Heb jij een slimme meter? Check hier de antwoorden op de meest gestelde vragen! | Eneco Community
Sticky

Heb jij een slimme meter? Check hier de antwoorden op de meest gestelde vragen!


Reputatie 5
Badge +5
Heb jij een slimme meter? Of wordt er binnenkort 1 geplaatst? Mooi! De meterstanden van de oude meter worden door de monteur opgenomen en aan ons doorgegeven, zodat jij dit niet hoeft te doen. Op de jaarnota zie je de meterwissel terug. De nieuwe meter begint op stand nul.

Met de slimme meter worden de meterstanden voortaan op afstand door de netbeheerder uitgelezen. Wij krijgen de meterstanden door van de netbeheerder wanneer het tijd is voor de jaarnota of wanneer je gaat verhuizen. Ideaal, daar hoef je er dus niet meer aan te denken! Zo voorkomen we geschatte meterstanden, waardoor je altijd goed afgerekend wordt. Daarnaast ontvang je elke 2 maanden een Verbruik- en Kostenoverzicht om inzicht te krijgen in je verbruik. Dit helpt energie besparen.

Heb ik dan ook dagelijks inzicht in mijn verbruik?
Ben je benieuwd naar je dagelijkse verbruik? Via Mijn Eneco kun je toestemming geven zodat wij dagelijks je verbruik en meterstanden kunnen uitlezen. Alles kun je op de voet volgen en je gegevens zijn goed beschermd.

Hoe kan ik de meterstanden toch zelf opnemen ondanks dat ze automatisch worden uitgelezen?
Als je de meterstanden wilt bekijken op de meter, kun je bij de elektriciteitsmeter beginnen op ooghoogte. Het display verspringt en geeft meerdere cijfers weer, maar je hebt T1 en T2 nodig. Of E1 en E2, het laag- en hoogtarief. Het is per meter verschillend wat de aanduiding is. Als je zonnepanelen hebt, zijn er nog 2 meterstanden die aangeduid worden met bijvoorbeeld TL1 en TL2. Voor gas zit de meter op kniehoogte en is er maar 1 meterstand, die van m3.

Hoe zit het met mijn privacy?
Je privacy is vanzelfsprekend gewaarborgd. Er zijn strenge, wettelijke richtlijnen en we hebben een privacy verklaring. Neem hier een kijkje voor meer informatie over de slimme meter! Je kunt je vraag ook in dit topic stellen, dan helpen wij je graag 😉

17 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik mis er een paar @Erica.

Mijn Eneco is niet UP to date, deze loop gemiddeld 2 dagen achter. Mochten mensen met slimme meters een controlepunt willen hebben, is http://slimmemeterportal.nl/ ook een goede.

Je kan ook je slimme meters administratief uit laten zetten, die kost niks en moet gebeuren door je netbeheerder. Je slimme meters worden inprincipe nu weer traditionele meters, netbeheerder mag alleen technische gegevens opvragen. Eneco zal vragen om de meterstanden indien de jaarnota eraan komt.
Reputatie 5
Badge +5
@mAiden top dat je meedenkt. Het gaat hier om de meest gestelde vragen 😉 jouw aanvulling viel hier niet onder maar is natuurlijk meer dan welkom!

Nog een aanvulling op het "achterlopen van data" dit is namelijk niet helemaal juist verwoord. Wij communiceren dat er een maximale vertraging van twee dagen kan zitten in het ophalen van de slimme meter data.
Ik wil geen slimme meter. Volgens Stedin ben ik dan mijn nachttarief kwijt.
Kan dat zomaar? Ik heb toch een contract met Eneco.
Reputatie 7
Badge +9
Ik wil geen slimme meter. Volgens Stedin ben ik dan mijn nachttarief kwijt.
Kan dat zomaar? Ik heb toch een contract met Eneco.

Dat klop totaal niet, medewerker van Stedin die jij gesproken heb heeft er blijkbaar geen kaas van gegeten.
Je behoud je nachttarief gewoon met slimme meters, deze hebben ook gewoon 2 telwerken.
Klopt, maar ik wil GEEN slimme meter.
Hoi Ricardo,

En toch heeft Stedin gelijk.
Ik heb altijd begrepen dat het afhankelijk is van de wijkkast. Als die wordt aangepast komt het stuursignaal voor de oude meters niet meer door en is het idd einde dubbel tarief.
Eneco staat hier uiteraard buiten, die is slechts leverancier en rekent de prijzen af.
Dag,

Enkele weken geleden heb ik twee slimme meters gekregen (1x Gas en 1x Elektra). De Stedin monteur heeft mijn email adres opgenomen en beloofd mij de oude meterstanden te mailen. Tot op heden heb ik die echter nog niet ontvangen.

