Geschatte meterstanden? | Eneco Community
vraag

Geschatte meterstanden?

• 5 oktober 2013
  • 40 reacties
  • 3312 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
@operator,

Inmiddels heb ik de jaarnota mogen ontvangen, buiten dat deze nota voor een gemiddelde klant meer vragen oproept dan antwoorden geeft, is er nog een fenomeen.
Sinds januari 2013 heb ik slimme meters.
Wat schets nu mijn verbazing, er staan geschatte meterstanden op?
Wat is er nu zo slim aan slimme meters als men niet eens de juiste meterstanden op de jaarnota krijgt.
Want ja, de standen kloppen niet.
Daarbij is mij, sinds de plaatsing van de slimme meters, ook niet meer door de netbeheerder gevraagd om een meterstand door te geven, wat uitermate logisch is daar dit automatisch gaat.
Daar vanaf 1 augustus 2013 Eneco zelf in deze verantwoordelijk is voor de meterstanden mag ik toch aannemen dat de juiste meterstanden op de jaarnote worden geplaatst.
Waarom dan nu geschatte meterstanden op de jaarnota?

40 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo het_toontje,

Bedankt voor je bericht en je feedback over de jaarnota. Graag leg ik je uit dat we ons best doen de jaarnota zo inzichtelijk en begrijpelijk mogelijk te maken. Ik lees dat de geschatte meterstanden voor verbazing zorgen, aangezien je in het bezit bent van slimme meters.

De slimme meters worden uitgelezen door de netbeheerder. Wanneer we geen standen ontvangen van de netbeheerder, wordt er inderdaad een schatting gemaakt. Om te bekijken wat er precies aan de hand is, vraag ik je om mij de actuele standen door te geven. Meterstanden worden niet door ons gevraagd, omdat normaal gesproken de slimme meters dit werk al doen. In dit geval is dit helaas niet gelopen.

Ik zie je reactie graag tegemoet.

Groet,
Mike, Eneco
@het_toontje
Heb je sinds  januari 2013 nooit een verbruikersoverzicht gekregen. Je energieleverancier moet die verbruiksgegevens 6 keer per jaar beschikbaar stellen.
Daartoe zijn ze wettelijk verplicht. Je moet zelf namelijk in de gelegenheid zijn om de werking van de slimme meters te kunnen controleren.
Heel vreemd dat jij nu de actuele meterstanden moet doorgeven. Als al driekwart jaar door de energieleverancier bij slimme meters geen standen worden ontvangen, moeten zij bij de netbeheerder aan de bel trekken. Er zit dus iets goed fout bij de energieleverancier en dan is het raar dat jij nu actie moet ondernemen waar zij het hebben laten afweten.
Nou, ik ben ook benieuwd naar de reactie (van Eneco dan), omdat ik ook slimme meters heb en daar blind op moet kunnen vertrouwen. Niet alleen op de accuraatheid bij de netbeheerder, maar ook op de verwerking bij de energieleverancier die mij de kosten daarvan in rekening brengt.
Reputatie 3
Badge +1
@Toon Econoom,

eerst even naar jou een reactie.
Ik heb de 2 maandelijkse overzichten gewoon ontvangen van Eneco.
De laatste dateert van 27 september 2013 gaande over de periode 1-7-2013/1-9-2013,
daarom verwonderde mij de geschatte standen op de jaarnota.
Dan begrijp ik er helemaal niets meer van. Eneco heeft dus de exacte gegevens. Waarom moet jij dan de meterstanden doorgeven.
Niet fris van Eneco om de suggestie te wekken dat het de schuld is van de netbeheerder.
Hopelijk worden ze gauw wakker bij Eneco en zorgen ze snel voor een aangepaste, correcte jaarnota.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo het_toontje,

Bedankt voor je bericht en je feedback over de jaarnota. Graag leg ik je uit dat we ons best doen de jaarnota zo inzichtelijk en begrijpelijk mogelijk te maken. Ik lees dat de geschatte meterstanden voor verbazing zorgen, aangezien je in het bezit bent van slimme meters.

