Geschat verbruik bij defecte gasmeter | Eneco Community

Geschat verbruik bij defecte gasmeter

Ik moet maar liefst €525,22 bijbetalen, louter en alleen, omdat de gasopmeter constateerde, dat mijn gasmeter stuk is.
Beginstand: 57999 en eindstand 58000. Dat klopt dus niet. Met een beetje 'natte vinger werk' kwam men tot een gemiddelde schatting over de afgelopen 5 jaar.
Ik heb in 2009 alle ramen voorzien van dubbelglas. Zolderdak en kruipvloer geisoleerd, met als logisch gevolg, dat ik rond de €400, - terugkreeg vorig jaar.

Ik zit nog steeds met die kapotte gasmeter. Geen Eneco-monteur of Stedin-monteur gezien om het kreng te vervangen. Klantnr: .(nota-nr: 450311238)
Kan het nog gekker?
Een klacht is nauwelijks per e-mail te melden, want die site functioneert blijkbaar niet.(uit Eneco-ogen gezien logisch), maar ik ga er niet mee akkoord.
Met vr. groet,
J.Otten

40 Reacties

Reputatie 3
Badge +3
Volgens mi moet een kapotte meter alleen bij Stedin gemeld worden en niet bij Eneco ?
Reputatie 4
Badge +1
Beste Johan,

Welkom op ons forum. Ik heb het klantnummer uit je reactie verwijderd. Dit is niet conform de huisregels. Omdat je reactie niet aansluit op de problemen op de vernieuwde website, heb ik je reactie verplaatst naar een nieuw topic. Zo is je vraag en ons antwoord ook gemakkelijk terug te vinden voor klanten op het Eneco Forum.

Je geeft aan dat je een jaarnota hebt ontvangen met een bijbetaling. Omdat de gasmeter defect is, hebben we een schatting gemaakt van het gasverbruik. Hierin betrekken we het gasverbruik van de afgelopen 5 jaar. Omdat je energiebesparende maatregelen hebt getroffen in de woning, verwacht je een lager verbruik dan de voorgaande 5 jaar. Verder geef je aan dat de gasmeter nog steeds defect is en er geen monteur is langs geweest. Ik heb de kwestie onder de loep genomen en ik geef je graag een reactie.

Ik stel graag voorop dat ik me goed kan voorstellen dat het vervelend is dat je een defecte gasmeter hebt. Vooral omdat er nog geen actie is ondernomen om de meter te vervangen of te repareren. Zoals bernard ook in zijn reactie aangeeft, is de gasmeter een verantwoording van je netbeheerder, niet van ons als energieleverancier. In jouw woonplaats is Stedin de netbeheerder. Hieronder informeer ik je over de contactgegevens van Stedin.

Stedin Netbeheer B.V.
Postbus 49
3000 AA Rotterdam

Telefoon: 088 896 39 63 (bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur)

Omdat de gasmeter van de netbeheerder is, kan ik hierin helaas niets voor je betekenen. Ik vraag je bij Stedin aan te geven dat de gasmeter defect is. Het is gebruikelijk dat Stedin dan actie onderneemt het probleem te verhelpen. Hieronder ga ik verder in op de schatting en je gasverbruik.

Ik heb de schatting die is gemaakt van het gasverbruik bekeken. Ik zie dat we je nu over het afgelopen jaar 2184 m3 in rekening brengen. Dit ligt iets lager dan het gasverbruik dat je eerder hebt gehad. Omgerekend heb je tussen 2005 en 2010, toen de gasmeter nog wel verbruik registreerde, 2400 m3 per jaar afgenomen. Dit is een verschil van ongeveer 9%. Uit de meterstanden van 6 mei 2010 leiden we af dat de gasmeter het gehele jaar heeft geregistreerd. Tussen 6 mei 2010 en 6 mei 2011 is er slechts 797 m3 gas afgenomen. Dit betekent dat de gasmeter gedurende dat jaar defect is gegaan. Het is niet aannemelijk dat je gasverbruik, door de energiebesparende maatregelen, is gedaald naar 797 m3 per jaar. Op basis van dit lage verbruik heb je vermoedelijk vorig jaar, van je vorige energieleverancier, geld terug ontvangen. Op basis van het gasverbruik van 799 m3 per jaar, hebben we je termijnbedrag vastgesteld toen je vorig jaar weer naar ons bent overgestapt. Dit termijnbedrag ligt aanzienlijk lager dan je in de voorgaande jaren betaalde toen je klant bij ons was. Hierdoor ontstaat er nu dus een naheffing op je jaarnota.

