Extreem hoog verbruik stadswarmte, stroom is normaal | Eneco Community

Extreem hoog verbruik stadswarmte, stroom is normaal

  • 22 januari 2019
  • 15 reacties
  • 506 Bekeken

  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 6 reacties
Hi iedereen,

Hopelijk kan iemand mij helpen, ik krijg opeens een nota en moet 1500euro extra bijbetalen.

Ik heb vorige week een uur aan de telefoon met de Eneco klantenservice gezeten, uiteindelijk zouden ze het in behandeling nemen, maar ik heb veder niets gehoord. Verder heb ik ook een mail gestuurd, geen reactie helaas. Dus misschien lukt het via deze weg.

Ik woon alleen in een nieuw appartement.
Mijn stroomverbruik is 2400 kWh, wat vrij normaal is.
Mijn warmte (stadswarmte) is 50 GJ (!)

De verwarming (vloerverwarming) heb ik pas in november gebruikt, en verder is het niet extreem warm of stook ik niet enorm o.d. ik loop gewoon met een trui en sokken aan rond.

Wie zou ik kunnen contacteren om het probleem op te lossen?

Groeten

15 Reacties

Het landelijke gemiddelde voor stadsverwarming is dacht ik 41 GJ.
Dus daar zit je idd iets boven.
Heb je de standen goed gecontroleerd!
Ook de beginstanden; die waren vermoedelijk gewoon 0?
Dan lijkt het erop dat je voorschotbedrag toch te laag is ingeschat.
Verder zou ik beginnen met het monitoren van je standen om zo te proberen inzicht te krijgen in je GJ verbruik.
Hi Brandje,

Het is een goed geïsoleerd (A) appartement van 70m^m (tussenlaag), en ik woon er alleen. Temperatuur staat op 19.7 graden. Het landelijk gemiddelde is inclusief voor villa's, gezinnen,...
Ik heb de standen goed gecontroleerd en zie dat zelfs deze maand het verbruik erg hoog is...
Heb je ook vergeleken met de buren?
Het aantal bewoners maakt niet zoveel uit; scheelt hooguit pas bij het aantal minuten douchen/warmwater gebruik.

Anders zit er toch niets anders op om de temperatuur nog iets lager af te stellen.
Reputatie 2
Badge +3
Wow. €1.500,- bijbetalen. Bij 19,7 graden > goed geisoleerd > relatief klein oppverlak...kan bijna niet kloppen joh...
De buren betalen 80euro per maand, zelfde appartement. En ze hebben de temperatuur op 20 graden staan...

Waar kan dit aan liggen? Ik vrees ervoor dat ik ook in de toekomst deze hoge rekeningen ga krijgen...
Ik begrijp daaruit dat jouw maand hoger is?
Want het te betalen bedrag zegt niet zo veel, maar het juiste jaar verbruik op de jaarnota des te meer.
Als je je standen goed bijhoudt kan je m i contact opnemen met 0800 0072 want die nemen “storingen” in behandeling.
Ja dat klopt, mijn maand is 185 euro, die van mijn buren 80 euro (omgerekend uit de jaarnota). Ik heb dat nummer al gebeld, en de 'storing' zou in behandeling zijn genomen, maar ik heb al meer dan een week geen gehoor...

Dat is de reden waarom ik een mail heb gestuurd, ook geen reactie.
Dus nu probeer in het via dit forum.
Ohhh dan zou ik toch echt eerst de storings afhandeling afwachten, die lijkt mij dan nu essentieel.
Zeker nu je vergelijkingsmateriaal hebt.
Dat verschil is wel erg groot.

En ik zou anders dat storingsnr nog eens bellen en de status van je eerdere melding opvragen.
ok, dat zal ik doen, dank voor je hulp!
Reputatie 5
Badge +3
Hoi @elly07

Bedankt voor het starten van dit topic, enorm balen van de hoge bijbetaling!

Graag reageer ik op je opmerkingen. Allereerst kom ik graag terug op de onterechte doorverwijzing naar onze Storingsdienst Warmte. Je kunt contact met hen opnemen wanneer er sprake is van een storing aan de levering van je stadsverwarming, met andere woorden wanneer de warmtevoorziening in jouw woning niet werkt.

De Storingsdienst Warmte is er niet om een hoog verbruik te verklaren of 'op te lossen'. Ik zie dat je hier tijdens het telefonische contact op 14 januari onlangs wel geadviseerd bent naar te bellen, dat is dus onterecht helaas.

De hoge bijbetaling op de jaarnota ontstaat deels natuurlijk door het relatief hoge verbruik. Hoewel ik niet wil spreken van extreem, op de jaarnota vind je op pagina 3 van 7 alle gemiddelde verbruiken in Nederland terug, kunnen we wel vaststellen dat je ruim bovengemiddeld verbruikt. Het gemiddelde in Nederland is 35GJ, voor een vrijstaande woning geldt 55GJ en voor bijvoorbeeld een flat/appartement is dat 24GJ.