De slimme meters worden uitgelezen door de netbeheerder. Wanneer we geen standen ontvangen van de netbeheerder, wordt er inderdaad een schatting gemaakt. Om te bekijken wat er precies aan de hand is, vraag ik je om mij de actuele standen door te geven. Meterstanden worden niet door ons gevraagd, omdat normaal gesproken de slimme meters dit werk al doen. In dit geval is dit helaas niet gelopen.

Groet,
Mike, Eneco

Goedemiddag Mike,
Thankx voor je reactie.

Ik zal eerst wat zaken op een rijtje zetten.
Normaliter liepen de jaarperioden van 1-9 tot 1-9 het jaar erop, waarbij de opnamedata van de meters rond deze datum werden opgevraagd/opgenomen.
Op de laatste jaarnota is de geschatte meterstand per datum 27-9-2013, al afwijkend dus van voorgaande jaren.
Daarbij heb ik al meerdere 2 maandelijkse overzichten ontvangen van Eneco, i.v.m. de slimme meters, waarvan de laatste de periode 1-7-2013/1-9-2013 betreft.
Per 1-9-2013 moet dus de meterstand bij Eneco bekend zijn geweest.

Daarbij zijn er wat data op de nota met verschillende looptijden (en dan bedoel ik niet de meterstanden ivm meterwisseling), in deze doelend op de transportkosten.
misschien begrijpelijk dat dit zo gebeurt, maar voor de gemiddeld klant nu niet erg duidelijk.

Betreffende de geschatte meterstanden.
Je verwijst naar de netbeheerder wat ik niet begrijp.
sinds 1-8-2013 dienen klanten aangaande de meterstanden zich te vervoegen bij hun energieleverancier en niet meer bij hun netbeheerder.

Hier een noot op Consuwijzer:
-Wie neemt de meterstanden op?
-Vanaf 1 augustus moet uw energiebedrijf de meterstanden opnemen, controleren en vaststellen. Uw energiebedrijf vraagt u jaarlijks om de meterstanden.
-Stapt u over naar een ander energiebedrijf, of gaat u verhuizen? Ook dan is uw energiebedrijf verantwoordelijk voor het opvragen van de meterstanden.
-U kunt de meterstanden doorgeven via een meterkaartje, telefonisch, e-mail of via internet. Ook kan uw energiebedrijf een meteropnemer naar u sturen.

Zoals dus al eerder door mij aangegeven is Eneco als mijn energieleverancier verantwoordelijk om de juiste meterstanden te verkrijgen. Krijgt Eneco dus geen meterstand van de netbeheerder zal men ze op een ander manier moeten verkrijgen.
Beroepen op de netbeheerder is in deze niet juist, de verantwoordelijkheid ligt per 1-8-2013 in deze bij Eneco als energieleverancier.

Onderstaand de meterstanden zoals door jou gevraagd.

De geschatte meterstanden.
Per 27-09-2013
18.1   1721
18.2   1859
G         721

Hierbij de werkelijke door mij opgenomen meterstanden.

Per 1-9-2013
18.1   1612
18.2   1746
G         737

Per 1-10-2013
18.1    1811
18.2    1954
G          770

Het gaat mij niet om terug ontvangen of bijbetalen, je moet toch je verbruik betalen, ik heb alleen graag dat de nota gebaseerd is op werkelijk verbruik.
Daar de 2 maandelijkse verbruiksoverzichten ook tot 1-9 lopen lijkt het mij duidelijker om de meterstanden ook per 1-9-2013 te verrekenen.

Ik hoop dat ik het een en ander wat heb kunnen verduidelijken.

vr.g het _toontje
Ik denk dat Mike helemaal niet verwijst; zich beroept op de netbeheerder.
Hij schetst alleen maar dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor de meterstanden en ook voor het doorgeven aan de leverancier.
Eneco is voor een juiste jaarnota inderdaad verantwoordelijk en dus afhankelijk van de netbeheerder.
Helaas moeten we hier constateren dat het, ook bij slimme meters, nog al eens verkeerd gaat.

