Extreem hoog verbruik electriciteit en gas | Eneco Community

Extreem hoog verbruik electriciteit en gas

Reputatie 1
mijn gebruik is extreem hoog t.o.v. Gemiddeld.
2 onder 1 kap huis. met half keldertje- begane grond -deels vloerverwarming-
6 slaapkamers.
gemiddeld 4 bewoners.
GAS : 3.060 kubieke meter
Elektriciteit : 9.359 kWh

hoe kan ik uitzoeken waar dit allemaal blijft?
en hoe krijg ik dit onder controle ?

lekkages ?

info en tips zijn welkom!

17 Reacties

Begin als eerste wekelijks te monitoren, zodat je inzichtelijk krijgt wat en waarvoor er een hoger verbruik is.

De belangrijkste info ontbreekt: isolatie?

Lekkages gas?
Je bedoelt dus gas lekkage nà de gasmeter?
Dat zou je kunnen controleren door bij alle gasverbruikerd de gaskraan te sluiten. De meter geeft dan snel genoeg aan of er gas wegstroomt.

Misschien is vervanging CV aan de orde?
Staat de nachtverlaging vloerverwarming goed afgesteld?
Is er een klokthermostaat tvv onnodig gasverbruik.
Douchen qua tijdsduur beteugelen?

En dan het belangrijkste en grootste beslag energierekening isoleren woning; dubbel glas; vloer-/muur-/dak-isolatie, enz enz
Reputatie 1
Badge
Je moet inderdaad eerst uitzoeken wat je grootste verbruikers zijn. Daarbij is het wel handig als je je verbruik over de dag heen kan zien. Bijv met de toon thermostaat of een andere oplossing. Als je weet wanneer je op de dag het meeste verbruikt kan je gaan opsporen welke apparaten dat veroorzaken. Je kan domweg een voor een stroomgroepen uitzetten in de meterkast om te zien op welke groep de grootste verbruiker zit. Daarna kan je alle apparaten in die groep af. Daarbij is het dan weer handig om een kwh meter te hebben die je tussen apparaat en en stopcontact zet. Daarmee kan je Ale je apparaten af om de grootste verbruikers op te sporen. Als je Die hebt gevonden kan je wellicht op zoek naar een zuiniger alternatief.

Waar je verder natuurlijk op moet letten zijn apparaten die de hele dag maar aan staan. Pc van de kinderen? Aquarium? Standby verbruik van TV en audio apparatuur? Pomp van de vloerverwarming? Voor die laatste heb je automatische pomp schakelaars bijvoorbeeld.
Natuurlijk kan je je verlichting vervangen door led lampen, scheelt ook een hoop.
Reputatie 1
Dank voor jullie reacties.
is nog wel iets uit te zoeken voor mij!
Nou dat kan je wel zeggen.
Je zit met gas en stroom erg veel hoger dan het gemiddelde energieverbruik in Nederland.

Kijk ook hier eens rond:

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/snel-besparen/grip-op-je-energierekening/gemiddeld-energieverbruik/

Suc6 met je onderzoek.
En heb je nog aanvullende vragen; stel ze hier gerust, er zijn zat forumleden die je van advies kunnen zijn.
Reputatie 1
nogmaals dank.
er moet iets gebeuren.
ik zit er bijna aan te denken om er door een 'expert' naar te laten kijken.
dat scheelt me een hoop tijd.
als ik alle tips ga uitwerken zal het vast een hoop opleveren maar dan nog...
misschien is er wel één hele grote oorzaak?
Investeren in een goede besparing energieverbruik kost ongetwijfeld tijd en energie.
Ik zou minimaal beginnen met monitoren; een kleine moeite om de standen even te noteren.
Dat geeft inzicht en levert misschien meteen een grote oorzaak op😏🤔
Dat kan bv digitaal op de gratis site:

www.energiemanageronline.nl
Reputatie 5
Badge +3
@Hans FS al eens nagedacht om een Toon te plaatsen? Geeft je realtime inzicht in je gebruik.

