijn andere technieken (zoals opslag elektriciteit) weer wat verder ontwikkeld en hopelijk ook betaalbaar geworden.
Reputatie 3
Badge +1
Het is inderdaad erg jammer dat je straks gestraft wordt omdat je een slimme meter en zonnepanelen hebt.
Maar op dit moment ben ik juist erg tevreden met mijn slimme meters. In combinatie met aflezen via enelogic heb ik een heel goed en gedetailleerd inzicht in mijn elektriciteitsverbruik én wat mijn zonnepanelen opleveren op welk moment van de dag. Hierdoor kan ik mijn elektriciteitsverbruik beter aanpassen aan de omstandigheden. Voorheen wasten we vaak in de avond of weekend ivm laagtarief, maar nu doen we dat juist overdag, omdat dan de zonnepanelen de meeste elektriciteit leveren. dus voor nu ben ik er juist heel blij mee. Over een paar jaar zien we wel weer. Dan zijn andere technieken (zoals opslag elektriciteit) weer wat verder ontwikkeld en hopelijk ook betaalbaar geworden.

Hallo reinoud,

Als je al panelen hebt moet je ervan genieten;).

Alleen verbaast mij je opmerking om overdag te wassen omdat de panelen dan de hoogste opbrengst hebben.
Dat klopt natuurlijk wel, maar zolang er gesaldeerd wordt op de huidige manier is dat niet "slim". ;)
Je wast dan tegen hoogtarief.
Wat je nu overdag zelf gegenereerd hebt, en dan opgebruikt aan de wasmachine, kun je niet salderen (salderen gebeurt volgens mij tegen hoogtarief).
Dus voor de kosten is het verstandiger om gewoon tegen laagtarief te wassen en je panelenopbrengst te salderen tegen hoogtarief.
Scheelt je toch al gauw 1 á 2 cent per kWh.

Reageer