Eigenlijk zou Eneco een controle systeem moeten hebben om bij schatting van de meterstanden, standaard dit te communiceren met de klant vooraf gaande aan de jaarnota.
De klant heeft dan alle kans en mogelijkheid om de juiste standen aan te leveren.
Reputatie 4
Badge +1
Hallo het_toontje,

Dank voor je reactie en toelichting. Het is niet mijn bedoeling geweest je het idee te geven dat ik je naar de netbeheerder verwijs. Ik gaf aan dat wij de standen niet hebben opgevraagd, omdat je slimme meters hebt. Deze worden normaal gesproken uitgelezen en ontvangen wij deze gegevens.

Fijn dat je de juiste standen van 1 september 2013 ook nog even vermeld. Dat je graag een nota ontvangt op basis van de juiste standen (werkelijk verbruik), kan ik me goed voorstellen. Ik stel voor dat we een correctienota maken waarop we de juiste standen toepassen.

Groet,
Mike
Hoi Mike,

Denken jullie misschien zelf ook al na over een oplossing zoals ik net schetste?
Reputatie 4
Badge +1
Dat is goed tip Brandje! Dat nemen we mee.... Het is wel zo dat het gelukkig is de meeste gevallen goed gaat. Het is immers gebruikelijk dat wij, als leverancier, sinds 1 augustus 2013 de standen op vragen. Dat het nu met de slimme meter is misgelopen, is natuurlijk erg vervelend. Thanks voor het meedenken en je feedback!

Groet,
Mike
Graag gedaan!
Het komt bij me op omdat er toch regelmatig dit soort zaken de revue passeren, waarbij ik me uiteraard realiseer dat het vermoedelijk relatief gezien zeeeer weinig voorkomt. Ik realiseer dat het vreemd klinkt, maar de melders hier zijn natuurlijk een "druppel op een gloeiende plaat"
En dan juist zou ik zeggen; dan is het de moeite waard en brengt weinig kosten met zich mee, zeker als het communiceren via Email wordt gedaan!

Perfect dat je het oppikt!
Reputatie 3
Badge +1
Hallo het_toontje,

Dank voor je reactie en toelichting. Het is niet mijn bedoeling geweest je het idee te geven dat ik je naar de netbeheerder verwijs. Ik gaf aan dat wij de standen niet hebben opgevraagd, omdat je slimme meters hebt. Deze worden normaal gesproken uitgelezen en ontvangen wij deze gegevens.

Fijn dat je de juiste standen van 1 september 2013 ook nog even vermeld. Dat je graag een nota ontvangt op basis van de juiste standen (werkelijk verbruik), kan ik me goed voorstellen. Ik stel voor dat we een correctienota maken waarop we de juiste standen toepassen.

Groet,
Mike

hallo Mike,

Uitstekende oplossing, ik zie de correctie nota deze kant opkomen.

Misschien wel interessant voor Eneco om uit te zoeken waarom er in deze geen meterstanden aanwezig waren ondanks de slimme meter.

vr.gr. het_toontje
Mike schrijft:

"Om te bekijken wat er precies aan de hand is, vraag ik je om mij de actuele standen door te geven"

Dus ik vermoed dat dat zeker zal gebeuren, mede ivm de wettelijke wijziging per 1 augustus 2013
Ik begrijp het nog steeds niet en ik wil het wel weten, want ik heb ook slimme meters net als velen met mij.
De netbeheerder geeft de juiste gegevens door, wat ondermeer blijkt uit de tweemaandelijkse overzichten die de klant heeft ontvangen.
Toch heeft Eneco geen gegevens om een correcte jaarnota te maken. Er wordt niets opgevraagd bij de klant, want die heeft slimme meters en dus wordt er geschat.
Dat blijkt niet goed te zijn en dan moet de klant alsnog zijn meterstanden doorgeven, waarop dan een gecorrigeerde jaarnota wordt gebaseerd.
Wat is dan nog het nut van slimme meters en moeten klanten met slimme meters nu extra alert zijn. Eneco geef eens een helder antwoord.
Reputatie 3
Badge +1
....................................................................................................
1e.) Hij schetst alleen maar dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor de meterstanden en ook voor het doorgeven aan de leverancier.
Eneco is voor een juiste jaarnota inderdaad verantwoordelijk en dus afhankelijk van de netbeheerder.
..............................................................................................................................