50GJ steekt daar dus ruim bovenuit, echter betekent dat niet direct dat er een storing aan de meter of warmtelevering is. Het kan uiteraard ook simpelweg betekenen dat je verbruik, tijdens je eerste jaar van levering op dit adres, een stuk hoger uitvalt dan je zelf verwacht had.

Terugkomend op de oorzaak van de hoge bijbetaling. Wanneer we kijken naar het maandelijkse termijnbedrag voorafgaand aan de jaarnota, kunnen we achteraf makkelijk vaststellen dat dit veel lager is dan bij je verbruik past. 48 euro voor warmte én stroom is al snel te laag.

Ter vergelijking, een termijnbedrag van 50 euro is ons adviesbedrag voor een leegstaande woning (een adres in de verkoop bijvoorbeeld). Omdat je met dit bedrag - naast het verbruik, waar in een dergelijke situatie, niet of nauwelijks sprake van is - wél je vaste kosten buiten het verbruik om dekt. Denk aan energiebelasting en netbeheerkosten. Op de jaarnota vind je de kosten hiervan terug en uitgesplitst onder punt 2 en 3.

Met andere woorden zit je dus met een termijnbedrag van 48 euro zelfs nog onder een adviesbedrag voor een leegstaand pand.

Goed om ook de vergelijking met bijvoorbeeld de buren volledig te maken. Je geeft aan dat zij 80 euro per maand betalen. Weet je daarbij ook wat hun jaarverbruik voor warmte en stroom is? Zonder deze gegevens is het lastig vast te stellen waarom zij zoveel minder betalen dan jij, het termijnbedrag is hier immers op gebaseerd.

Verder valt ook het stroomverbruik voor een eenpersoonshuishouden mij op. Waar je zelf aangeeft dat dit vrij normaal is, kun je wederom op de jaarnota bij het overzicht van de gemiddelden nagaan dat je voor stroom net als voor warmte een bovengemiddelde verbruiker bent, uitgaand van een eenpersoonshuishouden.

Tot slot een advies wat betreft de ingestelde temperatuur. 19 graden is in alle eerlijkheid niet bepaald een heel 'zuinige' temperatuur te noemen. Gemiddeld genomen zou ik daarbij eerder denken aan 15 á 16 graden. Ook met het oog op het 'hoge' verbruik zoals je dat omschrijft in december. Gezien de wintertemperaturen buiten zal er gestookt moeten worden om de gewenste temperatuur van 19 graden te behalen en te behouden.

Natuurlijk gaat het hierbij om een afweging tussen kostenbesparing en comfort, aan jou uiteraard waar je de voorkeur aan geeft. Het is in ieder geval vrij gebruikelijk dat je (warmte)verbruik in een wintermaand relatief hoog ligt, zo ligt dat in de zomer weer juist vrij laag.

Kanttekening daarbij is bovendien de aanwezige vloerverwarming. Wellicht kunnen andere forumleden mij hierin bijvallen, als ik me niet vergis is het hierbij wenselijk om de ingestelde temperatuur met een maximum van twee graden aan te passen.
Hi Rodney,

Dank voor je duidelijke en uitgebreide reactie.

Ik snap dat mijn oude termijnbedrag van 48euro te laag was, en was mij ook bewust dat ik bij zou moeten betalen. Dat is echter het punt niet, het verbruik is onrealistisch hoog.

Mijn stroomverbruik staat op 2404 kWh. Dit is dus boven een 1-persoonshuishouden (1900), en onder een 2-persoonshuishouden (3050). Dit is wel acceptabel en realistisch.

Warmte is 50GJ, terwijl een appartement gemiddeld 24GJ is. Dit is niet realistisch. De verwarming stond enkel in Januari/Februari/Maart/November/ (1 week in) December aan. Dit jaar ben ik 3 maanden zelfs niet in mijn woning geweest.

Dit is simpel weg niet mogelijk...
Ik begrijp niet waarom de vinger naar mijn verbruik wordt gewezen, terwijl het niet mogelijk is dat ik zo een hoog verbruik heb. Ik zou het fijn vinden als iemand mij zou kunnen helpen onderzoeken waar het technische defect ligt. Is er geen specialist/monteur die mij hierbij zou kunnen helpen?
Ik betaal liever de monteur 1x dan dat ik de komende 10 jaar dubbele warmtekosten moet betalen.