Op dit moment zie ik geen aanleiding om het gasverbruik dat we op de jaarnota schatten, in twijfel te trekken. Vooral omdat het al een stuk lager ligt dat je gemiddelde gasverbruik tussen 2005 en 2010. Ik stel voor dat, als de gasmeter is vervangen of gerepareerd, we na een jaar je gasverbruik bekijken. We beoordelen graag opnieuw of de schatting die we dit jaar hebben gemaakt reëel is. Omdat ik me kan indenken dat de bijbetaling wellicht onverwachts komt, bied ik je de mogelijkheid een betalingsregeling af te spreken. Als je hier gebruik van wilt maken, laat het dan weten!

Tot slot complimenteer ik je met de energiebesparende maatregelen die je hebt getroffen. Deze zullen zeker bijdrage aan een lager energieverbruik en hierdoor dus een lagere energierekening. Zoals ik hierboven heb toegelicht, kun je geen energiebesparing verwachten die zo fors uitpakt en je gasverbruik verlaagd naar 797 m3 per jaar.

Groet, Mike
Ook ik ben bij mijn volle verstand en verwacht ook geen laag gebruik als 797 m3 per jaar. *Maar sinds 2009 is mijn verbruik alsmaar verminderd. En u begrijpt, dat het dan een tegenvaller is, dat je 525 euro moet bijbetalen omdat er een gemiddelde is genomen (k noem het: Natte vingerwerk) vanaf 2007. Ook heb ik zelfs voor 1020 Watt aan zonnepanelen in de gang staan. Ze moeten echter nog wel aangesloten worden. Omvormer en bekabeling, dakpanbeugels, rails, etc, alles heb ik in huis. Dus ik ben echt wel goed bezig. Eneco had (heeft) een aanbieding voor zonnepanelen. Ik heb ze al (met toebehoren). Moeten alleen nog geplaatst worden. Is reeds doorrgegeven aan Stedin, dat ik binnenkort een stroomopwekker wordt i.p.v alleen maar afnemer qua electriciteit. Daarom valt het jaaroverzicht betreffende de jaarafrekening mij zwaar tegen. Ik mag aannemen, dat u mij begrijpt.

Met vriendelijke groet,
Johan Otten*
klantnr: verwijderd door moderator
nota nr: 450311238
De meneer die geconstateerd heeft, dat de gasmeter defect is, heeft dat toch doorgegeven, mag ik aannemen, of moet ik zelf contact opnemen met Stedin? Beetje van de gekke, want zijn (jullie) conclusie, mag toch niet leiden naar een 'geschat verbruik', en een extra betaling van €525,- of denk ik nu verkeerd?
Reputatie 3
Badge +3
Ik zou altijd aanraden regelmatig even een blik te werpen op de meters. Ik heb ook iets dergelijks gehad echter ik kijk bijna om de 2 dagen op de meter om de meterstanden te noteren (puur voor mijzelf). Ik heb het defect direct gemeld bij de netbeheerder en mij werd gevraagd wat de laatste standen waren.
Hierdoor heeft de netbeheerder de meterstanden niet hoeven schatten. Schatten is altijd in je nadeel.