2e  Eigenlijk zou Eneco een controle systeem moeten hebben om bij schatting van de meterstanden, standaard dit te communiceren met de klant vooraf gaande aan de jaarnota.
De klant heeft dan alle kans en mogelijkheid om de juiste standen aan te leveren.

Hallo Brandje,

Even 2 passages uit je reactie.

1e passage;
Wettelijk is er per 1-8-2013 wat veranderd aangaande de verantwoordelijkheid betreffende meterstanden.
De energieleverancier is wel degelijk verantwoordelijk voor het verkrijgen van de meterstanden, hoe de energieleverancier deze meterstanden verkrijgt is een zaak van de energieleverancier en niet voor de klant.
De meterstanden kunnen dus aangeleverd worden door de netbeheerder, worden opgevraagd bij de klant door de energieleverancier of verkregen worden door een meteropnemer van de energieleverancier.
De verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van de juiste meterstanden ligt dus sinds 1-8-2013 geheel bij de energieleverancier, in deze dus bij Eneco.
Dit is Mike ook bekend.
Ik begrijp daarbij ook de uitleg van Mike.

2e passage
Je idee hierachter is uitstekend.
Een controlesyteem is geheel juist, Eneco dient in dat controlesysteem, eventueel automatisch bij niet ontvangen meterstanden netbeheerder voor een bepaalde datum, de klant een verzoek tot meteropname te sturen of een meteropnemer inschakelen.

vr.gr. het_toontje
Je leest mijn stelling denk ikverkeerd.
Wat er per 1/8 is gewijzigd dat ken ik wel.
Ik heb het alleen er over dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor het verkrijgen van de standen.
Vervolgens dient deze netbeheerder deze standen aan de leverancier door te geven/ te communiceren.
Aan dit alles heeft de klant geen boodschap, want er is maar 1 aanspreekpunt en dat is je leverancier.

Ik begreep toch duidelijk dat je dacht dat Mike verwees naar de netbeheerder; nee hij schetste net als ik hoe de verantwoordelijkheden van een ieder liggen.

Vandaar dat Eneco m..i. ook via de opvraag aan jou van de standen gaat kijken waar de communicatie tussen netbeheerder en leverancier fout gaat.
En uiteraard begrijpt de leverancier echt zijn verantwoordelijkheid wel om de standen te verkrijgen; simpel hij vraagt ze bij de klant op.

Kijk en nu komt het probleem, de klant denkt jullie hebben de standen toch? Nou nee dus, want er gaat iets fout; oke dan schatten en dan zeg ik dus nou geeft de klant dan de kans om een juiste stand door te geven.

Slimme meters en geschatte standen is helaas niet nieuws onder de zon, maar sinds 1 augustus 2013; komt e.e.a. duidelijk boven drijven.
Misschien voor de netbeheerder en leverancier nog een leerproces, om nog beter met elkaar te communiceren.
En ja ik weet dat het voor de klant allemaal niet interessant is; die heeft er geen boodschap aan en als ie dan een geschatte jaarnota krijgt is ie boos.
Zo zijn we weer terug bij af.

En let op wat ik hier schets geldt uiteraard geheel en alleen bij slimme meters.
Bij domme meters wijkt dat op bepaalde punten af. Denk daarbij aan klant niet thuis voor meteropname/ stuurt/vult opnamekaart niet terug/in.
Reputatie 4
Badge +1
Is goed, we gaan er mee aan de slag. Als er meer bekend is over de correctie, laat ik het aan je weten.

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge +1
Je leest mijn stelling denk ikverkeerd.
Wat er per 1/8 is gewijzigd dat ken ik wel.
Ik heb het alleen er over dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor het verkrijgen van de standen.
Vervolgens dient deze netbeheerder deze standen aan de leverancier door te geven/ te communiceren.
Aan dit alles heeft de klant geen boodschap, want er is maar 1 aanspreekpunt en dat is je leverancier.

.......................................................................................................................................................

