Hoe herken ik een modulerende ketel? | Eneco Community
beantwoord

Hoe herken ik een modulerende ketel?

  • 22 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 379 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Liefhebber (level 10)
  • 13 reacties

Ik ben bezig mijn gasverbruik te begrijpen en daarna te verminderen. Ik probeer mijn Remeha Avanta 35c + Celcia 20 thermostaat goed in te regelen. Nou vraag ik me af: kan ik aan de daggrafieken herkennen of de ketel modulerend werkt? Ik krijg bij mijn grafieken het gevoel dat dit niet zo is, omdat hij steeds weer terug gaat naar 0. Volgens mij staan de instellingen van ketel en thermostaat goed. Wie kan mij inzicht geven hierover? De rode lijn is het gasverbruik vandaag.

 

icon

Beste antwoord door FireChief 23 oktober 2019, 22:46

Wat je ziet is waarschijnlijk pendelgedrag. Dat treedt op in modulerende ketels als de warmtevraag lager is dan het minimumvermogen van de ketel. Dat minimumvermogen is typisch een vierde van het maximumvermogen, en vroeg in het stookseizoen (nu dus) is dat meer dan voldoende om een modern geisoleerd huis warm te houden. De ketel brandt dan op zijn laagste modulatieniveau, en schakelt af en toe uit omdat zelfs dat minimumvermogen al teveel is om je huis op temperatuur te houden. Dat heet pendelen.

Die Remeha is in elk geval een modulerende ketel, ik weet niet of je thermostaat modulerend stuurt, maar als die twee samen gekocht zijn, dikke kans van wel.

 

Bekijk origineel

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hi @Gebe 

 

Het is lastig met zekerheid te zeggen of je ketel nu modulerend werkt met de informatie die je nu geeft. Als je bijvoorbeeld vloerverwarming hebt dan is je ketel altijd modulerend ingesteld. 

 

Groeten Chantal 

Reputatie 1
Badge

Ik gebruik de ketel alleen voor verwarming van het huis (iets van 7 radiatoren) en warm water in keuken en douche/bad-kamer. Niet voor koken.

Een paar keer per uur pieken in verbruik, en geheel terug naar 0, zegt niks over wel of niet moduleren? 

Reputatie 6
Badge +3

Wat je ziet is waarschijnlijk pendelgedrag. Dat treedt op in modulerende ketels als de warmtevraag lager is dan het minimumvermogen van de ketel. Dat minimumvermogen is typisch een vierde van het maximumvermogen, en vroeg in het stookseizoen (nu dus) is dat meer dan voldoende om een modern geisoleerd huis warm te houden. De ketel brandt dan op zijn laagste modulatieniveau, en schakelt af en toe uit omdat zelfs dat minimumvermogen al teveel is om je huis op temperatuur te houden. Dat heet pendelen.

Die Remeha is in elk geval een modulerende ketel, ik weet niet of je thermostaat modulerend stuurt, maar als die twee samen gekocht zijn, dikke kans van wel.

 

Reputatie 1
Badge

Dank, dat klinkt aannemelijk. Ik begin te vermoeden dat mijn Remeha Avanta 35c te zwaar is voor ons appartement. Zeker omdat ik electrisch kook. 

Ik begrijp dat een optie zou zijn het vermogen te verlagen door het maximum toerental van de CV-ventilator te beperken. Via de settings, bv van de standaard 42 naar 30. Heeft dat een risico als ik dat doe? 

Reputatie 6
Badge +3

Niet echt. De vraag is alleen of het helpt. Met het verlagen van het toerental komt het ketelwater kouder terug naar de ketel, omdat het langer onderweg is door je verwarmingsinstallatie. Dat zou het stoken gelijkmatiger kunnen maken, zodat het pendelen minder wordt. Andersom zit het water dan langer in de ketel, zodat ook het laagste ketelvermogen de watertemperatuur verder omhoog jaagt dan bij snellere doorstroming het geval is. Dat werkt weer pendelen in de hand. Er zit ergens een optimum in die pompinstelling, en dat zal proefondervindelijk bepaald moeten worden. 