Groet, RMK
Als het goed is heeft Eneco die ook en de monteur dient een omwisselbewijs aan je gegeven te hebben waar hij verplicht de standen op genoteerd heeft.
Zoniet dan zou je contact op moeten nemen met je Netwerkbeheerder.
Hallo,

krijg binnenkort slimme meters in huis, werkt mijn TOON dan nog naar behoren.

Had ergens iets gelezen dat er wat aanpassingen gedaan moeten worden, klopt dat.

Gr, jan
Hoi Jan,

Toon®️ hoeft nooit aangepast te worden aan slimme meters; hooguit een paar instellingen.
Belangrijker is dat je kijkt of je de P1 kabel voor de verbinding van je meetmodule met de P1 poort van je slimme stroom meter paraat hebt.
Geef ook even door wat het typenr van je huidige meetmodule is.
Dank je wel, Brandje.

ik heb net een slimme meter gekregen en nu krijg in een foutmelding dat hij mijn energieverbruik niet kan meten . de foutmelding is c11. Hoe kan ik dit oplossen

 

Hoi Crista,

 

Ik denk dat je huidige meetmodule niet geschikt is voor slimme meters. 
Wat is het typenr? Kijk even op de stikker aan de onderzijde van je meetmodule. 

Crista,

Heb zelf die storing niet gehad. Heb  je een  p1 kabel?

Storing C11: wat is het?

Met storing C11 geeft Toon aan dat je stroomverbruik op dit moment niet zichtbaar is. Als je af en toe het verbruik niet ziet, is dat niet erg. Toon blijft dan gewoon je verbruik meten. Het wordt vervelender als de verbinding langer dan een uur verbroken is (geweest). Dan kan Toon misschien je verbruik niet goed meer meten.

ik heb net een slimme meter gekregen en nu krijg in een foutmelding dat hij mijn energieverbruik niet kan meten . de foutmelding is c11. Hoe kan ik dit oplossen

 

Hoi @crista,


Overigens kan je hier de storingen zelf even terug opzoeken en terug lezen:

 

https://www.eneco.nl/klantenservice/producten-diensten/toon/storingen/

Aan de app heb je in ieder geval geen mallemoer. Klopt

voor geen meter. Je betaalt een maandtermijn..daar blijft je ver onder, je krijgt maandelijks een klopje op de schouder dat je minder hebt verbruikt en aan het eind van het jaar mag je gewoon bijbetalen hoewel je volgens gegevens van de app terugbetaalt hoort te krijgen. 
 

Vervolgens neem je contact op en worden de meest achterlijke vragen gesteld alsof er iemand met amper een schoolopleiding achter de toetsen zit? Hoe komt u aan het verbruikte bedrag dat u noemt? Eh..via gegevens slimme meter, meterstanden en APP??? Is uw maandbedrag lager dan wat uw termijnbedrag? Eh...JA!! 
 

Dan zal de meter wel in storing staan...NEE...dan geeft de APP de juiste standen niet weer...JAWEL...dan staat toch meter in storing maar kan u dat niet zien...Eh...wel eens een gangkast open gedaan? Dan heeft men geen interesse meer om je te antwoorden want “DE JAARNOTA IS LIJDEND EN U MOET DEZE GEWOON BETALEN”…

 

Eindconclusie: app is onzin...Eneco flest de boel met zn slimme meter. Woon alleen en heb het verbruik van een 5 persoonsgezin. Niets vreemds in huis. Alles LED..niet thuis gemiddeld uurgebruik 0,2 KwH en dagelijks gemiddeld 12. Dus van de paar uurtjes savonds tv en licht toilet  en klein aquarium zo’n verbruik? 😂

 

Tijd om eens een andere leverancier te gaan proberen. Iemand een idee?

De App is inderdaad alleen een handreiking/probeert inzicht te geven en is niet leidend voor de jaarnota. 
Ook staat in de disclaimer dat aan de gegevens in deze App geen rechten ontleend mogen worden. 

De jaarnota is gebaseerd op je meterstanden van je eigen meters in je meterkast. 
Dus de meest elementaire controle die bijna iedereen doet is om de eind standen te vergelijken met je eigen standen in je meterkast. 😏
De nota kan immers geschatte standen bevatten omdat idd je slimme meters, door welke oorzaak ook, in storing kunnen staan.😳

Uiteraard kan bij onjuiste standen altijd een correctie aangevraagd worden.
 

Overstappen is altijd slim ivm bonussen e.d., maar de systematiek voor opmaking jaarnota zal daardoor niet wijzigen.😏😉

Er zijn voldoende vergelijkingssites die je daarbij behulpzaam kunnen zijn. 

Reageer