Zover ik kan inschatten heb ik je niet verkeerd begrepen.
De netbeheerder is per 1-8-2013 niet meer verantwoordelijk voor het aanleveren van de meterstanden aan de energieleverancier.(maar mag dat wel natuurlijk)
De netbeheerder heeft wel nog de verplichting om minimaal 1x per drie jaar een fysieke controle uit te voeren (bij analoge meters en slimme meters die uit staan voor dataverzending).

=====
Vanaf 1 augustus 2013 is uw energieleverancier verantwoordelijk voor het verzamelen, controleren en vaststellen van meterstanden.
=====

Hoe de energieleverancier uiteindelijk aan de meterstanden komt is een zaak van de energieleverancier, maar dat de energieleverancier de wettelijke verantwoordelijke is voor het verzamelen, controleren en vaststellen staat vast.
Hoe de energieleverancier dat uitvoerend in zijn beleid verwerkt is geheel een interne zaak.
Duidlijker kan ik het niet maken (en ook niet eenvoudiger :)).

vr.gr. het_toontje
Hoeft ook niet duidelijker!

Je hebt het dus wel verkeerd begrepen! Wat je niet begreep ik volgens mij wat Mike en ik bedoelde met hoe de vork in de steel zit.
Ik heb meer het idee dat je de situatie niet wilt begrijpen. Ik bekijk het proces van beide kanten wat minder regide.

Het aanleveren van de (slimme) meterstanden is een continue proces, dat heeft verder niets te maken met een huisbezoek voor analoge of slimme meters, wat ook nog (kan) plaatsvinden.
En als deze communicatie fout gaat wat hier speelt hebben uiteraard beiden er baat bij een goede communicatie.
Er zijn zat klanten die nu ook al mopperen dat de standen niet beschikbaar zijn. Het loopt niet zo gladjes dus.
... De slimme meters worden uitgelezen door de netbeheerder. Wanneer we geen standen ontvangen van de netbeheerder, wordt er inderdaad een schatting gemaakt. Om te bekijken wat er precies aan de hand is, vraag ik je om mij de actuele standen door te geven. ...

... Ik begreep toch duidelijk dat je dacht dat Mike verwees naar de netbeheerder; nee hij schetste net als ik hoe de verantwoordelijkheden van een ieder liggen. ...
Op zijn minst werd hier de suggestie gewekt. Temeer omdat wordt gevraagd de actuele standen zelf door te geven.
Hier worden twee processen door elkaar gehaald. Bij de oude (domme) meters was het de verantwoordelijkheid van de klant om de meterstanden aan de energieleverancier door te geven. Om dat te doen kreeg je een brief met kaart om die standen in te vullen en op te sturen. Later mocht je ze ook via internet doorgeven.
Liet je dat na dan werd er een schatting gemaakt en na twee schattingen kreeg je de volgende keer een meteropnemer op de stoep.

