Hoog sluipverbruik | Eneco Community
vraag

Hoog sluipverbruik

• 4 augustus 2017
  • 54 reacties
  • 3593 Bekeken

Badge +1
Hallo allemaal
We hebben nu ruim 8 maanden toon, bevalt prima.
Nu zijn we op vakantie en ik kijk even hoeveel de zonnepanelen opleveren en daar zie ik ook het verbruik bij, en nu valt me op dat ik overdag best nog wel veel verbruik.
S'nachts is er een regelmatige interval van verbruik wat opzich logisch is diepvries koelkast router en dat soort dingen staan aan, maar vanaf een uur of tien s'ochtends gaat het verbruik fors omhoog met regelmatige pieken van boven de 400 watt dat vind ik best wel Apart en in de middag rond 4 uur daalt het verbruik weer, je zou haast zeggen dat het huis gebruikt wordt.......
Nu is mijn vraag, hebben jullie dat ook en is het een normaal gegeven?
Ik zit per dag nu we op vakantie zijn op een verbruik van 4,1 kilowatt per dag we hebben een hoekhuis en de meeste sluopverbruikers zijn uit of mee op vakantie, het is 22 graden in huis en dat blijft redelijk stabiel, hopelijk is het niks verontrustend.
Vriendelijke groeten Sietse

54 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Toen wij op vakantie waren gebruikte wij +/- 2 KwH per dag.
Wij hebben weinig sluip verbruikers.
Doe anders eens de test Sluipgebruikers op TOON op tablet.
Badge +1
Dat heb ik al eens gedaan en het sluipverbruik was 138watt, dat is ook niet het probleem ik zie overdag een verdrievoudeging van het verbruik dat is zo vreemd, dat terwijl we nu op vakantie zijn alle playstations en xbox de tv's, opladers allemaal uitgeschakeld zijn
Is toon wellicht aangesloten op een analoge meter met sensor, of slimme meter?.

Bij analoog zou de sensor wellicht verkeerd of los zitten
Reputatie 6
Badge +7
Zijn die pieken ook regelmatig kwa tijden of zijn ze volledig willekeurig kwa tijd en de duur ?
Vriezer en koelkast zijn m.i. de "boosdoeners" als overdag de temperatuur oploopt, slaan die vaker aan. Met gevolg pieken in het stroomverbruik.
Misschien daar eens een slimme stekker tussen om die te monitoren?
Reputatie 4
Badge +3
In de vakantie grafiek van de nacht gelijk aan de dag bij ons. Toch 25gr. buiten overdag

Reputatie 7
Badge +9
Belangrijk is om eerst te weten wat voor meters TS heeft. Bij analoge meters kan je het gaan zoeken bij je sensors. Bij slimme meters weet je zeker dat er iets staat te loeien als een gek..

Toevallig niet de sleutel aan iemand gegeven om de planten te doen ofzo?
Belangrijk is om eerst te weten wat voor meters TS heeft. Bij analoge meters kan je het gaan zoeken bij je sensors. Bij slimme meters weet je zeker dat er iets staat te loeien als een gek..

Toevallig niet de sleutel aan iemand gegeven om de planten te doen ofzo?

Precies wat ik al voorstelde ff afwachten op reactie ts
Badge +1
Hallo ik heb een slimme meter en er komt inderdaad iemand de planten water geven om de 2 dagen, maar water geven gebruikt geen stroom bij mijn weten, dat verklaard niet waarom ik tussen 10 uur en 16.00 uur met pieken van 400 watt zit, planten water geven duurt hooguit 10 minuten en gebeurt s 'avonds, zal kijken of ik een screen shot kan plaatsen
Reputatie 7
Badge +9
Misschien gebruikt die gene wel stroom? Door te stofzuigen? Of?
Misschien een boiler? Als je die hebt, hadden wij in het begin ook last van.
Dan lijkt mij toch wat @Brandje ook al aangaf de koelvriesconbinatie de boosdoener. Zeker als hij al wat ouder is of geen non frost kan hij ook zonder te openen meer getbruiken
Reputatie 4
Badge +3
Dan moet deze echt oud zijn! Die van ons komt niet boven de 150Watt uit.
Dan lijkt mij toch wat @Brandje ook al aangaf de koelvriesconbinatie de boosdoener. Zeker als hij al wat ouder is of geen non frost kan hij ook zonder te openen meer getbruiken

