Hoog warmteverbruik bij stadsverwarming | Eneco Community
vraag

Hoog warmteverbruik bij stadsverwarming

• 7 januari 2013
  • 8 reacties
  • 21898 Bekeken

Wij (klein gezin, 2 volw. 1 kind) wonen in 5 kamer rijtjeswoning in Ypenburg. Kreeg onlangs jaarafrekening, bleek 48 GJ verbruikt te hebben. Leek me wel behoorlijk hoog, omwonenden van dezelfde postcode in zelfde soort woningen zitten gemiddeld onder de 40 GJ. We gebruiken zaken als warm water, douche e.d. niet overdreven veel, klokthermostaat staat overdag op 19 graden en 's nachts op 16. Niet hoog lijkt me. Vanaf 22 dec. 2 weken op vakantie geweest, geen bewoners in huis en bij terugkomst bleek de meter 2 GJ verder te staan! Het was in die periode niet koud, dus hoe kan dat? Is het een idee om Eneco te vragen om iemand langs te laten komen om de meter te laten controleren of kost dit geld als de meter in orde blijkt te zijn? Mogelijk is er toch ergens sluipverbruik of werkt de thermostaat misschien niet helemaal goed? Is het wellicht een idee om de Toon thermostaat af te nemen om meer inzicht te krijgen?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

8 Reacties

Reputatie 3
Badge
Je netbeheerder is verantwoordelijk voor de meter en niet eneco. Ja het kost je volgens mij geld als er iets mis mee blijkt te zijn. Toon is een mooi hulpmiddel en mij het geld waard. Maar er zijn andere oplossingen. Meters die je per apparaat kan testen of een wattcher. Bij de kijkshop oa kan je apaaten kopen die je in het stopcontact doet en je per apparaat vertellen wat je verbruikt. Toon is een mooie thermostaat en geeft mij ook duidelijk inzicht in verbruik.

Verder kan het zijn dat je veel oude mensen in de wijk hebt wonen?
Je netbeheerder is verantwoordelijk voor de meter en niet eneco. Ja het kost je volgens mij geld als er iets mis mee blijkt te zijn. Toon is een mooi hulpmiddel en mij het geld waard. Maar er zijn andere oplossingen. Meters die je per apparaat kan testen of een wattcher. Bij de kijkshop oa kan je apaaten kopen die je in het stopcontact doet en je per apparaat vertellen wat je verbruikt. Toon is een mooie thermostaat en geeft mij ook duidelijk inzicht in verbruik.

Verder kan het zijn dat je veel oude mensen in de wijk hebt wonen?

Beste Jeroen,

Bedankt voor het antwoord. Bij nader inzien is Toon geen optie, werkt (nog) niet i.c.m. stadsverwarming. Nee, er wonen veel jonge gezinnen in de wijk, die volgens mij dus juist veel energie zouden moeten verbruiken, vergelijkbaar met ons maar dat is dus niet zo en dat verbaast mij. We schrijven nu elke dag op wat het verbruik die dag is geweest en gaan experimenteren welk apparaat welk verbruik oplevert (bad, douche, verwarming, vaatwasser, koken etc...). Misschien dat we kunnen achterhalen waar het aan ligt. Ik wil ook in het weekeinde eens een halve dag met het gezin weggaan, vooraf de thermostaat heel laag zetten (bijv. 10 graden), alle radiatoren dichtdraaien, zodat de verwarming zeker niet aan zal slaan, geen apparaten aanzetten die warmte vragen en als we terugkomen kijken of de warmtemeter hoger staat. Als dat het geval is, dan lijkt me er duidelijk iets mis met de meter. In dat geval zal ik dan dus volgens jou niet bij Eneco moeten aankloppen, maar bij Stedin?
Reputatie 3
Badge
Stedin is je netbeheerder. Je kan ook met prio een slimme meter aanvragen , kostje ongeveer 60 euro volgens mij en dan kan je via mijn eneco ook je verbruik inzien.mijneneco werkt nog niet helemaal ok maar besparen is toch iets wat de komende jaren steeds meer zal voorkomen.

Maar vraag steden naar de opties. Advies vragen kost niets.
Reputatie 5
Badge +3
Welkom op ons forum rushpower,

Ik begrijp uit je bericht dat je een verklaring zoekt voor de hoogte van het warmteverbruik. Het warmteverbruik is afhankelijk van verschillende aspecten, zoals:

-Grootte van de woning
-Isolatiegraad van de woning
-Gezinssamenstelling
-Mate van gebruik (gedrag)

Het landelijke gemiddelde voor een tussenwoning is 44 GJ per jaar. Een gezin in een appartement zit gemiddeld op 39 GJ. Wat dat betreft zou ik je dus geen ijking van de meter aanraden. Het verbruik wijkt immers niet zoveel af van de landelijke gemiddelden.

Voor de goede orde, ook aan @Jeroen, een ijking van de warmtemeter verloopt via ons. Als het om gas of elektriciteit gaat, is de netbeheerder wel het aanspreekpunt.

Zoals je zelf ook ontdekt hebt, is Toon helaas nog niet geschikt in combinatie met stadsverwarming. Enkele tips om warmte te besparen zijn:

- Zorg ervoor dat de binnenhuisinstallatie goed is ingeregeld door je installatiebedrijf. Elke ruimte in huis wordt daardoor gelijkmatig verwarmd. Dat geeft comfort en bespaart energie.
- Gebruik een thermostatische douchekraan waarmee je de juiste temperatuur in één keer instelt. Je bespaart energie als je de kraan niet onnodig hoeft te laten lopen om de juiste temperatuur in te stellen.
- Ventileer de woning regelmatig maar kortstondig: droge lucht is makkelijker te verwarmen dan vochtige lucht.

Voor een persoonlijk advies over dit onderwerp kun je ook bellen met ons team van besparingsadviseurs. Je bereikt hen via 0900 - 235 36 32 (lokaal tarief), op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Groet, Kelly
Welkom op ons forum rushpower,

Ik begrijp uit je bericht dat je een verklaring zoekt voor de hoogte van het warmteverbruik. Het warmteverbruik is afhankelijk van verschillende aspecten, zoals:

-Grootte van de woning
-Isolatiegraad van de woning
-Gezinssamenstelling
-Mate van gebruik (gedrag)

Het landelijke gemiddelde voor een tussenwoning is 44 GJ per jaar. Een gezin in een appartement zit gemiddeld op 39 GJ. Wat dat betreft zou ik je dus geen ijking van de meter aanraden. Het verbruik wijkt immers niet zoveel af van de landelijke gemiddelden.

Voor de goede orde, ook aan @Jeroen, een ijking van de warmtemeter verloopt via ons. Als het om gas of elektriciteit gaat, is de netbeheerder wel het aanspreekpunt.

Zoals je zelf ook ontdekt hebt, is Toon helaas nog niet geschikt in combinatie met stadsverwarming. Enkele tips om warmte te besparen zijn:

- Zorg ervoor dat de binnenhuisinstallatie goed is ingeregeld door je installatiebedrijf. Elke ruimte in huis wordt daardoor gelijkmatig verwarmd. Dat geeft comfort en bespaart energie.
- Gebruik een thermostatische douchekraan waarmee je de juiste temperatuur in één keer instelt. Je bespaart energie als je de kraan niet onnodig hoeft te laten lopen om de juiste temperatuur in te stellen.
- Ventileer de woning regelmatig maar kortstondig: droge lucht is makkelijker te verwarmen dan vochtige lucht.

Voor een persoonlijk advies over dit onderwerp kun je ook bellen met ons team van besparingsadviseurs. Je bereikt hen via 0900 - 235 36 32 (lokaal tarief), op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Groet, Kelly

Beste Kelly,

Bedankt voor jouw reactie. Uit het antwoord leid ik af dat aan het ijken van de meter kosten verbonden zijn. Is dit ook het geval als er iets mis blijkt te zijn met de meter? En hoe hoog zijn de kosten? Ik vind 10% meer verbruik t.o.v. het landelijk gemiddelde en 20% meer dan de rest van de postcode in gelijke huizen met dezelfde oppervlakte en dezelfde isolatie toch wel veel. Dat baart mij meer zorgen dan puur het feit dat ik veel geld kwijt ben aan energie. En dat met maar 3 personen! Thermostaat 19/16 graden zoals vermeld, vaatwasser 1x per 1,5/2 dagen aan, douchen totaal gezamenlijk zo'n 10/15 minuten per dag, standaard 38 graden met besparende douchekop, wasmachine 4 wassen per week altijd in het weekeinde (is dat nog steeds lager tarief). koken op inductie 's avonds. Wat opvalt is dat ons electriciteitsverbruik wel lager dan de buurt is, terwijl regelmatig diverse apparaten tegelijk aan staan, evenals lampen (tsja tienerdochter in huis :)) Ik heb het gevoel dat douche en met name koude winters er het stevigst in hakken, klopt dat? Misschien ga ik inderdaad maar eens het opgegeven nummer binnenkort bellen.
Reputatie 5
Badge +3
Beste rushpower,

Ik geef je zeker gelijk dat het warmteverbruik om onderzoek vraagt. Douchen en koude winters kosten relatief veel warmte inderdaad. Aan het ijken van een (warmte)meter zijn kosten verbonden. De kosten bedragen c.a. 400 euro (hier wordt een offerte voor gemaakt als je een ijking aanvraagt). Deze kosten worden berekend op basis van ongelijk. Dat wil zeggen, als de meter volgens de richtlijnen functioneert (of als er sprake blijkt van fraude aan de meter e.d.) worden de kosten voor de ijking bij je in rekening gebracht. Blijkt er inderdaad iets mis te zijn met de meter (zonder toedoen van een externe factor) dan nemen wij de kosten van de ijking op ons.