De energiewereld en de overheid wilden daarvan af en hebben de slimme meter ontwikkeld. Die meter verstuurt de standen zelfstandig naar de netwerkbeheerder (verantwoordelijk voor de meetinrichting en de meting).
Die geijkte meting is exact en moet wettelijk tenminste 6 keer per jaar aan de energieleverancier worden doorgegeven. Die energieleverancier is verplicht om die gegevens schriftelijk aan hun klanten door te geven.
De klant kan dus niet meer iets nalaten waardoor er schattingen moeten worden gemaakt.
Als de energieleverancier geen waarden ontvangt, dan moet de energieleverancier dat aanhangig maken bij de netbeheerder. Niet de klant moet de waarden leveren, maar de netbeheerder.
In dit geval had Eneco zelf de netbeheerder moeten benaderen. Daar hadden ze waarschijnlijk nul op rekest gekregen, omdat die waarden door de netbeheerder gewoon zijn doorgegeven, wat blijkt uit het feit dat de 2-maandelijks overzichten door Eneco gewoon zijn doorgegeven aan de klant.
Er zit dus iets goed fout binnen de organisatie van Eneco. Schattingen zijn bij slimme meters uit den boze.
Ik heb een hoop geld moeten betalen om juist van deze ellende af te zijn.
Bij een goed ingericht proces zou dit helemaal niet moeten kunnen gebeuren.
Eneco had hier gewoon de hand in eigen boezem moeten steken en moeten zeggen: er is hier iets fout gegaan bij ons en wij zoeken dat onmiddellijk uit.
Niet de klant opzadelen met iets waar die niet (meer) voor verantwoordelijk is, het doorgeven van de actuele meterstanden.
Ik wil bereiken dat Eneco eens goed naar zijn interne processen gaat kijken, om in de toekomst dit soort fouten te voorkomen.
Slimme meters zijn een nieuwe technologie waar klanten op moeten kunnen vertrouwen. Dat geldt niet alleen voor energie, maar ook voor bijv. telefonie. Van een telefoonprovider mag je ook verwachten dat zijn registratiesystemen en zijn facturering correct werken. Daar heb ik nog nooit de vraag gekregen of ik zelf mijn verbruik wil doorgegeven.
Ook van energieleveranciers mogen we verwachten dat hun geautomatiseerde systemen op correcte wijze registreren en vervolgens factureren.
Dat is een vertrouwenskwestie tussen leverancier en klant en dan mag je verwachten dat zo’n leverancier waar je als klant van afhankelijk bent op correcte en heldere wijze communiceert.
Niet voor niks stel ik in een eerder bericht de vraag of ik met een slimme meter extra alert moet zijn. Wat doet Eneco om dit in de toekomst te voorkomen. Daarop wil ik – en ik neem aan ook andere klanten met slimme meter – graag een duidelijk en eerlijk antwoord van Eneco.
Hoe de verantwoordelijkheden liggen weten we wel, denk ik.
En met je samenvatting ben ik het wel eens, behalve, als je wat kort door de bocht stelt, dat als het fout gaat met het leveren van de standen dan moet de leverancier dat opvragen bij de netbeheerder. Daar heb je in essentie gelijk, maar de klant is daar de dupe van.
Dus kiest Eneco in mijn ogen terecht de meest slimme en snelle methode en vraagt het op bij de klant.

Neemt niet weg dat het hele proces beter op elkaar moet worden afgestemd, vandaar mijn voorstel, wat Mike oppikte, om iets in te bouwen om bij slimme meters en het moment van opmaak jaarnota te voorkomen dat er "klakkeloos" een geschatte stand uitrolt.

Kijk en daar zit volgens mij de essentie en daar zal ook gewerkt moeten worden. Wellicht dat dan ook het continue proces van standen uitwisselen beter loopt.

Mike zegt hiervoor nog: "we gaan aan de slag"
Reputatie 3
Badge +1
Hoeft ook niet duidelijker!

Je hebt het dus wel verkeerd begrepen! Wat je niet begreep ik volgens mij wat Mike en ik bedoelde met hoe de vork in de steel zit.
Ik heb meer het idee dat je de situatie niet wilt begrijpen. Ik bekijk het proces van beide kanten wat minder regide.

Het aanleveren van de (slimme) meterstanden is een continue proces, dat heeft verder niets te maken met een huisbezoek voor analoge of slimme meters, wat ook nog (kan) plaatsvinden.
En als deze communicatie fout gaat wat hier speelt hebben uiteraard beiden er baat bij een goede communicatie.
Er zijn zat klanten die nu ook al mopperen dat de standen niet beschikbaar zijn. Het loopt niet zo gladjes dus.

Beste Brandje,

Ook ik heb begrip voor fouten, maar dat houd niet in dat ik  hier niet op wijs, dat mogen ze bij mij ook.
Dat houd ook niet in dat ze niet aan hun verplichtingen moeten voldoen, contractueel en/of wettelijke.
Ik beargumenteer alleen hoe de feiten zijn, niet meer en niet minder.
Dat je dat leest als zijnde rigide of het niet willen begrijpen is jammer, maar iedereen zijn mening

De geschatte meterstanden zijn inmiddels door Mike opgelost, waarvoor dank.
Het waarom de werkelijke meterstanden niet beschikbaar waren verwacht ik later nog een reactie van Eneco.

Vr.gr. het_toontje
... als het fout gaat met het leveren van de standen dan moet de leverancier dat opvragen bij de netbeheerder. Daar heb je in essentie gelijk, maar de klant is daar de dupe van.
Dus kiest Eneco in mijn ogen terecht de meest slimme en snelle methode en vraagt het op bij de klant.

