Geschatte meterstanden? | Eneco Community
vraag

Geschatte meterstanden?

• 5 oktober 2013
  • 40 reacties
  • 3312 Bekeken

Toon eerste bericht

40 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Even een kleine reactie tussendoor van moi.

dat het ergens in het eneco proces verkeerd gaat is al duidelijk te zien,
in mijn Eneco tussenstand "slim"

dit klopt ook nog steeds niet altijd.
maar het gaat langzamer hand de goed kant uit zo te zien.

je eigen slimme meter stand noteren werk nog steeds het beste.:rolleyes:

Het zal ook best wel goedkomen in de nabije teokomst.

En inderdaad, ik hoe nog trouw zelf de meterstanden bij.;)

vr.gr. het_toontje
Uiteindelijk gaat het om een juiste jaarnota met juiste standen en dat komt bijna altijd goed en soms gaat het fout en wordt er geschat.
In hoeveel gevallen; tja dat weten we niet; vandaar mijn voorstel aan Eneco om als het weinig is om dan pro-actief te handelen en contact met de klant te leggen.
Ongetwijfeld zal het ook te maken hebben met verschillende software systemen en bijbehorende interfaces. 
Kijk alleen maar eens naar de Politie, die krijgen het ook onvoldoende voor elkaar om systemen op elkaar af te stemmen, ook tussen korpsen. (Ik ben geen copper hoor, ik luister alleen naar de media)

Ook het 2 maandelijkse tussen overzicht zal ooit wel eens goed komen en dan is inderdaad een handmatig bijhouden een prima methode.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo het_toontje,

Dank voor je reactie en toelichting. Het is niet mijn bedoeling geweest je het idee te geven dat ik je naar de netbeheerder verwijs. Ik gaf aan dat wij de standen niet hebben opgevraagd, omdat je slimme meters hebt. Deze worden normaal gesproken uitgelezen en ontvangen wij deze gegevens.

Fijn dat je de juiste standen van 1 september 2013 ook nog even vermeld. Dat je graag een nota ontvangt op basis van de juiste standen (werkelijk verbruik), kan ik me goed voorstellen. Ik stel voor dat we een correctienota maken waarop we de juiste standen toepassen.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groet,
Mike

Goedemorgen Mike,

Inmmiddels heb ik vanochtend de correctienota ontvangen.
Daarover ontvang ik graag wat meer uitleg.

Je bovenstaande quote doet mij vermoeden dat de meterstanden van 1 september 2013 gebruikt zouden kunnen gaan worden voor de correctienota. (Misschien onterecht maar wel logisch, gezien de opnamedata van de jaarafrekeningen vooraf aan de slimme meters)
Helaas blijken de meterstanden van 1 oktober 2013 voor de correctienota te zijn toegepast, wat resulteert in een verbruik van 13 maanden.

Daarbij heb ik de meterstand doorgegeven geldend per 1 oktober 2013, op de correctienota wordt de oude datum 27 september 2013 gehanteert.

Eneco stuurt een jaarnota, stuur dan ook een jaarnota en geen nota over 13 maanden, waarbij de opnamedatum uiteindelijk ook niet correct is.
Persoonlijk vind ik de jaarafrekening een rommelig geheel, stuur een correcte correctienota berekend per 1 september 2013(12mnd) of per 1 oktober 2013(13mnd).
Bijkomend, omdat er over 13 maanden is berekend, gaat ook het termijnbedrag verder omhoog. Nu is dit in mijn situatie geen probleem, maar ik kan me zo voorstellen dat dit niet helemaal de bedoeling is of kan zijn.

