Hoe weten jullie mijn verbruik in 2019? | Eneco Community
beantwoord

Hoe weten jullie mijn verbruik in 2019?

• 15 maart 2019
  • 5 reacties
  • 317 Bekeken

Ik heb zojuist mijn meterstanden doorgegeven en werd geconfronteerd met een akelige verhoging van het termijnbedrag. Zou te maken kunnen hebben met de aangekondigde verhoging energiebelasting, maar...

Als ik probeer wijs te worden uit mijn verbruik in Mijn Eneco, dan zie ik:

Startpagina
In 2019 heeft u 3% meer verbruikt dan in 2018.
In 2019 heeft u 20% meer verbruikt dan in 2018.

Klik ik vervolgens op Meer Details:

Vergelijken
In 2018 heb je 3.66% meer Gas verbruikt dan in 2017
In 2018 heb je 1.04% minder Stroom verbruikt dan in 2017

2019 vs 2018. Hoezo meer details. Waarop baseren jullie de cijfers van 2019? We zijn immers nog geen 3 maanden onderweg. Automatisch uitlezen van mijn slimme meter staat UIT. Jullie kunnen derhalve mijn verbruik in 2019 niet weten. Hoe wordt dit dan berekend? Het komt allemaal nogal wazig over.
icon

Beste antwoord door DeniseMR 18 maart 2019, 12:03

Dag @siem222,

Goede vraag! De berekening die we maken bestaat uit verschillende factoren waaronder je historisch verbruik, de vaste kosten en je aankomende verbruik t.o.v. het seizoen.

Het blijft een advies, wat betekent dat wij er ook naast kunnen zitten. Aan jou om het advies op te volgen of niet. Mocht je het niet vertrouwen, dan kijken wij graag met je mee en kunnen zonodig een handmatige berekening maken. Hiervoor hebben wij wel jouw meterstanden nodig.

Groet, Denise
Bekijk origineel

5 Reacties

Komt door de belastingverhoging op energie. Mijn rekening gaat ook met bijna 40% omhoog, allemaal belasting.
Reputatie 5
Badge +5
@siem222 ik spit graag wat dieper voor je! Jouw termijnbedrag is als volgt opgebouwd qua verbruiken:

Stroom daltarief 1044
Stroom teruglevering normaaltarief 1062
Stroom normaaltarief 915
Stroom teruglevering daltarief 488
Gas 1582

Er zit te allen tijde een extra risico ingebouwd. Het is om die reden ook een adviestermijn. Zoals eerder aangegeven mag dit worden aangepast naar eigen wens of inzicht. Teruglevering wordt hier wel genoemd, maar niet als verlaging meegenomen in de termijn. Wij salderen de totale opwek op de jaarnota.
Hoi Denise, bedankt voor je reactie.

Het lijkt me zinvol om nog wat dieper te spitten, ik ben vast niet de enige met een vraag als deze.

Mijn verbruik over het afgelopen jaar ziet er als volgt uit:

Stroom daltarief 1066
Stroom teruglevering normaaltarief 1068
Stroom normaaltarief 927
Stroom teruglevering daltarief 491
Gas 1427

De jaarnota bedraagt 1093,76. Ik heb 1116,00 in termijnen betaalt en krijg 22,24 terug.
Daarom vind ik een toename van het termijnbedrag van 93 naar 134 euro vreemd.
Kan jij dit ophelderen?

PS. Zolang deze discussie niet te persoonlijk is en het een algemeen belang dient vind ik het prima om 'm hier voort te zetten, maar heb in eerste instantie eigenlijk via het forum een topic gemaakt omdat de mogelijkheid om een directe email te sturen lijkt te ontbreken bij de contact mogelijkheden.
De achterliggende vraag is natuurlijk waarop de verhoging van mijn termijnbedrag is gebaseerd. Het is met bijna 50% gestegen!
Reputatie 7
Badge +4
Dag @siem222,

Goede vraag! De berekening die we maken bestaat uit verschillende factoren waaronder je historisch verbruik, de vaste kosten en je aankomende verbruik t.o.v. het seizoen.

Het blijft een advies, wat betekent dat wij er ook naast kunnen zitten. Aan jou om het advies op te volgen of niet. Mocht je het niet vertrouwen, dan kijken wij graag met je mee en kunnen zonodig een handmatige berekening maken. Hiervoor hebben wij wel jouw meterstanden nodig.

Groet, Denise

Reageer