Nu heb ik het gevoel dat het niet het belang is van Eneco om mij hierin te helpen, omdat ik ze nu extra moet betalen en ik zo een goede klant voor ze ben. Alsnog zou ik graag hulp ontvangen.
Reputatie 5
Badge +3
@elly07,

Bedankt voor jouw reactie. De reden waarom we naar je verbruik wijzen, is omdat dit simpelweg hetgeen is waarvoor je betaalt aan ons. Een energieleverancier brengt je verbruik in rekening. We kunnen je echter niet verklaren waar dit vandaan komt. Vergelijkbaar met een tankstation waar je brandstof tankt, zij vragen je te betalen voor de hoeveelheid die je tankt. Net zo min kunnen zij je verklaren waar je de benzine op gereden hebt.

De warmtemeter registreert je verbruik, daar gaan we dan ook van uit. Denk je dat je meter kapot is? Een defecte meter loopt niet sneller. De meter stopt dan juist met draaien.

De oorzaak van afwijkend- of hoger verbruik dan gemiddeld, ligt daarom in vrijwel 100% van de gevallen aan je binneninstallatie of een apparaat in je huis. Het is mij niet geheel duidelijk van welk 'technisch defect' er sprake is en waar je dit precies op baseert anders dan gemiddelde verbruiken in Nederland als uitgangspunt.

Natuurlijk kun je wel iemand in de arm nemen om je binneninstallatie na te laten kijken, je kunt je hiervoor wenden tot een erkend installateur.

Ook een advies is om regelmatig zelf je verbruik bij te houden, zo krijg je hier meer inzicht in. Dat kun je bijvoorbeeld doen door tweewekelijks op je meter te kijken en zo de standen bij te houden. Maar ook vanuit Eneco bieden we je daarbij graag hulp. Je kunt op ieder gewenst moment jouw meterstanden in Mijn Eneco invoeren om zo na te lopen of je verbruik nog wel in verhouding ligt met wat je maandelijks voorschiet. Zo heb je ook de gelegenheid je maandbedrag tussentijds bij te stellen om zo een hoge bijbetaling op de jaarnota tijdig te voorkomen.

Een zelfde soort berekening kun je ook bij onze klantenservice (telefonisch, social media/forum) het gehele jaar door opvragen. We kijken dan naar je verbruik tot dat moment, je betaalde voorschotten en daaruit vloeit een adviesbedrag voor de resterende termijnen tot je volgende jaarnota.

Ik hoop dat je begrijpt dat wij er niet vanuit gaan dat er iets mis moet zijn omdat er meer verbruikt wordt dan gemiddeld. In onze WarmteWijzer lees je meer algemene info terug over stadsverwarming, maar ook handige tips qua in te stellen temperatuur in combinatie met vloerverwarming en met het oog op besparen.

Je vindt dit document als pdf vrij gemakkelijk met 'Eneco WarmteWijzer' als zoekterm via een online zoekmachine.
Hi allen,

de monteur voor de binneninstallatie is geweest en kan niets vinden, alles werkt naar behoren.
Ik was net bij mijn buren aan de andere kant, zij hebben een iets hogere temperatuur in huis en betalen iets meer dan 50euro per maand.

Het is tijd dat Eneco actie onderneemt...
Reputatie 5
Badge +3
Hi allen,

de monteur voor de binneninstallatie is geweest en kan niets vinden, alles werkt naar behoren.
Ik was net bij mijn buren aan de andere kant, zij hebben een iets hogere temperatuur in huis en betalen iets meer dan 50euro per maand.

Het is tijd dat Eneco actie onderneemt...



Hoi @elly07,

Bedankt voor je reactie. Je kunt hiervoor telefonisch contact met ons opnemen. We kijken dan graag naar de mogelijkheden.

Groet, Audrey
Hoi @elly07 ,
Ik ben benieuwd hoe jouw probleem is opgelost.
Zelf heb ik een soortgelijk probleem in het appartement van mijn vader, alleenstaande man.
Al meer dan 10 jaar was het jaarlijks verbruik stadsverwarming constant. Eind 2017 is een nieuwe slimme meter geplaatst. Daarna is het verbruik schrikbarend gestegen. Twee keer zo hoog dan voorheen. Gevolg: een dikke bijbetaling en 50% verhoging van het maandbedrag.
Ik ben nu al 3 weken bezig de juiste persoon te spreken en ik ben van het kastje naar de muur gestuurd. Uren aan de telefoon gezeten. Energiewacht voor de binneninstallatie voor niks laten komen.
Vandaag gebeld door Eneco met de mededeling dat mijn vader meer is gaan gebruiken omdat hij meer doucht en de verwarming te hoog zet.
De afgelopen 2 winters waren strenger dan al die jaren ervoor. Deze man toonde geen enkel moment empathie en ging maar door met zn getrainde verkoopverhaal. Geen enkele hulp kan ik verwachten.
Zou graag vernemen hoe het bij u is opgelost.
zie veel verhalen hier van mensen die niet worden geholpen.

Reageer