Dat ben ik niet met je eens. De netbeheerder is verplicht correcte standen door te geven aan de energieleverancier. De klant kan/mag daar nooit de dupe van zijn. Niks opvragen bij de klant, maar de jaarnota pas opmaken als je over de juiste waarden beschikt. Dan kan de klant nooit de dupe zijn.
Het moet toch niet zo gaan worden dat de klant problemen tussen netbeheerder en energieleverancier moeten oplossen.
Eneco moet gewoon zorgen dat z’n interne processen op orde zijn.

Steeds meer worden wij als burgers/klanten geconfronteerd met geautomatiseerde (controle)systemen. Wij moeten daar maar op vertrouwen. Toch geven tal van voorbeelden aan dat wij alert moeten blijven.
Neem die trajectsnelheidscontroles waarbij auto’s met fietsendragers (als voorbeeld) worden aangezien voor auto’s met aanhanger en bekeurd worden voor een te hoge snelheid. Duizenden bestuurders zijn ten onrechte bekeurd. Tot een enkeling de strijd aanging en de zaak aan het rollen bracht. Zelfs daarna hield de overheid nog een tijd lang vol dat het binnen de foutmarge viel.

Als er zaken mis gaan in geautomatiseerde systemen of interne processen, dan moeten we daar bovenop zitten, zodat de verantwoordelijken voor die systemen/processen hun zaakjes op orde hebben/maken.

... Mike zegt hiervoor nog: "we gaan aan de slag"Dat mag ik hopen ja en dat we nu eens een oprechte, duidelijke terugkoppeling krijgen.
Ik zeg in essentie heb je gelijk, dus...........................(schreef ik toch duidelijk)

Ik zoek alleen even de ruimte op die Eneco heeft om toch tot een exacte jaarnota te komen en dan is er niets mis mee als je de klant daarbij inschakeld.
De klant staat centraal en heeft er alle belang bij dat de jaarnota JUIST is.
Tenslotte zou iedere klant waar de jaarnota op zich doet wachten, boos worden; ik in ieder geval wel!!

Als................uiteraard, maar het interne proces zodanig wordt gestroomlijnd dat deze onmissies tot een minimum worden beperkt.
Uiteraard zullen er altijd fouten zijn, ook bij computers, ze immers door mensen geprogrammeerd
Nogmaals, wij hebben voor de slimme meters een behoorlijk bedrag moeten betalen om onder meer het voordeel te hebben dat we zelf geen meterstanden hoeven door te geven. Die waarden worden nu direct en exact doorgegeven aan de netbeheerder. Die exacte waarden worden door de netbeheerder doorgestuurd naar de energieleverancier voor de facturering.
In dit geval heeft Eneco die waarden ook inderdaad doorgekregen, zoals blijkt uit de 2-maandelijkse overzichten die de klant heeft gekregen.
Eneco heeft dus alle informatie, maar er zit een fout in hun proces. De klant signaleert een fout in de jaarrekening als gevolg daarvan.
In plaats van onmiddelijk in hun eigen systemen naar de fout en oplossing te gaan zoeken, stellen ze aan de klant een zinloze vraag, namelijk om alsnog de meterstanden te noteren en op te sturen, terwijl ze die gewoon al hebben of heel simpel bij de netbeheerder opnieuw kunnen opvragen.
Dat hoeft echt geen dagen te duren. Ik heb liever een jaarafrekening die een paar dagen later is, maar wel correct dan een jaarrekening die op tijd is maar niet klopt waarvoor ik dan weer in de pen of telefoon moet klimmen om het weer gecorrigeerd te krijgen.
Reputatie 7
Badge +7
Even een kleine reactie tussendoor van moi.

dat het ergens in het eneco proces verkeerd gaat is al duidelijk te zien,
in mijn Eneco tussenstand "slim"

dit klopt ook nog steeds niet altijd.
maar het gaat langzamer hand de goed kant uit zo te zien.

je eigen slimme meter stand noteren werk nog steeds het beste.:rolleyes:

Reageer