Je zegt terecht dat je ketel waarschijnlijk te zwaar is voor je appartement. De meeste ketels in NL zijn overgedimensioneerd (want stel je voor, het zou eens gaan vriezen, en dan kom je thuis en is je huis niet binnen 20 minuten op temperatuur … kan echt niet ...). Je kunt ook de maximum keteltemperatuur terugschroeven. Dan pomp je bij een hoge warmtevraag minder warmte je huis in, en wordt dat pendelen ook wat minder. Ook hier weer: het zal proefondervindelijk uitgezocht moeten worden wat de beste keteltemperatuur is. Standaard worden ketels plankgas stokend afgeleverd (85-90 graden watertemperatuur). Kan zowiezo 15-20 graden minder in de meeste gevallen (tenzij je in een oud steens gemetseld boerderijtje zonder isolatie of wat dan ook woont).

Jouw grafiek toont pendel gedrag zoals @FireChief het goed uitgelegd heeft. Ik zou zeker de ketel vermogen verlagen naar zijn minimaal KW voor cv, en de aanvoertemperatuur niet hoger dan 60 graden laten gaan. Geen risico, als je je appartement niet warm krijgt dan verhoog je het vermogen weer in stapjes van 5%.
Avanta 35C is misschien een beetje (veel) overgedisponeerd voor een appartement, tenzij je een stortdouche hebt en het moet nog tegelijkertijd ergens anders warmwater getapt worden.

@ChantalS als je vloerverwarming hebt dan is jouw ketel altijd modulerend... naar mijn weten is een vloerverwarming niet bepalend voor het type ketel. Een aan/uit aangestuurde ketel kan ook moduleren en een vloer warm krijgen🤔

Reputatie 6
Badge +3

Nog even een opmerking over de toerental verlagen van de CV-ventilator. Dat moet je zeker niet zo maar doen. 

@FireChief  ging er hier boven van uit dat je het had over de CV-pomp toerental maar ik lees toch echt ventilator. En als je die echt bedoelt dan moet je daar vanaf blijven. De verbranding van de gassen is afhankelijk van de ventilator toerental en als die niet matched dan kan je onvolledige verbranding krijgen. Niet zuinig en kans op koolstofmonoxide!

Maar maak jezelf niet te druk over het moduleren. Daar hebben de ketels geen probleem mee. Wat je wel eventueel kan aanpassen (verhogen) is nadraaitijd  (van de pomp) tijdens het pendelen. Dan wordt de restwarmte  nog netjes rond gepompt en misschien net genoeg om je huis warm te houden. Die warmte kan beter afkoelen in de radiatoren dan binnen in de CV-ketel :-)

Reputatie 1
Badge

@ThehogNL inderdaad had ik het over het toerental van de CV ventilator. Dat is voor de Remeha de enige manier om het vermogen aan te passen volgens mij. Dank voor de waarschuwing! Toch lees ik er op diverse plekken over. Wordt blijkbaar vaak gedaan. Ik maak me overigens niet per se druk over moduleren, maar wel over pendelgedrag. Dat kan niet goed zijn voor een ketel, toch? Zie mijn grafiek hierboven, een aantal maal per uur pieken en steeds terug naar 0? Ik heb de aanvoertemperatuur al van 80 naar 60 teruggebracht. En eco-stand aangezet. Nadraaitijd van de pomp instellen, ga ik opzoeken in de Remeha handleiding, geen idee of dat kan. Meer kan ik niet doen dan lijkt me als ik jouw raad opvolg. Behalve waterzijdig inregelen, maar dat is best wat werk zo te zien. 

Reputatie 6
Badge +3

Pendelen is geen probleem voor een moderne CV ketel. Gaat ie echt niet sneller stuk van.

Reputatie 6
Badge +3

Wat betreft het vermogen, dat is inderdaad deels afhankelijk van de toerental van de ventilator. Maar het enige wat je veilig kan aanpassen is de max. vermogen (dus als de warmtevraag maximaal is). Alleen daar zoek jij niet naar. De ketel heeft namelijk op zijn minimale stand al te veel vermogen. De minimale ventilatorsnelheid verlagen is erg onverstandig.