Je elec en gas verbruik is bijna het dubbele van normaal. Weet je zeker dat je 2in1 kap woont? Wellicht hebben de buren geen energie rekening? 🙂
Reputatie 1
@Thehog.NL

ja, weet ik zeker 2 onder 1 kap.
buren wisselen ook nog wel eens dus dat lijkt minder waarschijnlijk..
wordt vervolgd!
Reputatie 1
@Brandje
de energiemanageronline.nl ga ik doen. goede tip!
Reputatie 1
Badge
Als de buren vaak wisselen wordt er misschien iets gekweekt daar op jullie kosten? 😃
Hans FS wrote:

@Brandje

de energiemanageronline.nl ga ik doen. goede tip!

Graag gedaan Hans!👍
Ik zou de intervallen mbt noteren van standen, zeker in het begin, op wekelijks houden, zodat je nog enigszins kan beredeneren waarom er een bepaald (hoog) verbruik is geweest.
Reputatie 5
Badge +1
Een dergelijk verbruik had ik jaren geleden ook in een vrijstaand huis overigens.
ik ben systematisch gaan zoeken en heb mijn electriciteitsverbruik aardig terug weten te brengen. Ik heb een paar van die meters gekocht waarmee je je apparaten kunt meten, zoals koelkast, vriezer enz enz.
Zo krijg je een aardig idee. Bij waren de grootverbuikers door de jaren heen;
ineffeciente wasdroger (heb nu een warmtepomodroger)
oude wasmachine
tuinverlichting met gewone gloeilampen
oude phlips LCD TV
pompen van de CV 😉
mechanische ventilatie
Extra vriezer met flinke ijslaag
vijverpompen 24/7
en zo meer

vwbt de CV pompen, die draaien nu alleen als de ketel warmte opwekt en dus niet meer 24 uur per dag. Om vastlopen te voorkomen in de zomer draaien ze elk uur enkele minuten.
dat scheelt al heel veel. (schaf een CV pomp schakelar aan die verdient zich erg snel terug)

de mechanische ventilatie heeft 3 standen en die stond 24/7 op stand 3.
kost ook heel wat gas trouwens want de warmte verdwijnt zo je huis uit.

lampen zijn allemaal led nu.

zodoende heb ik door de jaren heen het verbruik flink gereduceerd, maar zit ik qua gas nog altijd aan de hoge kant. Electra ia min of meer normaal.
Reputatie 1
@vChrisr; ik begrijp wat je bedoelt maar dat geloof ik echt niet. is geen logica in dit geval dus die 'parkeer 'ik even!
Reputatie 1
@RayDelft
dank je.
zitten zeker een paar dingen bij waar ik iets mee kan.

Visjes in de vijver moeten ook overleven... hoe heb jij dat slim ingesteld ?
Reputatie 5
Badge +1
De pomp in de vijver dient eigenlijk alleen om het water te laten circuleren. De pomp is nogal fors omdat het circulerende water via een watervalletje van een meter hoog terug in de vijver komt. Als hij uit staat is er voldoende zuurstof in de vijver vanwege de vijverplanten. Overigens hebben mijn vissen geen zuurstof meer nodig, want daar zorgen de reigers voor. 😪
nu draait de pomp alleen als we in de tuin zitten, voor de gezelligheid dus. Water en oeverplanten zorgen voor een gezond evenwicht.

Dit is de CV pomp schakelar die ik al jaren heb en die doet t prima. In een jaar terugverdiend.
https://www.tercalshop.nl/pompschakelaars/10-tercal-pompschakelaar-type-tpomp3-11e.html
Reputatie 1
@RayDelft die CV pomp schakelaar lijkt me een hele goede tip!
nog geen idee of de aansluiting echt zo simpel is maar dat is dan stap 2.
Reputatie 1
Gas en electr verbruik heb ik nog eens bekeken over een periode van 4 jaar en 6 maanden:
Gas : ruim 32 % opgelopen qua verbruik.
Elektriciteit : 18 % minder ( en nog steeds belachelijk hoog)

de Nefit topline ketel is nu ruim 9 jaar oud.

aantal vaste bewoners thuis is in die periode geleidelijk gedaald van 6 naar 3 a 4 .

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen