Extreem hoge jaarnota warmte | Eneco Community
beantwoord

Extreem hoge jaarnota warmte

• 27 juli 2019
  • 11 reacties
  • 306 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
Ik woon op dit moment in mijn allereerste eigen huur appartement met een woonoppervlak van 55m². Eneco heeft mijn maandelijkse prijs voor warmte, warm water en elektra ingeschat op €76 per maand. Nu heb ik gisteren mijn jaarnota ontvangen en moet ik schijnbaar €700 bij betalen omdat mijn maandelijkse bedrag te laag zou zijn. Ik heb volgens Eneco 21.81 GJ gebruikt in een jaar. Ik heb een ontzettende hekel aan warmte. Mijn kachels hebben het gehele jaar dicht gestaan omdat ik in een goed geïsoleerd appartement woon. Verder douche ik maximaal 5 minuten en is volgens Eneco mijn stroomverbruik lager dan verwacht (daar kreeg ik dus geld voor terug op de eindnota).

Mijn vraag is dus, hoe kan dit bedrag zo gigantisch hoog zijn? Ik woon alleen, werk full time en douche 1x per dag. Bij voorbaat dank!

P.S. Naast die €700 die ik moet bijbetalen, wordt mijn maandelijkse bedrag verhoogd van €76 naar €150. Dus in totaal is de jaarnota €850,-

P.P.S. Klantenservice werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. 3x naar de verkeerde afdeling worden doorverbonden, 15 minuten in de wacht staan en dat er zomaar opgehangen wordt. Koude douche voor de telefonische klanten service wat dat betreft.
icon

Beste antwoord door DeniseMR 28 juli 2019, 13:28

@Unbound

Bedankt, deze ligt ook in lijn met de vorige stand die is doorgegeven.

Ik heb alles voor je nagelopen maar vind op het moment geen mogelijke oorzaak voor een hoog verbruik. De mogelijkheid dat er iets defect is gaat ook niet op, aangezien je warmteverbruik onder het gemiddelde in jouw situatie ligt. Wil je bewuster worden van je verbruik dan zou je bijvoorbeeld je meterstanden tussentijds kunnen noteren om zo hier meer inzicht in te krijgen.

Misschien zijn er ook andere forumleden die tegen hetzelfde aanlopen of jou tips kunnen geven?

Groet, Denise
Bekijk origineel

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dag @Unbound,

Welkom op de Eneco Community!

Ik heb even meegekeken naar je meterstanden en daar viel me gelijk iets op: toen je vorig jaar juli klant bij ons bent geworden hebben wij de meterstanden van je warmtemeter moeten berekenen. Daardoor is het mogelijk dat wij de stand van vorig jaar te laag hebben berekend waardoor je nu (na het doorgeven van je werkelijke meterstanden voor dit jaar) voor meer verbruik betaald dan je werkelijk hebt verbruikt.

Ben jij in het bezit van een opleverrapport (of een dergelijk document) met daarin de meterstanden van je warmtemeter omstreeks juli 2018? Op basis daarvan kan ik voor je navragen of het mogelijk is om deze meterstanden te corrigeren.

Overigens bedankt voor je feedback met betrekking tot onze klantenservice. Ik vermoed dat er sprake is geweest van een miscommunicatie tussen mijn collega's, mijn excuses hiervoor.

Groet, Denise
Dag @Unbound,

Welkom op de Eneco Community!

Ik heb even meegekeken naar je meterstanden en daar viel me gelijk iets op: toen je vorig jaar juli klant bij ons bent geworden hebben wij de meterstanden van je warmtemeter moeten berekenen. Daardoor is het mogelijk dat wij de stand van vorig jaar te laag hebben berekend waardoor je nu (na het doorgeven van je werkelijke meterstanden voor dit jaar) voor meer verbruik betaald dan je werkelijk hebt verbruikt.

Ben jij in het bezit van een opleverrapport (of een dergelijk document) met daarin de meterstanden van je warmtemeter omstreeks juli 2018? Op basis daarvan kan ik voor je navragen of het mogelijk is om deze meterstanden te corrigeren.

Overigens bedankt voor je feedback met betrekking tot onze klantenservice. Ik vermoed dat er sprake is geweest van een miscommunicatie tussen mijn collega's, mijn excuses hiervoor.

Groet, Denise

Hi Denise,

De meterstand stond op 1.195 toen ik hier kwam wonen, dit staat zowel in het opleverrapport als op een foto die destijds gemaakt is. Maar het verbruik kan gewoon niet kloppen. Verder is een maandelijks bedrag van €76 voor een appartement waar 1 persoon woont gewoon een normaal bedrag, mijn buren betalen ongeveer hetzelfde. Vanwaar moet mijn nieuwe termijnbedrag nu ineens naar €150?