Overigens is het een bekend probleem, vooraal bij de nieuwbouw waar nog gastketels staan. Ontzettend geisoleerd waarbij de waakvlam al bijna voldoende is om je huis warm te houden. Maar de cv ketel is wel nodig om bij het douchen het water op te warmen, vandaar dat is vaak zo krachtig is (28/32 kw). 

Misschien is een eneco warmtewinner wat voor jou? Die draait op een laag pitje en ontlast hiermee de CV ketel enorm.

 

Edit: vond net nog een leuke artikel https://energiepionier.nl/deze-cv-ketels-kunnen-op-een-laag-pitje-verwarmen/

Reputatie 1
Badge

@ThehogNL Ja, alleen max vermogen aanpassen bedoelde ik inderdaad. Ik dacht dat hij dan langer nodig zou hebben om te verwarmen, maar inderdaad is waarschijnlijk het minimum al te hoog van mijn cw5 ketel :-(. Is aanvoertemp lager dan 60 graden nog een aanrader in mijn situatie? Waarschijnlijk wel ivm condensatie? Dank voor alle info, ik ga me er weer verder in verdiepen :-). 

@Gebe Mijn reactie ging alleen om het aanpassen van maximale vermogen, minimale vermogen kan je ook niet aanpassen. Jouw ketel heeft een modulatiebereik tussen 20% en 100% waarvan 20%=5,9KW en 100%=29,5KW en dat is voornamelijk alleen bedoeld om aan de CW5 klasse te voldoen, en niet dat jij het perse nodig hebt voor CV. Maar natuurlijk je kan het aanpassen om aan jouw CV behoefte te voldoen, en de CW klasse te behouden. Elke keer dat de ketel opstart na warmtevraag van de KT of na een pendelstop, dan start de ketel altijd met 100% (starttoerental) en daarmee wil de ketel zo snel mogelijk de ingestelde aanvoertemperatuur bereiken met de beschikbare vermogen, en als je het al hebt verlaagd naar 60 graden dan maak je het eigenlijk alleen maar erger qua pendel gedrag. Als je het vermogen aanpast, bv naar 50%, dan start de ketel nog steeds op 100% en dan gaat hij meteen naar 50%, en vanuit daar gaat hij verder moduleren tussen de 20% en 50%, afhankelijk van wat de KT verder vraagt. 50% wordt de nieuwe 100% cv bedrijfbedrijf vermogen.

Het vermogen is niet deels afhankelijk van de ventilator toerental maar wel volledig afhankelijk, en de pompsnelheid is daar ook aangekoppeld, hoge vermogen = hoge pompsnelheid, lage vermogen = lage pompsnelheid. Dat betekent dat als de brandervermogen op 50% ingesteld is zonder verder aanpassingen van de pompsnelheid, dat daarbij 100% van de pompsnelheid hoort, als de brander naar 20% gaat moduleren dan draait de pomp nog op 70%, daarom is het even zoeken wat de beste instellingen zijn voor jouw situatie. Maar dat de kans op CO vergif kan ontstaan door slechte verbranding door het aanpassen van de CV vermogen, geloof ik niet in, omdat de gas/lucht verhouding altijd correct blijft, indien de ketel altijd netjes onderhouden wordt, en nieuwe pakkingen krijgt bij onderhoud aan de warmtewisselaar, ketel mantel en rookgasafvoer dat niet lekken, dan is er niks om zorg over te maken.

De ketels zijn altijd met fabrieksinstellingen geïnstalleerd omdat dezelfde type ketel moet jouw appartement warm krijgen maar ook een ongeisoleerd vrijstaand huis, anders hebben de ketels fabrikanten een probleem als het product de beloofde warmte niet kan uitgeven, ongeacht waar ze geïnstalleerd worden, en omdat zulke aanpassingen tijdrovend zijn voor de installateurs.

Reputatie 1
Badge

@berny dank voor je uitgebreide info! Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat mijn volgende stappen kunnen zijn, alles bij elkaar niet zoveel denk ik 🙂. Ook wordt het ondanks alle goede info een beetje off-topic tov de vraag 🙂

Reageer