Extreem hoge jaarnota elektriciteit | Eneco Community

Extreem hoge jaarnota elektriciteit

• 24 oktober 2018
  • 7 reacties
  • 627 Bekeken

Sinds een jaar woon ik alleen in een studentenstudio, dat onderdeel is van een monumentaal pand. Toen ik een paar dagen geleden mijn jaarnota ontving ben ik enorm geschrokken.. Een verbruik van ongeveer 6800 kWh!! Dit is 3x zo hoog dan gemiddeld voor een soortgelijk huishouden, dus ben ik erg benieuwd hoe dit mogelijk is.. Medebewoners met soortgelijke studio's blijken niet zulke hoge kosten gemaakt te hebben.

Toen ik Eneco aan de lijn had werd mij verteld dat het niet lag aan hun inschatting maar dat het puur ging om mijn verbruik. Eneco gaf aan dat ik zelf moest gaan proberen te herleiden waar het absurd hoge gebruik over 2016 vandaan komt. Dit is voor mij erg lastig, omdat ik niet weet waar ik precies naar moet zoeken.

Mijn elektrische apparaten zijn:

• Elektrische Daalderop boiler (50 liter)
  • Elektrische verwarming
  • Wasmachine
  • Kleine koelkast
  • Elektrische 2-pits kookplaat (waar ik niet elke dag op kook)
  • Combi Magnetron/oven (onregelmatig gebruik)
  • Espresso apparaat
Hopelijk kan iemand mij helpen

Groet,

Jordan

7 Reacties

Achteraf kijken/je realiseren omtrent het hoe en waarom is altijd lastig.
Ik zeg het zo vaak hier: "begin met het monitoren van je verbruik"
Doe dat bv eens per week.
Dat geeft inzicht en je kan beter beredeneren waarom je stroomverbruik hoog is.
Er zijn voldoende site omdat digitaal bij te houden; bv www.energiemanageronline.nl
Tip: check of Eneco of Stedin niet per ongeluk ook hebben aangesloten op de een of andere meter in de straat (bij mij aan overkant een kast met meter -eneco voor straatverlichting). Ik heb een half jaar veel te veel betaald tot ik erachter kwam dat men die doodleuk op mijn adres had bijgeschreven. En vervolgens automatisch incasseerde. Dit is gelukkig wel weer rechtgetrokken.
Vraag de codes van je adres op (G-codes), dat moeten unieke codes zijn.
Ik werd van kastje (Eneco) naar muur gestuurd (Stedin) aanvankelijk maar het is tenslotte wel opgelost.
(hoop ik...)
Stedin beheert de aansluiting Eneco je energieverbruik zoals bekend he.

Daarnaast blijft monitoring per week bijv een aanrader.
Volgens mij bedoel je het EAN-codeboek

https://www.eancodeboek.nl/

Daar kan je code terugvinden die gebruikt wordt op de meter(s) die bij jou geïnstalleerd zijn en waar Eneco je op afrekent.
Klopt. De ean code. Niet de G zoals ik per abuis had gezegd.
Grappig trouwens dat als ik nu bij mijn adres en postcode kijk ik wederom 2 ean codes op mijn huisnummer zie. En de buren hebben er netjes 1.
Nou ja. Grappig....
Nou ja grappig.....
Ik zou er toch maar even een WhatsApp met je Netbeheerder aan spenderen.
Reputatie 1
EAN codes:
ik lees jullie gesprek hierover.
moet je op 1 adres hebben:
1 code voor je ELEK
en
1 code voor je gas ?

is dat de bedoeling?
Hoi Hans,

Bij 1 stroom- en 1 gas-meter is dat idd de meest normale situatie.

Reageer