Als je maar DIRECT actie onderneemt en dit meldt bij de netbeheerder en de allerlaatste standen doortgeeft is er niets aan de hand.
Reputatie 3
Badge +3
@Johanotten25 : hou altijd een slag om de arm. Je kan een aanname maken dat iemand iets voor jou dooreeft maar er kan altijd iets fout gaan waardoor dit niet gebeurd.
Bij aanname dat iemand iets voor je regelt : verifieer altijd of het gevraagde is uitgevoerd. Het beste hou je zelf alles zo veel mogelijk in de peiling.
Ondanks mijn 62ste levensjaar, sta ik nog steeds voor de klas als docent. M.a.w. ik heb het druk genoeg. Moet ik nou Eneco/Stedin of mijn gasmeter ook nog eens in de gaten houden?
Ik doe mijn werk (volgens mijn meerderen naar behoren). En om dan ook nog eens de gasmeter regelmatig te controleren, tussen het nakijkwerk door, wordt mij een beetje van de gekke. Van mij wordt perfectie vereist, hetzelfde mag ik toch ook verwachten van Eneco/Stedin? Ik hoef hun werk toch ook nog eens, op me te nemen? Als ik een denkfout maak; ik sta open voor welk advies dan ook.
Reputatie 3
Badge +3
Ikzelf laat niets aan het toeval over. Ik wil geen extra kosten dus hou alles wat ik afneem (van welk bedrijf dan ook) in de gaten. (UPC / eneco / mijn verzekeringen). Maar dat is mijn eigen keuze. Wellicht is een slimme meter iets voor je ? Meterstanden worden dan automatisch doorgegeven. Ik weet alleen niet of stedin de slimme meters wel actief in de gaten houd.
Je hebt gelijk 'Bernard', maar iedereen heeft toch zijn eigen verantwoordelijkheid. Als ik iets niet goed doe, word ik er direkt op aangesproken, binnen mijn werk. Zijn de grote bedrijven verworden tot iets waar kwantiteit boven kwaliteit wordt verheven? Het lijkt wel een ROC (binnen het onderwijs) Daar gebeurt momenteel hetzelfde.
Reputatie 3
Badge +3
UPC doet hetzelfde : Deze levert een Mediaplayer maar ook dit apparaat word niet in de monitoring bij UPC meegenomen. Dit is de verantwoordling van de "afnemer"
Met andere woorden:' Je kunt geen enkel bedrijf meer vertrouwen', tegenwoordig.
Hoe triest is dat.
Reputatie 3
Badge +3
Zo stellig ben ik niet.
Ik vertrouw alle bedrijven waar ik mee in zee ga maar als het om mijn eigen potomonnee ga ben ik liever zelf in controll 🙂 🙂
Badge
Beste Moderator,

In reactie op Johanotten schrijft u een uitgebreid bericht, waar u in het begin aangeeft zijn klantnummer te hebben verwijderd i.v.m. de huisregels. Dat is natuurlijk verstandig, maar in zijn reactie op uw bericht staat nogmaals zijn klantnummer onderaan. Misschien handig om deze dat ook te verwijderen?
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Johan,

Ik heb je klantnummer opnieuw uit je reactie verwijderd. In mijn vorige bericht heb ik aangegeven dat het plaatsen van je klantnummer niet conform de huisregels is. Helaas zie ik opnieuw het klantnummer in je reactie staan. Ik vraag je voortaan geen klantnummer meer op het forum te plaatsen. Je klantnummer is voor de moderators op dit forum al zichtbaar. @Zidamon bedankt voor het melden 🙂

Goed om te lezen dat je hard bezig bent om zelf energie op te wekken met zonnepanelen!

Het klopt dat we niet precies weten of de schatting die we nu hebben gemaakt, overeenkomt met je werkelijke gasverbruik ná de energiebesparende maatregelen. Daarom heb ik voorgesteld in mijn vorige bericht, om met de volgende jaarnota, het geschatte verbruik opnieuw te beoordelen. Zoals ik aangaf, zie ik geen aanleiding om aan te nemen dat we het gasverbruik nu onredelijk of erg hoog hebben geschat. In mijn uitleg heb ik toegelicht dat het geschatte verbruik al een stuk lager ligt dan je gemiddelde gasverbruik in de voorgaande jaren. De naheffing bedraagt overigens geen 525 euro. De naheffing bedraagt 363,80 euro. Samen met het nieuwe termijnbedrag komen we op een totaalbedrag van 525 euro. De bijbetaling betekent dat je ongeveer 30 euro te weinig per maand hebt betaald in het afgelopen jaar. Gezien het lage termijnbedrag is dit ook zeker aannemelijk. Mocht je gasverbruik op de volgende jaarnota toch lager blijken, beoordelen we de schatting dus opnieuw. Dat je niet op een naheffing had gerekend en teleurgesteld bent door de bijbetaling, kan ik me goed indenken. Als blijk van onze goede intenties heb ik je daarom een betalingsregeling aangeboden. Als je hier gebruik van wilt maken, hoor ik het graag van je.