IJken is meestal geen aantrekkelijke optie, omdat uit de praktijk blijkt dat, van de geijkte meters:

* 42% niet functioneerde door een externe factor (fraude, demagnetisatie, zegelverbreking),
* 43% voldoet aan de gestelde normen
* 15% niet voldoet aan de gestelde normen

Daarnaast gaat het bij de 15% die niet blijkt te voldoen, ook om lichte afwijkingen. Hieronder vallen ook meters die minder registreren dan daadwerkelijk is verbruikt. Het staat je natuurlijk geheel vrij om een ijkformulier aan te vragen. Mijn advies is echter om eerst de situatie met een besparingsadviseur te bespreken.

Wat betreft je vraag over het goedkopere tarief in het weekend; je maakt gebruik van dubbeltarief. Dat betekent dat je doordeweeks tussen 23.00u en 07.00u, in de weekenden en op officiële feestdagen gebruik maakt van een goedkoper tarief voor elektriciteit. Om daar voordeel uit te halen is het belangrijk dat je er wel voldoende gebruik van maakt. Meer hierover lees je in het topic over dubbel- en enkeltarief.

Ik hoop dat je snel een verklaring kunt achterhalen voor het hogere warmteverbruik.

Groet, Kelly
Beste rushpower,

Ik geef je zeker gelijk dat het warmteverbruik om onderzoek vraagt. Douchen en koude winters kosten relatief veel warmte inderdaad. Aan het ijken van een (warmte)meter zijn kosten verbonden. De kosten bedragen c.a. 400 euro (hier wordt een offerte voor gemaakt als je een ijking aanvraagt). Deze kosten worden berekend op basis van ongelijk. Dat wil zeggen, als de meter volgens de richtlijnen functioneert (of als er sprake blijkt van fraude aan de meter e.d.) worden de kosten voor de ijking bij je in rekening gebracht. Blijkt er inderdaad iets mis te zijn met de meter (zonder toedoen van een externe factor) dan nemen wij de kosten van de ijking op ons.

IJken is meestal geen aantrekkelijke optie, omdat uit de praktijk blijkt dat, van de geijkte meters:

* 42% niet functioneerde door een externe factor (fraude, demagnetisatie, zegelverbreking),
* 43% voldoet aan de gestelde normen
* 15% niet voldoet aan de gestelde normen

Daarnaast gaat het bij de 15% die niet blijkt te voldoen, ook om lichte afwijkingen. Hieronder vallen ook meters die minder registreren dan daadwerkelijk is verbruikt. Het staat je natuurlijk geheel vrij om een ijkformulier aan te vragen. Mijn advies is echter om eerst de situatie met een besparingsadviseur te bespreken.

Wat betreft je vraag over het goedkopere tarief in het weekend; je maakt gebruik van dubbeltarief. Dat betekent dat je doordeweeks tussen 23.00u en 07.00u, in de weekenden en op officiële feestdagen gebruik maakt van een goedkoper tarief voor elektriciteit. Om daar voordeel uit te halen is het belangrijk dat je er wel voldoende gebruik van maakt. Meer hierover lees je in het topic over dubbel- en enkeltarief.

Ik hoop dat je snel een verklaring kunt achterhalen voor het hogere warmteverbruik.

Groet, Kelly

Beste Kelly, ons warmteverbruik is van 17 naar 39 GJ, meer dan een verdubbeling. Wat kun je ons adviseren, als wij aangeven dat ons gezinsituatie, omgeving en stookgedrag niet is veranderd? Eveneens stadsverwarming, sinds 2 jr Landis Gyr meter gekregen, woonoppl 47 m2, twee volwassenen. Wonen sinds 2005 en gem gebruik is 17-20GJ geweest. En door wie wordt de ijking uitgevoerd? Ik begrijp dat jullie dit zelf doen, en dit lijkt mij niet onafhankelijk? gr altintk
Reputatie 5
Badge +3
@altintk,

Welkom op ons forum. Je hebt hierover ook een apart topic gestart. Deze vindt je hier. Daar vindt je ook de inhoudelijke reactie(s) terug.

Kelly