Het lijkt een beetje op Murphy's low: "if there’s any way they can do it wrong, they will" ;)
(Notting personal)

Ik verneem van je.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo het_toontje,

Klopt inmiddels is er een correctienota gemaakt. Deze licht ik graag aan je toe. Je kunt mijn reactie binnen enkele werkdagen hier tegemoet zien 🙂

Groet,
Mike, Eneco
Reputatie 3
Badge +1
Hallo het_toontje,

Klopt inmiddels is er een correctienota gemaakt. Deze licht ik graag aan je toe. Je kunt mijn reactie binnen enkele werkdagen hier tegemoet zien :)

Groet,
Mike, Eneco

Thankx Mike, ik verneem je reactie.
In ieder geval een goed weekend.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo het_toontje,

Zoals beloofd kom ik terug op de kwestie rondom de meterstanden, de jaarnota en de inmiddels gemaakte correctienota.

Als eerst wil ik je laten weten dat we het erg jammer vinden dat we de standen van 1 september 2013 niet hebben gebruikt op de jaarnota. Graag leg ik je uit dat we normaal gesproken de meterstanden toepassen, die via de netbeheerder wordt afgelezen van de slimme meter. Dit doen we wanneer we de jaarnota maken. Vermoedelijk was er op dat moment een storing met het uitlezen van de meterstanden. Dat de stand van 1 september 2013 al bij ons bekend was, heeft helaas niet mogen baten. We hebben toch een schatting gemaakt van de meterstand op 27 september 2013. Ik ben met je eens dat het gepaster was geweest om de standen van 1 september 2013 toe te passen. We gaan intern onderzoeken, hoe we soortgelijke situaties in de toekomst kunnen voorkomen.

Helaas is het alleen mogelijk om een jaarnota te corrigeren, over dezelfde periode waar de oorspronkelijke jaarnota over gaat. Daarom houden we op de correctienota dezelfde datum aan als op de jaarnota. Wel hebben we de standen van 1 oktober 2013 toegepast. Deze ligt namelijk het meest dichtbij de toegepaste datum van 27 september 2013. Ik vind het jammer te lezen dat we hiermee niet aan je verwachting voldoen.

Vorig jaar hebben we de meterstand ontvangen op 3 september 2013. Volgend jaar, wanneer we de jaarnota gaan maken, vragen we de stand rond 27 september 2013 op. Je ontvangt dan volgend jaar een jaarnota van 27 september 2013 tot 27 september 2014.

Wat betreft het termijnbedrag meld ik je graag het volgende. We hebben de verbruiken omgerekend naar een verbruik in een heel jaar. Je betaalt, door het toepassen van 13 maanden verbruik, dus geen hoger termijnbedrag. Dit heeft te maken met het feit dat de standen op de jaarnota lager lagen, dan de standen op de correctienota. Ze lopen beiden tot 27 september 2013. Op correctienota vind je terug onder “Uw verbruik vergeleken met vorige perioden”, hoe je verbruik ligt ten opzichte van de voorgaande jaarnota’s. Deze verbruiken zijn omgerekend naar 365 dagen, met gemiddelde temperaturen. Hierop hebben we ook het termijnbedrag gebaseerd ?

Ik kan me goed voorstellen dat deze kwestie voor verwarring heeft gezorgd. We doen dan ook ons uiterste best om je volgend jaar een jaarnota toe te sturen, waarop we weer gewoon een verbruik van 12 maanden in rekening brengen. Omdat het dit jaar anders is gelopen, bied ik je onze excuses aan. Om onze excuses kracht bij te zetten, heb ik je inmiddels een attentie toegestuurd.

Ik hoop dat ik je hier mee een duidelijke reactie geef. Heb je toch nog vragen, stel ze gerust!

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Mike,

Je hebt het duidelijk verwoord, waarvoor mijn dank.
Het verblijd mij te lezen dat er intern aandacht wordt besteed om het proces voor de toekomst te optimaliseren.
De attentie was zeker niet mijn bedoeling, maar waardeer ik wel zeer.🆒
Voor mij is dit item dan ook beantwoord en verleden tijd.
Reputatie 4
Badge +1
Goed om te horen! Mocht je nog vragen krijgen, dan weet je me te vinden!