Eneco heeft geen monteur die bij klanten thuis langskomt om de gas- of elektrameter te bekijken of te vervangen. Dit gaat altijd via de netbeheerder. De netbeheerder is de beheerder van het lokale gas- en elektriciteitsnet en is verantwoordelijk voor het onderhoud en de uitbreiding van het net en de aansluitingen daarop. Eneco heeft geen invloed op de verantwoordelijkheden van de netbeheerder. Daarom adviseer ik je toch contact op te nemen met Stedin en te vragen naar een oplossing voor het defect aan je gasmeter.

Groet,
Mike
Bedankt Mike,
Wil wel een betalingsregeling voor die €363,80, laten we zeggen 6 maanden, indien jullie daarmee akkoord gaan. Fact.nr:450311238
Groet,
Johan
Reputatie 4
Badge +1
Graag gedaan Johan. Ik stuur je nog even een bevestiging toe van de betalingsregeling. Ik hoop nog van je te vernemen of je met Stedin tot een oplossing komt!

Mike
Hoi Mike, *Ik heb vanochtend een e-mail gestuurd naar Stedin over de hele gang van zaken en ook dat die kapotte gasmeter er nog steeds hangt. Ik vind een e-mail handiger, omdat je anders weer 10 minuten in de wacht wordt gezet a raison van ...cent per minuut.
Nu maar even afwachten.
Groet,*
Johan
Reputatie 4
Badge +1
Goed om te horen dat je contact hebt gelegd. Ik hoop dat ze snel met een gepaste oplossing komen :)

Mike
Nu, 8 dagen later nog geen enkel bericht van Stedin ontvangen.
Ik zit nog steeds met die kapotte gasmeter. Geen Eneco-monteur of Stedin-monteur gezien om 
het ding te vervangen. En wie krijgt de rekening ervan gepresenteerd, denk je? Op overmacht door natuurrampen kan Stedin zich niet beroepen (zoals de blikseminslag te Nieuwegein).
De gasmeter is niet mijn eigendom. Het geld wat ik extra moet betalen is (lees: was) wel mijn eigendom.
Reputatie 3
Badge +3
@Johanotten25 : Eneco zal geen monteur sturen. Dit zal een Stedin actie moeten zijn. 
Heb je er al achteraan gebeld in de acht dagen wachten ?
Natuurlijk heb ik 2x gebeld en 2 emails gestuurd naar [email]Klantenservice@Stedin.net[/email] en naar  Stedin@meetbedrijf.nl, maar waarschijnlijk zijn ze te druk met 'Nieuwegein' Heb gebeld naar 
0900-0201 / 0800-9009 / 0888-963963, Bij Stedin kom ik er niet doorheen,noch wordt er gereageerd op mijn e-mails.
Reputatie 3
Badge +3
Ben zelf niet van eneco (of stedin) maar heb wel even de link van deze discussie via Twitter naar @Stedin verstuurd.
Reputatie 3
Badge +3
Soms gaan reacties via Twitter sneller omdat deze ook openbaar zijn.
Bedankt voor je moeite. Groet.
Beste Mike, 
Nu alweer 8 dagen geleden, dat ik bij Stedin aangaf, dat mijn gasmeter stuk is en daardoor zoveel moet bijbetalen en mijn maandelijks tarief zo werd verhoogd. Maar ondanks dat, zit ik zit nog steeds met de kapotte meter. Geen enkele reactie van Stedin.(2xgebeld, 2x ge-emaild).  Stel, dat ik erg negatief zou denken over Eneco, (stel) dan zou ik denken: Eneco houdt Stedin tegen om het mankement te verhelpen, want elke dag levert jullie geld op. Natuurlijk mag ik zo niet denken, want het zou een zeer kwaadaardig idee zijn.

Toch komt dat beeld af en toe bij me op. 'Stedin doet niks en Eneco vaart er wel bij.'
Kwantiteit van de Eneco-gebruikers voor kwaliteit voor de Eneco-gebruikers.
Jullie kunnen Stedin toch ook aansporen haast te maken met het euvel, want elke dag telt.

Reageer