Hoog electra verbruik tijdens vakantie | Eneco Community
beantwoord

Hoog electra verbruik tijdens vakantie

• 5 augustus 2019
  • 34 reacties
  • 589 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 23 reacties
Hallo,

Ik ben een klant van Eneco sinds 2010. Afgelopen jaar heb ik verhuisd naar een nieuwe woning (nieuwbouw met slimmemeters) met zonnepanelen. Ik vind mijn electriciteit verbruik veel te hoog. Ik woon alleen maar volgens die Maandoverzicht die krijg ik elk maand ik gebruik meestal meer dan verwacht.

Voorbeeld - ik was vanaf 30 Juni tot 23 Juli met vakantie gegaan. Door Eneco mijn verbruik was rond 88 kWh! Wat grappig is is dat meestal gebruik ik tussen 90-100 kWh per maand!

Alle stekkers waren uit. Alleen de koelkast zet ik altijd op Vakantie Modus. Hoe is het mogelijk dat mijn verbruik zo hoog is???

P.S: Pardon voor mijn Nederlands. Ik kom uit buitenland.
icon

Beste antwoord door Brandje 5 augustus 2019, 14:08

Vandaar mijn advies ga de standen monitoren, om dat inzicht te krijgen.
Uiteindelijk zijn die standen maatgevend bij opmaking jaarnota.

Je kan ook bij Eneco hier op het forum, nu je enige tijd hier woont, een tussentijdse service berekening laten opmaken om te zien of je voorschotbedrag per maand wel in lijn ligt met je daadwerkelijke verbruik en teruglevering.
Bekijk origineel

34 Reacties

Heb je een Toon®️ en Zon op Toon®️ Ivm je zonnepanelen?
Ik heb geen TOON.

De meterkast bevindt zich in de hal (ik woon in de appartment) en het is niet mogelijk om Toon te installeren (thermostaat bevindt zich langer dan 6 meters van de meterkast).
Oké duidelijk!

Als je het maandoverzicht wat Eneco verstrekt niet vertrouwd, dan zou je de meterstanden van je slimme meterstanden moeten gaan monitoren om je zelf inzicht te geven.

Ook zou je de gratis App Mijn Eneco kunnen gebruiken, hoewel die icm een PV nog niet 100% juist is.

Zijn jouw zonnepanelen wel bekend bij Eneco?
Aangemeld ooit bij www.energieleveren.nl ?
Ik heb die zonnepanelen aangemeld op de website een jaar geleden. Het is al bekend bij Eneco. Ik zie hoeveel energie wek ik zelf op. Maar ik vind mijn verbruik (voor 1 persoon) veel te hoog. Een buurman van boven was hele maand thuis en had minder gebruik dan ik op vakantie! Onlogisch.
Vandaar mijn advies ga de standen monitoren, om dat inzicht te krijgen.
Uiteindelijk zijn die standen maatgevend bij opmaking jaarnota.

Je kan ook bij Eneco hier op het forum, nu je enige tijd hier woont, een tussentijdse service berekening laten opmaken om te zien of je voorschotbedrag per maand wel in lijn ligt met je daadwerkelijke verbruik en teruglevering.
Reputatie 7
Badge +5
Dag @winterx,

Welkom op de Eneco Community!

Ik raad je ook aan je verbruik op bijvoorbeeld dagbasis te gaan bijhouden, om zo een beter inzicht te krijgen in wanneer je wat verbruikt. Hiervoor kan je de Eneco-App downloaden. Er zijn ook andere opties, denk bijvoorbeeld aan slimme meters, om inzichtelijk te krijgen hoeveel welk apparaat verbruikt.

Kan jij je profiel aanvullen met je klantnummer? Zo kunnen wij achter de schermen ook even meekijken.

Groet, Denise
Dag @winterx,

Welkom op de Eneco Community!

Ik raad je ook aan je verbruik op bijvoorbeeld dagbasis te gaan bijhouden, om zo een beter inzicht te krijgen in wanneer je wat verbruikt. Hiervoor kan je de Eneco-App downloaden. Er zijn ook andere opties, denk bijvoorbeeld aan slimme meters, om inzichtelijk te krijgen hoeveel welk apparaat verbruikt.

Kan jij je profiel aanvullen met je klantnummer? Zo kunnen wij achter de schermen ook even meekijken.

Groet, Denise

Bedankt. Ik heb mijn profiel aangevuld
Reputatie 7
Badge +5
@winterx

Bedankt!

Het valt mij op dat het telwerk wat je normaal verbruik registreert en het telwerk wat in die periode je teruglevering meet (telwerk 2) niet oploopt. Zie jij dit ook terug op de meter?

Groet, Denise
Kijk dat was te verwachten. 😉
Vandaar het eerdere advies even in de meterkast te “duiken” en de standen te monitoren/na te zien.

Maar gezien de reactie moderator (telwerk 2) denk ik eigenlijk dat het hier niet om een slimme meter gaat maar een digitale meter geschikt voor een PV.
Of heb je wel degelijk 4 telwerken?

Vermoedelijk staat de (slimme) meter in storing; dan is het slim je Netbeheerder te bellen.
Dit is mijn slimmemeter. Ik zag mijn verbruik en het is hoger vanaf 19uur avond tot 5-6 uur in de nacht. Ik heb alleen buitenverlichting in de schuur zoals deze

https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Verlichting/Armaturen/Plafond--wandarmatuur/Plafond--wandarmatuur/Lightronics-TPS-COMFORT-3-420-WT-OP/p/2850056439?prevPageNumber=2

Ik denk er is een fout in de EANcode registratie. Op Eneco App heb ik iets anders dan op de slimme meter.

Dit is vsn de Gasmeter

Reputatie 5
Badge +2
Hi @winterx !

Goed dat je ook daar naar hebt gekeken. Het nummer dat jij ziet staan op de meter is het meternummer, niet de EAN-code.
Ik heb het meternummer gelijk gecontroleerd en dat staat goed in ons systeem.

Groet, Vincent
Als rond 19:00 uur het realtime verbruik van teller 157 oploopt dan komt dat ongetwijfeld omdat je PV dan minder stroom opwekt en er dus meer stroom Uit het net wordt verbruikt.
Dit is vsn de Gasmeter

Hoi @winterx
Die code voor stroom en/of gas kan je zelf ook controleren via www.edsn.nl
Die bieden hier deze opzoek/controle mogelijkheid:

https://www.eancodeboek.nl/

En van mijn buurvrouw

In Augustus heb ik meer dan 2x keer meer verbuik dan haar. Maar zie werkt momenteel niet. Onlogisch.

Kan 2 buitenlampen zo veel electra verbruiken?
Dit is Augustus van mij

En van haar
@winterx

Bedankt!

Het valt mij op dat het telwerk wat je normaal verbruik registreert en het telwerk wat in die periode je teruglevering meet (telwerk 2) niet oploopt. Zie jij dit ook terug op de meter?

Groet, Denise

Deze vraag van de moderator staat nog steeds open?
Want het lijkt er dus op dat je slimme meter in storing staat.
Dan zou ik toch eerst even met je Netbeheerder gaan bellen.
Waar kan ik het vinden?

Reageer