Precies Mark,

Ik heb een koel-diepvries combinatie met 2 motoren (gelukkig) en meer dan 10 jaar oud.
Dus uitschieters naar 400 kWh is vrij normaal als ze gelijktijdig aanslaan.
Badge +1
Vrieskast is een no frost de koelkast staat in vakantie stand dat betekent dat hij een constante temperatuur van 15 graden aanhoud voor anti bacteriën de combinatie is 5 jaar oud je zou verwachten dat dat dan juist minder stroom verbruikt dan waneer hij op 4 graden staat
Badge +1
Hier een screen shot
Reputatie 4
Badge +3
Is dit zo op meerdere dagen en op de zelfde tijdstippen?
Badge +1
Ja het is bijna elke dag zo, denk dat het toch met de warmte te maken heeft
Als mijn zonnepanelen beginnen te pieken gaat ook het stroomverbruik omhoog.
Oja ik heb geen boiler.
Gewoon na je vakantie de zaak monitoren.
Nu is het allemaal gissen.
Reputatie 6
Badge +3
Volgens mij heb je twee apparaten continu aanstaan, waarbij de ene ongeveer elke drie kwartier relatief kort aanslaat, opgenomen vermogen zo'n 150W, en de andere elk halfuur, en staat dan wat langer aan, opgenomen vermogen zo'n 100W. Gemiddeld verbruik van beide zo'n 100W. De ene zou een koelkast kunnen zijn, de andere wellicht een aparte vriezer?
Gisteren was een vrij bewolkte dag, met af en toe zon. Dat je opgenomen vermogen gaat pieken als de zon schijnt, is een beetje vreemd. Als het al door toegenomen binnenhuistemperatuur komt, zodat de koeler(s) wat vaker aanslaan, dan nog moet de signaalvorm een beetje lijken op de vermogenssignalen 's nachts, en bovendien wordt het totaal opgenomen vermogen dan niet hoger. Dat is niet het geval. Dit lijkt me meer op een signaal dat gevormd wordt door een systeem waarbij de geleverde stroom (opwek) erg piekerig is, en de berekening van de opgenomen stroom uit fase loopt met de opwek. Het gevolg is dan dat er stroomverbruik berekend wordt terwijl dat niet aan de hand is.

Kun je dezelfde grafiek nog een keer plaatsen (van dezelfde periode, dat is even belangrijk), met de opwek erbij? Om te kijken wat het verband is tussen opwek en verbruik. Twee nieuwe grafieken (verbruik, en verbruik+opwek, over een andere, maar gezamenlijk dezelfde periode) is uiteraard ook goed.
Badge +1
Ja dat denk ik ook, zal alleen niet meevallen, in een normale situatie is er eigenlijk altijd wel iemand thuis, daarom valt het nu ook pas op, toch maar eens een paar van die stekkers kopen als ik m'n vrouw zo gek krijg, die wil liever nog 2 rookmelders, maar misschien blijft er nog wat van het vakantie budget over ??
Badge +1
Dit is met zonnepanelen, ik heb inderdaad een aparte koelkast en vriezer

Oké duidelijk!
Begin eens de koeling en vriezer, zoals ik eerder voorstelde, te monitoren.
Met een slimme stekker gaat dat erg mooi.
Maar je kan uiteraard ook bij de bouwmarkt een een veel goedkopere verbruiksmeter kopen. Die kost ongeveer 10 euro.
Reputatie 6
Badge +3

... en bijzonder piekerige opwek, gisteren, maar dat was op meer plekken aan de hand in NL.
Dank je voor het plaatsen.

Het wordt een beetje een technisch verhaal, vrees ik.

Ik denk dat het algoritme dat je toon gebruikt om het netto verbruik te berekenen een beetje rammelt. Da's ook niet zo vreemd, want de kWh meter van je netbeheerder geeft elke tien seconden zijn data door (netto opgenomen en geleverd vermogen (in W) en de totaal opgenomen energie (in kWh) ), terwijl de kWh meter aan de zonneinstallatie elke zoveel Wh een pulsje geeft. Die signalen lopen dus niet synchroon.

Toon registreert gemiddeld verbruik/opwek in perioden van 5 minuten. Als het opgenomen vermogen laag is (en dat is het geval) en het geleverde vermogen piekerig, dan kan het zo zijn dat in het ene blokje van 5 minuten net wat meer opwekregistratie is ten opzichte van de werkelijke opwek dan in het eropvolgende blokje, dat dan wat minder heeft dan in werkelijkheid. Het is maar net wanneer die pulsjes binnenkomen, net binnen, of net buiten die 5 minuten. Dat geeft dus per 5 minuten een verschilletje in geregistreerde opwek ten opzichte van de echte opwek.

De kWh meter van de netbeheerder geeft echte verbruiken en echt teruggeleverde stroom aan, daar zit dat verschilletje niet in (zou niet goed zijn, want aan de kWh's die die meter registreert is een prijskaartje verbonden). Het gevolg is dat het verschil per blokje (tussen opwek, teruglevering en netto verbruik) toegekend wordt aan het bruto (berekende) verbruik, hetgeen een piekerige, en wat hogere bruto verbruiksregistratie in toon oplevert dan daadwerkelijk het geval is.

Welke software versie heeft je toon? Als die wat ouder is, dan zou een update wellicht nog wat kunnen helpen, tenminste als de bruto verbruiksberekening intussen aangepast is.
Badge +1
Dank voor de uitleg, ik denk dat je helemaal gelijk hebt, vanuit een zeer zonnig Italië 41 graden vandaag vriendelijke groeten en hartelijk dank voor de hulp.

Reageer