Om nog even terug te komen op het klantenservice gedeelte, ik heb over een periode van 4 uur 6x moeten bellen. Het leek er op alsof iedereen met wie ik gesproken heb een andere verklaring heeft over wat de oorzaak is.
Reputatie 7
Badge +5
@Unbound

Oké, wij hebben een meterstand berekent van 1,20 GJ dus dat wijkt gelukkig niet veel af.

Qua verbruik zit je volgens onze inschattingen onder het gemiddelde voor jouw woonsituatie, als we geen rekening houden met de verwarming die het gehele jaar dicht heeft gestaan volgens jou. Wij bestempelen dit dus niet extreem hoog, daarvoor zou er echt veel meer verbruikt moeten zijn. Wat is op dit moment de meterstand? Ik ben benieuwd hoe je verbruik in de tussentijd is ten opzichte van vorig jaar.

We hebben je termijnbedrag preventief verhoogd. Je bent overigens niet verplicht dit aan te houden, je kan en mag deze gedurende het jaar aanpassen.

In jouw situatie kunnen er meerdere oorzaken zijn voor een hoog verbruik. Het is dan ook goed mogelijk dat meerdere van mijn collega's vanuit hun expertise een andere verklaring hebben gegeven hiervoor. Dit komt omdat de verklaring helaas niet voor handen ligt, maar ik ga mijn best doen om hier zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Groet, Denise
Oké, wij hebben een meterstand berekent van 1,20 GJ dus dat wijkt gelukkig niet veel af.

Qua verbruik zit je volgens onze inschattingen onder het gemiddelde voor jouw woonsituatie, als we geen rekening houden met de verwarming die het gehele jaar dicht heeft gestaan volgens jou. Wij bestempelen dit dus niet extreem hoog, daarvoor zou er echt veel meer verbruikt moeten zijn. Wat is op dit moment de meterstand? Ik ben benieuwd hoe je verbruik in de tussentijd is ten opzichte van vorig jaar.

We hebben je termijnbedrag preventief verhoogd. Je bent overigens niet verplicht dit aan te houden, je kan en mag deze gedurende het jaar aanpassen.

In jouw situatie kunnen er meerdere oorzaken zijn voor een hoog verbruik. Het is dan ook goed mogelijk dat meerdere van mijn collega's vanuit hun expertise een andere verklaring hebben gegeven hiervoor. Dit komt omdat de verklaring helaas niet voor handen ligt, maar ik ga mijn best doen om hier zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Groet, Denise

Mijn huidige meterstand van warmte is 23.554 GJ
Reputatie 7
Badge +5
@Unbound

Bedankt, deze ligt ook in lijn met de vorige stand die is doorgegeven.

Ik heb alles voor je nagelopen maar vind op het moment geen mogelijke oorzaak voor een hoog verbruik. De mogelijkheid dat er iets defect is gaat ook niet op, aangezien je warmteverbruik onder het gemiddelde in jouw situatie ligt. Wil je bewuster worden van je verbruik dan zou je bijvoorbeeld je meterstanden tussentijds kunnen noteren om zo hier meer inzicht in te krijgen.

Misschien zijn er ook andere forumleden die tegen hetzelfde aanlopen of jou tips kunnen geven?

Groet, Denise
Mijn probleem is het verbruik niet in zijn geheel maar de achterlijk hoge jaarnota. Mijn buren betalen exact hetzelfde maandbedrag, waarom is mijn jaarnota zo hoog? Ik kan niet zomaar €850 ophoesten.
Hoi @Unbound,

Tip: vergelijken met de buren is een perfecte methode, maar alleen met het maand bedrag, dan juist niet.
Vraag of je de jaarnota mag vergelijken, dan heb je meer reële verbruiksdata.

En je kan altijd hier via het forum een betalingsregeling met Eneco afspreken.
Ik heb inmiddels via de telefonische helpdesk een uitstel kunnen regelen zodat Havensteder het een en ander kan nalopen in mijn huis. Verder zal zo'n betalingsregeling wel nodig zijn denk ik.
Reputatie 7
Badge +5
@Unbound

Wij kunnen hier ook een betalingsregeling met je treffen. Als jij zover bent en aangeeft in hoeveel termijnen je de nota kan betalen, maken wij dit voor je in orde.

Succes, ik hoop dat Havensteder je verder kan helpen!

Groet, Denise
Kunnen we dit topic open houden tot er meer info over het actuele probleem is?
Reputatie 7
Badge +5
@Unbound

Zeker, je kan gewoon blijven reageren!

Groet, Denise

Reageer