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Mike,

We wilden je bij deze toch nog even bedanken voor de zeer leuke attentie.
Reputatie 5
Badge +3
@het_toontje,

Mike is van een heerlijke vakantie aan het genieten, maar namens ons, graag gedaan! 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Inmiddels de jaarnota 2013/2014 ontvangen, en inderdaad is de periode nu correct.
Ook zijn op de nota de werkelijke meterstanden gebruikt, inclusief die ik ik op 6 december 2013 heb doorgegeven aan Kelly.
Helemaal goed dus. Chapeau.

Wel een puntje van aandacht is het afronden van bedragen op de nota.
Bij administratiekosten wordt €19,97 in rekening gebracht.
Daaronder wordt €19,96 korting gegeven.
Per saldo betalen €0,01

En nee hoor, er hoeft zeker geen verrekening plaats te vinden hoor.;)
Puur een aandachtspuntje
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Willem,

Goed om te horen dat de jaarnota nu helemaal in orde is. Zo hoort het natuurlijk ook. Fijn dat je ons nog even informeert!

Wat de afronding betreft, dat ben ik met je eens. Dat gaat niet helemaal goed zo. Ik zal dat intern wel aankaarten, want dat is niet de bedoeling. Dank voor de oplettendheid!

Groet, Kelly
Goedemorgen,
Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum reden is de geschatte meterstanden op de afgelopen zaterdag (7-12-2014) ontvangen jaar nota de eerste na het plaatsen van de slimme meters en het is er dus 1 met geschatte meterstanden ik zit bovenstaande allemaal eens te lezen het is zeer herkenbaar wat mij eigenlijk het meest verbaasd/irriteert is de data wanneer dit allemaal plaats heeft gevonden september 2013 en het nu iets meer als een jaar later dus nog steeds gebeurt. En Toon zegt leuk elke maand u heeft minder verbruikt dan ingeschat dus ga je een beetje uitkijken naar de jaar nota hoeveel krijgen we terug. Nou het was een teleurstelling (zacht uit gedrukt). Misschien is het een optie om voor de zekerheid tot het goed werkt gewoon een meterstanden kaartje in te laten vullen.
Reputatie 7
Badge +7
Goedemorgen,
Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum reden is de geschatte meterstanden op de afgelopen zaterdag (7-12-2014) ontvangen jaar nota de eerste na het plaatsen van de slimme meters en het is er dus 1 met geschatte meterstanden ik zit bovenstaande allemaal eens te lezen het is zeer herkenbaar wat mij eigenlijk het meest verbaasd/irriteert is de data wanneer dit allemaal plaats heeft gevonden september 2013 en het nu iets meer als een jaar later dus nog steeds gebeurt. En Toon zegt leuk elke maand u heeft minder verbruikt dan ingeschat dus ga je een beetje uitkijken naar de jaar nota hoeveel krijgen we terug. Nou het was een teleurstelling (zacht uit gedrukt). Misschien is het een optie om voor de zekerheid tot het goed werkt gewoon een meterstanden kaartje in te laten vullen.

ik ben het helemaal met je eens.
ook ik heb afgelopen zaterdag de jaarnota ontvangen.
heb ook slimme meters .
maar alles was geschat bij mij !!!
zie ook mijn laatste post op het forum (jaarnota)
wat op vreemde wijze heel snel naar onderen verdwijnt.

http://forum.eneco.nl/stel-vraag-61/jaarnota-7859/index3.html

vreemd dat Eneco/stedin geen actie onderneemt om zulke fouten te herstellen
lukt het niet om de meterstanden uit te lezen , dan gelijk actie ondernemen
naar de klant toe. ( geef ff je meterstanden door of zo 🙂 )
dan word er geen verkeerde niet kloppende jaarnota verstuurd naar de klant.

mvg,

jan
Reputatie 5
Badge +3
Beste Johan 4073 en Jvdl,

Voor de goede orde: jullie hebben dit onderwerp ook al aangehaald in dit Topic waar collega Martijn gereageerd heeft. Verder contact hierover verloopt via dat topic om het overzicht te bewaren.

Reageer