Sticky

Heb jij een slimme meter? Check hier de antwoorden op de meest gestelde vragen!

Reputatie 4
Badge +3
  • Eneco Moderator
  • 355 reacties
Heb jij een slimme meter? Of wordt er binnenkort 1 geplaatst? Mooi! De meterstanden van de oude meter worden door de monteur opgenomen en aan ons doorgegeven, zodat jij dit niet hoeft te doen. Op de jaarnota zie je de meterwissel terug. De nieuwe meter begint op stand nul.

Met de slimme meter worden de meterstanden voortaan op afstand door de netbeheerder uitgelezen. Wij krijgen de meterstanden door van de netbeheerder wanneer het tijd is voor de jaarnota of wanneer je gaat verhuizen. Ideaal, daar hoef je er dus niet meer aan te denken! Zo voorkomen we geschatte meterstanden, waardoor je altijd goed afgerekend wordt. Daarnaast ontvang je elke 2 maanden een Verbruik- en Kostenoverzicht om inzicht te krijgen in je verbruik. Dit helpt energie besparen.

Heb ik dan ook dagelijks inzicht in mijn verbruik?
Ben je benieuwd naar je dagelijkse verbruik? Via Mijn Eneco kun je toestemming geven zodat wij dagelijks je verbruik en meterstanden kunnen uitlezen. Alles kun je op de voet volgen en je gegevens zijn goed beschermd.

Hoe kan ik de meterstanden toch zelf opnemen ondanks dat ze automatisch worden uitgelezen?
Als je de meterstanden wilt bekijken op de meter, kun je bij de elektriciteitsmeter beginnen op ooghoogte. Het display verspringt en geeft meerdere cijfers weer, maar je hebt T1 en T2 nodig. Of E1 en E2, het laag- en hoogtarief. Het is per meter verschillend wat de aanduiding is. Als je zonnepanelen hebt, zijn er nog 2 meterstanden die aangeduid worden met bijvoorbeeld TL1 en TL2. Voor gas zit de meter op kniehoogte en is er maar 1 meterstand, die van m3.

Hoe zit het met mijn privacy?
Je privacy is vanzelfsprekend gewaarborgd. Er zijn strenge, wettelijke richtlijnen en we hebben een privacy verklaring. Neem hier een kijkje voor meer informatie over de slimme meter! Je kunt je vraag ook in dit topic stellen, dan helpen wij je graag 😉

6 Reacties

Reputatie 6
Badge +4
Ik mis er een paar @Erica.

Mijn Eneco is niet UP to date, deze loop gemiddeld 2 dagen achter. Mochten mensen met slimme meters een controlepunt willen hebben, is http://slimmemeterportal.nl/ ook een goede.

Je kan ook je slimme meters administratief uit laten zetten, die kost niks en moet gebeuren door je netbeheerder. Je slimme meters worden inprincipe nu weer traditionele meters, netbeheerder mag alleen technische gegevens opvragen. Eneco zal vragen om de meterstanden indien de jaarnota eraan komt.
Reputatie 4
Badge +3
@mAiden top dat je meedenkt. Het gaat hier om de meest gestelde vragen 😉 jouw aanvulling viel hier niet onder maar is natuurlijk meer dan welkom!

Nog een aanvulling op het "achterlopen van data" dit is namelijk niet helemaal juist verwoord. Wij communiceren dat er een maximale vertraging van twee dagen kan zitten in het ophalen van de slimme meter data.
Ik wil geen slimme meter. Volgens Stedin ben ik dan mijn nachttarief kwijt.
Kan dat zomaar? Ik heb toch een contract met Eneco.
Reputatie 6
Badge +4
J.G.P. Lobker wrote:

Ik wil geen slimme meter. Volgens Stedin ben ik dan mijn nachttarief kwijt.
Kan dat zomaar? Ik heb toch een contract met Eneco.

Dat klop totaal niet, medewerker van Stedin die jij gesproken heb heeft er blijkbaar geen kaas van gegeten.
Je behoud je nachttarief gewoon met slimme meters, deze hebben ook gewoon 2 telwerken.
Klopt, maar ik wil GEEN slimme meter.
Hoi Ricardo,

En toch heeft Stedin gelijk.
Ik heb altijd begrepen dat het afhankelijk is van de wijkkast. Als die wordt aangepast komt het stuursignaal voor de oude meters niet meer door en is het idd einde dubbel tarief.
Eneco staat hier uiteraard buiten, die is slechts leverancier en rekent de prijzen af.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen